Waarom wil mijn XP2200+ niet stabiel over de 139 MHZ FSB?

Pagina: 1
Acties:

• CARman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik zal even beginnen met het opsommen van de specs.

ASUS A7V333
AMD XZP2200+
TT Volcano 9+ koeler
Dane PC2700 DDR

De rest is niet echt relevant denk ik

Win XP
SP1 / DX9b

Momenteel loopt mijn machientje als een trein op 138 MHz FSB bij standaard multiplier. CPU temp komt stressed niet boven de 42 graden. Geheugen draaid op CAS2 met standaard timings. Geheugen bank-interleave staat op 4.

Wat ik geprobeerd heb tot nu toe .............

Geheugen op standaard timing ( dus CAS 2.5 )
Bankinterleaving op default
Complete BIOS op default settings
Verhoging V-core

Tot nu toe mag nix baten. Tot de 139 MHz kan ik spelen met alle timings ( tot op zekere hoogte natuurlijk ) en FSB. Maar boven de 139 MHz is het direct afgelopen.

Verder heb ik een unlockte XP CPU. Maar ook op bv 148 MHz FSB en een lagere mulitplier ( 145 MHz X 13 gaat nog goed met geheugen op CAS2.5 ) direct hetzelfde probleem of zelfs geen fatsoenlijke boot. Op een 13.5 multiplier wil ie dus niet over de 139 MHz. Met een lagere multiplier wel, maar meer dan 1900 MHz zit er gewoon niet in, wat ik ook probeer. Dit in tegenstelling to de 'verhalen' die ik overal zie, van XP2200+ die makkelijk over de 2 GHz gaan.

Iemand nog sugesties, of moet ik het hier maar domweg bij laten ?

Asrock Extreme9, AMD9590, Kraken X61, 32GB

Verwijderd

Het geheugen is geschikt voor 166 MHz DDR (333), de CPU trekt >200MHz FSB, dus als eerste komt tot mijn gedachte: PCI bussnelheid is te hoog.

Heeft jouw bord een AGP/PCI divider of is deze fixed op 66/33MHz ?

Aan de andere kant: met een lossere timing krijg je de CPU wel een aantal MHz hoger. Waar ik dan aan denk als knelpunt is de temperatuur. Maar die is maar 42'C of voltage.

Wat zijn jouw 5/12/3.3/Core spanningen?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 02:19 ]

• CARman
Voltages volgens MBM5 zijn als volgt :

5 volt staat op 5,00 Volt strak
3,3 Volt is aan de lage kant met 3,15 Volt
12 Volt staat op 12,71 Volt
CPU Core staat op 1,74 Volt

De spanningen variëren niet of nauwelijks onder belasting.

Ik heb ook al es mijn twijfels gehad aan de voeding, maar in mijn oude kast had ik precies hetzelfde probleem. Alleen wil ie nu ( sinds de nieuwe kast ) eigenlijk domweg helemaal niet meer over die 138 MHz heen. Ook niet als ik de multiplier verlaag.

Voor zover ik weet is er geen instelbare AGP/PCI divider. Dus ik ga er vanuit dat die fixed zijn. Wat het mem betreft ............... die kan ik wel instellen. Maar ook als ik de FSB en de memspeed als 1:1 instel gaat er nix. Overigens is mijn Dane reepje voorzien van de 'beroemde' Samsung chips. Die zouden tot de 200 MHz geen krimp moeten geven.

edit:

Ik heb nog even met SiSoft gecheckt ........... maat de AGP/PCI zit vast aan de FSB. Dus de PCI draaid nu op 1/4 van de FSB op 35 HMz volgens SiSoft.

Zou daar dan het probleem in zitten ?

[ Voor 13% gewijzigd door CARman op 08-10-2003 03:14 ]

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11-2025
Probeer eens een FSB van 166. Dan staat de divider voor PCI/AGP weer zo dat alles weer leuk op 66/33 MHzuit komt....

Verwijderd

Verhoog (of verlaag) die FSB eens, en kijk in de bios of de PCI veranderd.

De optie van Pink Panther is de goede, meestal zijn die dingen gefixeerd op 133/166 met daarvoor specifieke dividers, zodat je dus bepaalde OC 'gaten' krijgt ivm PCI problemen.

Effe specifiek zoeken:
- asus a7v333-x 160 mhz bus --> 40 mhz PCI?
- A7V333 hoe FSB instellen ??
- Bootsector corrupt na verhogen FSB A7V333

Ja dus.

Kortom: stel eens 166 FSB (en geheugen in sync) in. De 1/5 divider wordt dan gebruikt zodat de PCI op 166,66 / 5 = 33,33MHz werkt.

Trek je niks aan van SciSoftware Sandra, die zit er wel vaker naast. Check het in de bios of misschien dat [rml]Aida 32[/rml] er meer kaas van maakt.

Mocht je uitgaande van een werkende 166MHz FSB weer de overklokgrens opzoeken, dan verwacht ik die ongeveer bij 172~185 MHz FSB (34,5~37 MHz PCI) - uitgaande van je resultaten op 133MHz en mits er dan geen andere dingen roet in het eten gooien als belemmerende factor.

Wist je trouwens dat er bij de buren een mooie faq staat?
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

[ Voor 163% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 03:41 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je bent aan het overclocken B) Hiervoor hebben we een ander subforum waar erover gediscussieerd kan worden: Die-Hard Overclocking & Cooling :)

Bij deze krijg je dus een enkeltje PMG > DOC.

• CARman
OK, terecht.

Had er ff niet bij stilgestaan dat dit al onder Die-Hard valt ;)

Verwijderd

Ik heb ook een Via 333 mobo en daarmee moet ik de fsb boven de 153Mhz instellen zodat hij de goede divider pakt.
Die Via 333 chipset heeft geen gelockte pci/agp dus echt hoog ga je niet komen met je fsb.
Ik kwam met m'n msi kt3 ultra aru ook niet boven de 189 Mhz met Samsung original vanwege die pci/agp bus die mee omhoog gaat.
Met m'n Abit kom ik boven de 200 Mhz fsb met dezelfde Vdimm en latencies dus het geheugen was niet het probleem.
Ik denk zelf dat het mijn agp bus was die voor de problemen zorgde maar daar zal ik waarschijnlijk nooit achterkomen.
Veel geluk gewenst met je "die hard" overklokken.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:06
Je hebt een vCore van 1.74V, ik neem dus aan dat je een Palomino hebt (of is dit wat jij verstaat onder vCore verhoging?). De conclussie is dan ook snel te trekken dat niet je PCI kaarten beperkend zijn, of je geheugen, maar je CPU zelf.

Want helaas, een palomino wil niet zo ver, zeker niet op standaart voltage. Gooi dat zowiezo omhoog naar 1.85V, 1.95V en probeer het dan nog eens, wie weet kom je nu weer wat hoger. Koeling is zowiezo niet een probleem zo te zien :)

[ Voor 8% gewijzigd door FragFrog op 08-10-2003 18:08 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• CARman
Hmmmm, ben even de termen kwijt ................ Palomino. Da's toch de 0,18 uitvoering ?

Ik heb iig een van de eerste XP's met een die-shrink. Dus de 0,13 Mu uitvoering. Die zijn vanaf de XP2200+ zowiso standaard. Alleen de lager geklokte uitvoeringen zijn voorheen in 0,18 Mu gebakken.

Maar wie weet heb ik wel gewoon een matige core. Alleen lijkt mij een maxinmale overklok van 100 MHz niet echt het max, zelfs niet bij een mindere core.

Ik zal nog es testen op een 166 MHz FSB met 11.5 multiplier. Wie weet zit er toch nog wat rek in deze CPU.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

Volgens mij moet je een T'bred wel wat verder kunnen krijgen dan je nu doet, temps geven dat ook wel aan.
Kan je kijken of je zoveel mogelijk pci sloten leeg kan laten om te zien of er hardware in zit die het niet trekt. Meestal een moderne videokaart kan wel een beetje overclokte AGP bus aan, dus dat zal het probleem niet zijn

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• CARman
Nou, ben nog ff aan het proberen geweest .................

Maar mijn huidige BIOS ondersteund niet van die lage multipliers. Ik kan niet lager selecteren dan 13X. Ook blijkt de AGP/PCI inderdaad niet echt gelockt te zijn. Maar bij 140 MHz gaat ie wel naar de 38 MHz, en da's blijkbaar net ff te veel voor de kaarten die erin zitten.

Overigens zijn er slechts een AGP kaart ( de ASUS GF4Ti dus ) en 2 netwerkkaarten ( 3 Com ) aanwezig, dus ook daar verwacht ik niet al teveel troubles.

Wat ik geprobeerd heb :

Vcore standaard
FSB op 150 ( hierdoor AGP/PCI op 30 MHz volgens BIOS )
En de Multiplier op 13.

Dat zou moeten resulteren in 1950 MHz

Maar gelijk begint bij een reboot mijn 'SpeechReporter' te blaaten over een boorfailure due to overclocking. Ik zal dit nog es proberen met een verhoogde Vcore van 1,8 en 1,85 Volt. Maar ik ben bang, dat ie niet echt verder wil dan wat ik nu heb :'(

Verwijderd

Je kan eventueel die XP meenemen en testen op iemands zijn nforce2 mobo. Die heeft een gefixeerde PCI/AGP snelheid, waardoor je iig de max van je CPU weet en of je er met een omweg/omwissel/andere tweaks wat mee opschiet.

Wat zou kunnen helpen: zet je plaatsnaam / mailadres in je profiel en zet in je signature dat je iemand zoekt met een nforce2 mobo en link mee naar dit topic. Voordeel: je leert nog mensen kennen en je schopt niemand tegen het verkeerde been door op een nette manier "reclame" te maken voor je probleem.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 01:18 ]

• CARman
Zo, ik heb net even 150 MHz FSb X 13 geprobeerd met een Vcore van 1,8 Volt.

Nu wel een goede boot in XP, maar 3D Mark 2001 kan ie niet netjes afwerken. Dus de stabiliteit die ik zoek, heb ik nog niet gevonden. Zal nog es 1,85 Volt proberen om te zien of dat wat brengt. Alleen ben ik bang dat ijn CPU temp dan weer de pan uit rijst :(

Het temp-probleem dat ik heb ( in een open kast blijft ie zelfs onder de 36 graden stressed ) is dat mijn PC nu in een kast staat en continue zijn eigen warmte 'recycled'. De warmte die hij achter uitblaast, komt via de zijkant gewoon weer de PC in ) In de kast waar ie in staat moeten nog 2 120 mm fans komen om die warmte goed af te voeren.

Verder ken ik niemand uit mijn buurt die een nForce MoBo heeft, en dus kan testen of juist deze CPU wel verder wil dan de max 1866 MHz die ik er momenteel uit kan halen.

edit:

Zojuist dezelfde instellingen op 1,85 Volt getest. Hij komt dan wel de BIOS door, maar een normale boot in Win XP zit er dan al niet meer in. Ik ben bang, dat deze CPU er gewoon geen zin in heeft om hoger te gaan dan waar ik nu op draai. Zal es uit gaan zien naar een XP2500+ of hoger dan .............

[ Voor 17% gewijzigd door CARman op 09-10-2003 01:26 ]

• Cafe_de_beuk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-11-2023

Cafe_de_beuk

Biertje?

Ik heb mijn bus ook eens verhoogt... liep bij mij ook niet echt stabiel... denk niet dat je veel kunt opkrikken

[ Voor 82% gewijzigd door Cafe_de_beuk op 09-10-2003 23:25 ]

Don't go mad, go linux

Pagina: 1