DLT VS tapestreamer aanschaffen of andere....

Pagina: 1
Acties:

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02 14:48

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Wij zijn toe aan een nieuwe tapestreamer. Ik heb al één DDS3 DAT streamer versleten en de nu amper 1 jaar oude streamer zit aan zijn max. De tapes zijn vol. Regelmatig vraagt de backupsoftware om de 2e tape. Dit lijkt mij geen oplossing dus moet er een structurele verbetering komen. Een streamer met een grotere capaciteit dus…

Nou zijn er (minimaal) 2 opties:
- DDS4 20/40 Gb
- DLT 40/80 Gb
- AIT ???
- SDLT ???

Ik heb alleen gelezen dat DAT erg gevoelig is voor stof en dat ook de tape relatief kwetsbaar is. Ook zou DAT moeite hebben met warmte…en warm is het in de serverruimte, vooral in de zomer (ja ik weet het dat is niet goed maar daar doe ik nog wel eens wat aan) :)

De streamer moet een backup maken van een Compaq Proliant ML370 Server. In deze server zitten 3 SCSI schijven: 1x 9 Gb, 1x 17 Gb, 1x 34 Gb (totaal dus 60 Gb). We hebben nu ruim schijfruimte over. Totaal staat er zo’n 30 Gb aan data op (OS: 3,5 Gb, data: 20 Gb, apps: 4 Gb). Dit zal uiteraard nog wel wat toenemen maar ik verwacht dat de totale capaciteit van 60 Gb niet snel uitgebreid zal hoeven worden.

We werken hier met 8 personen. Deze zijn bijna allemaal voor 100% afhankelijk van hun computer. Een dag stilstaan kost dus veel geld. Het backup medium moet dus vooral betrouwbaar zijn. Snelheid vind ik minder belangrijk. Backuppen gebeurt ’s nachts. Ik heb dus ruim 10 uur ter beschikking om een backup te draaien van, in het ergste geval, 60 Gb. Dit uiteraard wel incl. verify. Bij 3 Mb/s moet dit lukken. Deze snelheid zou voor een DLT en DAT drive geen probleem moeten zijn.

Ik heb ook gelezen dat je voor een DLT drive een controller nodig hebt omdat de grote hoeveelheid data die over de bus gaat de controller van je schijven frustreert. Kan iemand dit bevestigen?

We hebben veritas Backup 8.6 Small Buisiness Server Suite. Nu bestaat er een oplossing waarbij het mogelijk is een volledig systeem (dus incl. OS) van tape te restoren. Veritas noemt dat “Intelligent Disaster Recovery”. Deze software maakt diskettes of een CD aan met serverinfo waarna het gehele systeem opnieuw gepartitioneerd wordt er gerestored wordt.
Is iemand bekend met deze software? Werkt het echt zo mooi als dit klinkt? En wat gebeurt er al m’n server in de brand gaat, of gejat wordt….werkt het restoren dan ook op andere (lees: nieuwere) hardware? :?

Kortom: ik zou nu kiezen voor een DLT Tapestramer. En dan voor de DLT VS. Deze kost ongeveer de helt van een gewone DLT streamer (ca € 1500,=). Nadelen kan ik niet vinden, ze ondersteuren beide Veritas Backup Exec, de DLT VS is sneller (stnd. 21 Gb/min)..toch is de VS volgens mij een budget uitvoering van de gewone DLT drive… :?

Dit zou hem moeten worden: http://h18006.www1.hp.com...s4080/specifications.html

Nog ff de specs van de server:
Server: Compaq Proliant ML 370
Opslag: totaal 60 Gb
OS: W2K SBS SP4 (dus incl. o.a. SQL Server en Exchange)
Backup Software: Veritas Backup 8.6 Small Buisiness Server Suite.

Kan iemand mijn verhaal bevestigen of mij tot inzien brengen dat een andere tapedrive toch een betere keuze is.

Quod licet lovi, non licet bovi

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tijd voor een nieuwe sig..

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-02 15:56

Shuriken

Life is all about priorities

De VS uitvoering doet slechts 2 streams tegelijk ten opzichte van 4 voor de reguliere uitvoering.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Yep...had ik gezien...zodoende kwam ik al tot de wijsheid dat ik misschien een extra SCSI kaart nodig had....

Hij staat al tussen m'n favouriten in geval van problemen :)

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-02 12:58

erwinb

Probeert iets secure te doen

Ik zou eens kijken naar een VXA-2 drive
80 GB per tape native.
6 MB per seconde native.

zie http://www.exabyte.com/pr...2%20Packet%20Tape%20Drive voor meer info.

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Shuriken schreef op 08 October 2003 @ 13:52:
De VS uitvoering doet slechts 2 streams tegelijk ten opzichte van 4 voor de reguliere uitvoering.
Streams? Ik heb van de DLT en DLT VS Tapedrive de Quickspecs voor me liggen maar ik kan streams niet vinden...

Wat zijn het en wat is het voordeel van 4 boven 2 :?

Verwijderd

Wij werken hier zonder problemen met een DAT DDS4 streamer. We backuppen 86 Gig per dag (in de nacht) en dat gaat redelijk (in 12 uur met verify). Zonder error's. Oja we hebben natuurlijk een tapeloader van 6 tape'jes. (streamer is een HP C5713a). Wij zijn ook aan het kijken naar een nieuwe oplossing omdat wij nu 3 a 3 tapes nodig hebben en de tijd iets te kort is. (dat4 kan 20 gig native per tape opslaan, dus we kunnen 120 gig native opslaan)..

Zie de test van tomshardware voor een goede review van streamers:
http://www.tomshardware.com/storage/20030225/index.html

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 12:52
Toch even Exabyte VXA-2 bekijken. Doet 6MB/s native, tot 12MB/s met compressie en heeft geen probleem met lagere snelheden als de server het effe niet kan aanleveren. Capaciteit 80GB native op een 230m tape, als je dat nog niet nodig hebt zijn er ook kleinere (=goedkopere) tapes te koop.

To terminate or not to terminate, that's the question...

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Ik lees toch veel goede dingen over die Exabyte VXA-2 streamer...hoe komt het dan dat er relatief weinig bedrijven zijn die een Exabyte gebruiken?

Ik moet toegeven...mijn voorkeur gaat uit naar een HP/Compaq streamer in een Compaq server, al is het alleen zodat HP/Compaq later niet kan roepen dat het niet functioneerd....

Op de compaq site kwam ik de onderstaande tekst tegen in een FAQ:
The current DLT 40/80 GB tape drive offers read and write compatibility with both the DLT 20/40 GB and the DLT 35/70 GB tape drives. Additionally, the DLT 40/80 GB tape drive offers a data transfer rate of up to 6 MB/s for uncompressed data. The DLT VS 40/80 GB tape drive offers the same per cartridge capacity of 40 GB, but can only transfer data at half the speed (3 MB/s) of the DLT 40/80 GB tape drive. The DLT VS 40/80 GB is only backward-read compatible with DLT 20/40 GB format, but is available at a price comparable to the DLT 20/40 GB drive.
Dat is dan ook duidelijk....de DLT VS is 2x zo langzaam als de gewone DLT drive

[ Voor 53% gewijzigd door MrDry op 08-10-2003 16:23 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Nog steeds mijn favoriet : de goede oude QIC-drives van Tandberg (ze heten nu SLR), tegenwoordig tot 50/100 GB leverbaar (de SLR100).
De tape blijft in de cartridge, en wordt niet in gekke bochten gewrongen, de cartridge is zeer stabiel door de dikke aluminium onderplaat.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-02 16:48

Edho

Heeft Canon A570IS

Ik heb een DLT-vs draaien (een externe) en wat mij betreft gaat dat al bijna een jaar prima. Zowel backuppen als restoren geen probleem, gebruik Arcserve 6.1. Het kan dus wel goed gaan.
Als je data niet zo snel in hoeveelheid groeit, dan is het imo een voordelige keus om maar eens met de kreet van de consumentenbond te smijten.

Edho

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
op dit moment hebben we ongeveer 10klanten uitgerust met een hp/compaq dlt vs40/80, werkt goed tot zeer goed, gelukkig geen zoveel problemen als de dlt1 drives, die waren echt k*t :(

Verwijderd

Wij hebben Super DLT's en zijn nu aan het overstappen van ArcServe naar Veritas omdat de DLT's eigenlijk niet in 'streaming mode' komen. Veritas met zijn snapshot techniek heeft hier geen last van en benut de DLT beter waardoor onze backuptijden enorm afnemen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:03
Kijk je naar de technische specs, dan is DLT veiliger dan DDS... DDS heeft aandrukrollen aan beide kanten van de tape (dus ook de data kant), terwijl DLT dit niet heeft. Tevens heeft DDS een helical scan kop, waardoor de slijtage aan kop en tape relatief groter is tov DLT.
Die DLT VS klinken als een goedkope versie van de DLT. Wellicht hebben ze op meer onderdelen bespaard als alleen de "streams" waardoor de betrouwbaarheid best wel eens minder zou kunnen zijn dan een gewone DLT.
Ik zou bij zo'n grote afhankelijkheid ALTIJD betrouwbaarheid voorop stellen en dus NOOIT zo'n uitgeklede (mogelijk minder betrouwbare) variant kiezen boven een normale variant...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Wij gebruiken op de kleinere lokaties een AIT drive, wat wel goed bevalt en dus 2 servers backupt via Veritas backupexec 9, totaal een 35 gig (wat overigens ook de max is van de ait's die wij gebruiken). De tijdt is iets meer dan 2uur incl. verify.

Op de Hoofdlokatie een DLT met 2 koppen en 10 tapes maar die is te krap geworden en te traag (athans backup time is te lang).

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Misschien een beetje duur, maar ook al eens naar LTO of LTO2 gekeken? 100GB zonder compressie op een LTO1 cartridge en 15MByte/s (zonder compressie). Effe opletten dat je server(s) de data voldoende snel aan kunnen leveren om de drive in streaming mode te houden, maar dan heb je ook wat. Na enige mate van tuning heb ik snelheden van 950 MByte/min gehaald (das dus met een beetje compressie), gebruik makend van 1 streamer.

Voor 60 GB niet heel interessant, maar de ervaring leert dat je steeds meer nodig hebt :) Op m'n werk zitten we nu aan 3 TB en ik ben gruwelijk blij dat ik niet met DLT (in welke variant dan ook) hoef te werken. Ook S-AIT zou snel moeten zijn (en 500GB uncompressed op 1 tape), maar dan ben je nogal afhankelijk van 1 leverancier (Sony).

Edit: Er zijn ook "low profile" LTO drives, die zijn half hoog (normaal is 2x 5,25" oftewel full height). Die schijnen ook half te presteren, dus die wil je niet :)

[ Voor 11% gewijzigd door Maarten @klet.st op 08-10-2003 22:55 ]

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
GarBaGe schreef op 08 October 2003 @ 22:19:
Kijk je naar de technische specs, dan is DLT veiliger dan DDS... DDS heeft aandrukrollen aan beide kanten van de tape (dus ook de data kant), terwijl DLT dit niet heeft. Tevens heeft DDS een helical scan kop, waardoor de slijtage aan kop en tape relatief groter is tov DLT.
Die DLT VS klinken als een goedkope versie van de DLT. Wellicht hebben ze op meer onderdelen bespaard als alleen de "streams" waardoor de betrouwbaarheid best wel eens minder zou kunnen zijn dan een gewone DLT.
Ik zou bij zo'n grote afhankelijkheid ALTIJD betrouwbaarheid voorop stellen en dus NOOIT zo'n uitgeklede (mogelijk minder betrouwbare) variant kiezen boven een normale variant...
Dat DLT alleen looprollen aan de achterzijde heeft was me opgevallen...maar ook dat DLT de tape volledig uit het tape haalt en op een spoel spoelt viel me op. Lijkt me een kwetsbaardere operatie.

Wat DLT vs DLT VS betreft...ik denk dat je gelijk hebt. Volgens de specs gebruikt DLT veel van de technologie van de standaard DLT drives....lang niet alles dus. Ook gebruikt deze een andere compressie. DLZ met RLL VS LZ.

Compaq zelf beveelt nu de Ultrium drive aan. Dit schijnt de standaard voor de toekomst te worden. Is ongeveer net zo duur als de DLT (niet de VS!) drive. Dat is dus de LTO drive waar Maarten.O het over heeft...

Ik vind het toch moeilijk hoor. Ik weet dat je niet moet bezuinigen op je backup maar we draaien nu DDS3....dan is DLT-VS toch al een hele verbetering. Is voor een relatief kleine onderneming een standaard DLT of AIT niet een beetje overkill?

[ Voor 3% gewijzigd door MrDry op 09-10-2003 09:03 ]

Verwijderd

Ik zou zeggen; doe er een AIT 100/200 in.
Draaien wij ook al een jaartje mee.
Werk lekker icm Arcserve

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 11:58:
Ik zou zeggen; doe er een AIT 100/200 in.
Draaien wij ook al een jaartje mee.
Werk lekker icm Arcserve
Ik heb nog geen 20 Gb aan data, incl OS en Diversen ca 30Gb dan is 100 Gb native toch zwaar overkill :?

Verwijderd

Al eens gekeken naar een LTO drive ? Wij halen er snelheden mee tot 1GB per minuut.

Het is duur maar zeker snel en betrouwbaar. IBM en HP leveren ze allebij.

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 16:37
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 09:49:
Al eens gekeken naar een LTO drive ? Wij halen er snelheden mee tot 1GB per minuut.

Het is duur maar zeker snel en betrouwbaar. IBM en HP leveren ze allebij.
Ik vind dat hier appels met peren worden vergeleken (of ferrari's met golfjes). LTO is mooi, maar erg duur tov dds3. Standaard DLT is al een grote stap vanaf dds3, kijk alleen al naar de prijs van de tapes. De vraag is niet wat is het beste backup medium als geld geen rol speelt, maar wat is de beste opvolger voor de dds3 tape unit die te klein is.

Ben benieuwd of er nog alternatieven zijn voor dlt-vs. Ik heb namenlijk het zelfde probleem met de backup, maar mijn baas is waarschijnlijk niet bereid meer geld uit te geven aan een backup unit + tapes als dat de server gekost heeft.

Ronald van Doorn

• MrDry

MrDry

Desperados!

Topicstarter
rdoorn schreef op 10 October 2003 @ 12:19:
[...]

Ik vind dat hier appels met peren worden vergeleken (of ferrari's met golfjes). LTO is mooi, maar erg duur tov dds3. Standaard DLT is al een grote stap vanaf dds3, kijk alleen al naar de prijs van de tapes. De vraag is niet wat is het beste backup medium als geld geen rol speelt, maar wat is de beste opvolger voor de dds3 tape unit die te klein is.

Ben benieuwd of er nog alternatieven zijn voor dlt-vs. Ik heb namenlijk het zelfde probleem met de backup, maar mijn baas is waarschijnlijk niet bereid meer geld uit te geven aan een backup unit + tapes als dat de server gekost heeft.
I ga met rdoorn mee....

We hebben nu te weinig capaciteit op DDS3. Dan kan ik over op DDS4 maar heb gelezen dat DLT een stuk betrouwbaarder is dan DDS4. Het ligt dan toch voor de hand om DLT(VS) te kiezen.
Nogmaals...het gaat om een bedrijf met 8 werknemers en zo'n 30 GB aan data incl. OS en Apps.

Verwijderd

misschien heb je nog wat aan deze link? Daar worden verschillende backup mechanismen besproken...

http://www.tomshardware.com/storage/20030225/index.html
Pagina: 1