Toon posts:

[Mandrake 9.1, Asus M3N] ACPI4ASUS voor Mandrake?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Mandrake 9.1 geinstalleerd op een Asus M3700N notebook. De installatie viel mij (als newbie) erg mee. Bijna alles werkte meteen. Bijna alles, want ik heb mijn geluidskaart nog niet aan de praat gekregen.

Na wat zoekwerk kwam ik er achter dat dit komt doordat ACPI moet worden geinstalleerd. Want zonder ACPI krijgt de geluidskaart geen IRQ.

Okee, dan doen we dat, dacht ik. Op deze site vond ik uitleg over het updaten van ACPI: http://luca.pca.it/projects/asus/m3410c.php.

De schrijver van de pagina legde mij uit dat het nodig is om de kernel opnieuw te compileren, om ACPI op mijn M3N te installeren. En de huidige (Mandrake-) kernel wordt dan dus overschreven door een nieuwe. Ze gebruiken hiervoor een module genaamd ACPI4ASUS. Maar die is dus gemaakt voor de Debian kernel.

Ik zou een Mandrake versie van ACPI4ASUS moeten hebben, maar na veel zoekwerk heb ik die nog niet gevonden.

Het klinkt allemaal nogal gecompliceerd, vind ik. Is dit niet op een eenvoudigere manier te doen? (Ik ben pas een paar dagen met Linux bezig en ik vind het daarom wat aan de vroege kant om nu al kernels te gaan compileren... :) )

Verder heb ik nog de volgende vragen:

- als ik een nieuwe kernel compileer, kan ik dan nog de Mandrake tools gebruiken, zoals bijvoorbeeld de software update functie?

- en als Mandrake een update van zijn kernel heeft en ik download deze, wordt de oude kernel dan weer probleemloos overschreven door de nieuwe Mandrake kernel (met behoud van ACPI)?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Je hebt kans dat die patches in de nieuwe 2.6.0 -kernels al zjin verwerkt, want daar zijn veel ACPI verbeteringen door gevoerd. Kan je niet ergens een hoogst experimentele Mandrake 2.6 kernel downloaden? Een 'gewone' (niet-mandrake) 2.6 kernel zou ik niet zomaar installeren, want je hebt van sommige programma's nieuwe versies nodig, en ik weet niet of die al in Mandrake zitten. Als de nieuwe kernel in een pakket zit, zijn die nieuwe programma's vast ook ergens te krijgen.

Als een nieuwe kernel wel werkt onder Mandrake, dan kan je dingen als software update gewoon lbijven gebruiken - dat staat los van de kernel.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Het is niet zo'n goed idee om je kernel zomaar te overschrijven. Het beste wat je kunt doen is een nieuwe kernel eerst naast de oude te blijven gebruiken. Wat je moet doen is via 'urpmi kernel-source' de laatste gepatchte mandrake kernel ophalen (2.4.22 dacht ik uit mijn hoofd), de aanpassingen voor ACPI in je config aangeven en dan compileren. Daarna kopieer je je nieuwe kernel gewoon naar je /boot en pas je lilo aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem net binnengehaald (via 'urpmi kernel-source'). Het is de volgende kernel source: kernel-source-2.4.21-0.25mdk.i586.rpm. Na het downloaden werd de file geinstalleerd.

Hoe kan ik hem nu benaderen en aanpassen?

(Ik denk trouwens dat deze niet veel anders is dan de huidige, ik heb Linux pas enkele dagen geleden geinstalleerd.)

Verwijderd

De source is nu geinstalleerd in /usr/src/linux2.4* en je hebt nu ook in je /usr/src een link 'linux'. Je cd-t naar linux, doet make mrproper, make (wat je wilt)config, make dep, make bzImage, make modules, make modules_install.

Daarna kopieer je 1: 'cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot/bzImage-2.4.21-0.25mdk', kopieer je 2: 'cp System*.map* /boot/' en 3: cp .config /boot/config-2.4.21-0.25mdk.

Als laatste pas je LILO aan. Ik vind VI makkelijk maar je kunt ook wat anders gebruiken: vi /etc/lilo.conf en dan voeg je het volgende toe: image=/boot/bzImage-2.4.21-0.25mdk
label="linux2", root = /dev/(wat je hebt), append="moet jezelf even nakijken", vga=788 (mag je ook zelf bepalen), read-only. En als allerlaatste doe je /sbin/lilo om de wijzigingen in LILO vast te leggen.

Wat je verder nog kunt doen is je Makefile aanpassen voordat je gaat 'make'. Je kan je kernel een eigen naam geven door EXTRAVERSION = -**** aan te passen. Leuk.

Het allerbelangrijkste is dat je config goed is. Wat ikzelf altijd doe is eerst 'make oldconfig' en daarna 'make xconfig'. Dan heb ik de instellingen die Mandrake gekozen heeft tijdens het installeren en in elk geval een kernel die werkt. Via xconfig kan je dan dingen gaan aanpassen (processor, ISDN eruitgooien etc etc). Je kan dan ook de instellingen voor ACPI aanpassen. Als je dat allemaal gedaan hebt rebooten en je nieuwe kernel is klaar voor gebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 16:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sintaugustinus, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Voordat ik het ga proberen wil ik nog even het volgende aan je voorleggen. In de kernel boot messages zie ik nl. informatie over ACPI staan. Misschien is het dus niet nodig om een nieuwe kernel te compileren?

Ik zal hier niet de hele dmesg output pasten, da's iets te veel van het goede:

Linux version 2.4.21-0.13mdk (flepied@bi.mandrakesoft.com) (gcc version 3.2.2 (M
andrake Linux 9.1 3.2.2-3mdk)) #1 Fri Mar 14 15:08:06 EST 2003
BIOS-provided physical RAM map:
BIOS-e820: 0000000000000000 - 000000000009fc00 (usable)
BIOS-e820: 000000000009fc00 - 00000000000a0000 (reserved)
BIOS-e820: 00000000000e0000 - 0000000000100000 (reserved)
BIOS-e820: 0000000000100000 - 000000001f740000 (usable)
BIOS-e820: 000000001f740000 - 000000001f750000 (ACPI data)
BIOS-e820: 000000001f750000 - 000000001f800000 (ACPI NVS)
503MB LOWMEM available.
ACPI: have wakeup address 0xc0001000
On node 0 totalpages: 128832
zone(0): 4096 pages.
zone(1): 124736 pages.
zone(2): 0 pages.
Kernel command line: BOOT_IMAGE=linux ro root=306 quiet noapic devfs=mount hdc=i
de-scsi acpi=off

*knip*

ACPI: Subsystem revision 20030122
ACPI: Disabled via command line (acpi=off)

PCI: Using configuration type 1
PCI: Probing PCI hardware
PCI: ACPI tables contain no PCI IRQ routing entries

Ik zie twee keer staan "acpi=off". Ik weet nog vrij weinig van Linux, maar kan je dit niet gewoon "on" zetten?

Over jouw uitleg heb ik ook nog een vraag. Je schrijft dat je via xconfig settings kan aanpassen. Kan ik dan niet gewoon de huidige installatie via xconfig aanpassen, i.p.v. eerst een nieuwe kernel te downloaden, die te compileren, te installeren etc. ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik las trouwens in dit topic Mandrake advies gevraagd: 9.1 installeren of wachten op 9.2? dat Mandrake 9.2 binnenkort beschikbaar zal zijn.

Misschien hebben ze het in de nieuwe versie wel opgelost.

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-02 08:18
het kan zijn dat APM ook aanstaat in je huidige kernel.... Zie je wel berichten staan over APM? Als APM namelijk eerder gestart wordt dan wordt ACPI automagisch gedisabled. In dat geval zou je iets moeten doen als apm=off (denk ik) als bootoptie meegeven.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Topicstarter
In de bootlog heb ik APM eenmaal gevonden, in de volgende line:

apm: BIOS version 1.2 Flags 0x03 (Driver version 1.16)

Deze melding komt na de ACPI meldingen.

Verwijderd

Ik denk toch dat je je kernel zelf zult moeten compileren. Ik heb op de webpagina gekeken die je opgegeven hebt en op deze http://hst33127.phys.uu.nl/~pit/Asus-M3N/index.html , maar de enige manier is om zelf die patches te downloaden en de instructies op te volgen. (op die laatste webpagina staat wel een link naar een kernel-rpm, volledig gepatched en werkend (van SuSE maar dat zou niet, hopelijk, moeten uitmaken). Je zou die kunnen proberen. Maar pas wel op, gaat het fout dan moet je Mandrake opnieuw installeren)

Als je acpi=on aanzet loopt waarschijnlijk alles vast. Lees de webpagina maar.

Je laatste vraag: Van je huidige kernel heb je de source niet. Die zou je dan eerst moeten ophalen en installeren. Beter is natuurlijk om meteen de laatste versie van de kernel op te halen (behalve natuurlijk als die versie niet werkt, dan zou je een oudere kunnen proberen)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 14:43 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26
Nou ja, opnieuw installeren...of met een bootCD/diskette opstarten en de oude kernel terugzetten. Maar als je nog niet goed weet hoe dat moet is het inderdaad lastig.

• sebas
  • Laatst online: 16-12-2025
ACPI: Subsystem revision 20030122
Ik weet bijna zeker dat daar de asus acpi patches nog niet inzitten, en blijkbaar ook de softirq dingen nog niet. De Asus module kwam er ergens afgelopen zomer bij, zonder patchen of 2.6 kom je er dus niet.

Je kan proberen om de nieuwste patches in je kernel source te patchen, maar mogelijk geeft dat problemen aangezien mandrake volgens mij al gepatchte sources gebruikt. Proberen dus.
Je doet dat ongeveer zo (ik ga ervan uit dat je de mandrake sources in /usr/src/linux hebt staan):
- cd /usr/src/linux
- http://acpi.sourceforge.net/download.html hier de passende patches voor je kernel downloaden en volgens de daar genoemde instructies patchen
- kernel bakken zoals boven aangeven

Trouwens: weet je zeker dat dit alleen voor het aan-de-praat-krijgen van je geluidskaart nodig is? Als je als bootoption acpi=off of pci=noacpi gebruikt, worden de IRQs niet door acpi's softirq verdeelt, dikke kans dat dat al wel goedgaat.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het gewoon proberen (morgen dan). En lukt het niet, dan moet ik misschien, in het ergste geval, alles opnieuw installeren. Ach, Mandrake installeren valt wel mee, heb ik gemerkt! En binnenkort komt versie 9.2 uit, en daar zit vast wel een Asus patch in.
(daar ga ik dus niet op wachten!) ;)

Sintaugustinus: mooie site. ik heb precies hetzelfde M3N model als op deze site beschreven wordt. :)

Wilke: soms heb ik inderdaad het gevoel dat het zwembad waarin ik nu gesprongen ben nog iets te diep voor mij is. Maar al doende leert men. :)

sebas: ik geloof dat ACPI ook nodig is om het touchpad en de battery indicator aan de praat te krijgen. Die werken nu nog niet, maar dat stoort mij minder dan het ontbreken van geluid.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwar je overigens Advanced Configuration and Power Interface niet met Advanced Programmable Interrupt Controller? ACPI versus APIC.

Die laatste is simpel te verhelpen: installeer een smp-kernel. Ja, dat verspilt een paar duizend bytes geheugen op een single-processor-systeem, maar in SMP-kernels staat APIC default aan.

'urpmi kernel-smp' is de toverspreuk die je zoekt.

Waarom deze vraag? ACPI is powermanagement. APIC is interrupt-management. Als je geluidskaart geen interrupt krijgt ligt de laatste meer voor de hand dan een power-management probleem.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zorgt bij mij ook voor nogal wat verwarring. Het klinkt erg logisch wat je schrijft:

APIC: interrupt management.
ACPI: power management.

De geluidskaart krijgt geen IRQ. Welke van de twee is de oorzaak?

Ik zou ook zeggen: APIC.

Toch zie ik op de sites die dit probleem beschrijven dat men het telkens over ACPI heeft.

Verwijderd

De 'A' in APCI staat voor 'advanced'. ACPI doet wel wat meer dan alleen je ventilator controleren. In dit geval is van belang dat het aan IRQ routing doet en dat heb je nodig om al je hardware op jouw laptop te kunnen gebruiken. Nu routeert het BIOS en en die doet het niet goed. En daarom heb je geen geluid.

• sebas
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 02:02:
[...]
sebas: ik geloof dat ACPI ook nodig is om het touchpad en de battery indicator aan de praat te krijgen. Die werken nu nog niet, maar dat stoort mij minder dan het ontbreken van geluid.
Nee. Voor de touchpad heb je de synaptics drivers nodig (althans voor sommige features, anders nog een keer naar je XF86Config kijken.

Voor de batterij indicator kun je inderdaad acpi gebruiken (gaat ook wel met APM, maar dat zal wel niet lekker werken met nieuwere notebooks). battery.o ofzo heet de module.

Verwijderd

Ik heb ook zo'n laptop, en tot nu toe alles aan de praat op de W-Lan na :) Prachtig ding overigens.

Wat je in eerste instantie inderdaad echt nodig hebt is ACPI, zowel voor de interrupt routing als je battery indicator (werkt nie met APM). De kernel die je het beste kan nemen is de 2.4.21 serie met de ac4 (Alan Cox) patch. In de 2.4.21 serie zit standaard nog niet de goede ACPI release. Alan heeft deze in zijn patch tree wel zitten. In 2.4.22 zit deze al wel, maar daar heb ik zelf nog wat problemen mee (touchpad en toetsenbord).

Op de site van Luca (Gismo) staat een groot deel van de procedure beschreven. De patches die daar staan heb ik bekeken, en moet ik nog in mijn kernel bijvoegen, maar die zouden weer een klein probleempje moeten oplossen, namelijk dat je fan op 100% gaat draaien zodra je de ACPI modules laadt.

Verder zou je je lilo of grub config es moeten aanpassen, zodat de acpi=off uit je kernel boot parameter list kunt halen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb het geprobeerd en het is niet gelukt.... :|

Ik heb het volgende gedaan:

1) Geprobeerd wat er gebeurt als in LILO ACPI=ON staat. Er gebeurde niets. Linux startte gewoon normaal op, met dezelfde foutmelding over de geluidskaart.

2) Geprobeerd om de kernel-rpm van de site http://hst33127.phys.uu.nl/~pit/Asus-M3N/index.html te installeren. Dit lukte niet, ik kreeg de volgende foutmelding:

Conflicts were detected:

kernel = 2.2 conflicts with initscripts-7.06-12.2.mdk
kernel = 2.2 conflicts with shorewall-1.3.14-3.mdk

Install aborted.

3) De procedure doorlopen zoals beschreven op Luca (Gismo)'s page. Dit leek goed te gaan. Ik had alle files gedownload, en alles precies gedaan volgens de beschrijving. Toen kreeg ik helaas de volgende melding:

[root@localhost linux]# gunzip -c acpi-asus.centrino-v0.1-20030619-2.4.21.diff.gz | patch -p1
patching file drivers/acpi/Config.in
Hunk #1 FAILED at 8.
1 out of 1 hunk FAILED -- saving rejects to file drivers/acpi/Config.in.rej
patching file drivers/acpi/executer/exfldio.c
Hunk #1 FAILED at 312.
Hunk #2 FAILED at 415.
2 out of 2 hunks FAILED -- saving rejects to file drivers/acpi/executer/exfldio.c.rej

Ondanks deze fout ben ik gewoon doorgegaan met het volgen van de procedure. (ik wist niet zeker of je in dit stadium de installatie nog kon afbreken). Er kwamen verder geen foutmeldingen meer, totdat ik hier kwam (na "make oldconfig"):

- make-dpkg clean
- make-dpkg --revision=[date].01 kernel_image
- cd ../

Er gebeurde niets na deze commando's. Na wat zoekwerk vond ik dit: http://www.linuxquestions.org/questions/history/98484. Deze commando's zijn "Debian-only" en werken niet in Mandrake.

4) Ik heb toen de uitleg van Sintaugustinus erbij gepakt, en ik ben verder gegaan vanaf "make mrproper". Daarna "make xconfig" en de rest.

5) Als laatste LILO aangepast en toen rebooten. Jammer, de nieuwe kernel start niet op. Twee lampjes knipperden, CapsLock en het lampje met een S-slotje (geen idee waar deze voor is).

De oude kernel start gelukkig nog op, dus ik kan gewoon verder met mijn Linux studie. ;)

Verwijderd

Om een RPM te installeren ondanks dat er conflicten zijn met andere pakketen kan je gebruik maken van de optie '--allow-nodeps' (ik gebruik altijd urpmi om paketten te installeren dus dat wordt dan urpmi --allow-nodeps [RPM]. Voor alle mogelijkheden kijk naar urpmi --help.).

Mocht dat niet werken en je wilt zelf een kernel gaat patchen en je komt bij het tweede probleem dat je noemt zou je kunnen proberen de opdracht in 2-en te splitsen. Eers gunzip -c, en daarna patch -p1 (voor een overzicht kijk op http://www.oreillynet.com/linux/cmd/).

Make-dpkg-clean is een programma dat automatisch make dep, make bzImage..... etc doet. Mandrake heeft dit niet dus vanaf daar moet je gewoon mijn eerdere post volgen. Je begint dan met 'make dep' en de rest.

Make xconfig (of menuconfig) kan je gebruiken om je config aan te passen zoals beschreven door Gizmo.

• sebas
De correcte naam van het programma voor debian wat jullie bedoelen is kernel-package, het wordt door commando's zoals make-kpkg aangeroepen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben 5 weken met vakantie geweest, en daarom ben ik erg laat met antwoorden... Hiervoor mijn excuses richting de mensen die mij hebben geholpen.

Uiteindelijk is het gelukt om de kernel-rpm te installeren met de optie "--allow-nodeps" (dank u, sintaugustinus).

De foutmelding over de IRQ van de geluidskaart kwam niet meer, maar het geluid werkt nog steeds niet. Ook de battery indicator en de touchpad werken nog niet. Ik weet nog te weinig van Linux om de oorzaak hiervan te achterhalen. Daarom heb ik nu versie 9.2 van Mandrake gedownload. Misschien zitten daar wel updates in die het probleem verhelpen.
Pagina: 1