Hulp gevraagt bij cooling maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:27

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Topicstarter
Beste Tweakers.

Ten eerste wil ik vermelden dat ik de zoekfunctie heb gebruikt.
De cooling die ik ga proberen te maken moet een beetje lijken op een prometia een phase change dus, Ik wil dus geen waterchiller.
De temperatuur die ik wil halen moet zo ongeveer rond de -10 liggen.
Ik wil zo simpel mogelijk beginnen omdat ik niet veel van dit soort installaties afweet.
Mijn eerste vraag: Wat voor onderdelen moeten er allemaal in z'n systeem?

Bij voorbaat dank.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ten eerste welkom bij GOT :)

Ten tweede begin ik me een beetje af te vragen of het wel verstandig is dat je dit gaat proberen te maken. Je hebt hier veel kennis van materialen voor nodig en kennis van gereedschappen. Verder zal je het basis principe van Phase-Change moeten begrijpen.

Maargoed.. We zijn hier op GoT om elkaar te helpen... :)

Ik denk dat je het beste kan beginnen door te gaan kijken op de Site Van DaBit. Dit is één van de modje's hier op GoT. Deze heeft veel van dit soort dingen gedaan en gemaakt...

Het linkje naar de site van hem is: http://www.icecoldcomputing.com/ Op deze site zijn de basis-principes uitgelegt en staat er een zelf gebouwd Phase-Change systeem beschreven hoe dit gemaakt is.. Ook welke onderdelen je nodig hebt dus :)

[ Voor 20% gewijzigd door Apen-nootjes op 08-10-2003 12:35 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Is het wel zo slim om zonder enige kennis met phase change aan de gang te gaan? Over phase change staan wat dingen in de DOC FAQ en er zijn ook wel redelijk wat topics over geweest.

In de topics van DaBit is veel informatie te vinden, zoals: [rml][ Phase Change] Warmtewisselaar 2: het begin (pics)[/rml] of [rml][ Phase Change 2] -18 bij 140W load gehaald[/rml]. Succes iig ;)

• MasterL

MasterL

Topicstarter
Ik heb alle topics van gebruiker dabit al gelezen. Ik denk zeker niet dat het verstandig is om zomaar te beginnen met het maken van een phase change systeem. Het hoeft ook zeker niet op korte termijn. Daarom vraag ik jullie om info over z'n systeem om zeker te zijn dat het goed verloopt.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

MasterL schreef op 08 oktober 2003 @ 12:49:
Ik heb alle topics van gebruiker dabit al gelezen. Ik denk zeker niet dat het verstandig is om zomaar te beginnen met het maken van een phase change systeem. Het hoeft ook zeker niet op korte termijn. Daarom vraag ik jullie om info over z'n systeem om zeker te zijn dat het goed verloopt.
Mja... heb je de site van DaBit ook al bekeken?? Daar staat toch echt alle info die je nodig hebt hoor! Post anders ff specifieker wat je nog wil weten...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• MasterL

MasterL

Topicstarter
ok ik zal wat gerichte vragen stellen:

Als ik een koelkast uit elkaar sloop en haal de compressor eruit haal, zaag de leidingen doormidden en maak een blok erop voor op me processor gaat dat werken?
Mocht dit niet werken welke componenten moeten er nog in het circuit worden gemonteert?

Met welke gas moet het systeem worden gevult: R134A, Freon, etc?

Maakt het nog uit wat voor compressor uit wat voor koelkast je gebruikt?

Verwijderd

Je zou eens kunnen beginnen met http://www.refrigerationbasics.com, en dan onderaan de 'Sample' sectie klikken
Ook op www.phase-change.com kun je veel informatie vinden.

Verder staat op mijn site een beknopt artikeltje over phase-change. Mij lijkt dat je er niet naar gekeken hebt.

Deze gaat op slot; met wat meer specifiekere vragen kunnen we je beter helpen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.