Memtest86 reboot bij zesde test

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb een PC samengesteld uit wat oudere componenten. Een ECS K7S5A moederbord met daarop een Duron 1300 Mhz CPU en 512 Mb PC133 Dane Elec geheugen (met Hynix chips). Ik draai zowel CPU als geheugen op 100 Mhz.

De reden dat ik met Memtest86 het geheugen wilde testen is eigenlijk dat ik het zekere voor het onzekere wil nemen. Ik heb wat problemen met een (Maxtor) harde schijf die erin zit, die geeft SMART errors maar Powermax kan niks vinden. Ik heb er Windows XP opgezet en het vreemde is dat als Windows XP opstart, hij altijd eerst een keer tijdens het starten reset, om dan vervolgens perfect op te starten als ik 'Start Windows Normally' kies. Maar goed, ik wilde dus voor alle zekerheid controleren of het geheugen niet een rol speelde in dit vreemde probleem.

Tot de zesde test gaat het prima. De zesde test is de volgende:
Test 6 [Modulo 20, ones&zeros, cached]

Using the Modulo-X algorithm should uncover errors that are not detected by moving inversions due to cache and buffering interference with the the algorithm. As with test one only ones and zeros are used for data patterns.
Overige testomschrijvingen vind je overigens hier.

Op het moment dat deze test start, reboot de PC. De floppy boot dan weer gewoon en Memtest86 begint weer opnieuw. Tot de reset heeft Memtest86 geen enkele fout gemeld, ik vind dit dan ook een beetje vreemd.

Heeft iemand ervaring met dit soort problemen? Iemand anders misschien die enig idee heeft wat er aan de hand is? Ik weet nu namelijk niet of het geheugen misschien toch slecht is (Dane Elec is niet zomaar de eerste de beste maar het zou natuurlijk kunnen) en of het iets te maken heeft met het Windows bootprobleem (of dat dat gewoon met de toch enigszins brakke harde schijf te maken heeft). Hoe dan ook, een vreemd probleem.

Overigens, als Memtest86 het geheugen test staat er wel '266'. Wil dat zeggen dat ondanks ik in het BIOS instel dat het geheugen op 100 Mhz moet draaien, het geheugen toch op 266 Mhz getest wordt? Of is dat gewoon een weergave van de mogelijkheden van het geheugen?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Incompatibiliteit tussen je chipset en memtest?
Het lijkt me sterk dat er *meteen* een fout gevonden wordt met test 6, en dan nog wel een waardoor je pc reset, in plaats van dat hij hem laat zien.
Imho is het dus een probleem tussen memtest en je hw.
Als je zekerheid wilt kan je een ander programma gebruiken om te testen.

• TripleM
ANdrode schreef op 08 October 2003 @ 18:24:
Als je zekerheid wilt kan je een ander programma gebruiken om te testen.
Het zou inderdaad een verklaring kunnen zijn, maar welk ander programma test het geheugen zo grondig als Memtest86?

Verwijderd

Memtest86 is inderdaag een goede en grondige geheugen test tool, echter al enige tijd niet meer geupdate en er beginnen nu echt problemen te ontstaan (vooral met de nieuwe moederborden, daar valt die van jou niet onder)
Een alternatief kan zijn: http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp#to

Da's een tool van MS, gelijk aan memtest. Probeer die eens uit.

Krijg je trouwens zowel onder memtest 2.9 als 3.0 die reboot? Zoja dan is er inderdaad iets mis met je mb geheugen of cpu.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Schakel alle caching opties in de BIOS uit. Ook de L2 cache van de CPU en probeer memtest opnieuw :)

• TripleM
Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 19:56:
Een alternatief kan zijn: http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp#to

Da's een tool van MS, gelijk aan memtest. Probeer die eens uit.
Bedankt voor de tip! Ik heb er een CD'tje van gebakken en de test loopt nu.
Krijg je trouwens zowel onder memtest 2.9 als 3.0 die reboot? Zoja dan is er inderdaad iets mis met je mb geheugen of cpu.
Ik heb alleen 3.0 geprobeerd, ik kan straks eventueel nog even met 2.9 proberen.
BalusC schreef op 08 oktober 2003 @ 20:07:
Schakel alle caching opties in de BIOS uit. Ook de L2 cache van de CPU en probeer memtest opnieuw :)
Dat zal ik daarna es proberen.

Bedankt voor de hulp tot zover allemaal :)

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

niet geheeld ontopic (schaamte op mij ja ja :P) maar het kan dus zijn dat memtest86 gewoon onderuit gaat vanwege incompabiliteit met m'n mobo ipv echte geheugen fouten (of andere fouten)?

als ik hier memtest86 draai (laatste) dan hangt hij altijd op 1 bepaald punt bij de standaard tests en bij extended knalt hij er zelfs eerder uit (hangt)..

goldmen daarentegen (woei, ontopic suggestie :P) gaat 6 uur door 2 passes foutloos.. memtest86 gewoon niet geschikt voor m'n asus p4c800-e dx met 2 modules in dual channel?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• TripleM
Ik heb die MS tool een keer of 10 achter elkaar laten draaien, niks aan t handje. Het lijkt er dus inderdaad op dat het een of andere incompatibiliteit en/of bugje was die de reset veroorzaakte.
Pagina: 1