Lastige data ordenen in excel of acces

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik ben er al de hele dag mee bezig maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb al wat met transponeren zitten proberen maar ook dat werkt niet zo gauw.

Mijn data ziet er als volgt uit in excel: (kolom van paar duizend regels)

;
Naam
Adres
Postcode en Woonplaats
Notities
;
Naam
Adres
Postcode en Woonplaats
Notities en
meer notities
;

Alle adresgegevens en notities zijn dus in ieder geval gescheiden door een ;

De tussenliggende regels varieren in aantal van 4 tot 10 regels.
Wat ik met de data wil doen is dus na iedere puntkomma de eerst regel in een nieuwe kolom genaamd Naam en de 2e regel in een kolom genaamd Adres enzovoorts. En regel 4 t/m 10 na iedere ; moeten samen in kolom 4 genaamd Notities.

Is dit te doen met een macro of moet hier echt geprogrammeerd gaan worden?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
ziet er naar uit dat het geprogrammeerd moet worden...

of iemand anders moet het weten ben benieuwd succes er mee

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Aanname: de data staat in kolom A.
In eerste nieuwe kolom op regel 1 opnemen: =if(A1=";";A2;"")
In tweede nieuwe kolom op regel 1 opnemen: =if(A1=";";A3;"")
In derde nieuwe kolom op regel 1 opnemen: =if(A1=";";A4;"")
In vierde nieuwe kolom op regel 1 opnemen: =if(A1=";";A5&A6&A7&A8&A9&A10;"")
De vier aangemaakte cellen over de hele lengte van de tabel kopieren, en met een datafilter de lege rijen eruit halen. Vervolgens met 'visible cells only' de zichtbare cellen kopieren en voor het gemak naar een nieuw worksheet kopieren.

edit:
Even over het feit dat het aantal gebruikte cellen varieert heengelezen. Ook niet echt een probleem. Vervang A5&A6&A7&A8&A9&A10 door
if(A5=";";"";A5&if(A6=";";"";A6&if(A7=";";"";A7&if(A8=";";"";A8&if(A9=";";"";A9&if(A10=";";"";A10))))))

Mooi is anders maar het werkt wel O-)

[ Voor 49% gewijzigd door Rataplan op 08-10-2003 15:06 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Als je zelf ook nog eens regels gaat bedenken (naast die puntkomma), dan moet je het wel programmeren. Maar dat 'programmeren' klinkt zwaarder dan het is...

Wat is je kennis van VBA?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Rataplan schreef op 08 October 2003 @ 15:02:
Aanname: de data staat in kolom A.
In eerste nieuwe kolom op regel 1 opnemen: =if(A1=";";A2;"")
In tweede nieuwe kolom op regel 1 opnemen: =if(A1=";";A3;"")
In derde nieuwe kolom op regel 1 opnemen: =if(A1=";";A4;"")
In vierde nieuwe kolom op regel 1 opnemen: =if(A1=";";A5&A6&A7&A8&A9&A10;"")
De vier aangemaakte cellen over de hele lengte van de tabel kopieren, en met een datafilter de lege rijen eruit halen. Vervolgens met 'visible cells only' de zichtbare cellen kopieren en voor het gemak naar een nieuw worksheet kopieren.

edit:
Even over het feit dat het aantal gebruikte cellen varieert heengelezen. Ook niet echt een probleem. Vervang A5&A6&A7&A8&A9&A10 door
if(A5=";";"";A5&if(A6=";";"";A6&if(A7=";";"";A7&if(A8=";";"";A8&if(A9=";";"";A9&if(A10=";";"";A10))))))

Mooi is anders maar het werkt wel O-)
Jezus, heb je dit zo even bedacht? Ik ben je tekst even grondig aan het bestuderen, klinkt veelbelovend, in ieder bedankt voor je aandacht voor mijn probleem hiermee! :D

[ Voor 15% gewijzigd door shotputty op 08-10-2003 15:09 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

shotputty schreef op 08 October 2003 @ 15:08:
Jezus, heb je dit zo even bedacht? Ik ben je tekst even grondig aan het bestuderen, klinkt veelbelovend, in ieder bedankt voor je aandacht voor mijn probleem hiermee! :D
Beetje professionele ervaring doet wonderen B)

En omdat je zo enthousiast reageert krijg je ook nog even de locatie van de Select Visible Cells-knop meegeleverd: View > Toolbars > Customize > Commands > Edit > ergens onderaan in het rechter listboxje. Naar je toolbar slepen, en klaar voor gebruik :>

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ehm, ik krijg overal #naam?.... Ik heb even een klein aangepast gedeelte van de tabel naar je toegestuurd (met fictieve namen) en dat wat ik er aan heb aangepast. Hoop dat je het niet erg vind?

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik geloof dat ik iets over het hoofd heb gezien, ik heb nederlands dus ik moet 'Als' gebruiken!

Edit: Ik heb het nu voor elkaar voor de eerst rij, hij laat inderdaad mooi de adressen zien onder de juiste kolom maar vanaf rij 2 blijft ie al leeg....

Edit 2: Oh wacht ik moest helemaal plakken, hij loopt nu door tot adres nummer 46! Ziet er goed uit!!

[ Voor 77% gewijzigd door shotputty op 08-10-2003 16:08 ]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

shotputty schreef op 08 October 2003 @ 15:35:
Ik geloof dat ik iets over het hoofd heb gezien, ik heb nederlands dus ik moet 'Als' gebruiken!
:D
Ik heb het nu voor elkaar voor de eerst rij, hij laat inderdaad mooi de adressen zien onder de juiste kolom maar vanaf rij 2 blijft ie al leeg....
Het is ook de bedoeling dat alleen de rijen met een ; uiteindelijk getoond worden...

En dan nu iets wat ik hier altijd al een keer heb willen doen:
Afbeeldingslocatie: http://rataplan.net/files/got/chckjml.gif

:P

Ik hoop overigens dat je de ';' in formules als list separator gebruikt, als je de ',' hebt ingesteld moet je even een find/replace doen ;)

edit:
Grrr :{ /me moet vaker op F5 duwen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Rataplan op 08-10-2003 16:23 ]

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Fantastisch hij werkt totaan het eind!!!! Echt super! Ik kan de nieuwe kolommen overigens niet in een nieuw werkblad plakken want dan snapt ie de verwijzingen niet. Ik freubel even verder maar je hebt mijn dag helemaal goed gemaakt!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

shotputty schreef op 08 October 2003 @ 16:35:
Fantastisch hij werkt totaan het eind!!!! Echt super! Ik kan de nieuwe kolommen overigens niet in een nieuw werkblad plakken want dan snapt ie de verwijzingen niet. Ik freubel even verder maar je hebt mijn dag helemaal goed gemaakt!
Mooi zo :) De verwijzingen moet je niet meenemen, kopieer alleen de waarden met Edit > Paste Special ("plakken speciaal" heet dat geloof ik in het Nederlands).

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ben er bijna! Het verwijderen van de witcellen wil ie niet. Dan zegt excel "De huidige selectie bestaat al uit zichtbare cellen."

Edit: maakt niet uit, ik heb gesorteerd en geknipt, nu staat alles bij elkaar!!!!

thanks x 1000!!

[ Voor 31% gewijzigd door shotputty op 08-10-2003 16:50 ]

Pagina: 1