Probleem met Iiyama scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Topicstarter
Ik ben heb nu een kleine tijd een nieuwe pc. Hierbij wilde ik ook een nieuw scherm bij kopen een iiyama Vision Master Pro455.
Na een dag of 3 kwam ik er achter dat er een dode pixel op mijn scherm zat?
Dus ik had Iiyama gemaild dat ik EEN dode Pixel heb.
Zij mailen gelijk terug dat ze het scherm willen komen ophalen en hem dan willen controlleren voor ruiling.
Dit is goed en ze halen mijn scherm op. Een week later mailen ze terug dat de technische dienst maar 1 dode pixel heeft gevonden en dit moeten er minimaal 2 zijn, dus het scherm niet wordt geruild. |:(
Ik dacht bij me eigen wtf dit had ik dus echt gezegt.

Mijn vraag is of iemand dit ook weleens heeft meegemaakt?
En of ze dit wel kunnen maken en waar kan ik lezen dat dit in terug lezen dat mijn scherm 2 dode pixels mag hebben?

Ik werdt trouwens op een gegeven moment door twee mensen geholpen, die niet wisten dat de ander ook mij zat te helpen dus ik kreeg allemaal verschillende mails met andere antwoorden dus dat maakte het ook lekker gemakkelijk ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dode pixels kunnen volgens mij niet gerepareerd worden, maar heel veel fabrikanten hebben de regeling dat het scherm pas na een aantal dode pixels geruild wordt. Sommige modellen hebben een speciale garantie waarbij het scherm al bij één dode pixel geruild wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024

Hazuki

On my Suzuki

Lees dit even:
nieuws: Winkels verplicht LCD's met dode pixels om te ruilen

Het komt erop neer dat je bij bepaalde winkelketens altijd je scherm kunt omru7ilen als je een dode pixel hebt. Andere winkels/leveranciers moeten dit ook, maar je zult ze voor de rechter moeten slepen als ze niet meewerken. Het staat dan wel vast dat je wint, dus zover zullen ze het niet laten komen als je druk oder ze zet.

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Topicstarter
Misschien kennen jullie het schem niet, maar het is een crt scherm en geen TFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Dode pixel op een crt scherm? Is dat iets nieuws ofzo?? :? :?
Toch zouden daar dezelfde regels voor moeten gelden lijkt mij :)

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, dat dacht ik effe want je had het over een dode pixel dus ik denk...
Maar wat betreft CRT's kan je dode pixels ook zeker niet repareren. De straalbuis aanpassen kwa spoel en zo is al zeer gevaarlijk omdat er meer dan 10.000 volt op staat. Kortom kan niet dus. Wat betreft de dode pixel garanties van CRT's weet ik sowieso niets omdat ik me er niet van bewust dat CRT's dode pixels konden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Topicstarter
Nee is blijkbaar niet nu, want ik heb er een ;(
Maar moet ik echt drijgen om naar de rechter te stappen?
edit,
Waar staan die garantie voorwaarden van dode pixels op crt schermen?

[ Voor 27% gewijzigd door idioteque op 08-10-2003 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe dat maar niet, want die zaak win je vast niet en het kost je klauwen met geld.
Het is het scherm niet waard.

Als het je echt irriteert zul je hem moeten dumpen, verkopen of weggeven.
Anders kan je er prima op doorwerken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Als ik jou was zou ik een mailtje sturen naar de consumentenbond, die vertellen je wel hoe sterk je staat, en hoe je het het beste verder kunt afhandelen. Succes

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idoteque.. je hebt je naam waarschijnlijk met een reden en de nodige zelfkennis gekozen, niet? Kijk eerst eens naar algemene voorwaarden voordat je iets aanschaft. Hoe lullig het ook is, er zijn weinig fabrikanten die hun schermen omruilen bij 1 enkele dode pixel. Je hebt jezelf genaaid door niet naar de voorwaarden te kijken waar je stilzwijgend mee akkoord bent gegaan bij de aankoop, en daar valt niets meer aan te doen (hooguit coulance).
Verder zijn de regels over dode pixels niet duidelijk, maar veel fabrikanten houden zich aan algemeen opgestelde voorwaarden. Deze kan je bijvoorbeeld vinden in een verslag dat www.tomshardware.com over dode pixels schreef. Zij behandelen de meest bekende fabrikanten en hun reglementen wat betreft defecte pixels. Kijk daar eens naar, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm raar defecte pixel in een CRT scherm. Komt niet veel voor. Maar ik ben bang voor je dat het iid aan de zelfde norm zal voldoen als de LCD schermen... Deze liggen allemaal in klasse II geloof ik.

Hier:
http://www.iiyama.nl/1024x768/html/content/content_iso.html
Deze normen hanteren ze om de schermen betaalbaar te houden.

Denk dat dit ook geld voor CRT. Maar nogmaals ik weet het niet zeker. Kzou als ik jou was even vragen naar de ISO normen voor CRT schermen van iiyama. Als hier in staat dat er minimaal 2 in moeten zitten, dan ben ik bang dat er niet veel aan kan doen. Zoals DennieXP1 als zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 18:50:
idoteque.. je hebt je naam waarschijnlijk met een reden en de nodige zelfkennis gekozen, niet? Kijk eerst eens naar algemene voorwaarden voordat je iets aanschaft. Hoe lullig het ook is, er zijn weinig fabrikanten die hun schermen omruilen bij 1 enkele dode pixel. Je hebt jezelf genaaid door niet naar de voorwaarden te kijken waar je stilzwijgend mee akkoord bent gegaan bij de aankoop, en daar valt niets meer aan te doen (hooguit coulance).
Verder zijn de regels over dode pixels niet duidelijk, maar veel fabrikanten houden zich aan algemeen opgestelde voorwaarden. Deze kan je bijvoorbeeld vinden in een verslag dat www.tomshardware.com over dode pixels schreef. Zij behandelen de meest bekende fabrikanten en hun reglementen wat betreft defecte pixels. Kijk daar eens naar, succes!
/me presses a button: EEEEEEEEEEE, WRONG!

Een winkel is verplicht om een artikel om te ruilen als een klant er niet tevreden mee is. Dit gebeurt meestal binnen de "7 werkdagen" termijn. Ik weet er alles van, want ik ben een rechtszaak begonnen en stond dus mooi in m'n recht (zelfde situatie).

Je heb t recht op een ander scherm, punt.

je kan lak hebben aan hun voorwaarden, want er zijn al wettelijke voorwaarden, die daar altijd boven gaan.

Edit: Je moet t dus met de winkelier regelen, niet met de fabrikant. met de winkelier ben je de overeenkomst aangegaan: jij een deuglijk product waar je tevreden mee bent, hij jouw geld.

De winkelier is hierbij in gebreke gebleven. Je hebt recht op een ander scherm, net zo lang tot je tevreden bent. Kan de winkel hieraan niet voldoen, heb je zelfs recht op teruggave van t aankoopbedrag.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 18:50:
Ten eerste heeft mijn nick met iets anders te maken,
Ik weet dat er regels zijn betreft lcd's maar heb ze niet op hun site kunnen vinden over crt schermen.
Ik wist niet eens dat dit kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het is imo echt bullshit. Een CRT scherm hoort geen dode pixels te hebebn. Dat is gewoon een echt defect aangezien een CRT niet bestaat uit miljoenen transistors.

Op www.iiyama.com zie ik onder 'FAQ' ook alleen maar iets staan over dode pixels bij TFT/LCD schermen. Lijkt me niet dat een CRT onder de TFT regeling valt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Topicstarter
Volgens de specificaties voldoet hij hier aan:
TCO 99, CE, TUV-GS/MPRII (prEN5027090)/ISO 9241-3/ISO 9241-7/ISO 9241-8, PTB
Waar kan ik die gegevens vinden? want had Iiyama van de week gemaild maar ze hadden niets opgestuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Topicstarter
Oke even een update ze willen geen garantie geven op een niet functionerend product :?

Ga denk maar eens kijken wat de consumentenbond hiervan zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

idioteque schreef op 10 October 2003 @ 17:48:
Oke even een update ze willen geen garantie geven op een niet functionerend product :?
ehm dat zeggen ze letterlijk zo? :D

dat is volgens mij precies hetgene wat garantie inhoud 8)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Topicstarter
Nee dat zeggen ze niet letterlijk :D
Maar wordt er wel ziek van, nu die monitor nog terug krijgen :(
Ga ook maar eens kijken wat de consumentenbond hier over zegt. })

[ Voor 26% gewijzigd door idioteque op 10-10-2003 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar wat ik zei heb je niet eens gekeken zeker :? Nogmaals: Je moet voor je garantie niet direct bij Iiyama zijn, maar bij de winkel waar je hem gekocht hebt.

Maar goed, ik zou bijna liefbeertje gelijk geven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Topicstarter
Ja dit ga ik ook doen maar moet wel mijn scherm hier hebben,
en die hebben zij nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Ok, ik ben ook God niet, maar here's my two cents:

* Inderdaad, pixelfouten in CRT's komen voor, maar slechts zeer zelden.
* Bij mijn weten bestaat er geen norm voor het maximale aantal pixelfouten in een CRT, hoewel de fabrikanten van CRT's natuurlijk wel interne criteria hanteren waaraan ze geproduceerde buizen toetsen. Voor zover ik weet is Iiyama in dit geval geenszins verplicht het scherm in kwestie om te ruilen. Als je ze goed weet te porren, is het echter niet uitgesloten dat ze het scherm toch (bij wijze van coulantie) omruilen. Maar: wees beleefd en vriendelijk. Dreigen met juridische procedures etc. lijkt misschien een snelle weg om je gelijk te halen, maar verpest in mijn ogen het hele handelsklimaat in dit land. Willen we zaken doen zoals men nu in de USA gedwongen is te doen? Ik niet.
* In tegenstelling tot wat ik hier ergens las, verloopt een garantieprocedure bij een beeldscherm gewoonlijk rechtstreeks via de fabrikant, en niet via de levarancier van het scherm. Bij Iiyama is het in ieder geval wel zo. Natuurlijk kan een leverancier bij wijze van service aanbieden om de garantieprocedure af te handelen in naam van de klant.

Ik hoop dat iemand wat aan deze info heeft. Idioteque: veel succes met je beeldscherm!

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:16

KroeT

[...]

Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 18:58:
[...]

/me presses a button: EEEEEEEEEEE, WRONG!

Een winkel is verplicht om een artikel om te ruilen als een klant er niet tevreden mee is. Dit gebeurt meestal binnen de "7 werkdagen" termijn. Ik weet er alles van, want ik ben een rechtszaak begonnen en stond dus mooi in m'n recht (zelfde situatie).

Je heb t recht op een ander scherm, punt.

je kan lak hebben aan hun voorwaarden, want er zijn al wettelijke voorwaarden, die daar altijd boven gaan.

Edit: Je moet t dus met de winkelier regelen, niet met de fabrikant. met de winkelier ben je de overeenkomst aangegaan: jij een deuglijk product waar je tevreden mee bent, hij jouw geld.

De winkelier is hierbij in gebreke gebleven. Je hebt recht op een ander scherm, net zo lang tot je tevreden bent. Kan de winkel hieraan niet voldoen, heb je zelfs recht op teruggave van t aankoopbedrag.
Heb je daar een uittreksel van, of jurisprudentie oid? Altijd handig om te hebben. Misschien wat relevante (wets)artikelen?

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Een winkel is verplicht om een artikel om te ruilen als een klant er niet tevreden mee is.
- jij een deuglijk product waar je tevreden mee bent, hij jouw geld.
Daar ga je dus 2 dingen door elkaar halen AirHead.

1 Tevredenheid klant
2 Deuglijk product

Dit zijn 2 hele verschillende bepalingen voor garantie. Namelijk:

1. Als hij niet tevreden is met het product is er altijd een omruilgarantie. Dit is de winkel iid verplicht te geven. MAAR niet voor dezelfde monitor (aangezien je daar ontevreden over bent)

2. IS het een ondeugelijk product. Het is defect of werkt niet naar behoren (dit soort dingen staan in de ISO's hoe het product moet functioneren), dan heeft de winkelier WEL de plicht een goede zelfde monitor te leveren.

Dat zijn dus 2 verschillende dingen, hier hebben we te maken met een ontevredenheid van de consument. Dus oplossing, monitor terug brengen, andere kopen. Zit ik er naast mag je mij vertellen waar het anders staat.
edit:
@ TS suc-6 iig, wat je keuze ook wordt

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 11:51:
[...]
Daar ga je dus 2 dingen door elkaar halen AirHead.

1 Tevredenheid klant
2 Deuglijk product

Dit zijn 2 hele verschillende bepalingen voor garantie. Namelijk:

1. Als hij niet tevreden is met het product is er altijd een omruilgarantie. Dit is de winkel iid verplicht te geven. MAAR niet voor dezelfde monitor (aangezien je daar ontevreden over bent)

2. IS het een ondeugelijk product. Het is defect of werkt niet naar behoren (dit soort dingen staan in de ISO's hoe het product moet functioneren), dan heeft de winkelier WEL de plicht een goede zelfde monitor te leveren.

Dat zijn dus 2 verschillende dingen, hier hebben we te maken met een ontevredenheid van de consument. Dus oplossing, monitor terug brengen, andere kopen. Zit ik er naast mag je mij vertellen waar het anders staat.
edit:
@ TS suc-6 iig, wat je keuze ook wordt
Ik snap eerlijk gezegd niet waar je een probleem van maakt, zal aan me nick liggen ;) , ik bedoel te zeggen dat een winkelier (destijds volgens mijn advocaat) verplicht is de monitor om te ruilen als de klant er, na een paar dagen gebruik, niet tevreden mee is/onvolkomenheden ziet (denk aan krassen, dode pixels, beeldvervorming).

En ja, de winkelier is OOK verpicht om te ruilen als t over dezelfde soort monitor gaat (merk, type). Er is geen maximum wat omruilen betreft. Al wil je 10 keer ruilen, dan is hij dat verplicht. (Alweer: woorden van m'n advocaat)

Ik heb destijds 3 keer een Sony monitor laten omruilen, terwijl de winkelier dacht na 2 keer wel coulant genoeg geweest te zijn.
Dankzij m'n advocaat is dat anders voor hem uitgevallen.
Overigens was t na 3 keer nog niet goed en heb ik m'n geld teruggevraagd en gekregen.

Je mag toch wat verwachten van een Sony F520 (21 inch)........

Edit: typo's en aanvulling.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koraks schreef op 10 October 2003 @ 20:35:
Ok, ik ben ook God niet, maar here's my two cents:

* In tegenstelling tot wat ik hier ergens las, verloopt een garantieprocedure bij een beeldscherm gewoonlijk rechtstreeks via de fabrikant, en niet via de levarancier van het scherm. Bij Iiyama is het in ieder geval wel zo. Natuurlijk kan een leverancier bij wijze van service aanbieden om de garantieprocedure af te handelen in naam van de klant.

Ik hoop dat iemand wat aan deze info heeft. Idioteque: veel succes met je beeldscherm!
Ok, laat ik t anders zeggen:
1.
Ik heb het erover dat als een consument NET een monitor binnen heeft gekregen van zijn winkelier en dan (zeg: na 5 dagen, kan ook langer) een gebrek ontdekt, t aan de winkelier is om een andere te leveren. Dit heeft mijn advocaat me destijds verteld.

2.
Dat je na een jaar tevreden gebruik bij de fabrikant aanklopt voor garantie, lijkt me logisch. Maar dat is m'n eigen gedachte in dit geval, dat heb ik niet met m'n advocaat besproken, omdat ik al na een week de onvolkomenheden ontdekte.
KroeT schreef op 10 October 2003 @ 20:49:
[...]

Heb je daar een uittreksel van, of jurisprudentie oid? Altijd handig om te hebben. Misschien wat relevante (wets)artikelen?
Heb ik wel, alleen geen scanner :) Ik zal ff kijken of in de papieren wat wetsartikelen worden aangehaald....
Edit: geen, wetsartikelen die worden aangehaald, maar ik kan, als je wil, wel een brief overtypen, zonder mijn details (naam, adres) erin vermeld. Niet alle correspondentie, aangezien er een HOOP over en weer is gezegd ( ook via email).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

"Dode" pixels op een crt bestaan dus echt. Maar het is totaal anders dan bij een TFT scherm. Bij een crt zit er dan stof (oid) in een gaatje in het gaatjesmasker.

Ik had een hansol en die is toen met zelfde mankement vervangen. (3 pixels verstopt). Controleer eens goed of er niet stiekum nog 1 inzit. (kladblok full-size openen met taakbalk verborgen helpt je daarbij). Of ga allemaal kleine defecte opzoeken zoals geometrie fouten enzo. Misschien dat het als optelsom wel tot vervanging wordt gerekend.

Mocht dit niet lukken: Ik zou gewoon nog een keer bellen en overleggen, maar reageer, zoals gezegd, zeker niet boos. Je moet het nu hebben van hun service en boos worden werkt alleen in jouw nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:30
Een maatje van me heeft dit ook 1 dode pixel in zijn scherm van iiyama (dacht dat hij het zelfde scherm als jouw had) ik zal hem eens hiernaar toe verwijzen, zijn scherm staat nu momenteel bij iiyama. misschien kan hij je meer info geven

Om het wat te verduidelijken >> hij krijgt voor zo ver ik weet wel een nieuw scherm en heeft dus ook maar 1 dode pixel.

[ Voor 21% gewijzigd door Moffin op 12-10-2003 14:19 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idioteque
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Topicstarter
He moffin leuk dat je reageert op het topic,
het enige is dat ik dat maatje ben :D
En ik krijg dus geen nieuw scherm van Iiyama, maar mijn leverancier is het aan het navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:30
Nou zo zie je maar dat ik alert ben of niet dan :P

maar dat had je ook wel eens mogen vertellen dat je geen nieuw scherm kreeg, maar ga maar weer ontopic :D

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn weten repareert de technische dienst dit soort fouten door de monitor met de beeldbuis naar boven te leggen, en dan met een rubberen hamer voorzichtig klopjes te geven totdat het stofje uit het gatenmasker valt. 8)7

(Bij een CRT scherm. ! )

:(
Pagina: 1