Toon posts:

Exim Spamassassin en een virusscanner

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-gotters.

Ik heb thuis een linux server (Slackware 9.1)

Mijn favoriete MTA is Exim.
Nu wil ik hier een virusscanner en een spamfilter in bouwen.
Hoe ga ik te werk, is dit een goed plan?

Voordat iedereen gaat reageren met RTFM, HowTo en Google zou ik graag willen weten, heeft iemand ervaring met deze exim-combinatie?

Wie kan er mij andere combinaties aanraden waar je goede ervaringen mee hebt?

MTA + spamfilter + virusscanner!!

Alvast bedankt voor niet hatelijke reacties!!!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-04 19:16
Ten eerste is er hierover heel veel te vinden, óók op GoT ;)

Maar zelf heb ik zeer goede ervaringen met exiscan-acl i.c.m. spamassassin en F-prot.
exiscan is echt specifiek op exim toegespitst. Je zult exim dan moeten recompilen met exiscan erin, maar daarna kun je vanuit je exim.conf een heleboel regelen en zeer specifiek aangeven wat wel en wat niet gescand moet worden.

Een andere optie is de meer algemene amavisd-new. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar het schijnt ook goed te werken :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 16:35:
Alvast bedankt voor niet hatelijke reacties!!!
Ja, en wat is het idee van dit soort opmerkingen dan wel :?

Zoals in Rafe in "Hoe kan ik meer dan 9 letters nick krijg" al uitgelegd maak je jezelf hier ook niet echt geliefder mee ofzo :/

Zoals MikeN al aangeeft is hierover wel degelijk veel te vinden op GoT (en anders wel met google), en natuurlijk kun je exim prima gebruiken in combinatie met een virusscanner/spamkiller.

Verwijderd

Topicstarter
en natuurlijk kun je exim prima gebruiken in combinatie met een virusscanner/spamkiller.

Maar hoe??

Verwijderd

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Postfix/SpamAssassin/aMaVis/cyrus. Met exim heb ik nooit echt gewerkt, maar spamassassin en amavis werken echt perfect bij mij! Alle spam en virussen worden er probleemloos tussenuit gepikt

Verwijderd

Topicstarter
dankjewel

• MikeN
Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 17:12:
en natuurlijk kun je exim prima gebruiken in combinatie met een virusscanner/spamkiller.

Maar hoe??
Erm, heb je mijn reactie wel gelezen?
Daar staan toch zeker wat linkjes die je zou kunnen bekijken waar het duidelijk op staat hoe je de zooi aan de gang moet krijgen?
Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 17:20:
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Postfix/SpamAssassin/aMaVis/cyrus. Met exim heb ik nooit echt gewerkt, maar spamassassin en amavis werken echt perfect bij mij! Alle spam en virussen worden er probleemloos tussenuit gepikt
Ja, dat doet exiscan ook. Zou lekker zijn, een virusscanner die de virussen er niet tussenuitpikt. Het gaat hierbij vooral om wat je lekker vindt werken geloof ik. Ik ga persoonlijk voor exiscan omdat het snel is én omdat het perfect samenwerkt met de exim filters.

Verwijderd

Indien je geen zin hebt om te betalen voor F-prot kan je ik je ClamAV van harte aanbevelen. Werkt erg goed, en zoals al reeds is genoemd is de beste optie naar mijn idee om exiscan bij EXIM in te bakken.

• MikeN
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 18:48:
Indien je geen zin hebt om te betalen voor F-prot kan je ik je ClamAV van harte aanbevelen. Werkt erg goed, en zoals al reeds is genoemd is de beste optie naar mijn idee om exiscan bij EXIM in te bakken.
Gelukkig is F-prot gratis voor linux thuisgebruikers :)

Verwijderd

f-prot
exim
en deze: http://hoopajoo.net/projects/vscan.html
werkt perfect! net geinstalleerd

• MikeN
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 19:50:
f-prot
exim
en deze: http://hoopajoo.net/projects/vscan.html
werkt perfect! net geinstalleerd
Het jammere aan die combinatie is alleen dat het vrij traag is (voor ieder mailtje moet wéér procmail en perl gestart worden en dat je nog geen spamscanning hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle reacties

Verwijderd

MikeN schreef op 08 October 2003 @ 20:52:
[...]

Het jammere aan die combinatie is alleen dat het vrij traag is (voor ieder mailtje moet wéér procmail en perl gestart worden en dat je nog geen spamscanning hebt ;)
ja ik merk ook dat het wat traag is, spamscannen doe ik met spamassassin.
Ik ga nu 's op het gemak uitvissen hoe het wat beter aan te pakken.
Maar ik heb geen zin om Exim te gaan recompilen etc. Denk dat ik 's naar
die amavis ga kijken.

Maar wat ziet mijn oog op de Debian Unstable Package List:
Package: exim4-daemon-heavy 4.24-1
Exim (v4) is a fully featured MTA (Mail Transport Agent) that is rather easier to configure than smail or sendmail. It is a drop-in replacement for sendmail/mailq/rsmtp.

In addition to the features already supported by exim4-daemon-light this version of the Exim daemon includes extra features such as LDAP, PostgreSQL and MySQL data lookups, SPA SMTP authentication and embedded Perl interpreter.

Additionally this package includes a plugin to use the embedded Perl-interpreter for Exim's local_scan interface.

This package features the exiscan-acl patch http://duncanthrax.net/exiscan-acl/ for integration of virus-scanners and spamassassin.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 00:46 ]

Verwijderd

amavisd-new (niet amavis) werkt supper icm f-prot (virusscan) en spamassassin :)

draait hier op 3 servers :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 08:48:
amavisd-new (niet amavis) werkt supper icm f-prot (virusscan) en spamassassin :)

draait hier op 3 servers :)
icm met Exim ?
Linkje naar config voorbeeld voor deze combinatie misschien??
(scan je ook uitgaande mail?)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 08:50 ]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

je moet mailscanner gebruiken dat is a.h.w. een frontend voor spamassasin en je favoriete linux virus scanner, ik gebruik f-prot.

in de documentatie staat gewoon wat je bij exim moet aanpassen zodat mailscanner wordt gebruikt en klaar is klara.

Jammer dat je geen debian hebt dan was het een kwestie van apt-get want voor alle 3 de pakketten zijn debs...

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32
Ook ik gebruik Exim i.c.m. amavisd-new, ClamAV en SpamAssassin, wat hier netjes draait. Een tweetal Transports, één director en één router in de exim.conf doen het werk, al moet ik toegeven dat de Debian packages al wel wat werk voor me gedaan hebben. De combinatie werkt i.i.g. stabiel én ik bespaar een honderdtal users een hoop ellende :)

Draait echter nog maar enkele weken en ben er nog niet aan toe gekomen om Spamassassin goed te configureren (kwam in m'n zoektocht naar hoe dat het beste te doen eigenlijk in dit topic terecht :D) zodat de filters voor spam momenteel nogal hoog staan. Ik zoek ff verder ;)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Pagina: 1