Videokaart en monitor binnen dezelfde week kapot?!

Pagina: 1
Acties:

• Gepperd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 14:51
Ik heb al 2 jaar een Dell Dimension 8100, vorig jaar heb ik daar een Ti4200 in gemonteerd. Tot zover geen problemen, maar nu begon afgelopen week m'n monitor rare geluiden en rare beeldtrekjes te vertonen (Beeld werd groter en kwam iets buitenbeeld en kromp weer terug)..Nou PATS beeld met een eng geluid overleden...Ik Dell gebeld, hop volgende dag een nieuwe monitor. Ik loop enthousiast met de nieuwe monitor naar de PC. "Hey computer is vastgelopen". Proberen te reseten, nee niks deed het meer. Videokaart dus kapot! Die ben ik nu een maand kwijt voor reparatie :(..

Is dit gewoon stom toeval? Of heeft het wat met elkaar te maken? Kapot gaande videokaart die monitor sloopt of andersom?

Verwijderd

Hmm vreemd. Heb je al geprobeert om een andere monitor erop te pleuren ? Dan weet je iniedergeal zeker dat het je videokaart is. Hebje ook een schop o.i.d tegen je pc gegeven toen hij vastliep? misschien is de VGA wel losgeschoten, druk hem aan en reset eens :)

suc6

• Gepperd
Tja het blijkt echt allemaal "Dood" te zijn. Nu zit ik dus met een PCI Banshee kaartje .. Tja dat speelt lekker met Vice City (NOT, dat start dus niet op).

Verwijderd

toeval ligt indd ne als een ongelijk in een klein hoekje. I feel sorry for you, dan is het indd je videokaart. Ik zou hem ff laten nakijken in de winkel waar je hem gekocht hebt, wie weet kunnen ze t repareren of eevntueel korting geven op een nieuwe kaart :) .

Suc6 met de kaart

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:08
geen onweer geweest ofzo, inslag of kostsluiting, daar lijkt het sterk op.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

Kortsluiting is misschien wat ver gezocht maar het kan iig. Een kennis van me had steeds sneller achter elkaar probleempjes. Wat bleek: een waterlekkage in het dak boven zijn pc.
Geen straal water maar kleine, met het oog bijna onzichtbare, condensdruppels vielen neer op zijn pc.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
kan er bij het kapotgaan van de monitor een stroomstoot door de VGA kabel zijn gegaan die zn vid kaartje heeft doorgebrand oid? of is dat te vergezocht?

[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 08-10-2003 18:10 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Puppetmaster schreef op 08 October 2003 @ 18:10:
kan er bij het kapotgaan van de monitor een stroomstoot door de VGA kabel zijn gegaan die zn vid kaartje heeft doorgebrand oid? of is dat te vergezocht?
Hoge spanningen door de vga-kabel lijkt mij zeer sterk, want als er een stroomstoot komt is de videokaart al kapot voordat het het scherm bereikt en de signalen naar het scherm zijn sowieso low voltage, zoals ook op de kabel vermeld staat. Het scherm kan ook nooit een signaal terugsturen via de vga kabel dus andersom is het ook niet mogelijk.

Voor de rest denk ik eigenlijk dat het toeval is.

• Gepperd
Nou me moeder wist te vertellen "dat er een harde knal was geweest, en dat de pc daarna niet meer bromde" Tja een echte digibeet.. De rest van de apparatuur (TV, video, alles) is allemaal nog heel, en dan zou de videokaart als enige kapot zijn gegaan? (monitor was toen inmiddels al 3 dagen daarvoor overleden). Een bliksem inslag lijkt me dus niet het geval. De pc en de randapparatuur zit zelfs nog aan zo'n SurgeArrest tegen overspanning (Die trouwens niet is geaard)..

Edit: Bij deze knal bedoel: Onweer... (Geen knal vanuit de PC)

[ Voor 17% gewijzigd door Gepperd op 08-10-2003 19:12 ]

Verwijderd

Een knal dus, dan moet het wel een condensator zijn ja, maar het kan zijn dat de voeding zelf een verkeerde spanning af gaf en dat dus via de agp bus de videokaart heeft geraakt.

Verwijderd

Ja, ik zou nu eerst idd even de voltages van je voeding bekijken. Als die niet stabiel zijn, dan zou het kunnen dat die een spanningspiek in je videokaart heeft veroorzaakt. Voordat je je nieuwe vervagen/gerepareerde kaart erin steekt ff kijken lijkt me geen kwaad kunnen.

• Gepperd
Ik heb er nu een PCI videokaartje inzitten en die werkt naar behoren tot nu toe..
Ik heb geen volt meter tot mijn beschikking, maar denk dat als de rest allemaal naar behoren functioneert het wel goed zit? Computer heeft vandaag de hele dag aangestaan zonder problemen (weliswaar met een leeg AGP slot). Vandaag geen rare kuren aan beeld of monitor ontdekt.

Verwijderd

ah, je zegt het al, niet geaard. Ben ik al heeel veel tegengekomen, "m'n pc deed het ineens niet meer".
Bij de een gaat het heel lang goed, bij de ander springt de boel kapot :/
Dat wordt dus een aardedraadje trekken, kleine moeite, veel plezier achteraf.
NEE je cv-radiator is GEEN geschikte aarde! om het nog maar even te herhalen.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gepperd schreef op 08 October 2003 @ 21:59:
Ik heb geen volt meter tot mijn beschikking, maar denk dat als de rest allemaal naar behoren functioneert het wel goed zit?
Mogelijk kun je in het BIOS ook al wat voltages aflezen, dacht wel dat Dell dat 'enabled' had op hun mobo's.
Afwijkingen van 5-10% zijn nog acceptabel meestal.

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Ti4200 heeft een vriend van me ook gehad en die was gewoon totaal door gebrand echt wazig was dat maar zijn monitor deed eht nog wel.
Pagina: 1