Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Verwijderd
Negatieve spanningen zijn alleen nodig voor RS232 seriële poorten.
De PowerGood is een sense-signaal waarmee het mobo aan de voeding doorgeeft dat alles in orde is.
| AT Voeding - Moederbord connector | ||||
(2x 6 pin Molex 15-48-0106 op het moederbord)[ P8 ][ P9 ] (2x 6 pin Molex 90331-0001 aan de voedingskabel) | ||||
| Pin | Naam | Kleur | Omschrijving | |
| P8: 1 | PG | Oranje | Power Good, +5 VDC wanneer alle voltages zijn gestabiliseerd. | |
| P8: 4 | -12V | Blauw | -12 VDC | |
| P9: 3 | -5V | Wit of Geel | -5 VDC | |
edit: Idd zoals Sine zegt: gewoon zonder proberen. Mocht je moederbord protesteren tegen het feit dat hij geen PG-signaal krijgt, dan deze aansluiten op je +5V
Overigens verschilt dit nog wel eens van voeding tot voeding.
[ Voor 155% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 22:15 ]
Verwijderd
Dus ik neem aan dat je zelfs geen -5V nodig hebt als je alleen data onvangt via je seriele lijntje?
Mijn ervaring is dat de meeste moederborden PG nodig hebben. Soms moet het zelfs een vertraagd signaal zijn zie: http://home.concepts-ict.nl/~cybersake/carmp3/ (onderaan de pagina)
-12V werd wel gebruikt, en wel (samen met +12V) voor de seriele poorten (MC1488/MC1489 drivers als ik me niet vergis), dus niet de -5V.
Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN
Kortom: de -12V is voor de seriële poorten. De -5 wordt vrijwel nooit gebruikt, op veel moederborden werd de -5 lijn op ISA-sloten vaak niet eens aangesloten. -5 kun je dus gewoonlijk weglaten, -12 alleen als je geen seriële poorten gebruikt.
Edit: Net te laat
[ Voor 7% gewijzigd door Robin F. op 08-10-2003 20:26 ]
Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Verwijderd
OpAmps hebben vaak symmetrische voeding nodig.
-12V is ook aanwezig op PCI bus
<edit>
TS: Je kan als test ook de neg -5 en de PG bij een bestaande AT voeding losnemen. Dit is makkelijker dan complete stekker overzetten
<edit/>
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 20:39 ]
Verwijderd
(2x 6 pin Molex 15-48-0106 op het moederbord)