Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AT voeding: -5V en PG nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:42

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik ben bezig met een koffermod en daarvoor had ik een Tulip Visionline voeding in gedachte (klein model, past mooi :)).

Deze heeft echter geen -5V en geen PG (Power Good) aansluiting in de P8 en P9 stekkers. Het is ook nog eens een alternatieve stekker, dus voordat ik alles om ga solderen om het te testen vroeg ik mij af of iemand mij kan vertellen waarvoor en of die twee pinnen nodig zijn, of dat het systeempje het ook zonder doet?

Ik heb heel GoT google afgezocht doch nog niet een antwoord op bovenstaande vraag gevonden :'(

Voor de herinnering staat hier een overzichtje van de normale AT-aansluiting.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Welke spanningen heeft een mobo echt nodig?

Negatieve spanningen zijn alleen nodig voor RS232 seriële poorten.
De PowerGood is een sense-signaal waarmee het mobo aan de voeding doorgeeft dat alles in orde is.

AT Voeding - Moederbord connector
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/mbpowerm.gif (2x 6 pin Molex 15-48-0106 op het moederbord)
[ P8 ][ P9 ] (2x 6 pin Molex 90331-0001 aan de voedingskabel)
PinNaamKleurOmschrijving
P8: 1PG OranjePower Good, +5 VDC wanneer alle
voltages zijn gestabiliseerd.
P8: 4-12V Blauw-12 VDC
P9: 3-5V Wit of Geel-5 VDC

edit: Idd zoals Sine zegt: gewoon zonder proberen. Mocht je moederbord protesteren tegen het feit dat hij geen PG-signaal krijgt, dan deze aansluiten op je +5V
Overigens verschilt dit nog wel eens van voeding tot voeding.

[ Voor 155% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 22:15 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Als je de seriele poort poort niet gebruikt heb je die -5V niet nodig, de power good kun je meestal gewoon los laten. Mocht het bord dan niet starten moet je de power good aansluiting doorverbinden met +5V

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ik heb een IR ontvanger op een seriele poort maar heb geen -5V op dat systeem en het werkt gewoon goed.
Dus ik neem aan dat je zelfs geen -5V nodig hebt als je alleen data onvangt via je seriele lijntje?

Mijn ervaring is dat de meeste moederborden PG nodig hebben. Soms moet het zelfs een vertraagd signaal zijn zie: http://home.concepts-ict.nl/~cybersake/carmp3/ (onderaan de pagina)

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Volgens de meest recente ATX power specificatie werd -5V (vroeger) alleen door enkele ISA kaarten gebruikt. Momenteel is met ook bezig om deze spanning uit te faseren.

-12V werd wel gebruikt, en wel (samen met +12V) voor de seriele poorten (MC1488/MC1489 drivers als ik me niet vergis), dus niet de -5V.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• Robin F.
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 22:02

Robin F.

5 micron is huge

De seriële poorten hebben geen -5, maar -12V nodig, de RS232 specs vragen namelijk om signaalspanningen van +/- 15V. Nu zit daar een flinke marge in, zelfs zo dat ik geloof 5 volt ook al genoeg is om een bit te maken. Anyway, 15V is de bedoeling, maar omdat in een PC nu eenmaal de 12V makkelijker voorhanden is, wordt die gebruikt.

Kortom: de -12V is voor de seriële poorten. De -5 wordt vrijwel nooit gebruikt, op veel moederborden werd de -5 lijn op ISA-sloten vaak niet eens aangesloten. -5 kun je dus gewoonlijk weglaten, -12 alleen als je geen seriële poorten gebruikt.

Edit: Net te laat :/ idd, de MC1488/1489 zijn de gebruikte line drivers.

[ Voor 7% gewijzigd door Robin F. op 08-10-2003 20:26 ]

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Verwijderd

Het zou mij niet verbazen als er ook geluidskaarten bestaan die de -12V gebruiken.
OpAmps hebben vaak symmetrische voeding nodig.
-12V is ook aanwezig op PCI bus
<edit>
TS: Je kan als test ook de neg -5 en de PG bij een bestaande AT voeding losnemen. Dit is makkelijker dan complete stekker overzetten
<edit/>

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 20:39 ]

Verwijderd

Het is grote onzin dat opamps altijd een symmetrische voeding nodig hebben. Als je een opamp op een a-symmetrische voeding wilt aansluiten, moet je het signaal 'optillen'. als het signaal op 5V loopt, kan je het bijv. laten varieren van +10 tot 0 V.
Pagina: 1