Problemen met geheugen? Deel 2

Pagina: 1
Acties:

• Notoxic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06-2024
Hardware
Moederbord : P4P800 van ASUS
Processor : P4 3.06Ghz 478 800MHz / 521
Videokaart : ATI radeon 9700pro ( Club3D ) nieuwste drivers en directX 9
Geheugen : DDR ValueRam HyperX 2x 256Mb ( dual channel ) 400MHz CL2 RTL
of
DDR TwinMos 2x 256Mb ( dual channel ) 400MHz CL2
Voeding : Q-Tec LPT2-20P4 300 Watt
Coolers : Zalman processor cooler CNPS6500B-Cu temp:30-40 graden
en een HD cooler.
HD : 80 GB UDMA 7200 RPM

Bois : Alles standaard , behalve apituresize 256Mb
en : geheugen CL2
Probleem
1. Moederbord piept niet bij het opstarten.
2. Spellen gaan spontaan ( tijdens het spelen ) uit , en dan kom ik weer bij XP.
Spellen worden alltijd via HD gespeeld ( CD-ROM hetzelfde probleem ).
Het gebeurt elke keer.

Ik heb geprobeerd
Verschillende bios instellingen geprobeerd zoals , apiture size ... voltage van videokaart en geheugen vergohen. De timings van geheugen ( verschillende ).
Nieuwste Bios updates , reseten van bios ( jumper , batterij ).
Nieuwste updates voor XP, Videokaart , DirectX.
Geheugen in verschillende bankjes gezet ( dat leverde op : betere stability in singel channel mode ) spellen gingen niet uit , maar de boel is wel stuk laangzammer geworden .
Videokaart staat op 8 AGP en snelschrijven aan.
Virtuele geheugen door windows laten kiezen (768Mb)

Ik had
de vermoede dat het aan de HyperX geheugen lag dus heb ik TwinMos besteld maar dat lijkt nog minder stabiel te zijn ( bij overclocken van processor of geheugen ).

Ik denk
dat het aan mij videkaart ligt omdat volgens het boekje van mijn moederbord :
if installing the ATI 9500 or 9700 Pro Series VGA cards, use only the card version PN XXX-XXXXX-30 or later, for optimum performance and overclocking stability.
Mijn kaart nummer zit daaronder.
Of
De voeding die niet voldoende power kan leveren. ( 300 Watt )

Hoe vind je deze BalusC ? ;)

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:45
geef eens aan hoe lang of hoe kort het duurt voordat het fout gaat ?
en probeer eens een enermax voeding van bijvoorbeeld 350 Watt ,
en als je eerst zeker wilt weten of dit het probleem wel oplost scoor dan een multimeter en meet de 5 Volt en 12 Volt lijnen aan de molex , hdd stekker of nog liever aan de mobo molex naar het moederbord ,
grens voltage die niet over of onderschreden mag worden zijn :
5 Volt = 4.75 - 5.25 Volt
12 volt = 12.60 - 11.40 volt
succes

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De voeding die niet voldoende power kan leveren. ( 300 Watt )
Kan.

Probeer ook het boeltje enigszins terug te klokken naar FSB@100 QDR oid, zet de Radeon even op AGP4x ipv AGP8x, etc :)

• Notoxic
Het gebeurt op willekeurige momenten Misterpc er zit dus geen regelmaat aan.Wat wel opvallend is : eerst gaat het beeld slil staan op hetzelfde moment hoor ik hardeschijf te keer gaan en dan is het over dan zit ik weer op XP. Dat alles gebeurt in zo,n 2 secunden. Ik heb de voltages nagekeken in bios alles ziet er normaal uit.Verder weet ik niet wat Molex is heheh 8)7 .Ik ga zaterdag voor een 550W Q-TEC psu dual fan gold vragen .

• Notoxic
Balus sorry voor misschien een stomme vraag maar , waarom zou ik terug gaan clocken ?Dit zijn de standaard waarden. Waarom 4 agp als de kaart en de moederboord het met 8 AGP kunnen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met terugclocken vreet je minder stroom en heeft de voeding minder zwaar te verduren :) Maar wanneer het boeltje hierna stabiel blijft draaien, dan hoeft dit niet per-se de voeding te zijn. Het kan ook slechte koeling, slecht mobo, slechte CPU zijn.

edit:
Wil je in de toekomst aub het edit-knopje gebruiken in plaats van in korte tijd meerdermalen achter elkaar posten. Dat is wel prettig voor de lezers namelijk :)

[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 08-10-2003 20:11 ]

• Notoxic
Ik heb het geprobeerd met 4 agp en 100 pbs , maar het spel is niet te spelen erg schokkerig en traag. Dan maar met 200fbs met 4 agp. O - ja mijn moederboord piept weer in de bios quick boot disable kiezen . Maar dat alles heeft niet geholpen, deze keer gaat het spel ook uit maar nou ga ik niet meer naar xp , maar de pc slaat helemaal uit en dan wordt het weer gereboot.

[ Voor 119% gewijzigd door Notoxic op 08-10-2003 23:03 ]

• Misterpc
Voor zover het hier vanaf afstand te "zien"is , kun je in ieder geval eerst even de nieuwe voeding proberen , mijn persoonlijke voorkeur is daarbij Enermax maar goed die voeding van jou is een stuk goedkoper en daar zal het wel om draaien ,
alhoewel het mij meer om betrouwbaarheid gaat anders kun je een spel niet goed spelen ,
meld je weer als het met de nieuwe voeding ook niet goed lukt , met molex wordt in dit geval aan de stekkers van de voeding bedoeld .. die je dus aan je hdd steekt en die 20 polige stekker aan het mobo .

en o ja ga even met memtest86 over het geheugen heen , mocht dit namelijk het probleem zijn kun je dit vrij snel en makkelijk en zonder al teveel kosten vinden

succes

[ Voor 15% gewijzigd door Misterpc op 11-10-2003 16:19 ]

• Notoxic
Misterpc schreef op 11 October 2003 @ 16:16:
Voor zover het hier vanaf afstand te "zien"is , kun je in ieder geval eerst even de nieuwe voeding proberen , mijn persoonlijke voorkeur is daarbij Enermax maar goed die voeding van jou is een stuk goedkoper en daar zal het wel om draaien ,
alhoewel het mij meer om betrouwbaarheid gaat anders kun je een spel niet goed spelen ,
meld je weer als het met de nieuwe voeding ook niet goed lukt , met molex wordt in dit geval aan de stekkers van de voeding bedoeld .. die je dus aan je hdd steekt en die 20 polige stekker aan het mobo .

en o ja ga even met memtest86 over het geheugen heen , mocht dit namelijk het probleem zijn kun je dit vrij snel en makkelijk en zonder al teveel kosten vinden

succes
Heb van het weekeind een Q-Teh 400 Watt gekocht , en het heeft niet geholpen. Memtest geeft geen errors aan.

• Misterpc
aangezien het er bijna op begint te lijken dat alle hardware voor zover te testen het goed werkt , alleen het resultaat niet , en ik ook naar je eerste post nog een keer heb gekeken lijkt het mij dat :
Of twee geheugen modules samen niet goed willen werken , maar memtest vind dus niets ,
Of het misschien het moederbord is dat mogelijkerwijs het probleem is ,
verder zou je kunnen proberen , een andere processor , een lagere FSB en een ander moederbord , stuks voor stuk testen en kijken of je probleem weg gaat en weg blijft ,

en o ja vergeet niet steeds op te schrijven wat je al hebt geprobeert , dat scheelt namelijk een hele hoop werk.

[ Voor 10% gewijzigd door Misterpc op 12-10-2003 14:11 ]

Pagina: 1