DVD Aspect Ratio op PS2

Pagina: 1
Acties:

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-02 00:13
Hi, ik gebruik mijn PS2 om mijn dvd's mee te bekijken. Nu heb ik een gewone Sony tv (dus 4:3) en als ik dan een dvd bekijk krijg ik zo heel mooi boven en onder mijn beeld zwarte balken die dus de helft van mijn beeld in beslag nemen.
Zo blijft er weinig over van mijn beeld. Kan ik dit anders in stellen dat ik gewoon 4:3 beeld krijg of in ieder geval kleinere balken???

Hail to the king baby!

• ViolatoR
  • Laatst online: 25-11-2025
Volgens mij ( weet het niet 100% zekre ) kun je gewoon instellen in het setup van je PS2 dat ie 4:3 doet ipv widescreen, maar dan mis je dus wel dik 40% van het filmbeeld

fotoblog

Verwijderd

Er zijn twee mogelijkheden bij film kijken. Of de PS2 maakt het beeld 16:9 in een 4:3 frame waarbij er onder en boven balken verschijnen om de aspectratio 16:9 te houden. Of het beeld wordt anamorpisch 16:9 verzonden naar de tv. Hierbij wordt het 16:9 beeld opgerokken naar het 4:3 frame (verticaal dus) om zo alle beeldlijnen van het 4:3 frame te gebruiken. Bij deze vorm heb je geen zwarte balken maar het aspect klopt dan niet omdat alles verticaal is uitgerokken. Maar als jij een 4:3 scherm hebt moet je de bovenste optie kiezen tenzij je een [16:9] knop op je ab hebt om anamorpisch 16:9 te corrigeren (maw zwarte balken toevoegen) Als je en het aspect wil behouden en niks van het beeldmateriaal wil missen is 16:9 films kijken op een 4:3 scherm niet mogelijk zonder zwarte balken.
Ik zelf stoor me altijd gigantisch aan beide correcties. Onze sony heeft Smartzoom; een afstotelijke optie om het beeld te zoomen totdat de zijkanten van het 4:3 frame aan de zijkanten van de tv hangen en dan rekt de tv verticaal het 4:3 frame een stukje uit om toch maar een beetje het aspect te behouden. Daarna kun je het beeld pannen zodat de ondrtitels er weer in passen. Dus en je gooit beeld weg en het aspect wordt horizontaal vertrokken.

Stel dat je net als de tv maatschapijen het beeld bijknipt, oftwel een 4:3 frame uit het 16:9 frame snijdt valt er 1/3 van het beeldmateriaal weg. Daar betaal je dan zo veel geld voor :X

• urk_forever
Ik was dus LOTR:FOTR Special Extended Edition aan het kijken en als er dan 2 grote balken op het beeld staat dan zie je weinig meer. Terwijl ik later LOTR:TTT (DivX) aan het kijken was en die kon ik met BSPlayer op 16:9 instellen en dan had ik veel kleinere balken! Dat keek al heel wat prettiger.

Ik heb wel zo'n knop op mijn AB die 2 balkjes toevoegd aan mijn beeld. Alleen ik kan die film dus niet anders instellen! Ik krijg op mijn PS2 steeds die 2 grote balken.

edit:

Even een schematische voorstelling. Onder is de dvd op de ps2 en boven is de DivX met BSPlayer.

Afbeeldingslocatie: http://www.bart.nl/~jdbruine/aspect.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door urk_forever op 09-10-2003 09:46 ]

Hail to the king baby!

• ViolatoR
urk_forever schreef op 09 October 2003 @ 09:17:
Ik was dus LOTR:FOTR Special Extended Edition aan het kijken en als er dan 2 grote balken op het beeld staat dan zie je weinig meer.
Als je die balken weghaald, zie je nog minder hoor :s

fotoblog

• urk_forever
:) maar die divx op 16:9 was beter te kijken als een dvd! Dat vind ik niet kunnen!

Hail to the king baby!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:46

Mex

urk_forever schreef op 09 October 2003 @ 10:01:
:) maar die divx op 16:9 was beter te kijken als een dvd! Dat vind ik niet kunnen!
Omzetten naar divx dan :D

• urk_forever
hahahah

Hail to the king baby!

Verwijderd

gewoon als je een film draait op select drukken en dan naar de instellingen daar kun je instellen wat voor beeld formaat en ook ff kijken als je de ps2 aanzet zonder media erin bij die instellingen of ie daar goed staat

Verwijderd

kun je niet gewoon op de afstandbediening van tv een knop indrukken voor instellingen en dan groote enzo, bij mij kan je dan alles mooi kiezen

• urk_forever
hmmm, ik heb van het weekend even gekeken met een andere dvd (Saving Private Ryan) en die geeft veel kleinere balken! Dus het lijkt aan de dvd te liggen. Zou dat kunnen?

Hail to the king baby!

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-02 14:29

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

urk_forever schreef op 13 October 2003 @ 09:38:
hmmm, ik heb van het weekend even gekeken met een andere dvd (Saving Private Ryan) en die geeft veel kleinere balken! Dus het lijkt aan de dvd te liggen. Zou dat kunnen?
ze zijn niet allemaal exact hetzelfde hoor die 16:9 dvd's ...
LOTR heb gewoon mooi breeeeeeeeeeedbeeld..koop of een breedbeeld tv of kijk de film zonder zwarte balken (Dat lukt dan nu niet ? ..maar als je t wel doe dan mis je wel zon 30% van het beeld..) Heb weinig zin om te klagen over vooruitgang.. :P
Ik heb zelf ook geen breedbeeld maar heb weinig moeite met de zwarte balken..zonder dan mis je gewoon teveel..gewoon wennen :D

ma ma ma ma ma macron one

• urk_forever
Ik heb op zich geen problemen met zwarte balken maar als de helft van mijn beeld uit balken bestaat en de andere helft is beeld dan heb ik er wel problemen mee. En als ik dan een andere film afspeel die er wel normaal uitziet dan vindt ik dat niet kloppen.

Hail to the king baby!

• ViolatoR
Het klopt perfect, verschillende aspect ratio's enzo

een film van 2.35:1, neemt dus idd het halve scherm in beslag met zwarte balken op 4:3, op een widescreen zie je dan ook nog balken, een andere film die bijv 1.88:1 ofzo is, is wel gewoon fullscreen op een widescreen tv, en op 4:3 heb je dan wat kleinere balken. Snap je het nu?

Die DVD van Saving Private Ryan is idd 1.88:1 (ofzo) dus Full WideScreen, op een 4:3 dus kleinere balken.

fotoblog

Pagina: 1