Toon posts:

installatie voor in clubhuis

Pagina: 1
Acties:
  • 681 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben op onze sportclub een nieuwe geluidsinstallatie nodig.
Als je echter in folders gaat kijken etc heb je zo'n gigantisch aanbod dat ik er niet echt wijs uit kan worden daarom vraag ik jullie hulp!

Wat wij zoeken is ongeveer het volgende:

- nieuwe boxen ( voor ongeveer 200 mensen in een ruimte van iets van 10 bij
20..)
- versterker daarvoor
- mengpaneel (met iets van 4/5 ingangen)
- dubbele cdspeler
- microfoon en snoeren etc.
- mogelijk iets van lampen ofzo

buiten hangt een omroepinstallatie met 100 volt toeters, wij hebben daarvoor
een versterker staan. we hebben ook een microfoon met een ' priority' geval,
dus dat de muziek uitgaat als je de mic aan doet. probleem is echter dat het
volgende in onze vergunning staat:
- binnen muziek en alles wat je wilt
- buiten alleen omroepen

die moeten dus afzonderlijk van elkaar geschakeld worden. ik weet niet of
dat kan maar misshcien een mengpaneel met 2 uitgangen die je kan schakelen
ofzo?

hoe duur zou zoiets ongeveer zijn, nieuw of tweedehands?
en als ik naar 2ehands zoek dan vind ik bijvoorbeeld zoiets:

http://muziek.2dehands.nl/markt/3443720.html?q=3443720

is dat iets? los van het licht dan...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Je vergeet het belangrijkste: je budget. Ik kan je wel een Meyer sound set aanbevelen met Neumann mics, maar dat valt vrijwel zeker buiten je budget. En zeg alsjeblieft niet dat het 1000 euro is voor de hele rimram ofzo :P.

[ Voor 20% gewijzigd door Jag op 08-10-2003 15:19 ]

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Inderdaad zoals Jag al zegt: vertel eerst eens je budget! Dat 2ehandssetje wat je gevonden had is best aardig, alleen zie ik daar zelfbouwspeakers staan. Nou kan dat heel goed zijn, maar het nadeel hieraan is dat je nergens terecht kan met je boxen als er iets kapot aan is! Dan moet je dus alles zelf doen!

Verwijderd

Topicstarter
budget is rond de 2500 euro

sorry dat wa sinderdaad even een puntje dat ik vergeten was :P

en die set, ja op die zelfbouw speakers na dan, is toch best ok of niet?

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 16:19:
budget is rond de 2500 euro

sorry dat wa sinderdaad even een puntje dat ik vergeten was :P

en die set, ja op die zelfbouw speakers na dan, is toch best ok of niet?
Nee, eigenlijk niet. Typisch spul dat een net beginnende drive in koopt. Met €2500 kan je niet iets echt moois kopen, maar het is wel de moeite denk ik (altijd proberen meer geld los te praten natuurlijk). Ik ben zelf ook aan het shoppen voor een nieuwe geluidsset (voor in de SSU), nou ja, aan het meedenken, want ik neem niet de eindbeslissing (zal er wel vaak mee gaan werken). Ons budget is wel wat hoger uiteraard. Maar ik heb eergister wel een geluidssetje gehoord dat denk ik wel de moeite is voor jou om te overwegen, namelijk een Gladiator set van ElectroVoice. Die valt compleet met versterker binnen je budget (2300,-). Dat is een set op maat voor wat je wilt. Hij bestaat uit:

topkast met 2" compression driver en 15" woofer
subkast met 18"

Afbeeldingslocatie: http://www.electrovoice.com/electrovoice/products.nsf/35c55e44f4fcf7f486256b900080257a/ed1a71839dbbc75986256cbb00730570/Picture/0.7C!OpenElement&FieldElemFormat=jpg

Alles is passief afgefilterd, topkast loopt full range mee. Versterker is Q66 ook van EV.

Afbeeldingslocatie: http://www.electrovoice.com/electrovoice/products.nsf/35c55e44f4fcf7f486256b900080257a/7575a2f9d5ad117b86256bc3004a7685/Picture/0.7C!OpenElement&FieldElemFormat=jpg

Doet 2x 600 Watt. Ik heb het setje met een iets zwaardere amp gehoord, maar dan gaat het dak er ook af hoor :). De set heeft wel wat scherpe randjes, maar voor dance muziek mooi setje. Kwalitatief 10x (zo niet meer) beter dan wat je in die advertentie vond. Ook gewoon allemaal echt professioneel spul waarvan je kan verwachten dat het jarenlange mishandeling kan weerstaan zonder een krimp te geven (ik neem aan dat jan en alleman het mag bedienen?). En mocht het stuk gaan, die recone setjes van EV zijn niet duur.

Als je daar een goedkoop DJ setje (mixertje, mic en cd spelers) bij wegzet ga je niet ver over je budget heen. Van DJ setjes hebben andere mensen meer verstand dan ik.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
ik zou eens bij nederland muziek in almere gaan kijken

als de omroepinstallatie trouwens een uitgang heeft, kun je die gebruiken om t signaal aan je binnen installatie te koppelen, wil je dan alleen binnen omroepen moet je extra mic aan t mengpaneel hebben, en wil je ook buiten omroepen, dan hoef je de muziek binnen niet perse uit te zetten..

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Jag: de vraag is of ze een sub nodig hebben. Tis niet iets waar je elk weekend een dikke houseparty geeft waar je zoveel mogelijk bas nodig hebt :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Jag

Jag

JT schreef op 08 October 2003 @ 17:21:
Jag: de vraag is of ze een sub nodig hebben. Tis niet iets waar je elk weekend een dikke houseparty geeft waar je zoveel mogelijk bas nodig hebt :P
Nou, het is echt niet een overbodige luxe hoor die sub bij dit setje :).

• JT

JT

VETAK y0

Msschien niet bij dit setje, maar het kan toch ook heel goed met andere speakers zonder subkast ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou het zaaltje is 200m2 en er gaan 200 man in, ik kan je uit ervaring vertellen dat je die sub erg gaat missen voor elke muziekstijl hoor. (Heb zelf 2x15" kasten die flink hard gaan, maar je komt echt zwaar laag tekort)

• Jag

Jag

JT schreef op 08 October 2003 @ 17:29:
Msschien niet bij dit setje, maar het kan toch ook heel goed met andere speakers zonder subkast ?
Ja, alles kan. Maar ik vind het een beetje zonde om veel geld uit te geven en dan te gaan besparen op zoiets. Die laatste paar octaven zijn juist zo lekker, dat moet je toch met me eens zijn ;).

Wat natuurlijk wel kan, is veel kleine topkasten weghangen. De kroeg-PA methode zeg maar, maar dat is best duur.

[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 08-10-2003 17:34 ]

• JT

JT

VETAK y0

Ik ben het helemaal met je eens, als het mijn clubhuis en geld was, dan hadden er 4 van die subs gestaan en had ik er elk weekend een hardcore feest gegeven :o

Maar je moet een beetje uitgaan van de benodigdheden en eisen voor een clubhuis. Het zal over het algemeen wat achtergrondmuziek zijn en een enkele keer met een feestje wat harder en dan nog krijg je pop muziek die vaak niet echt bass-hungry is. Of vind jij van niet ?

Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

JT schreef op 08 October 2003 @ 17:39:
Ik ben het helemaal met je eens, als het mijn clubhuis en geld was, dan hadden er 4 van die subs gestaan en had ik er elk weekend een hardcore feest gegeven :o

Maar je moet een beetje uitgaan van de benodigdheden en eisen voor een clubhuis. Het zal over het algemeen wat achtergrondmuziek zijn en een enkele keer met een feestje wat harder en dan nog krijg je pop muziek die vaak niet echt bass-hungry is. Of vind jij van niet ?
Nou ja, het is idd maar wat je wilt. En wat voor topkasten je pakt. Maar zo duur is het niet subjes bijplaatsen, maar wel veel beter :). Zeg maar het verschil tussen gewoon muziek horen en dat het gewoon ok klinkt, en dan zet je er een sub bij en dan klinkt het ook gewoon ineens lekker. Je hoeft ook echt geen SPL dragger te zijn om subs nodig te hebben, alleen de extensie in het laag al is al zeer wenselijk, zelfs voor een beetje achtergrond muziek.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Tja 4x een 15/2 full range kast vliegend in elke hoek van de zaal zorgt ook wel voor aardig wat geluidsdruk, eventueel kun je dan de laagpotentie nog wat opkrikken door 2x15/1x2 te gebruiken.

@Jag: Waarom 15/2 bij die 18" subs en niet 12/1? Ik neem aan dat die (BR?) subjes toch best wel wat hoger kunnen doorspelen? Die 12" geeft een mooier en voller mid dan een 15" en een 1" compression driver klinkt over het algemeen ook in het hoog stukken beter dan een 2".

[ Voor 4% gewijzigd door MM op 08-10-2003 21:15 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Jag

Jag

m.m schreef op 08 October 2003 @ 21:15:
Tja 4x een 15/2 full range kast vliegend in elke hoek van de zaal zorgt ook wel voor aardig wat geluidsdruk, eventueel kun je dan de laagpotentie nog wat opkrikken door 2x15/1x2 te gebruiken.

@Jag: Waarom 15/2 bij die 18" subs en niet 12/1? Ik neem aan dat die (BR?) subjes toch best wel wat hoger kunnen doorspelen? Die 12" geeft een mooier en voller mid dan een 15" en een 1" compression driver klinkt over het algemeen ook in het hoog stukken beter dan een 2".
Ik heb dat setje niet ontworpen :P. Wat betreft 15" of 12", en 1" of 2", daar heeft iedereen zijn eigen ideeen over. Vaak wordt gezegd dat 1" schreeuwerig gaat klinken bij hoge SPLs. Na ja, beetje lastig om er uitspraak over te doen. Ik noem het setje maar als idee, de TS zal zoiezo ergens een keer wat moeten gaan luisteren.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 12:15

Stoney3K

Flatsehats!

Anders kijk eens naar de L.U.C.A.S. 1000 van HK Audio...

http://www.hkaudio.com/portable/active/lucas_1000/

'k weet alleen niet wat die precies kosten...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
maar een hoeveel watt installatie is er nodig voor een ruimte van 20 bij 10 met 200 man erin ongeveer? en er moeten inderdaad wel feestjes mee gegeven kunnen worden dus een beetje bass is wel prettig...
dat setje van 2300 ziet er heel mooi uit idd maar is wel echt duur want die cd speler en dat mengpaneel moet er ook nog bij en ook een dubbele bekabeling want die set meot op 2 plaatsen kunnen staan.
raden jullie het aan om tweedehands spullen te kopen of is dat echt een afrader mbt garantie etc?

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:08

JWO

hoe gevoeligger de boxen, hoe minder watt's je nodig zult hebben ;)

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 13:06

Rum

Stoney3K schreef op 08 October 2003 @ 21:29:
Anders kijk eens naar de L.U.C.A.S. 1000 van HK Audio...

http://www.hkaudio.com/portable/active/lucas_1000/

'k weet alleen niet wat die precies kosten...
Die LUCAS setjes zijn erg leuk alleen klinken ze clean helemaal nergens naar! Je moet er een goede EQ bij hebben om ze mooi te laten klinken! Dat vind ik erg jammer!

Voor feestavonden zou ik ook gaan voor een sub-top setje. Als het om alleen achtergrondmuziek zou gaan, bijvoorbeeld tijdens het sporten, dan zou ik gewoon een 12" of 15" topsetje nemen, bijvoorbeeld de Peavey HiSysjes. Die zijn ook niet zo duur!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 08:51:
maar een hoeveel watt installatie is er nodig voor een ruimte van 20 bij 10 met 200 man erin ongeveer? en er moeten inderdaad wel feestjes mee gegeven kunnen worden dus een beetje bass is wel prettig...
dat setje van 2300 ziet er heel mooi uit idd maar is wel echt duur want die cd speler en dat mengpaneel moet er ook nog bij en ook een dubbele bekabeling want die set meot op 2 plaatsen kunnen staan.
raden jullie het aan om tweedehands spullen te kopen of is dat echt een afrader mbt garantie etc?
Neem anders eens contact op met een dealer van ElectroVoice. Dit is de importeur, die kan je wel verder helpen.

• subsonik
  • Laatst online: 12:40
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 08:51:
Hoeveel vermogen heb ik nodig voor een PA-installatie? - mooie FAQ die je toelaat exact het benodigde vermogen te berekenen :)

Alles hangt er uiteraard van af welke geluidsdruk je wil bereiken... Mij lijkt een geluidsdruk van 105dB in de zaal voor jouw toepassing al voldoende, maar je vraagt het best eens aan een pro. (Jag? ;) )

Verwijderd

Topicstarter
als ik het dus goed begrjp volstaat voor ons clubhuis een installatie van 350rms ruim voldoende (het is niet als achtergrond moet ook als dans gebruikt kunnen worden maar niet in het hele clubhuis slecht op de helft. een versterker van 2*250 watt rms w ohm is dus ruim voldoende en daar kan ik dan 2 speakers aanhangen van 400 watt 8 ohm ofzo? of zeg ik nou gare dingen :P

de ruimte is dus iets van 20 bij 10

en in de helft, 10 bij 10 dus moet de muziek echt hard kunnen voor feesten, de andere helft is bar etc dus daar niet zo hard

de vloeren zijn van steen dus dat weerkaatst mooi dus minder versterking nodig daarvoor. zijn voor zo'n ruimte deze vermogens voldoende of niet?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 15:45 ]

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb voor op mijn kamer 2x250Wrms ongeveer dus ik zou maar flink wat zwaarder gaan, mischien 2x250w voor de toppen en dan nog 2x500 voor de subs ofzo maar met een halve kilowatt ga je het heus niet redden! Mischien dat je dan in een lege zaal wat SPL is maar als de zaal vol is dempt dat heel erg!

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
  • Laatst online: 12:40
Vergeet niet dat enkel vermogen echt NIKS betekent in audioland. Het rendement van de gebruikte speakers is véél belangrijker. Stel bv. dat jij op je kamer 2x250W rms zit te pompen door speakers met een rendement van 85dB/1W/1m. Om hetzelfde resultaat te bereiken met professionele PA speakers met een rendement van 100dB/1W/1m heb je slechts 2x8W rms nodig!

Ter vergelijking: ik heb op m'n kamer 2 stuks 18" PA subwooferkisten staan, die zo'n 98dB/1W/1m doen. Bij een stevige actiefilm met AC3 sound komt het vermogen bijna nooit boven een halve watt per woofer... Als ik hetzelfde effect wou bereiken met m'n full range hifi speakers, zou ik ruim 10x zoveel vermogen nodig hebben.

• Jag

Jag

subsonik schreef op 09 October 2003 @ 14:44:
[...]

Hoeveel vermogen heb ik nodig voor een PA-installatie? - mooie FAQ die je toelaat exact het benodigde vermogen te berekenen :)

Alles hangt er uiteraard van af welke geluidsdruk je wil bereiken... Mij lijkt een geluidsdruk van 105dB in de zaal voor jouw toepassing al voldoende, maar je vraagt het best eens aan een pro. (Jag? ;) )
100dB voor het midhoog en iets van 110dB voor het laag, zoiets als je een lekker feestje wilt geven. Je hoeft ook niet meteen bij iedereen gehoorschade te veroorzaken natuurlijk.
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 15:43:
als ik het dus goed begrjp volstaat voor ons clubhuis een installatie van 350rms ruim voldoende (het is niet als achtergrond moet ook als dans gebruikt kunnen worden maar niet in het hele clubhuis slecht op de helft. een versterker van 2*250 watt rms w ohm is dus ruim voldoende en daar kan ik dan 2 speakers aanhangen van 400 watt 8 ohm ofzo? of zeg ik nou gare dingen :P

de ruimte is dus iets van 20 bij 10

en in de helft, 10 bij 10 dus moet de muziek echt hard kunnen voor feesten, de andere helft is bar etc dus daar niet zo hard

de vloeren zijn van steen dus dat weerkaatst mooi dus minder versterking nodig daarvoor. zijn voor zo'n ruimte deze vermogens voldoende of niet?
Ja, dat denken in vermogen is een beetje onzinnig. Je kan wel een beetje een indicatie geven, maar meer ook niet.
Je moet gewoon een setje topkasten en subs uitzoeken, en dan daar bijbehorende amps nemen. Wat je wil voor dit geld is echt heel lastig, daar zal je zelf ook achter komen als je eens in een zaak gaat luisteren. 2e hands is zeker een optie, maar dan moet je wel weten wat je koopt. Daarom zou ik echt eerst ergens bij een goede zaak gaan luisteren. Daar valt niet onder Feedback of Conrad ofzo. Maar een zaak die aan verkoop en verhuur van professioneel geluid doet. Zoiets als Heuff bijvoorbeeld als je een beetje in het midden van het land woont. Die hebben ook wel eens mooie 2e hands sets staan.

• MM
  • Niet online

MM

Natuurlijk is het onzinnig om compleet op vermogen af te gaan, maar je moet het ook in een realistisch perspectief zien, voor een budget van 2500 euro kun je geen speakers met een rendement van ver boven de 100dB kopen en die dan ook nog eens aansturen. Met een 98-100dB zal het wel ophouden met dit budget en dan zul je toch al gauw met 300-400w per module moeten aansturen om het geheel wat potentie te geven.

Verwijderd

Je kan het ook anders bekijken...

Als je wat duurdere speakers koopt met een hoog rendement hoef je niet meer zoveel uit te geven aan de aansturing of andersom.
Of dit in de praktijk erg makkelijk is weet ik niet want ik ben totaal niet thuis in PA, maar misschien was dit wel een nuttige heldere ingeving :), zo niet... don't shoot me...

Verwijderd

je koopt voor een paar 100 euro's al snel een stelletje gepowrde jbl eon's, al garandeer ik je geen te beste klank met die blikken dozen

• MM
  • Niet online

MM

Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 18:44:
Je kan het ook anders bekijken...

Als je wat duurdere speakers koopt met een hoog rendement hoef je niet meer zoveel uit te geven aan de aansturing of andersom.
Of dit in de praktijk erg makkelijk is weet ik niet want ik ben totaal niet thuis in PA, maar misschien was dit wel een nuttige heldere ingeving :), zo niet... don't shoot me...
Topjes met een rendement van 103dB bijvoorbeeld kosten zo'n 800 euro (minimaal) Voor subs kun je ook een dergelijk bedrag neerleggen met als nadeel dat je dan hoorngeladen kasten hebt die dan sowieso bizar groot zijn en een rommelig laag hebben of bijzonder bizar extreem groot zijn en dan wel een goed laag hebben maar dan nog duurder zijn. Een budget van 2500 euro is gewoon niet zo veel en ik denk dat het beste compromis is dat je niet top-of-the-bill qua rendement koopt maar iets eronder omdat dat veel en veel goedkoper is en dan iets meer uitgeeft aan versterkers. Overigens is een 4-hoeken opstelling, in ieder geval voor de toppen, ook een prima oplossing om een evenwichtige verdeling van het geluid te krijgen zonder dat het op 1 punt 'oorverdovend' is, daarnaast zal er buiten de 'tent' ook minder overlast zijn bij een gelijke spl op de dansvloer.

• MM
  • Niet online

MM

Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 18:59:
je koopt voor een paar 100 euro's al snel een stelletje gepowrde jbl eon's, al garandeer ik je geen te beste klank met die blikken dozen
Je weet zelf al dat je advies nergens op slaat, waarom dan nog posten? Ga maar ergens anders techposts scoren (buiten GoT that is)

• JT

JT

VETAK y0

Tja, misschien is Master Blaster een goed idee voor niet al teveel geld. Ik heb het gehoord, en kwantitatief is het iig in orde, blaast goed, en als ik eerlijk moet zijn, vind ik het geluid niet eens zo beroerd.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Master blaster is toch niet van de goedkoopste? althans toch die gepowerd sp4 of over welke had je het

• JT

JT

VETAK y0

Mjah, ik weet het ook niet zeker, wat betreft de prijzen. Hier is de de site

Ik zou dan kijken naar 2 keer de SP15 en 2 keer de SP2 als tops. Je hebt dan geen amps meer nodig.

Ecodan warmtepomp

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:34
Hoi,

Ik heb net hetzelfde gedaan bij ons clubhuis en je budget is inderdaad wat magertjes. Na een met een 3 tal bedrijven contact te hebben gedaan (beleid bij ons) zijn we in zee gegaan met Discoservice Apeldoorn (DSA). Laat die Apeldoorn je niet bedriegen, ze doen zaken in heel Nederland. Ik kan je ze alleen maar aanbevelen, leveren uitstekende adviezen en houden rekening met je budget. Hiernaast kijken ze ook naar wat je nodig hebt. Verder volwassen verkopers met verstand van zaken en aftersale is ook geweldig... Niets dan lof.

Je kunt ze vinden op http://www.discoservice.nl.

Verwijderd

jt dat heb je niet voor 2500 euro hoor meschien 1 stack maar niet 2 keer

• JT

JT

VETAK y0

Die SP15 huren was maar 15 of 25 euro ofzo, was heel goedkoop, dus daaruit maakte ik op dat de apparatuur niet al te duur zou zijn. Maar misschien heb jij ook wel gelijk hoor, ik weet het niet.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

wel ik weet dat de sp4 diamond stack (top+bas) 5000 euro kost in 2de hands en dat is maar voor 1 stack (die staan waar ik werk trouwens te koop), vandaar dacht ik dat je voor die prijs geen 4 kastjes zult hebben en zeker niet nieuw

sound projects is niet van de goedkoopste hoor en de amps die erin zitten zijn wel heel goed

• JT

JT

VETAK y0

I know, met 2 SP15's kregen we een ruimte van 30x20 ofzo echt aardig goed gevuld met geluid. Was op het randje, maar het kon wel goed hard zonder vervorming :)

Ecodan warmtepomp

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:33
Een korte tip aan TS, als je in een gebouw 105 dB wilt produceren, zal je als er ook maar een beetje sprake is van omwonenden ed. moeten denken aan geluidsisolatie. 'k weet niet of je vergunning wel 105 dB bedoelt, maar als buiten wordt verboden zal er sprake zijn van omwonenden en dus (misschien) geluidsoverlast. Een fatsoenlijk akoustisch onderzoek, wat gevraagt wordt als er klachten komen, is vrees ik alvast de helft van dit budget, dus daar zit je niet op te wachten. Kijk dus voor aanschaf heel goed je vergunningen door en vraag evt. de gemeente om advies oid.
Denk iig. om een limiter!
Verder, als jullie niet al te veel feestjes bouwen is het misschien een idee om een relatief klein HiFi setje te regelen (echt niet moeilijk over doen, gewoon oude meuk) voor de achtergrondmuzak overdag en voor feestje een fatsoenlijk geluidsverhuurbedrijf te vinden. Je zou zo'n club ook eens kunnen vragen of zij nog een opgeknapt 2e hands setje hebben liggen, bij dit budget is er een gerede kans dat de nadelen daarvan ('t is al een beetje oud en versleten ed.) opweegt tegen het voordeel (je krijgt spullen van A-merken in plaats van B, of met een beetje geluk bijna-A merken). Zoals al opgemerkt, dure setjes zijn best betaalbaar in de verhuur, dus je zou ook nu al kunnen kiezen voor een half jaar huren en allerlei setjes proberen, waarna je vraagt of er iets met tweedehands te regelen is.
Als je 't zo aanpakt wil zo'n verhuurclub wel eens meegaan met deals als, extra garantie, onderhoud, korting op volgende set etc. Als je in je club niet een aantal echte audio wonderen hebt rondlopen als vrijwilliger dan kan je daar best heel blij van worden.

[ Voor 14% gewijzigd door onkl op 09-10-2003 19:35 . Reden: iedereen vergeet wel eens wat...vooral ik ]

Verwijderd

effe on topic

als je iets leuk wilt kun je altijd is kijken naar de mackie srm 450 kastjes en je kunt die gepowerde in combinatie nemen met 1 sub.

ik gebruik zelf de srm 450 in de verhuur en die zijn heel warm van klank (toch voor een plastic kistje) en ja kan er toch een man of 100 mee doen op volle toeren maar dan beloof ik je wel een TOP sound.

en daar plak je dan 1 van de mackie gepowerde subs onder. Maar je zal iets boven je budge uitkomen iets van een 2700 euro als ik me niet vergis

maar met de srm 450 alleen kan je het ook maar jah 200 man zal in ieder geval serieus wringen. die kosten per stuk iets van een 900 euro

ps: 2 weken geleden heb ik op een zacht vollume 500 bejaarden van muziek verzorgd met enkel 2 kastjes

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 19:32 ]

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
Eey wijzelf hebben een kantine waar soms recepties worden gedaan, maar ik weet nog steeds niet wat voor soort boxen we hebben er staat op PRO, Profesional Applied Electronics, and that`s it.
Weet iemand wat dit is ??
Ze gaan niet echt hard vindt ik, maar tìs ook een ruimte van laten we zeggen 40x20 .
Ze gaan ploffen als je de bass er ook maar een beetje indoet, terwijl we er volgens mij een stevige versterker achter hebben staan.

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• MM
  • Niet online

MM

Willempiet, tot mijn spijt zie ik hierboven heel veel reacties waarvan de inhoud niet bepaald van nut is. Ik zal in deze post je proberen enigszins advies te geven maar ik raad je ten sterkste aan om ook op een ander forum (wel een goed aangeschreven PA forum, geen hifi forum zoals deze) advies te vragen.

Laat ik ten eerste stellen: koop dat 2e hands setje NIET, dat is echt prut. Daarnaast is 2500 euro heel erg weinig om een complete set inclusief lampen en dergelijke te kopen, maar ik zal mijn best doen :)

Luidsprekers
Hierboven is hier al flink wat over gediscusseerd en heel veel mensen raden je aan om dikke subs neer te zetten. Je moet je afvragen of dit ten eerste binnen je budget past(nee dus), ten tweede of je hier ruimte voor hebt op/rond de dansvloer.Die obstakels staan altijd in de weg, ook als je geen feestje hebt, iedere keer verslepen kan, maar is erg onhandig. Ten derde komt er ook nog een beetje geluidsoverlast bij kijken, lage tonen dreunen namelijk het ergste door.

Mij lijkt het beste om niet met subs te gaan werken maar door het gebruik van 4x een 12/1 luidspreker (12" woofer en 1" HT compression hoorn) vliegend in elke hoek krijg je een goede verdeling van het geluid, een goede basweergave is nog prima mogelijk. Een speaker die binnen je budget past maar toch een erg redelijk geluid heeft is de DAP A-12S (250 euro/stuk) Het rendement is 98dB/1W

Versterker
De versterker moet natuurlijk voldoende power kunnen leveren maar duurzaamheid is net zo belangrijk. Een versterker die na een half uur op vol vermogen al de brui eraan geeft is niet handig als je een feestje hebt wat nog 4 uur door moet gaan. Ik denk dat je met de American Audio V-3000plus een goede keus maakt, ondanks zijn ietwat hoge prijs van 600 euro. Hiervoor krijg je wel 700w rms op 4ohm, een goede opbouw en degelijke koeling. Hiermee zou je de A12S' bijna tot hun maximum moeten kunnen pushen (maar niet zomaar opblazen).

Mengpangeel
Hoewel ik niet een profi-DJ ben denk ik dat je met een allround club mixertje zoals de Gemini PS-700 i (265 euro) het beste uit bent. Genoeg kanalen en ook nog eens switches om 2 devices per kanaal aan te kunnen sturen.

CD spelers
Dubbele CD spelers zijn duur, erg duur. Enkele ook trouwens. Als jullie persé een dubbele cd speler willen zal je waarschijnlijk dieper in de buidel moeten tasten, prijzen van serieuze modellen beginnen vanaf 500 euro. Is het budget beperkt dan is het eventueel mogelijk om 2x een hifi spelertje te nemen, die zijn meestal fiks goedkoper alleen meestal zit er geen cue en beatmatch(pitch) op. Vooral de duurdere sony modellen zijn goed maarja die zijn ook weer duur :(

Licht
Wordt snel het sluitpunt van de begroting maar ik heb toch enkele betaalbare en geinige effectjes voor je opgezocht. Par sets met sturing en dergelijk beginnen we maar niet aan dat gaat veels te duur worden.

ADJ-Lotus (110 euro) Een huge ass 800w lamp met muzieksturing die mits goed opgehangen bijna de complete zaal bij jou kan vullen. Op mijn slaapkamer van 4x10meter weet 'ie niet alleen de complete vloer maar ook alle zijwanden te verlichten waardoor het totale verlichte oppervlak waarschijnlijk op 10x15 meter uitkomt.

Mushroom(55 euro) Geen geld, 300w lamp en geinig effectje

Line Beamer (45 euro) 100w schiet stralen door de ruimte.

Wildmoon (90 euro) 100w Lamp met een draaibare spiegel die een soort scan-effect geeft.

ADJ Groove Wheel (104 euro) 100w R&B kleurtjes :)

ADJ Sunray (140 euro) 300w Ronddraaiende bol met heleboel lensjes, effect heeft wel wat weg van de goede oude spiegelbol, nu met veel meer kleuren.

Er is zoveel te koop in de budget-sfeer, als je een beetje zoekt vind je nog wel 10x zoveel producten. Staar je niet blind op het wattage van de lamp, een schermp gefocuste 100w lamp kan feller zijn dan een 800w lamp die de hele vloer verlicht.

Natuurlijk is alleen effectjes een beetje saai, je kunt het, afhankelijk hoe ver het budget het toelaat, eenvoudigweg wat opvullen met wat Par36 (30w lampjes, mischien 30-40 euro voor armatuur + lamp + kleurenfilter) of Par16 (ongeveer even duur als Par36 maar nu op de welbekende 50mm halogeen reflectorlampjes) Aansturen met een hele eenvoudige 4-stappen looplichtaanstuurcircuit en je hebt goedkoop een leuk 'effect' (het wordt leuk vanaf 20 lampjes die her en der aan het plavond hangen en met verschillende kleuren naar beneden schijnen, maarja 20x 40 euro... :( )

overigen
Ik ben hier nog voorbij gegaan aan de snoeren en microfoons, die hoeven niet al te duur te zijn (ga in de één na goedkoopste prijsklasse zitten, echte prut heb je dan niet en je hoeft heus geen zang-geschikte supermicrofoons te hebben maar bij elkaar gaat in deze randspulletjes toch vaak weer enkele honderden euro's zitten.

• Jag

Jag

Wordt wel een beetje een kinderdisco op die manier, ik weet niet of de TS daar naar op zoek is.

Verwijderd

ja sorry ik wil je niet afbreken in de een of andere manier maar ik zou echt niet gaan voor van die dap troep daar speel je hoogstens een jaar mee en dan mag je nieuwe gaan halen, wat natuurlijk op termijn meer gaat kosten.

ik zou gewoon een paar dingen uit de lijst schrappen zoals een dubbele cd speler, neem dan gewoon een goedkoper hifi dingetje en stuur dat dan aan met een behringer dj mixertje.

over boxen heb ik al raad gegeven en ga ik niet verder uitwijden al dat ik wel kan zeggen dat die extra sub niet alleen niet nodig is, kru genoeg kan ik allleen maar zeggen dat je er niet genoeg budget voor hebt om een uitgebreidere instalatie neer te zetteN

en dan kwa mic's , jah dat hoeft niet veel te zijn he zo een jb systems ding heb je al snel. ook zal dit toch zijn voor een paar uitslagen af te roepen of zo .... ik weet niet ?.....

ps: ik zou toch naar gepowerde boxen kijken hoor dat komt goedkoper uit. je kan meschien eens kijken naar de hk audio lucas en elias reeks die zijn ook heel leuk van klank en je hebt meteen je sub erbij :D

• JT

JT

VETAK y0

Nofi m.m, maar DAP is TROEP. Weet je wel, niet TROEP, maar het is de definitie TROEP zelf :X geluid klinkt nergens naar en de bas bonkt zodanig erg dat je na een half uur koppijn hebt :o

De vraag is of hij 700watt @ 1 kanaal nodig hebt. Kannie beter een stap lager gaan qua vermogen en z'n geld in betere merkspeakers stoppen.

Over de belichting: teveel van hetzelfde. Gebruik een paar van die dingen, is sfeer bevorderen, maar tis echt teveel wat je opnoemt, helemaal gezien z'n al krappe budget en wat hij voor audio wil.

En je kan wel zeggen dattie beter naar een ander forum kan, maar op een ander forum krijgtie het zelfde te horen want op een ander forum wordt die 2500 niet ineens meer waard :o

Ecodan warmtepomp

• NightOwlNL
laten we het zo stellen > viir 2500 euro kun je beter kijken of je een aantal keer iets kan huren, voorderest is t verstandig om terug te gaan naar je vereniging en te zeggen, met dit budget is t mogenlijk, als jullie ieder jaar dit budget hebben om dezelfde rommel te kopen :D

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Kijk hier eens, je kan zeer pro spul vinden tegen redelijke prijzen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• JT

JT

VETAK y0

we_are_borg schreef op 10 October 2003 @ 00:40:
Hoezo is dat 'zeer pro' ?

Ecodan warmtepomp

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
we_are_borg schreef op 10 oktober 2003 @ 00:40:
Ik heb die site eens doorgekeken en ik heb geen enkel pro PA-artikel kunnen ontdekken, laat staan "zeer pro"...

Naar mijn mening is pro: JBL, Axys, EAW, L-Acoustics, etc.

[ Voor 14% gewijzigd door TimMer op 10-10-2003 00:59 ]

Verwijderd

Voor 2500 euro koop je geen Pro, simpel. je zult keuze's moeten maken met zo een budget als je alles daarvoor moet kopen. Ik zou zeggen, voor het buurthuis, waar de buurt mee gediend is als de jongeren op 1 plek fun kunnen hebben, ga een gewoon in de buurten collecteren of organiseer een soort buurthuis lotto. Krik je budget daarmee omhoog en koop wat goeds. Wat je ook kan doen, weet niet hoeveel vaste leden jullie hebben maar laat ze een jaar abbo'tje nemen voor 20 euro ofzo per user, heb je in 1 klap bij 200 mensen 4000 euro erbij. Als je geen middelen heb dan moet je iets commercieler gaan denken en je belofte's waarmaken, that's it, iedereen blij. Nogmaals, voor je wat je wil is 2500 euro kinderdisco troep met een " blik " geluid, sorry, maar wel de feiten. Desnoods wat je ook kan proberen is een subsidie van de gemeente te krijgen, baat het niet dan schaad het niet ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 01:41 ]

• MM
  • Niet online

MM

JT schreef op 10 oktober 2003 @ 00:14:
Nofi m.m, maar DAP is TROEP. Weet je wel, niet TROEP, maar het is de definitie TROEP zelf :X geluid klinkt nergens naar en de bas bonkt zodanig erg dat je na een half uur koppijn hebt :o

De vraag is of hij 700watt @ 1 kanaal nodig hebt. Kannie beter een stap lager gaan qua vermogen en z'n geld in betere merkspeakers stoppen.

Over de belichting: teveel van hetzelfde. Gebruik een paar van die dingen, is sfeer bevorderen, maar tis echt teveel wat je opnoemt, helemaal gezien z'n al krappe budget en wat hij voor audio wil.

En je kan wel zeggen dattie beter naar een ander forum kan, maar op een ander forum krijgtie het zelfde te horen want op een ander forum wordt die 2500 niet ineens meer waard :o
Ok, heel leuk dat je aan deze discussie wilt meedoen maar zou jij je argumentatie eens willen onderbouwen :X :/ :|
Als je het over de MC lijn van DAP hebt ben ik het zonder meer met je eens, bonkzooi met piezo crap erin. Als je wat beter had gelezen en je eventueel wat verder had verdiept had je hopelijk erachter gekomen dat de A-serie van DAP helemaal niet voldoet aan de stelregel DAP is CRAP of whatever. Natuurlijk maakt dap ook zooi voor het allerlaagste regiment, maar er zijn best spullen van dap die erg goed presteren voor hun prijs.

Versterker, opnieuw een kwestie van goed lezen. Het gaat in mijn voorstel over 4 speakers, wat dus inhoudt 700/2 = 350w. Ik zal maar niet verder ingaan op de Crest factor van hedendaagse muziek maar als je minder vermogen levert aan deze speakers dan haal je echt niet het uiterste eruit en dat is zonde. Ik daag je uit om voor hetzelfde geld (zo'n 1500 euro) 4 betere merkspeakers + een fatsoenlijke amp uit te zoeken.

Belichting: WEER lezen, ik stel duidelijk dat dit voorbeelden zijn (uit het onhap bare grote assortiment van dit soort spul), en dus NIET dat 'ie dat allemaal moet gaan halen.

• MM
  • Niet online

MM

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 01:40:
Voor 2500 euro koop je geen Pro, simpel. je zult keuze's moeten maken met zo een budget als je alles daarvoor moet kopen. Ik zou zeggen, voor het buurthuis, waar de buurt mee gediend is als de jongeren op 1 plek fun kunnen hebben, ga een gewoon in de buurten collecteren of organiseer een soort buurthuis lotto. Krik je budget daarmee omhoog en koop wat goeds. Wat je ook kan doen, weet niet hoeveel vaste leden jullie hebben maar laat ze een jaar abbo'tje nemen voor 20 euro ofzo per user, heb je in 1 klap bij 200 mensen 4000 euro erbij. Als je geen middelen heb dan moet je iets commercieler gaan denken en je belofte's waarmaken, that's it, iedereen blij. Nogmaals, voor je wat je wil is 2500 euro kinderdisco troep met een " blik " geluid, sorry, maar wel de feiten. Desnoods wat je ook kan proberen is een subsidie van de gemeente te krijgen, baat het niet dan schaad het niet ;)
Het is voor een sportclub, niet voor een discotheek met leden ofzo 8)7

• JT

JT

VETAK y0

m.m schreef op 10 October 2003 @ 07:25:
[...]

Ok, heel leuk dat je aan deze discussie wilt meedoen maar zou jij je argumentatie eens willen onderbouwen :X :/ :|
Heb ik toch gedaan...
Als je het over de MC lijn van DAP hebt ben ik het zonder meer met je eens, bonkzooi met piezo crap erin. Als je wat beter had gelezen en je eventueel wat verder had verdiept had je hopelijk erachter gekomen dat de A-serie van DAP helemaal niet voldoet aan de stelregel DAP is CRAP of whatever. Natuurlijk maakt dap ook zooi voor het allerlaagste regiment, maar er zijn best spullen van dap die erg goed presteren voor hun prijs.
Jij wil argumentatie: het bonkt, aggresief hoog dat pijn doet aan je oren en het midden is nou ook niet bepaald mooi. Maar ja, wat kan je nou ook voor die prijs verwachten...
Versterker, opnieuw een kwestie van goed lezen. Het gaat in mijn voorstel over 4 speakers, wat dus inhoudt 700/2 = 350w. Ik zal maar niet verder ingaan op de Crest factor van hedendaagse muziek maar als je minder vermogen levert aan deze speakers dan haal je echt niet het uiterste eruit en dat is zonde. Ik daag je uit om voor hetzelfde geld (zo'n 1500 euro) 4 betere merkspeakers + een fatsoenlijke amp uit te zoeken.
4 speakers...zijn die dingen 4 o 8 ohm ? Want dat ding moet anders wel 2ohm stabiel zijn (weet niet offie dat is) en k dacht dat je per kanaal bedoelde. En ik denk dat je beter voor een goede 2e hands kan gaan.
Belichting: WEER lezen, ik stel duidelijk dat dit voorbeelden zijn (uit het onhap bare grote assortiment van dit soort spul), en dus NIET dat 'ie dat allemaal moet gaan halen.
Ok

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 10-10-2003 10:22 ]

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Jij wil argumentatie: het bonkt, aggresief hoog dat pijn doet aan je oren en het midden is nou ook niet bepaald mooi. Maar ja, wat kan je nou ook voor die prijs verwachten...
Dat gaat op voor de MC serie, niet voor de A serie die ik aanbeveel.
4 speakers...zijn die dingen 4 o 8 ohm ? Want dat ding moet anders wel 2ohm stabiel zijn (weet niet offie dat is) en k dacht dat je per kanaal bedoelde. En ik denk dat je beter voor een goede 2e hands kan gaan.
Als je even in de productspecificaties kijkt, die je overigens kunt vinden door op de link ervan te klikken in mijn lange post hierboven, kun je zien dat het om 8 Ohms speakers gaat én dat de versterker 2ohm stabiel is.

Als je een goede 2e hands kunt vinden heeft dat natuurlijk altijd de voorkeur, ik kan echt niet in één uur een complete 2e hands set samenstellen dus moest ik me beperken tot nieuw spul. De voorgestelde set in de topicstart heeft 2 van die MC speakertjes (volgens het plaatje) dus dat is al niks. Bij complete sets moet je erg oppassen je wordt heel gauw getild met échte troep.

Verwijderd

hmm van die speakers ben ik toch niet overtuigd hoor ik zou ze in elk geval niet moeten hebben. Al is die versterker toch aan de redelijke kant.

maar jah probeer voor dat budget maar is iets serieus bijeen te krijgen.

als ik van hem was zou ik is kijken naar de hk audio http://www.hkaudio.com/portable/active/lucas_xt/ kijk is naar de lucas en elias reeks

de prijzen zijn +- lucas 1500 euro en de elias 2500 euro voor heel het rommeltje

en dan heb je al heel wat meer dan die dap gevallen

• MM
  • Niet online

MM

Je moet gewoon gaan luisteren naar die luidsprekers en niet alleen afgaan op de praatjes van anderen of het merkje wat erop zit. JBL betekent ook niet vanzelf dat het super spul is bijvoorbeeld.

Je kunt alles wat maar een beetje budget is (en hier bedoel ik niet meer dat het zooi is) af gaan kraken maar als er een klein budget is dan kan je geen top off the bill kopen. Natuurlijk zijn de duurdere modellen van de 'echte' merken beter maar daar is het budget gewoon niet toereikend voor.

Lucas reeks. 1 subwoofer (dus slecht rendement, 2e subwoofer geeft je 6db meer) en 8/.75 topjes. Je gaat niet serieus menen dat je denkt dat je daar ook maar meer dan 50 mensen mee van geluid durft te voorzien. Alleen de lucas 2000 zou in aanmerking kunnen komen maar ik neem aan dat ze die niet voor 1500 euro de deur uit doen.

[ Voor 28% gewijzigd door MM op 10-10-2003 14:19 ]

Verwijderd

ik gaf maar de modellen he, ik zij niet wat ze moeten nemen he!!

btw ik heb deze 2 sets gehoord voor een 3de kleinere disco verhuur en ze klonken echt wel geweldig goed alle 2 de modellen

btw: de elias reeks kun je een 100 mensen met klank verzorgen (+-2500 euro) maar dan is er goeie klank verzekerd! en geen geblaas en gepiep à la dap

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2003 16:36 ]

• MM
  • Niet online

MM

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 16:32:
ik gaf maar de modellen he, ik zij niet wat ze moeten nemen he!!

btw ik heb deze 2 sets gehoord voor een 3de kleinere disco verhuur en ze klonken echt wel geweldig goed alle 2 de modellen

btw: de elias reeks kun je een 100 mensen met klank verzorgen (+-2500 euro) maar dan is er goeie klank verzekerd! en geen geblaas en gepiep à la dap
Zucht hoe vaak moet ik nog zeggen dat DAP niet álleen shit heeft... ik wordt dat stomme generaliseren een beetje zat onderhand.

Verwijderd

ok ik ben het er mee eens dat bepaalde shitmerken niet alleen shit hebben en dit geld voor bev. jb systems die ooit 1 goede versterkerreeks heeft gemaakt. Maar tegen dap heb ik iets niet alleen maken ze rommel maar dat ze van alle andere merken klakkeloos het model copieren en daarna er rommel in proppen, daar krijg ik het van men beste.

trouwens dap heeft die lucas reeks van hk ook gekopierd en er niet meer van gemaakt dan 8 planken spaander op elkaar en een paar fane kut speakers die zo naar de ewige jachtvelden waren

vandaar ben ik dus absoluut niet te spreken over het (copieer) merk

• MM
  • Niet online

MM

Toch ik zie ik het verband even niet tussen die lucas clone en de A12-S waar ik het over heb. Laat de TS er nou maar gewoon een keer naar luisteren als het echt zo'n crap is kan hij dat zelf wel horen :)

Verwijderd

bon accoord

maar euh ik hoor wel niet veel meer van de topic starter ?

Verwijderd

Topicstarter
de topicstarter was even niet op het internet een tijdje,
bedankt voor jullie reacties, vooral jij m.m
ik weet wel een beetje iet van geluid enzo qua aansluiten enzo alleen ik had niet echt benul van hoe dat werkt qua wattages etc met die ohmen enzo, nu dus wel, en ook een beetje een idee wat we nodig hebben.
ik denk wel dat het met dit budget idd krap aan is dus misschien is tweedehands wel slimmer, het fijne van nieuw is echter de garantievoorwaarden.
overigens is het geen buurthuis of weet ik wat maar een hockeyclub maar dat terzijde.
als het even kan zou het fijn zijn als we deze set ook konden gebruiken op feesten voor een man of 400, en dan moet het wel ech t hard.
duidelijk is dus dat het budget hiervoor niet toereikend is, dus ik zal aan meer geld moeten zien te komen.
ik dacht er zelf aan om een verhuurbedrijf ofzo te vinden die ons wel wou sponsoren (voor toernooi en meer van die dingen moeten we namelijk nog wel huren dan dus dat zou dan in het contract kunnen) in de vorm van zijn naam o kleding van eerste elftallen etc.
ik vind echter geen enkel bedrijf dat hier iets voor voelt maar ok.. hinthint :P

meer geld is dus de conclusie...

Verwijderd

nee bedankt

maar euh organiseer een spaghetti avond of zo iets. Er zijn zo wel 1001 dingen die je kan doen om geld in het laadje te krijgen

• MM
  • Niet online

MM

Er was toch iets met hockeyfeesten enzo he ;) :P

Verwijderd

Topicstarter
hoezo?

Verwijderd

je kan meschien beginnen met de auto's op jullie parking te wassen :D

• MM
  • Niet online

MM

Hockeyclub == Hockeyfeesten, die staan hier in de buurt in ieder geval hoog aangeschreven als leuk/gezellig. Ben er zelf nog nooit heengeweest maar ik hoor geroezemoes over gratis drinken enzo :P Ik zit niet echt in het circuit maar ik dacht dat hockeyfeest een vrij universele verschijning was door heel Nederland maar ik heb het blijkbaar mis?

• Jag

Jag

Ik ken ze ook. Maar ik zat ook op een gymnasium = hoog hockey gehalte. Bij ons stonden ze vooral bekend om veel mooie meisjes :).

Verwijderd

das zeker een gegeven uit nederland want bij ons in het zot belgenlandje hoor je of zie je niks van hockey

wel is bij ons american football aan het inkomen, en daar mijn broer dit doet moet ik af en toe naar daar gaan met men hele inboedel

• JT

JT

VETAK y0

Voor 2500 euro heb je die set van EV waar Jag het over had en voor 200 euro kan je dan nog een Gemini mixertje kopen ofzo. Vragen om korting of gratis cd spelertje -> Gemini CDJ 20 en dan moet je alleen die er nog bijkopen. Met een beetje mazzel heb je dan voor 2700-2800 euro een mooie set met mixer, amp, speakers en 2 cd spelers.

Ecodan warmtepomp

• Jag

Jag

Was een kleine vergissing, bleek 3300,- te zijn :+.

• MM
  • Niet online

MM

Hehe ik dacht al :P

• JT

JT

VETAK y0

Jag schreef op 11 October 2003 @ 18:09:
Was een kleine vergissing, bleek 3300,- te zijn :+.
:(

Sukkel. Als straf moet jij het verschil betalen >:)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 11 October 2003 @ 16:12:
Hockeyclub == Hockeyfeesten, die staan hier in de buurt in ieder geval hoog aangeschreven als leuk/gezellig. Ben er zelf nog nooit heengeweest maar ik hoor geroezemoes over gratis drinken enzo :P Ik zit niet echt in het circuit maar ik dacht dat hockeyfeest een vrij universele verschijning was door heel Nederland maar ik heb het blijkbaar mis?
neuh ik dacht dat je kwam met de zoveelste loze opmerking, maar dit keur ik wel ok ;)

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Onder de categorie loze opmerkingen valt vast dat ze bij ons vroeger vooral bekend stonden om iedereen seks met iedereen in tentjes enzo. (ook gymnasium, dus veel hockeyers in de klas)

Verwijderd

Wij hebben vroeger ook altijd bij de locale hockey vereniging gedraaid. Een van de betere feestjes in de buurt toen de tijd.

Waarom bouw je niet zelf een PA. Is A relatief goedkoop, B vrij makkelijk.

2 x toppen met bv: visaton hth 8.7 [45euro]
http://www.visaton.com/english/artikel/art_282.htm

2 x 15" bv een 18 sound 15ND830 [200euro]
http://www.speakerstore.nl/links/pdf/15ND830.pdf

2 x Bassreflex subs met 18" drivers bv de 18sound 18w1000 [225euro]
http://www.speakerstore.nl/links/pdf/18W1000.pdf
7mm Xmax, 700 watt belastbaarheid

het mooiste zou zijn om hierbij 2-weg actief te draaien. Dus met 1 amp op de topjes en 1 amp op de subs via een actieve crossover.

940 euro voor de drivers. 2 x passief filter voor in de topjes [60eruo] 200 euro om de kastjes te bouwen. Dan heb je voor 1200 euro een vette PA die zo'n dap setje wegblaast.

• JT

JT

VETAK y0

En natuurlijk mag je evt zelf ook wel wat rekenen voor het in elkaar zetten :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

maar voor zo iets te maken heb je wel poten aan je lijf nodig he de kaboutertjes doen het niet voor je

ps: walter.ppk van op j&h forum ?

Verwijderd

Nee dat klopt maar kom op zeg we zijn toch tweakers... :Y)

ps. nee geloof het niet

• MM
  • Niet online

MM

En die HTH 8.7 gaat het bij lange niet halen bij de rest van de rest van het setje, en aangezien het een 1" is kan je 'em eigenlijk niet met een 15" driver combineren door de te hoge fs en te lage belastbaarheid. Je doet het setje met deze HT driver flink tekort. Wel 18 sound woofers van 200 euro maar dan bezuinigen op de compression driver :( Neem tenminste een fatsoenlijke van een euro of 150. Probleem is dan (en dat is het sowieso al) dat je heel flink boven het budget zit. Om budgettair zelf wat te bouwen lijkt me de SM range van Beyma een verstandiger keus. Bijvoorbeeld dubbel SM115 als sub en dan 2 of 4x de sm112 + de SM compression driver (weet de naam daarvan even niet uit mijn hoofd).

Verwijderd

Ok een compressie driver zal wat harder en wat lager gaan maar de CD hoorn klinkt goed en kan ook redelijk veel vermogen af. De fs ligt op 1400 hz dat betekent dat hij makkelijk bij 2 a 2,5kHz gecrossed kan worden. Die HTH kan dus makkelijk met een 15"er gecombineerd worden. -> http://www.visaton.com/english/artikel/art_575.htm.
Trouwens de HTH8.7 is maar een voorbeeld.

Verwijderd

[qoute]2 x toppen met bv: visaton hth 8.7 [45euro][/qoute]
Ik zie dat bij deze tweeter dat het geluids opbrengst wat steil terug loopt na de 10Khz. Bij 15Khz is het al 6dB minder.

Ik zal dus zeker weten opzoek gaan naar een andere tweeter ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 18:23 ]

• Jag

Jag

Dat doen alle CD hoorns, gewoon een kwestie van corrigeren.

Maar iets meer uittrekken voor een betere compression driver zou geen kwaad kunnen. Aan de andere kant zit er in een DAP speaker nog wel een veel goedkopere ben ik bang :).
Zelfbouw is natuurlijk interessant en er zijn vast ook wel wat leuke ontwerpen te vinden ergens (alhoewel de PA DIY wereld van kleiner is dan die van de HiFi). Alleen kost wel veel tijd.

Verwijderd

Ik heb een stel van die visaton hth8.7's thuis liggen en ik heb echt compressie drivers die het dubbele kosten veel slechter horen presteren. Er komt echt mooi hoog vanaf en het gaat best hard voor een ding van 45 euro. Oke de cd hoorn is van plastic maar dat hoor je toch niet. Maar goed meer geld uitgeven is altijd beter in deze prijsklasse.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 23:21 ]

• NightOwlNL
* NightOwlNL denkt nog steeds dat de TS beter apparatuur kan gaan huren

dan heb je, indien je niet de eerste de beste pakt gewoon goed spul staan en niet de zorg van onderhoud enzo

overigens is t verstandig om het budget zowiezo te proberen te vergroten naar een slordige 5000 euro voor enkel het geluid

of in iedergeval in almere bij www.nederlandmuziek.nl te gaan kijken
dit is een heel groot bedrijf met veel 2ehands spullen, waar je zeker zal slagen :)

Verwijderd

Topicstarter
altijd hurenis echt geen optie, dan moeten we zeker 2 keer per week gaan huren :P

• JT

JT

VETAK y0

De enige echte volledige 100% optie voor het geld is zelfbouw...

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

JT schreef op 13 October 2003 @ 00:57:
De enige echte volledige 100% optie voor het geld is zelfbouw...
*Agrees* en je weet dan inderdaad zeker wat je krijgt.

Over die 5000 euro alleen voor geluid dat is natuurlijk complete waanzin, natuurlijk kan je voor dat geld een heel leuk setje neerzetten maar als ze eerst 2500 voor alles voor ogen hadden gaan ze dat budget echt niet ineens verdriedubbelen, want minder als 2500 euro uitgeven voor licht is dan ook zonde als je 5000 aan geluid uitgeeft.

• Jag

Jag

m.m schreef op 13 October 2003 @ 11:58:
[...]

*Agrees* en je weet dan inderdaad zeker wat je krijgt.

Over die 5000 euro alleen voor geluid dat is natuurlijk complete waanzin, natuurlijk kan je voor dat geld een heel leuk setje neerzetten maar als ze eerst 2500 voor alles voor ogen hadden gaan ze dat budget echt niet ineens verdriedubbelen, want minder als 2500 euro uitgeven voor licht is dan ook zonde als je 5000 aan geluid uitgeeft.
Zeker weten wat je krijgt? Juist niet :P.

En €5000,- voor het geluid is nog steeds weinig natuurlijk, zeker gezien er nog een DJ set bij moet voor dat geld. Je moet dan echt bij de low budget spullen blijven. De spullen die je zou huren als je zo'n feestje zou geven zullen in de meeste gevallen al snel zo'n drie keer zo duur zijn qua nieuwwaarde.

• HuismAndré
  • Laatst online: 07:12

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 12:57:
Wij hebben op onze sportclub een nieuwe geluidsinstallatie nodig.
Als je echter in folders gaat kijken etc heb je zo'n gigantisch aanbod dat ik er niet echt wijs uit kan worden daarom vraag ik jullie hulp!

Wat wij zoeken is ongeveer het volgende:

- nieuwe boxen ( voor ongeveer 200 mensen in een ruimte van iets van 10 bij
20..)
- versterker daarvoor
- mengpaneel (met iets van 4/5 ingangen)
- dubbele cdspeler
- microfoon en snoeren etc.
- mogelijk iets van lampen ofzo
Vergeet, voor 2500 euro, het "iets met lampen" maar aangezien het nog krap genoeg zal worden een complete set voor deze prijs bij elkaar te zoeken.

CD-Speler. Ik neem aan dat er niet mee gemixt wordt en dat de speler vooral gebruikt wordt voor achtergrondmuziek? In dat geval volstaat een vrij eenvoudige speler (zoals de DAP 800DMKII). Gelukkig zit er nu wel een goed loopwerk in (de oude 800D was namelijk een pisbak). Deze speler heeft overigens GEEN true instant start (dus voor mixen is hij een ramp) en geen loop functie. Het is dus puur een "goh, ik draai wat muziek achter elkaar" speler.

Qua speaker zou ik 4 x de K-112 nemen van DAP. De K-112 is een van de weinige DAP producten die ik voor het geld MEER dan acceptabel vind (en met mij legio verhuurbedrijven die allemaal stiekum een aantal sets hebben staan (log verwijderd natuurlijk ;-). Qua aansturing zou je kunnen kiezen voor de American Audio V-3000 OF, als het budget echt krap is, De DAP Mission 900. Laat de Palladiums liggen bij 4 Ohm last (als je te goedkoop wilt krijg je soms TE weinig).

Verder heb je een mixer nodig met meerdere zones (dus zone 1=all, zone 2=alleen microfoon). Als het voor installatiewerk is dan is de Numark RM 6 een optie (die heeft 2 zones). Dit is echter echt een installatiemixertje (zonder faders maar wel met draaiknopjes). Een ander optie is een normale mixer (zoals de Numark CM-200) en dan de microfoon via een microfoonsplitter/-voorversterker naar beide apparaten voeren (dus en naar de mixer EN naar de 100V versterker). Minder mooi maar je hebt dan wel een fadermixer en je bent iets goedkoper uit.

Als je er dan nog de kabeltje bij optelt en wellicht nog een "dom" effectje (zoals een mushroom), dan heb je binnen de gestelde 2500 euro een setje dat VOOR HET GELD netjes is. Nee, het is geen D&B, Meyer Sound (of noem al die andere dure merken maar op die wel een stoer tussen neus en lippen (en zonder enig nut te hebben) genoemd worden) MAAR voor het geld heb je dan een nette set die OOK tijdens een feestje behoorlijk stevig gebruikt kan worden. 4 x K-112 is, mits goed aangestuurd, voldoende voor een stevig geluidje voor een man of 100.

André Huisman (www.new-line.nl)

• HuismAndré
  • Laatst online: 07:12

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

JT schreef op 10 October 2003 @ 00:14:
DAP is een "inkoopmerk" net zoals er zoveel inkoopmerken zijn (JB-Systems, Skytronic, IMQ Stage Line etc. etc. etc.). Meestal kopen ze rotzooi in, SOMS kopen ze gewoon (meestal per ongeluk?) iets moois in. Dus op voorhand zeggen "da's troep" is ERG kort door de bocht. Uiteraard is er wel veel kennis en ervaring voor nodig om bij zulke merken juist DIE producten te vinden die WEL goed zijn voor het geld (en niet iedereen heeft de ervaring om dat te kunnen doen)...

<<<<<<<<<<

PS: Als microfoon zou ik gewoon een instap Sennheiser Evolution microfoontje nemen (dynamisch zodat je binnen niet te snel last hebt van rondzingen).

André Huisman (www.new-line.nl)

• JT

JT

VETAK y0

Mjah, heb al meerdere shit gehoord van DAP en dat was dan ook shit :+ Dus ik zou het zowiezo never nooit niet kopen zonder het gehoord te hebben en vergeleken te hebben.

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

JT schreef op 13 October 2003 @ 18:09:
Mjah, heb al meerdere shit gehoord van DAP en dat was dan ook shit :+ Dus ik zou het zowiezo never nooit niet kopen zonder het gehoord te hebben en vergeleken te hebben.
Zonder te luisteren zoiets kopen is natuurlijk uberhaupt niet al te snugger.

• JT

JT

VETAK y0

Nee ok, maar met EAW, ElectroVoice ofzo, zou je dat nog kunnen doen, als je online korting kan krijgen ofzo.

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 13-10-2003 19:02 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

euheum electrovoice is soms ook verre wan schitterend hoor

en wat betreft dap. blijf er van dan hoef je niet zoeken wat nu een goed product is spaar en blijf saperen voor iets deftig. zoniet kan je om de 5 minuten nieuw materiaal gaan halen omdat het pas nieuw gekochte jb cloon (à la dap, gemini, omnitronic, imq, cpa, enz.......) het weer laat afweten
Pagina: 1