Kalibreren scanner

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-08 15:42
Ik wil een hele rits foto's inscannen. Nu geeft de scanner (hp 4100c) de kleuren wat anders op het scherm weer dan ze op de foto zijn. Welk programma heb ik nodig om dit bij te stellen? Gebruik nu standaard windows driver. Bijstellen liefst zonder kalibratievel: heb nl geen kleurenprinter

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Calibreren doe je met het kleurenprofiel dat je als het goed is bij je scanner hegt gekregen, ik weet niet of dat ook het geval is bij de HP van jou, misschien zijn ze wel de downloaden.
Ook denk ik niet dat het kleurverschil niet in je scanner zit (uiteraard ook wel) maar meer in je beeldscherm, besef ook dat je beeldscherm andere en meer kleurdiepte kan weergeven dan foto's. Tevens moet er rekenening mee houden dat als je kleuren gaat vergelijken, je in dezelfde ruimte moet blijven met dezelfde hoeveelheid licht/lichtinval.

Je kunt ook het scherm kalibreren of in je beeldverwerkingsprogramma de gamma corrigeren zodat het nog enigzins op de foto lijkt.
Besef wel dat het calibreren van je apparaten een klere karwei is, vooral als je niet echt weet waar je mee bezig bent.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• arjandijk162
dat is waar, maar het is wel fijn als je een hele rits foto's moet scannen om dat de kleuren goed te hebben, het water is mij bijvoorbeeld te groen in de foto

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

arjandijk schreef op 08 October 2003 @ 18:11:
dat is waar, maar het is wel fijn als je een hele rits foto's moet scannen om dat de kleuren goed te hebben, het water is mij bijvoorbeeld te groen in de foto
Op het beeldscherm te groen of op de digitale afbeeldeing te groen zijn twee verschillende dingen, een digitaal origineel kan perfect aan de kleur zijn, maar als jou beeldscherm niet goed is gecalibreerd of als jij in verkeerd licht staat zul je nooit de goede kleuren zien.

Als jij dan vervolgens het origineel gaat aanpassen zal iemand anders op zijn comp/beeldscherm andere/verkeerde kleuren zien als jou monitor niet goed is gecalibreerd (vertrouw nooit op de standaard instellingen van je monitor)
Je kunt digitale originelen met bijv. PhotoShop een sRGB-profiel meegeven, waarmee je met redelijke zekerheid kunt zeggen dat een ontvanger dezelfde kleuren zal zien als jij op je scherm.

In de meeste gavallen (drukkerijen/ontwerp- c.q. DTP-studios) wordt er gecalibreerd aan het laatste outputdevice, de drukpers, n.a.v. drukproeven daarop wordt alle voorgaande workflow aangepast en op elkaar afgestemd.

• arjandijk162
nu ben ik bezig met een minolta filmscanner een dimage scan dual II. Met Vuescan zijn de kleuren wel goed, maar dit programma kost geld en de kleuren zijn in het bijgeleverde programma selcht. Is er geen algemeen scanprogramma (die twaindrivers vervangt) die het liefst ook nog freeware is waar ik die kleuren makkelijk kan bijstellen?

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

ik geloof dat je nu iets moeilijks vraagt, het is vrij ingewikkelde software en wordt practisch alleen in proffessionele omgevingen gebruikt, dus de kans is klein dat je software/TWAIN-drivers zult vinden die kunnen wat jij ervan vraagt.
Minolta is een proffesssional op het gebied van kleuren/films en kleureninterpretatie, dus de kans is erg groot dat je er een kleurenprofiel bij hebt gekregen en anders is het zeer waarschijnlijk te downloaden of op te vragen bij Minolta (ik heb de ervaring dat op aanvraag vrijwel alles verkrijgbaar is bij Minolta), dat profiel kun je in PhotoShop (of een ander gelijkwaardig proggel) aan de foto's hangen waarmee je naar alle waarschijnlijkheid goede foto's krijgt, aangezien ik me niet kan voorstellen dat een Minolta-scanner kleuren vervormd.
(Ik neem aan dat er geen kleurzweem in je originele films/foto's zit)

Pagina: 1