[PC] Machine start automatisch opnieuw op :(

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:08
Na een hoop gepruts / geinstalleer / formatteer en noem maar op lijkt het er nu toch sterk op dat mn PC het loodje heeft gelegd :(. Maar voordat ik overga tot de aanschaf van nieuwe onderdelen hoop ik eerst met jullie samen te kunnen bepalen wat er nu eigenlijk aan de hand is, want ik ben het spoor nogal bijster.

Het verhaal: Ik heb sinds ongeveer 2 maanden een XP Barton 2500+ op een Asus A7N8X, daar zat in het begin 512MB Infineon geheugen op, maar dat was me vooor bepaalde apps toch nog iets te weinig. Dus ik het reepjes GeIL besteld, 2x 512 MB om fijn te kunnen werken. Omdat het systeem al niet echt stabiel te noemen was (IE errorde wel eens, lock-ups van andere programma's, enz) besloot ik meteen de boel maar eens te formatteren, en toen begon de ellende. Tijdens het formatteren kwam DOS ineens met de boodschap "trying to recover allocation unit" wat dus bad clusters betekend. En inderdaad: er was een paar honder kB niet meer helemaal lekker op mn harde schijf. Nou goed; kan gebeuren maar no worries dus gewoon XP Pro er weer eens op gezet en op Windows Update aan de slag gegaan om alles maar weer eens te downloaden (moet toch eens die bestanden gaan opslaan!).
Inmiddels begon de machine de rare gewoonte te krijgen uit zichzelf opnieuw te gaan opstarten, zonder enige waarschuwing vooraf ofzo. Uiteraard meteen in het BIOS de temperaturen gechecked: die lagen voor de processor (diode!!) rond de 40 graden, en voor de omgeving op 16 (en het is hier inderdaad koud :)) dus daar kon het niet echt aan liggen lijkt me. Het viel me ook op dat het detecteren van de harde schijven af en toe 3x zo lang duurde als normaal was. Op aanraden van een vriend die hier bekend staat onder Stinger666 eens het temp. programmaatje van m'n videokaart geinstalleerd en inderdaad: de fan draaide maar 1200 toeren wat te langzaam was. Nou goed, de temperatuur van het ding lag op 43 graden wat redelijk normaal is maar toch maar even het fannetje ingespoten met spray. Op de volgende reboot draaide die weer fijn 4500 toeren en was de kaart 42 graden: maar mijn probleem nog steeds niet weg.

Door de harde schijf zaakjes in m'n achterhoofd besloten eens een low-level format te proberen op mn 60GB Quantum Fireball. Tooltje van Maxtor gedownload; format uitgevoerd zonder problemen. Zo'n lowlevel duurt lang voor degenen die dat niet weten; dus mn PC heeft toen gewoon zeker 7 uur aan 1 stuk doorgedraaid zonder ook maar enig probleem!
Maar weer een ge-reboot, XP erop en ja hoor: ik kan nu XP opstarten maar na 2 seconden de normale blauwachtige achtergrond vind ie het wel weer genoeg en start de boel opnieuw op.
Uiteraard heb ik ook gekeken of het niet aan die nieuwe latjes GeIL lag: vanaf toen begon de shit immers; maar nee: terugsteken van die Infineon geeft precies hetzefde probleem...!!!

Dus nu aan jullie: waaraan moet ik geld gaan uitgeven voor nieuwe onderdelen / wat kan ik veranderen zodat alles weer fijn werkt zonder geld uit te geven (waarbij de laatste optie duidelijk mijn voorkeur heeft natuurlijk).

Verwijderd

In wat voor kast, en dan voornamelijk, met wat voor en hoeveel watt voeding hangt je systeem?

Verwijderd

Staat je serial ATA aan of je RAID controller? Dit kan namelijk lang duren, tenminste op mijn MSI mobo duurt dat als deze aan staan in de BIOS ongeveer 30 seconden om te detecteren.

• jsiegmund
Aan voeding heb ik ook al lopen denken idd, maar goed echt extreem is het nou ook weer niet. Ik heb een standaard bigtower van Alternate, met de standaard voeding die daarbij komt; da's een 300 wattertje.
Lijstje van wat er verder nog voor stroomverbruikend spul inhangt:
SB Live! Platinum (dus met zo'n kastje wat ook nog verbruikt)
DVD Speler
CD/RW brander
en 3x Enermax fans waarvan 1tje in diezelfde voeding gemod zit. Dan die schijf natuurlijk nog, en een floppydiskje

readouts uit het BIOS:
code:
1
2
3
4
VCore: 1,74V
+3.3V Voltage: 3,26V
+5V Voltage: 4,97V
+12V Voltage: 12,09V

Lijkt me niet echt probematisch?

• jsiegmund
En S-ATA en RAID heb ik trouwens niet.

Verwijderd

Voltages lijken me ruim voldoende. BIOS reset al geprobeerd?

• jsiegmund
Jep staat de laatste versie op. Ik vind het zo typisch dat Windows elke keer op exact hetzelfde moment crasht; ik kan het gewoon timen! Net alsof een bepaalde opdracht / bestand de boel de mist in laat gaan.

• The Eagle
  • Laatst online: 18:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt me in de oren als OF een gare IDE-controller, OF een gare HDD. Probeer je HDD eens in een andere machine (met verder onderdelen waarvan je zeker weet dat ze goed zijn) te formatteren . Laat vervolgens die testtools los op je HDD in die andere machine en kijk of ie fouten geeft.
Zo ja --> HDD gaar.
Zo nee --> Installeer XP op je HDD in die machine. Gaat dat ook mis, dan is waarschijnlijk idd je HDD alsnog gaar (geloof me, ik had zelf een HDD die prima door de tests heenkwam, maar de install van NT crashte iedere keer en het ding tikte en piepte ook = overlijden dus), maar ik verwacht eigenlijk niet echt dat je HDD kapot is.

Levert een andere machine met jouw HDD geen problemen, dan is er dikke kans dat je IDE-controller of je BIOS gaar is. BIOS kun je mogelijk flashen, IDE-controller is lastig na te kijken. Als je in je eigen machine een andere HDD probeert, dezelfde acties onderneemt als je al gedaan hebt, en nog dezelfde problemen tegenkomt, is het idd je IDE-controller. Dan wordt het dus een nieuw mobo ben ik bang.
Kan imho niks anders zijn als je HDD of je mobo; de rest heb je zelf al zo'n beetje geelimineerd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

iCe01 schreef op 08 oktober 2003 @ 11:18:
Jep staat de laatste versie op. Ik vind het zo typisch dat Windows elke keer op exact hetzelfde moment crasht; ik kan het gewoon timen! Net alsof een bepaalde opdracht / bestand de boel de mist in laat gaan.
heb je toevallig iets aan staan als Power up on Power Loss??? Dat was bij mij namelijk het geval, daardoor startte hij steeds opnieuw op :'( Voor niks al die euries uitgegeven aan koeling

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 11:31 ]

• jsiegmund
In de BIOS bedoel je? Geloof het niet tenzij dat standaard aanstaat, maar zal het even nakijken...! Ga zometeen even lunchen en daarna aan de slag met bovenstaande opties, dat van die HDD / controller klinkt heel aannemelijk. Het maxtor diagnose dingetje werkte op mn NForce 2 niet maar in een andere machine kan ik dat natuurlijk wel even proberen. U hoort nog van me

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
heb je al gekeken in de Windows-instellingen?

rechtermuisknop op Deze computer -> Eigenschappen -> tabblad Geavanceerd -> onder Opstart- en herstelinstellingen op Instellingen klikken -> onder Systeemfouten "De computer automatisch opnieuw opstarten" uitvinken

• jsiegmund
dj_tsunami schreef op 08 October 2003 @ 11:40:
heb je al gekeken in de Windows-instellingen?

rechtermuisknop op Deze computer -> Eigenschappen -> tabblad Geavanceerd -> onder Opstart- en herstelinstellingen op Instellingen klikken -> onder Systeemfouten "De computer automatisch opnieuw opstarten" uitvinken
Wat dus erg lastig gaat als je Windows niet meer in kan komen :)

Verwijderd

Al geprobeerd in Windows te komen in de veilige modus?

• jsiegmund
Lukt niet, ben m nu aan het overschroeven naar een andere pc

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:56 ]

• jsiegmund
Heb altijd Norton gedraaid met de laatste updates, dus die kans is erg klein... maar ik zal m straks secondary in die andere PC steken en helemaal scannen.

Update: "Congratulations! Your drive is certified error free" :|

[ Voor 19% gewijzigd door jsiegmund op 08-10-2003 12:44 ]

• jsiegmund
Okee, in de andere PC gestoken en nog maar eens geformatteerd kom ik tot hetvolgende:
Free space: 55,8 GB
Total size: 55,9 GB

Hee da's een verschilletje..! Properties van de disk opgevraagd: 78,4 MB used spaced. Heh? waaraan? Staat niks op? Ik krijg toch sterk het vermoeden dat die schijf niet helemaal gaaf meer is. Ben nu de windows check overeen aan het gooien + attemp recovery of bad sectors. Eens kijken wat dat oplevert maar ik heb de pricewatch maar alvast geopend... zucht het zal eens een keer allemaal goed werken he? :S

• jsiegmund
Nu net tijdens XP installeren een geweldig blauw scherm: BAD_POOL_CALLER staat er. Zal het eens in die andere PC gaan proberen???

Nog wat meer info: ben nu in de andere machine XP nog eens aan het proberen, kijken of dat uitmaakt. Een viruscheck op die schijf met de nieuwste definities leverde niks op dus dat sluit ik ook maar uit. Ik hoop eerlijk gezegd maar dat het aan die schijf ligt, een heel nieuw mobo is ook weer zo'n gedoe met RMA enzo... we zullen zien.

[ Voor 57% gewijzigd door jsiegmund op 08-10-2003 17:16 ]

• jsiegmund
Andere machine: zelfde probleem, dag schijf :( Thanx voor de hulp iig

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:56 ]

• jsiegmund
Goed... nieuwe schijf: probleem blijft bestaan! Vraag me niet hoe want ik snap er ook echt niks meer van. De andere schijf gaf in die andere PC dus hetzelfde probleem, maar een nieuwe 120GB schijf wil ook niet fatsoenlijk werken!? Ik zit nu zelf te denken aan een stroom probleempje of iets met het mobo, maar goed misschien zit het wel heel ergens anders. Hoe kan ik zoiets nu nog verder gaan proberen?

Update: PC gesloopt en opnieuw in elkaar gezet: reboot probleem (vooralsnog) verdwenen!? Maar nu: 3Dmark 2k1 draaien; vastloper in lobby scene :( Dit zou ik dan weer terug gaan lijden naar mn GeForce. Nou goed die moet voor HL2 toch vervangen worden dus dat is het probleem niet echt, maar wil niet nog meer geld uit gaan geven aan onderdelen waar het probleem blijkbaar helemaal niet ligt!

[ Voor 33% gewijzigd door jsiegmund op 17-10-2003 12:42 ]

• jsiegmund
Schop met een verhaaltje:

Na uitvoerig testen lijkt het nu aan m'n geheugen te liggen. Maar ook daar is het weer een rare zaak. In het BIOS de CPU cache uitgeschakeld en vervolgens getest met memtest86. Deze geeft op de individuele bankjes geen fouten aan, maar zodra je er 2 test gaat het bij test 5 compleet mis; op zo'n beetje elk adres dat ie erdoorheen haalt krijg ik wel een foutmelding; en dat geld ook weer in beide slots op het mobo. De timings e.d. staan niet kritiek, en voltage allemaal op default settings van het mobo.
Na een beetje posts te hebben gelezen hier kan het dus nog steeds aan mobo/cpu of geheugen liggen, en weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik kan me voorstellen dat het niet geslikt wordt als ik reepjes terugstuur die individueel gewoon 0 errors geven, een mobo dat gewoon werkt en een CPU waar op 't eerste gezicht niks mis mee is. Daarbij wil ik ook geen vele euro's verzendkosten kwijt zijn: dus hoe ga ik nu fatsoenlijk mijn fout vinden?

Topic mag trouwens wel verplaatst worden naar geheugen&proc enzo misschien dat het daar nu wat beter tot z'n recht is nu er al een aantal oorzaken afgevallen zijn?!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op verzoek van OH naar PMG :)

• jsiegmund
Dank u, misschien hier meer profs die iets meer weten als ik.

Meer testresultaten: fouten zitten in test 5, en komen voor wanneer ik de FSB op 166 zet. Met helemaal standaard BIOS settings draait alles op 100MHZ en lopen de tests wel gewoon goed. IK vind het allemaal nogal raadselachtig eerlijk gezegd, en verdenk mn geheugen nog het minst (is hand-picked, en geeft nu eenmaal geen fouten als ze alleen werken; dus wat zou er dan mis moeten zijn?) maar misschien heeft er iemand een andere mening voor me.

• jsiegmund
Ik schop deze nogmaar een keer, probleem is namelijk nog steeds niet opgelost :(
Heb nu alles los uit de kast geschroefd en nog eens geprobeerd; weer niks... Iemand nog ideeen wat ik het beste kan omruilen? Anders ga ik maar op goed geluk proberen denk ik :S

Verwijderd

Lastig dit soort vage problemen |:(
Ik weet dat er meer mensen met A7N8X zulk soort problemen hebben. Soms helpt andere voeding, 300 watt is een beetje weinig, vooral als het geen goed merk is liggen de echt geleverde amps vaak lager dan het vermogen doet vermoeden. Zou best kunnen dat je daar last van hebt omdat je systeem op een lagere FSB wel stabiel draait (en dus minder uit de voeding trekt). OMdat je een aantal problemen hebt, onder andere met geheugen en harddisk verdenk ik toch in eerste instantie de voeding. Probeer eens een betere voeding als je daar de mogelijkheid voor hebt.

Of anders ligt het aan het geheugen dat op 1 of andere manier compatibiliteitsproblemen heeft. .Komt ook nog wel eens voor, draai je geheugen in sync met FSB? Probeer het eens een tijdje met 1 reepje anders...

Als laatste zou ik mijn Mobo maar eens omwisselen.

Suc6!

• jsiegmund
Na een hele hoop wisselen lijkt het toch de A7N8X te zijn in Dual Channel mode. Op naar de RMA dan maar, we zullen zien of het helpt.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

iCe01 schreef op 07 november 2003 @ 15:08:
Ik schop deze nogmaar een keer, probleem is namelijk nog steeds niet opgelost :(
Heb nu alles los uit de kast geschroefd en nog eens geprobeerd; weer niks... Iemand nog ideeen wat ik het beste kan omruilen? Anders ga ik maar op goed geluk proberen denk ik :S
je geheugen lijkt me niks mis mee. Heb je al gewoon een keer een andere HD geprobeert dan ? (kan zijn dat k er net overheen gelezen heb, zoveel text :X)
Ook al zijn je voltages prima t blijft niet echt 'n 'zware' voeding, en tis ook niet 'n dik A merk oid (i guess).

er bestaat ook 'n >edit< knop. Is het wat overzichtelijker :>

• jsiegmund
t!mP schreef op 08 november 2003 @ 01:10:
[...]

je geheugen lijkt me niks mis mee. Heb je al gewoon een keer een andere HD geprobeert dan ? (kan zijn dat k er net overheen gelezen heb, zoveel text :X)
Ook al zijn je voltages prima t blijft niet echt 'n 'zware' voeding, en tis ook niet 'n dik A merk oid (i guess).

er bestaat ook 'n >edit< knop. Is het wat overzichtelijker :>
Heb het geprobeerd met: losse voeding op los mobo, met processor, geheugen een grafische kaart en floppy drive... Memtest en GoldMemory vol met fouten op dual channel. Zelfde geheugen in andere PC: geen problemen. Mobo met alles erop op een andere voeding (zware enermax): zelfde problemen. Mobo met andere Barton: zelfde problemen. Oftewel; mobo <-> geheugen wil niet. Maar dat moet aan het mobo liggen aangezien op www.geilusa.com te lezen staat dat het geheugen compatible is met dit board. Dus er zal iets niet helemaal lekker zitten in het dual channel gedeelte wanneer het rap moet gaan. Het rare is wel, dat 3 bankjes infineon weer perfect werken. Dus ik hoop dat een nieuw board uitkomst biedt, en anders maar proberen dat geheugen terug te wisselen.
Pagina: 1