[Mac] PowerMac G4 en Maxtor 250 GB

Pagina: 1
Acties:

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2023
Ik heb hier een PowerMac G4 (quicksilver) staan waar Mac OS 9.2.2 op staat.
Hier heb ik een 250 GB hd in gezet ipv de 75 GB die erin zat.
Omdat ik van verscheidene mensen gehoord had dat je dan moest upgraden naar Mac OS X om die schijf volledig te kunnen gebruiken heb ik versie 10.2.3 daarvan op dezelfde schijf geinstalleerd (60 GB hd).

Nu komt het probleem, de schijf word ook in de drive utility van Mac OS X als 128 GB hd gezien. Een firmware update is volgens de apple support site is niet nodig en als je deze gaat uitvoeren van cd dan krijg je ook de melding dat het niet nodig is.
De schijf werkt wel gewoon, in een windows systeem word deze gewoon gevonden als 250 GB schijf en kan je hem formatteren zoals je maar wil, maar zelfs als je daarna de schijf kaal maakt en weer in de Mac hangt blijft hij hem als 128 GB schijf zien.
Nu kwam er gister ineens het probleem bij dat als je in drive utility de Maxtor aanklikt heel drive utility zelf afsluit, dus formatteren als 128 GB schijf wil ook al niet meer (schijf werkt nog steeds goed).

Omdat de schijven die erin zaten (en waarvan de master er nog steeds in zit) allebei ATA100 zijn en de Maxtor ATA133, is het dan mogelijk dat de Mac gewoon niet overweg kan met ATA133?
Maxtor had trouwens ook een mening over het 128 GB probleem, en dan met name Option 3:
Dat staat hier

Zou het probleem opgelost zijn met een ATA controller?
Is het probleem anders op te lossen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb totaal geen verstand van Mac's, maar hoogstwaarschijnlijk loop je tegen een hardwarematige limiet aan. Er zijn enkele vroege ATA100 controllers op de markt geweest die tot maximaal 128GB gaan. Hiervoor zijn firmware updates op de site van de controllerfabrikant (Promise.com, Highpoint-tech.com, etc) beschikbaar. In een Windows bak zou je gewoon met zo'n DOS bootflop moeten booten en daarna de flash uitvoeren :)

Mocht dat niet mogelijk zijn op de Mac, dan zou het probleem inderdaad opgelost moeten zijn met een juiste PCI ATA100/133 controller :) Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?" en daaronder de "Mijn harddisk wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl deze groter is?" B)

En verder:
Omdat de schijven die erin zaten (en waarvan de master er nog steeds in zit) allebei ATA100 zijn en de Maxtor ATA133, is het dan mogelijk dat de Mac gewoon niet overweg kan met ATA133?
Da's technisch gezien onzin :) Ze zijn allemaal backwards compatible.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 08-10-2003 08:46 ]

• Goingin
BalusC schreef op 08 oktober 2003 @ 08:44:
Ik heb totaal geen verstand van Mac's, maar hoogstwaarschijnlijk loop je tegen een hardwarematige limiet aan. Er zijn enkele vroege ATA100 controllers op de markt geweest die tot maximaal 128GB gaan. Hiervoor zijn firmware updates op de site van de controllerfabrikant (Promise.com, Highpoint-tech.com, etc) beschikbaar. In een Windows bak zou je gewoon met zo'n DOS bootflop moeten booten en daarna de flash uitvoeren :)

Mocht dat niet mogelijk zijn op de Mac, dan zou het probleem inderdaad opgelost moeten zijn met een juiste PCI ATA100/133 controller :) Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?" en daaronder de "Mijn harddisk wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl deze groter is?" B)

En verder:
[...]
Da's technisch gezien onzin :) Ze zijn allemaal backwards compatible.
Niet helemaal onzin, ik praat dan over de onboard controller, de mac hier heeft geen PCI ATA controller en ik wil weten of het erbij zetten van een PCI ATA133 controller de enige optie is die ik heb

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoezo geen onzin? Dat is het wél. ATA100 en ATA133 schijven horen in principe prima samen te moeten kunnen werken, op wat voor een controller dan ook. Verder heeft de 128GB limiet niks te maken met de snelheid van de schijf/controller. Dat staat er volledig van los.

Verder geef ik jou in de 2e alinea juist het antwoord dat het erbijzetten van PCI ATA133 controller inderdaad de oplossing zou moeten zijn wanneer de firmware update niet werkt.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05

OgWok

U.N.C.L.E.

Goingin schreef op 08 oktober 2003 @ 08:49:
[...]

Niet helemaal onzin, ik praat dan over de onboard controller, de mac hier heeft geen PCI ATA controller en ik wil weten of het erbij zetten van een PCI ATA133 controller de enige optie is die ik heb
Dan is het een goed idee te checken of die controller hd's herkent die groter zijn dan 120 GB.

Of je kan het proberen met een 250 GB van een ander merk, eentje lenen om te testen is helemaal mooi, dan weet je zeker dat het werkt.

Een mail aan Apple wil ook wel werken, zodat ze eventueel met een firmware update kunnen helpen, tenzij de harde limiet van de onboard controller 128 GB is.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Goingin
BalusC schreef op 08 October 2003 @ 08:52:
Hoezo geen onzin? Dat is het wél. ATA100 en ATA133 schijven horen in principe prima samen te moeten kunnen werken, op wat voor een controller dan ook. Verder heeft de 128GB limiet niks te maken met de snelheid van de schijf/controller. Dat staat er volledig van los.

Verder geef ik jou in de 2e alinea juist het antwoord dat het erbijzetten van PCI ATA133 controller inderdaad de oplossing zou moeten zijn wanneer de firmware update niet werkt.
Ik bedoel ook niet dat de schijven niet samen kunnen werken, maar dat de controller het in mijn ogen niet aan kan. Heb het misschien wat verkeerd geformuleerd aangezien de controller ATA66 schijven aan kan en er ook gewoon ATA100 schijven in hangen.
Maxtor had er de volgende mening over (wat achter de link staat in mijn eerste post):
Using an IDE ATA/ATAPI controller that has a 48-Bit LBA compatible controller driver will allow safe use of large drives beyond the previous limits of 137 GB capacity. Additional controllers that do not have 48-Bit compliant drivers cannot safely access drives larger than 137 GB.
OgWok schreef op 08 oktober 2003 @ 09:09:
[...]
Een mail aan Apple wil ook wel werken, zodat ze eventueel met een firmware update kunnen helpen, tenzij de harde limiet van de onboard controller 128 GB is.
Ik ben al in druk overleg met de leverancier van de mac (en de hd) die mij ook helpt het probleem op te lossen. Een extra controller is in hun ogen ook de enige oplossing na de dingen die we samen al geprobeerd hebben.
Reden dat ik het hier vraag is omdat die leverancier helemaal onbekend is met het probleem en het kan zijn dat hier mensen zitten die het hebben meegemaakt en een snellere oplossing weten.
Ik moet namelijk weer een aantal dagen wachten op een controller terwijl er hier mensen zijn die de mac nodig hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Goingin op 08-10-2003 09:31 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ahh, je hebt dus een ATA66 controller? Dan kun je 48bits LBA inderdaad op geen enkele manier aan de gang krijgen. In de FAQ van dit subforum staat eveneens beschreven dat 48bits LBA enkel mogelijk is op ATA133 controllers en een paar late ATA100 controllers, al dan niet met hulp van een firmware update :)

Conclusie: je hebt echt een ATA133 controller nodig :)

• Goingin
BalusC schreef op 08 October 2003 @ 09:34:
Ahh, je hebt dus een ATA66 controller? Dan kun je 48bits LBA inderdaad op geen enkele manier aan de gang krijgen. In de FAQ van dit subforum staat eveneens beschreven dat 48bits LBA enkel mogelijk is op ATA133 controllers en een paar late ATA100 controllers, al dan niet met hulp van een firmware update :)

Conclusie: je hebt echt een ATA133 controller nodig :)
Dan is mijn vermoeden hiermee bevestigd en word het dus een paar dagen wachten :/
Aangezien de Mac snel weer in gebruik genomen moet worden kon ik altijd vragen of er een andere oplossing was waar ik niet een aantal dagen op hoef te wachten (niet wachten op de oplossing maar op het produkt van de oplossing :Y) )

Iig thnx voor de snelle reakties en sorry voor de lichte "aanvaring" ;)

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Je kan natuurlijk ook de schijf in een extern FireWire kastje stoppen. Let er natuurlijk wel op dat de FireWire->IDE bridge de schijf ondersteunt.

• Goingin
Zakalwe schreef op 08 October 2003 @ 09:41:
Je kan natuurlijk ook de schijf in een extern FireWire kastje stoppen. Let er natuurlijk wel op dat de FireWire->IDE bridge de schijf ondersteunt.
Dat werd ook al voorgesteld door de leverancier, maar dit is geen goeie optie aangezien er dan kans is dat mensen deze hd meenemen (wat nog wel eens voor kan komen, gaan wel meer dingen mee naar huis in dit bedrijf).
Hou het zootje liever intern :)

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Dan zit je inderdaad vast aan een interne controller.

Sommige PC controllers werken met de meegeleverde kernel-extenties van Mac OS X... in /System/Library/Extentions/ zie ik Acard staan en Ultratek133... aan een PC PCI kaart is natuurlijk makkelijker aan te komen...

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Je kunt die 250 gig opdelen in kleinere partities. Heb ik hier ook gedaan omdat de 160 gig versie ook niet werd gevonden. Nu dus 2 van 80.

Voor die maxtor software: even de nieuwste versie downloaden, want de meegeleverde versies lopen meestal achter bij de schijf.

[ Voor 33% gewijzigd door RèLF op 08-10-2003 10:02 ]

Obviously you're not a golfer

• Goingin
Zakalwe schreef op 08 October 2003 @ 09:54:
Dan zit je inderdaad vast aan een interne controller.

Sommige PC controllers werken met de meegeleverde kernel-extenties van Mac OS X... in /System/Library/Extentions/ zie ik Acard staan en Ultratek133... aan een PC PCI kaart is natuurlijk makkelijker aan te komen...
Ja, maar werken die ook allemaal met een Mac?
Heb er verder de ballen verstand van, wat voor controller kan ik het beste nemen?
De leverancier wil mij wel een controller aansmeren voor 125 euri, maar ik kan niet geloven dat ze niet goedkoper te krijgen zijn.
RèLF schreef op 08 oktober 2003 @ 09:57:
Je kunt die 250 gig opdelen in kleinere partities. Heb ik hier ook gedaan omdat de 160 gig versie ook niet werd gevonden. Nu dus 2 van 80.

Voor die maxtor software: even de nieuwste versie downloaden, want de meegeleverde versies lopen meestal achter bij de schijf.
Hoe heb je dit gedaan dan, want in drive utility word de complete schijf als max 128 GB schijf gezien en je dus ook maar 1 partitie van 128 GB kan aanmaken, niet daarna nog 1 van een bepaalde grootte.
Ik heb ook al een middag het internet afgestruind naar een windows proggie om een hd HFS of HFS+ te formatteren, maar ik kwam enkel wat progjes tegen die een cd of diskette konden aanpakken.

Enne Maxtor software?
Is die er dan? Werd nl niks meegeleverd met de schijf en ik ben niets daarover tegengekomen op de Maxtor site wat betrekking heeft op een Mac, tis allemaal windows...
Zal nog eens kijken..

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Die Maxtor software heet Maxtor Disk Utilities (ik heb versie 3.4, maar die zal al wel oud zijn). Daarmee kun je je schijf partitioneren. Ik geloof dat het ook kan met Schijfinstallatie. Dat kun je vinden in de map "Applications (OS 9) > hulpprogramma's > schijfinstallatie.
Note: ik heb deze partities wel onder OS 9.2.2 gemaakt, niet onder X.

Obviously you're not a golfer

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

edit:

*knip*

Ik moet wat vaker F5'en :X

[ Voor 108% gewijzigd door BalusC op 08-10-2003 10:42 ]

• Goingin
Kwam dit topic toevallig tegen

Toch even een update, ook al is het wat laat en zit ik inmiddels bij een ander bedrijf. Maar handig voor mensen die het probleem eens tegenkomen.

We hadden besloten voor de ATA133 controller te gaan en deze lostte alles op.
De HDD kon compleet benut worden :)
Toch was die controller wel overmatig duur in mijn ogen...
Pagina: 1