Toon posts:

G5 & Dolby editten -> Hoe actieve 5.1 set aan te sturen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje.

Ik ben gister met mn pa op stap geweest.. die moest een aantal nieuwe spullen hebben, voor het masteren in de studio.

Hij wil zowiezo een G5 hebben..

Daarnaast nog 3x actieve speakers gekocht, bij de 2 die hij al had. Actieve subwoofer heeft hij al staan.

Nou wil mn pa natuurlijk realtime surround horen tijdens het edditten, wat hij op die G5 doet. Maar nu de vraag: Hoe stuur je vanuit die G5 die 6 actieve speakers aan, en zo, dat je per stuk het volume kunt aanpassen?

En bovendien, op die G5 draait momenteel Mac OS 2 (:?), en die kan niet eens AC3, Dolby of DTS er uit gooien, zelfs niet via de digitale uitgang. Moet je wachten tot MAC OS 3.

Het is natuurlijk zonde om er een versterker tussen te zetten, als je speakers van 1200€ p/s (Tannoy's Prof. & REL Strata III)hebt staan, met per tweeter een eigen versterker.

Nu had die verkoper een vaag verhaal over een dure Motu 828, in combinatie met AudioDesk, wat opzich een mooi pakket is. Daarna nog eens een Surround Controller (analoog in & uit). Dus 2 apparaten tussen de G5 en de speakers. Wat onhandig!

Nou mijn vraag: Is er geen makkelijkere optie? Eventueel met een PC? In combinatie met een goede meer-kanaals audio-editter?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 15:48 ]

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12
Uuuuh, ik heb niet zoheel veel verstand van Mac's maar MacOS 2/3 is echt heeeeeel oud. Ze zitten momenteel op MacOS 10.2 en 10.3 komt eraan. Verder zou ik echt niet weten hoe je dit alles aan zou moeten sturen.

Hail to the king baby!

Verwijderd

Topicstarter
urk_forever schreef op 08 October 2003 @ 16:29:
Uuuuh, ik heb niet zoheel veel verstand van Mac's maar MacOS 2/3 is echt heeeeeel oud. Ze zitten momenteel op MacOS 10.2 en 10.3 komt eraan. Verder zou ik echt niet weten hoe je dit alles aan zou moeten sturen.
Ik bedoelde idd MacOs 10.2 & 10.3 ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoezo koop je in duivelsnaam al spullen voodat je weet of het wel allemaal gaat werken. Je had je beter eerst van te voren goed moeten informeren voordat je allemaal dure zooi gaat kopen.

Hoe het met OS X en meerkanaals geluid zit weet ik niet. Ik denk dat je proggie moet vinden dat het ondersteund en dat het dan wel goed zal komen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Misschien gewoon een PC kopen want daarmee hoef je tenminste niet af te vragen of het allemaal wel mogelijk is. :X

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 10 October 2003 @ 12:16:
Misschien gewoon een PC kopen want daarmee hoef je tenminste niet af te vragen of het allemaal wel mogelijk is. :X
.. en hoe wilde je dan die speakers aansturen??

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een iets te moeilijke vraag voor op dit forum? Hier zijn geen echte audio-techneuten? Iemand een tip voor een goed audio forum?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08 07:48
Die Motu 828 ziet eruit als een rackbased mengpaneel. Ik denk toch echt dat je beter af bent wanneer je een versterker tussen je G5 en je speakers zet. Audio out van een PC (en hetzelfde zal ook wel gelden voor een Mac) is volgens mij niet bedoeld om direct op high-end speakers aan te sluiten.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 12:53:
Misschien een iets te moeilijke vraag voor op dit forum? Hier zijn geen echte audio-techneuten? Iemand een tip voor een goed audio forum?
De vraag is misschien niet te moeilijk maar wel te specifiek. Probeer 't anders eens op Harmony Central bij "Recording".

Wat voor software heeft hij gebruikt voor dat hij ging shoppen, en wat is daar niet goed aan? Trouwens, het "hij wil sowieso een G5" laat niet veel opties qua computerkeus open :). Die dingen zijn snel, stil, makkelijk en software is echt wel op beide platformen te krijgen, en de meeste dure interfaces zijn toch eerder Firewire dan USB.

Je wil surround geluid editen; de Duitse "Keys" had vorig jaar hier een feature over.

Even kijken....

Welke software is geschikt?:

Emagic Logic Audio Platinum (gaat goed samen met de Mac)
MotU Digital Performer
Digidesign ProTools
Creamware (maar dat ligt aan 't aantal DSP-kaarten dat je er in mikt).
Steinberg Cubase SX of Nuendo 2.0

Qua hardware:

2 audio in
6 audio uit
Goede ASIO-drivers
Preamp (als je microfoons gebruikt)
Digitale uit is alleen zinnig als ze eerst door een AC-3 of DTS-encoder worden gejaagd.

En de rest mag je bij de winkel vragen :).

[ Voor 49% gewijzigd door Yoozer op 21-10-2003 13:54 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-08 08:21

RVW

Ik heb geen verstand van audio icm de G5, maar ik weet wel dat de G5 een optische geluidsaansluiting heeft. Ik neem aan dat je daar toch wel wat op aan kunt sluiten? ;) Het hangt er dan alleen nog vanaf welke programma's nu al gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van die poorten.

http://www.apple.com/powermac/expansion.html

"Optical digital audio
The Power Mac G5 comes with audio capabilities that are not usually found on personal computers. The state-of-the-art optical digital audio in and out ports use the S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) protocol over Toslink cables for connecting to devices such as decks, receivers, digital instruments, and even 5.1 surround-sound speaker systems."

Overigens zal Panther inderdaad meer built-in ondersteuning voor 5.1 geluid hebben dan Jaguar momenteel heeft

[ Voor 19% gewijzigd door RVW op 21-10-2003 13:49 ]

Verwijderd

Hier heb ik een keer mee mogen spelen op de IBC beurs:

Afbeeldingslocatie: http://www.lunadfuego.com/InterBEE99/32.jpg

De yamaha PM1D. surround productie en eindmastering alles erop en eraan. er hoort nog wel een flightcase ter grote van een amerikaanse koelkast waar de DSP proccessor en de in's en out's op zitten.

Sorry voor het offtopic gehalte maar dit is echt een natte droom apparaat :9

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, kreeg dit mailtje van mijn pa:
Ik heb in de hifiwinkel een versterker open geschroefd: http://www.onkyo.net/uk/cms/products/home/av_rec/TX-SR600E
Er zitten discrete eindversterkers in achter de voorversterkersectie. Ik kan heel simpel de snoertjes verlengen naar buiten toe. Het signaalnivo lijkt me OK. Uit de subwoofer uitgang komt 1 Volt. Het duurdere type (TX-SR700E) heeft deze uitgangen al. Ze zijn echter asymtrisch (cinch uitgang = Tulp, signaal+aarde aan de kast->afscherming)), dus zouden ook moeten worden aangepast naar symetrie (signaal, massa aan de print, aarde aan de kast->afscherming). De stoorsignalen op de kast komen met asymetrie in de signaalweg en geven dus een slechtere s/r-verhouding (signaal:ruis, ofwel S/N Signal:noise). De kast is voor de afscherming, niet voor de signaalweg. Dit is een veel gemaakte fout, ook in de professionele apparatuur. Met de huidige eisen niet meer toelaatbaar.
Op die versterker zit een discrete 5.1 ingang (kan ik de analoge computer=Motu 828-output op aansluiten), digitale inputs, voor de dvd-speler, AC3 en DTS, en voor de dvdspeler in de MAC (SPDIF-pcm audio en AC3 en misschien DTS. En analoge inputs voor stereo mixer. De DAconvertors zijn 192/24 voor stereo en 96/24 voor surround. DE SRverhouding voor de directe ingangen naar de LS-uitgang is 100dB. Naar de te maken uitgang dus vast nog beter.
De ingebouwde 6x 100W (geschikt voor 6.1) versterkers gebruik ik niet: Ze zijn allemaal 85 Watt, maar het totaalvermogen van de versterkers is maar 300 watt.
Hmz. Dus wel een versterker er tussen waarschijnlijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 oktober 2003 @ 12:53:
kijk eens op synthforum.nl

misschien kan je daar verder geholpen worden.
Pagina: 1