iemand ervaring/mening over de REL QUAKE2 en de MJ Acoustic?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyxKyo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06 00:32

LyxKyo

Dreambox was fun!

Topicstarter
Dag mensen,

Wie heeft er goede of minder goede cq ervaringen met de volgende subs? Ik ben momenteel erg aan het twijfelen. Het gaat om de Rel quake2, MJ acoustic 50 en of 100. Ik wil de sub voor cinema en audio gebruiken, ik wil eigenlijk graag het zogenoemde "broekspijptril effect" creeren tijdens cinema(indien gepast) en de audio op een "mooie" manier ondersteunen. Graag jullie meningen/ ervaring/tips.
Als vertsterker heb ik de sr5300 van marantz, fronts MS902, center MS905C.
Ik ben overigens op de hoogte dat meerdere topics hier over gaan(ook op hifi.nl)
, maar die zijn inmiddels weer verouderd vind ik (4 maanden oud) Dus de prijzen zijn inmiddels veranderd, en dus ook de meningen, denk ik.

REL QUAKE2 nu 449 euro
MJ ACOUSTIC 695 euro

Mijn kamer is vrij klein, veel hout (zolder achtig)!

Graag jullie reactie, expertise en mening.

MVG Nick! :)

cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
1 topicje onder je :)

[rml][ Subs] Luistermiddagje gehouden, ervaringen en advies nodig.[/rml]

daar staat iig de quake. De acoustic heb ik niet beluisterd, maar gezien de reviews is die beter dan de quake.

Maar lees mijn stukkie over de quake maar eens.

Overigens is groeten hier niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

nicknec schreef op 08 oktober 2003 @ 13:19:

REL QUAKE2 nu 449 euro
MJ ACOUSTIC 695 euro
De Reference 100 is 700 euro ja en de Pro 50 is 500 euro. De Quake is trouwens officieel 600 euro.

Het schijnt dat de Pro 50 beter is dan de Quake (lees je overal) en de Ref. 100 is nog weer wat beter, maar die is dan ook wel weer 200 euro duurder. Ik denk dat je met een kleine houten kamer zat hebt aan de Pro50. Die schijnt voor zowel HT als muziek erg geschikt te zijn. Er zijn er hier in ieder geval twee hem hebben en in ieder geval 1 ervan is er zeer tevreden mee.....de ander heeft hem nog net en is nog met de opstelling aan het stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyxKyo

LyxKyo

Dreambox was fun!

Topicstarter
Ik denk zelf ook dat er kwalitatief geen enorme grote verschillen bestaan tussen deze subs, daarom is de keuze ook zo moeijlijk. Ben continu alle forums aan het doorlezen, dit om maar te weten te komen. Ik wil graag kunnen knallen met HT en dat kan denk ik eerder met de quake2 als de pro50... Maar ik wil dat gebonk niet met normale audio... pffff blijben we bezig!

cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Ga ze dan eens luisteren.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyxKyo

LyxKyo

Dreambox was fun!

Topicstarter
Heb ik gedaan, de pro50 geeft een iets subtieler geluid! Maar heb helaas niet kunnen testen op HT.. wel bepalend.!

cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

nicknec schreef op 08 oktober 2003 @ 14:04:
Ik wil graag kunnen knallen met HT en dat kan denk ik eerder met de quake2 als de pro50...
Waarom denk je dat? Vanwege de 100 Watt amp zeker in tegenstelling tot de 50 Watt van de Pro50. Dat verschil is echter te verwaarlozen in de praktijk.
Maar ik wil dat gebonk niet met normale audio... pffff blijben we bezig!
Dat ligt ook aan de afstelling. Een sub die niet bonkt bij audio kan je wel zo afstellen dat ie flink 'bonkt' bij HT. Maar je zit inderdaad met de afstelling.....daar zal je een compromis moeten vinden of zo nu en dan een slinger aan de instellingen geven als je een film gaat kijken.
nicknec schreef op 08 oktober 2003 @ 14:12:
[...]

Heb ik gedaan, de pro50 geeft een iets subtieler geluid! Maar heb helaas niet kunnen testen op HT.. wel bepalend.!
Zorg dan dat je ze wel kan testen op HT. Als je serieuze interesse hebt in 1 van de 2 dan doet een winkel daar echt niet moeilijk over hoor.

[ Voor 18% gewijzigd door zimbab op 08-10-2003 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62616

Niet vergeten om hier uitgebreid verslag uit te brengen van je luistersessie :) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
zimbab schreef op 08 oktober 2003 @ 14:14:
[...]

Waarom denk je dat? Vanwege de 100 Watt amp zeker in tegenstelling tot de 50 Watt van de Pro50. Dat verschil is echter te verwaarlozen in de praktijk.

[...]

Dat ligt ook aan de afstelling. Een sub die niet bonkt bij audio kan je wel zo afstellen dat ie flink 'bonkt' bij HT. Maar je zit inderdaad met de afstelling.....daar zal je een compromis moeten vinden of zo nu en dan een slinger aan de instellingen geven als je een film gaat kijken.

[...]

Inderdaad....dat is de beste methode....laat jezelf een goede vergelijking neerzetten door een winkel....ze zijn er wel die ze allebei in het pakket hebben.
Mijn idee :) Ga ik dus ook doen, mn Strata is met name voor muziek bedoeld maar met films heeft hij ook power genoeg :) Kwestie van ff aan de lo / hi knoppen een slinger geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:37

JT

VETAK y0

Persoonlijk denk ik niet dat je met een van die 3 subs het trillende broekspijpeffect gaat krijgen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
Ik heb de Pro 50 en door zowel de Lo als Hi level ingangen te benutten kan hij subtiel meedoen met muziek en alles in de kamer laten trillen met HT... erg tevreden over. Kost relatief weinig voor veel.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Oh ja...hij heeft natuurlijk ook een high-level gain en een low-level gain die je dus apart in kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
JT schreef op 08 October 2003 @ 14:44:
Persoonlijk denk ik niet dat je met een van die 3 subs het trillende broekspijpeffect gaat krijgen.
Strata niet? 17 hz zou op zich genoeg moeten zijn, maar het is mijn bedoeling dat hij mijn huidige boxen gaan ondersteunen. er zijn in muziek maar weinig instrumenten die echt <20hz gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Heb je tweedehands overwogen? Daarmee komen de mooiere apparaten eerder binnen handbereik, zoals bijvoorbeeld een Strata II voor 400,- euro. Lijkt mij een betere deal dan 1 van de andere die je noemt, maar ja, je moet het wel willen, tweedehands.

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verbal Kint schreef op 08 October 2003 @ 15:34:
Heb je tweedehands overwogen? Daarmee komen de mooiere apparaten eerder binnen handbereik, zoals bijvoorbeeld een Strata II voor 400,- euro. Lijkt mij een betere deal dan 1 van de andere die je noemt, maar ja, je moet het wel willen, tweedehands.
Ik weet niet hoe groot het verschil tussen de Strata II en III is, maar als dit verwaarloosbaar is kan ik je de Strata aanraden. Erg goede sub, maar wel met name bedoeld voor muziek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

neographikal schreef op 08 October 2003 @ 15:27:
[...]

Strata niet? 17 hz zou op zich genoeg moeten zijn, maar het is mijn bedoeling dat hij mijn huidige boxen gaan ondersteunen. er zijn in muziek maar weinig instrumenten die echt <20hz gaan :)
Heb het meer over De Quake en beiden MJ's, maar ook met die Strata 3 betwijfel ik het. 17hz is diep, maar ik geloof dat die 20 van de Strata al bij -3dB is en daarnaast zal je bij 20hz zo snel aan de xmax van de driver komen dat je er niet veel dB uit kan krijgen en ook niet echt veel kan laten voelen met een oppervlak van 25cm.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyxKyo

LyxKyo

Dreambox was fun!

Topicstarter
Ik ga inderdaad ook met HT beide (of alle drie, indien mogelijk) subs luisteren.... wel noodzakelijk. Ik hoor ook van strangelove dat de pro50 toch wel redelijk kan trillen, anderen zijn hier weer wat meer sceptisch over. Natuurlijk iedereen heeft zijn eigen voorkeur en dit soort dingen zijn ook heel moelijk te bepalen voor iemand anders.

cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, je kan ook wel je kast ten gehore brengen met een sub. Maar je broekspijpen laten trillen is een GROTE stap hoger.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyxKyo

LyxKyo

Dreambox was fun!

Topicstarter
ok klopt een kast, maar dat doet al een hele el cheapo sub... ligt er ook aan of de kast een beetje stevig is ofniet... ;-)
Die grote stap hoger, waar denkje dan aan?

cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

MINIMAAL een 12" sub. Met Rel heb je dan een probleem, want dat gaat je echt een shitload kosten. En dan een beetje power erachter, minimaal 200watt ofzo. Maar dat vermogen is veel minder van belang dan de grootte van de woofer.

Ikzelf ga dubbel 15" bouwen for the ultimate HMH simulation :P

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 08-10-2003 18:27 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyxKyo

LyxKyo

Dreambox was fun!

Topicstarter
15" heb ik niet nodig, kleine kamer... leuke kleine sub, heb je 1 van de 3 subs waar ik het over heb wel eens live gehoord?

cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
JT waar ligt je primaire bedoeling voor de sub? HT of muziek, gezien de eisen aan de diepte van de bas en de sterkte zou ik denken HT

correct me if im wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, dat klopt heel erg :D Ik zou tegen de TS willen zeggen, als HT ook erg meetelt in de overweging: probeer is Yamaha subs. Hebben vast wel een model met een 30cm woofer en veel power. Gewoon is luisteren. Misschien iets minder geschikt voor muziek dan de anderen, maar dat wil zeker niet zeggen dat ze daarvoor niet geschikt zijn !

Ik heb de Quake gehoord, de rest niet.

Kijk, jullie moeten goed snappen, dat ik het nu niet zozeer over de kwaliteit heb he. Als het voornamelijk voor muziek is, dan zou ik voor de MJ gaan, aangezien de Q serie van Rel gericht is op HT.

Om dat tril effect te krijgen, heb je luchtverplaatsing nodig. VEEL verplaatsing. En dat ga je simpelweg niet trekken met een 10". Het verschil in membraanoppervlakte van een 10" tov een 12" is dan ook groot: ong. 310cm^2 vs 510. Een 10" kan ook perfect voor HT, maar daar ga je gewoon niet de druk mee creeeren om je broekspijpen mee te laten trillen.

[ Voor 34% gewijzigd door JT op 09-10-2003 14:51 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyxKyo

LyxKyo

Dreambox was fun!

Topicstarter
JT schreef op 09 October 2003 @ 14:47:
Ja, dat klopt heel erg :D Ik zou tegen de TS willen zeggen, als HT ook erg meetelt in de overweging: probeer is Yamaha subs. Hebben vast wel een model met een 30cm woofer en veel power. Gewoon is luisteren. Misschien iets minder geschikt voor muziek dan de anderen, maar dat wil zeker niet zeggen dat ze daarvoor niet geschikt zijn !

Ik heb de Quake gehoord, de rest niet.

Kijk, jullie moeten goed snappen, dat ik het nu niet zozeer over de kwaliteit heb he. Als het voornamelijk voor muziek is, dan zou ik voor de MJ gaan, aangezien de Q serie van Rel gericht is op HT.

Om dat tril effect te krijgen, heb je luchtverplaatsing nodig. VEEL verplaatsing. En dat ga je simpelweg niet trekken met een 10". Het verschil in membraanoppervlakte van een 10" tov een 12" is dan ook groot: ong. 310cm^2 vs 510. Een 10" kan ook perfect voor HT, maar daar ga je gewoon niet de druk mee creeeren om je broekspijpen mee te laten trillen.
mmm,

toevallig heb ik vanmiddag een trillende broekspijp gehad dit bij het beluisteren van de Chario SW1, ik heb deze sub bij mijnhifi.nl in Nijmegen beluisterd, ik heb de sub van onder bekeken en woofer was geen 15" ... maar wel krachtig indien nodig..dit tijdens Tiesto LIVE!

Ken iemand deze SUB??

cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
JT = HT
neo = muziek :)

klein verschil, vandaar de verschillende keuzes voor de subs :) Voor HT zal die REL inderdaad niet het broekspijpeneffect leveren, maar hij zal eht wel lekker mee kunnen blazen met Star Wars enzo (ik bewaar m'n gister geleverde Matrix Reloaded totdat de sub binnen is :) )

Even als goedbedoelde kritiek: Met alléén Tiesto live kun je echt geen sub testen. Dat is geen HT en geen muziek. Een goede muzikale sub levert sowieso genoeg power daarvoor, en een HT-sub kan wel lekker meerammelen maar is er ook niet helemaal voor bedoeld.

Test het met een flink goede filmsoundtrack en wat "echte" muziek. (dire straits - brothers in arms hoor je heel veel mee of de sub zich integreert in je fronts). Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik ben ook redelijk fan van alles waar beat in zin :P

[ Voor 47% gewijzigd door neographikal op 10-10-2003 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, zoals ik al zei, kan je met die subs gewoon goed HT kijken, alleen niet met dat effect wat hij wilt :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyxKyo

LyxKyo

Dreambox was fun!

Topicstarter
neographikal schreef op 10 October 2003 @ 09:53:
JT = HT
neo = muziek :)

klein verschil, vandaar de verschillende keuzes voor de subs :) Voor HT zal die REL inderdaad niet het broekspijpeneffect leveren, maar hij zal eht wel lekker mee kunnen blazen met Star Wars enzo (ik bewaar m'n gister geleverde Matrix Reloaded totdat de sub binnen is :) )

Even als goedbedoelde kritiek: Met alléén Tiesto live kun je echt geen sub testen. Dat is geen HT en geen muziek. Een goede muzikale sub levert sowieso genoeg power daarvoor, en een HT-sub kan wel lekker meerammelen maar is er ook niet helemaal voor bedoeld.

Test het met een flink goede filmsoundtrack en wat "echte" muziek. (dire straits - brothers in arms hoor je heel veel mee of de sub zich integreert in je fronts). Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik ben ook redelijk fan van alles waar beat in zin :P
Klopt alleen Tiesto is geen uitgebreide test. (het was ook maar even snel) Ik heb van de verkoper zijn kaartje gekregen en kan bellen binnenkort voor een uitgebreide test met muziek en DVDs van mezelf. En dus ook met de verschillende sub. De rel quake2 had ie trouwens niet. wel de MJ. Verder ga ik ook even dat nummer van Dire Straits regelen op origineel cd, ben benieuwd.

cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 20:16
Ik heb nu enkele maanden de Pro 50 en ik ben er zeer tevreden over. Zelf heb ik ook de overweging tussen een Pro 50 en een Quake II gemaakt. Ik heb gekozen voor de Pro 50 vanwege de betere recensies en persoonlijke ervaringen. Veel verschil zit er niet tussen hoor, maar de sub van de MJ Acoustics heeft een 'langere slag' wat in zijn voordeel is. Hij krijgt wel wat van zijn plaats getrilt, maar je moet geen wonderen verwachten.
Verder is de Pro 50 perfect gebalanceerd wat betreft audio/HT. Hij integreert echt heel lekker...

Ik heb hem niet aangesloten op een HT versterker, dus alles is bij mij aangesloten via een Neutrik Speakon connect kabel (high level). Als je een HT versterker hebt, dan gebruikt je versterker de high level input voor audio en de low level input voor HT. Hiervan zijn de volumeknoppen allebei gescheiden, dus op die manier zou je het volume voor HT iets hoger kunnen zetten. Luisteraars willen met HT doorgaans wat hardere bassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyxKyo

LyxKyo

Dreambox was fun!

Topicstarter
Bashy schreef op 10 October 2003 @ 19:23:
Ik heb nu enkele maanden de Pro 50 en ik ben er zeer tevreden over. Zelf heb ik ook de overweging tussen een Pro 50 en een Quake II gemaakt. Ik heb gekozen voor de Pro 50 vanwege de betere recensies en persoonlijke ervaringen. Veel verschil zit er niet tussen hoor, maar de sub van de MJ Acoustics heeft een 'langere slag' wat in zijn voordeel is. Hij krijgt wel wat van zijn plaats getrilt, maar je moet geen wonderen verwachten.
Verder is de Pro 50 perfect gebalanceerd wat betreft audio/HT. Hij integreert echt heel lekker...

Ik heb hem niet aangesloten op een HT versterker, dus alles is bij mij aangesloten via een Neutrik Speakon connect kabel (high level). Als je een HT versterker hebt, dan gebruikt je versterker de high level input voor audio en de low level input voor HT. Hiervan zijn de volumeknoppen allebei gescheiden, dus op die manier zou je het volume voor HT iets hoger kunnen zetten. Luisteraars willen met HT doorgaans wat hardere bassen...
bedankt voor deze info, altijd leuk om ook daadwerkelijke gebruikers te horen! tevreden dus over de MJ, de keuze tussen de REL en de MJ heb ik ondertussen ook al gemaakt -- het zou de MJ moeten worden. Alleen is er nu eentje bij gekomen de Chario sw1 -- de verkoper bij mijnhifi.nl is aardig weg van deze sub ook zelfde prijsklasse -- de Chario doet het uistekend met HT -- alleen audio is voor mij ook zeker belangrijk -- dus dat ga ik nog testen. Ook de MJ met HT ga ik nog testen, betreft audio geloof ik het wel met de MJ 8)

cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online

Voor JT kijk mijn laatste post even door, je mag zelfs komen luisteren als je in de omgeving van Arnhem woont :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyxKyo

LyxKyo

Dreambox was fun!

Topicstarter
neographikal schreef op 11 October 2003 @ 13:05:

Voor JT kijk mijn laatste post even door, je mag zelfs komen luisteren als je in de omgeving van Arnhem woont :)

[ Voor 8% gewijzigd door LyxKyo op 18-08-2011 11:30 ]

cheers!

Pagina: 1