Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Ab op de pc met IR ontvanger *opgelost*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heel leuk en aardig... Ik heb een IR ontvangertje in elkaar lopen solderen. Ging helemaal prima, niks moeilijks tegengekomen.
Het schema dat ik heb gevolgd is hier te vinden:
http://lnx.manoweb.com/li...=section&partName=circuit

Dat is helemaal goed gegaan, en dan verder met WinLirc. Op het eerste gezicht weer ff wennen aan alle nieuwe termen enz.. maar dat is al snel verholpen door google etc te gebruiken.

Natuurlijk heb ik weer een AB die niet in het bestand bekend is, het bestand dat hier te vinden is:
http://lirc.sourceforge.net/remotes

ik balen...

maar dan is er de uiterst handige functie om WinLirc een lesje te leren... En wel met de Learn functie...(goh)

Dus ik een nieuwe config file aangemaakt en ik heb een DCD ontvangertje. Kortom, alle instellingen naar mijn weten goed. Ben niet helemaal zeker over de snelheid en de sense, maar die staan respectievelijk op 115200 en Autodetect.
Daarna op de knop LEARN een klikje gegeven, Naam van AB ingegeven, margin of error (25) en de Gap en Length over laten slaan...

En dan komt het... dan moet je op een willekeurige (werkende) knop gaan drukken, +-1 sec drukken en dan weer +-1 sec los... Ik ben braaf, dus ik doe dat... Ga ik niet over zeuren... Maar dan zeurt het programma wel dat hij niks ontvangt. Heeft iemand, na die uiterst interessante verhaal gelezen te hebben, een wijs advies waardoor ik mij dom kan voelen?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

heb je andere com poort geprobeerd? en met raw codes gescand? als hij al geen raw codes leest weet je dat t of de ontvanger is, of de instellingen, al denk ik dat die wel goed zijn.

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 07:13

Losha

clear my path motherfucker

heb je verder geen ab's die wel in de lijst staan ? weet je in ieder geval zeker dat de ontvanger goed is (ik moet ook maar zo'n ding bouwen, naar mij fiasco met de marmitek pc control :( )

Verwijderd

Topicstarter
Nah, de com poort kan niet missen, heb maar één poort aan op compie en das com1... simpel

wat zou hij moeten doen als je op raw code drukt dan?

Edit: ff plaatje van de RAW CODE uitvoering

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/e.coppoolse/duzzz.JPG

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 15:02 ]

Verwijderd

neem een andere afstandsbediening, ik had hetzelfde gezeur met een blaupunkt afstandsbediening, deze werken schijnbaar met een ander protocol.
Met Philips heb je de grootste kans dat het werkt.
Edit: ik gebruik Uice, werk imo makkelijker dan winlirc

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uice ziet er idd wel makkelijker uit, maar ook dat mag niet baten.

krijg nog geen signaal, en waneer ik dan op COM1 wil initializen, dan komt onderin heel eventjes de melding "Device deactivated"
raar?

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 07:13

Losha

clear my path motherfucker

staat je compoort wel aan in je bios :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 14:53:
Nah, de com poort kan niet missen, heb maar één poort aan op compie en das com1... simpel
bla bla
ja dus

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bij raw codes moeten er vanalles in het schermpje verschijnen als ie het doet, teken dat ie nu dus nix ontvanht

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-11 17:23
Ik heb ook zo'n ontvanger gebouwd, maar het werkte bij mij zeer beroerd. Kon het ding ook niets geleerd krijgen. Eindconclusie: goedkoop te bouwen, maar verder niet echt bruikbaar.

<slightly offtopic mode>
Vandaar dat ik een USB IR ontvanger/zender heb gekocht (zie http://home.earthlink.net/~jrhees/USBUIRT/) Hiermee ben je in een klap van al het gesodemieter af. Bovendien vindt de IR signal processing in de ontvanger zelf plaats.
</slightly offtopic mode>

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Verwijderd

Probeer er eerst eens achter te komen of je ontvanger het uberhaupt wel doet, met gewoon meten kom je denk ik al een eind. Dan kun je het ook nog proberen met andere programma's, zie bijvoorbeeld stereo besturen en Verwijderd in "stereo besturen". Het zou natuurlijk altijd kunnen dat je bij het maken van de ontvanger toch een klein foutje hebt gemaakt. Dan weet je iig of je het probleem hardware of softwarematig moet zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Het is leuker als je het zelf voor elkaar kan krijgen, ben eraan begonnen, en wil het nu ook afmaken.

Het is ook de bedoeling dat ik erachter kom wat er foutief zit... of het de ontvanger is of het proggie... vandaar dit topic :p

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 15:37:
Het is leuker als je het zelf voor elkaar kan krijgen, ben eraan begonnen, en wil het nu ook afmaken.

Het is ook de bedoeling dat ik erachter kom wat er foutief zit... of het de ontvanger is of het proggie... vandaar dit topic :p
Tuurlijk is het het leukste om het zelf voor elkaar te krijgen, daar is dit ook CME voor :) Ik probeer echter aan te geven dat je op die manier iets beter uit kan zoeken waar het probleem ligt. Dat je in dit topic erachter wilt komen waar het probleem ligt snap ik ook, maar wij kunnen dat vanaf hier moeilijk aanvoelen ;) Jij bent hier de enige die kan controleren of de hardware in orde is :)

Verwijderd

Topicstarter
of ik dat [b]kan]/b] is een tweede :p

maar heb hem nu weer helemaal gelopen, en elkaatje zat wel verkeerd om... dooh 8)7 kleine piep dingetjes... hopen dat het nu wel werkt :+

Edit: Yuppieeeee hij werkt gelukkig... tnx voort advies..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 15:49 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ik ben het eens met Muyz. Ik heb 2 van die ontvangers gebouwd, de Lirc en Burst (variant van de Lirc), beide werkte gewoon ronduit beroerd.
Ze deden het wel, maar leren van de ir functies ging klote met mijn ab. WinLirc doet namelijk code vergelijken. Als je dan een AB gebruikt die continu zend ipv bursts, leert winlirc dus de code die toevallig op dat moment voorbij komt. Dat levert veel frustratie op als je hem wilt gebruiken, want 9 van de 10 keer is de code net iets anders (langer of korter) en dan herkent WinLirc hem niet meer goed. Of hij denkt een andere code te ontvangen en voert daarna doodleuk het verkeerde commando uit.
Daarnaast is WinLirc nogal veel eisend op je processor. Die moet 100% beschikbaar zijn. Dat is een probleem bij machines zoals mijn mp3 bak (een AMD k6-2 266). Zodra hij een mp3 afspeelt werk Winlirc al niet meer.

Daarom ben ik ook overgestapt op een Uice variant. Die herkent de start en stop signalen van de IR ontvanger, en verwerkt de pulsstroom tot een FiFo commando. Voordeel, processor hoeft het niet meer te doen en 99,99% correcte interprentatie van de signalen. Kortom werkt prettiger, sneller en beter, is alleen een stukkie duurder en lastiger te bouwen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Beetje vaag schema ook ivm die elco - maar goed het is opgelost :)
Voortaan kun je er min of meer vanuit gaan dat de (+) op de (+) en de - op de - moet.

Ander schema met het plusje erbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/serial-IR-receiver.gif

Bij dergelijke dingen is het zaak om eerst goed uit te sluiten wáár het probleem nu zit. Niet alleen voor oplossing van je probleem, maar ook ivm plaatsing van een topic. Is het namelijk software gerelateerd, dan hoort het in Software Algemeen en niet in Casemodding & Elektronica. In dit geval was het toch de hardware, maar dat is iets wat je alleen zelf kunt nameten of nakijken en in dergelijke gevallen is een foto van je eindresultaat ook van toegevoegde waarde tot een oplossing mocht er uiteindelijk toch een probleem-topic geopend worden. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 16:28 ]

Pagina: 1