[PHP] Site in andere (niet westerse) talen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsmeef
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ons is gevraagd een website te ontwikkelen, en dan wel in verschillende talen.. dan heb ik het vooral over arabisch, chinees, en andere niet westerse talen.

Zijn er dan dingen waar we op moeten letten? Veel teksten zullen uit een mysql database komen, moet je de gegevens dan nog op een speciale manier opvragen? En in php gaat het in een OOP structuur, zitten hier nog valkuilen? php heeft wel meer vreemde dingen met oop structuren..

wat is er verder nog meer nodig? zijn er valkuilen? zijn er mensen die hier ervaring in hebben en die mij misschien op icq of msn kunnen contacten (met tips)? is het toevoegen van meta tags voldoende? graag meer informatie als dat mogelijk is :)

voor we straks een project aangaan wat helemaal niet te realiseren is als nederlanders met een nederlandse pc.. zonder al de exotische tekensets op de pc :)

bij voorbaat dank :)

ennuh, ja ik heb de search wel al gebruikt, maar kon daar niet vinden wat ik zocht..

welkom op GoT, een open discussieforum en uitwisselplatform voor kennis. als er hier iets nuttigs te bespreken wil hoort dat dus in het topic en ga je dat niet via MSN/ICQ afhandelen zodat we hier met een nutteloos topic blijven zitten :)

[ Voor 18% gewijzigd door curry684 op 08-10-2003 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Niet-ASCII karakters passen niet in de gebruikelijke karakterset, je zult dus utf-8 moeten gaan gebruiken, wat weer een moderne (>4.1) MySQL vereist

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 13:17

Basszje

Reisvaap!]

Ik zou allereerst een lijstje opstellen met wat je wil gaan gebruiken en dan per product kijken hoe deze omgaan met andere karaktersets.

PHP gaat er bijvoorbeeld anders mee om dan bv Mysql of PDFlib etc.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38
Als je met Chinees aan de slag gaat, is utf-8 helaas niet toereikend.

De meeste (alle?) Chinese karakters (in bijvoorbeeld big5) worden gevormd d.m.v. 2 extended-ascii karakters, zodat het totaal mogelijke karakters op ong. 65000 uitkomt.

Om zo'n pagina te maken, voeg je een meta tag toe aan je head:
code:
1
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=big5">

Japans werkt op analoge manier, met als verschil dat de character-set anders is. Zo heb je hiervoor bijvoorbeeld shift_jis, maar aangezien je in Japan 2 abjads (alfabetten so to say) hebt (voor Japanse en niet-Japanse woorden) zal je er ook nog een voor Kanji (meen ik) hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsmeef
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
oke, sorry curry684, het leek me handig (voor mij) maar ik snap de redenatie :)

ik heb al is een page gemaakt in het russisch.. maar dat ging ook voor geen meter.. de enige manier waarop mij dit gelukt was, was door het document te openen op mijn mac (waar ik wel fonts had die russisch aan konden), daar de pagina op te slaan met save as html en die html te copy pasten naar mijn php.. niet echt een manier om lekker mee te werken dus :)
dit heeft ook nog als nadeel dat word elke letter in zijn unicode vorm toont, elke letter heeft dus fijn 6 tekens in html.. bandbreedte vervuiling :S

maar goed, dat mysql > 4.1 nodig is, wist ik nog niet.. dat zullen we dan sowieso moeten updaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Als al je vreemde tekst in je database staat, zou dat toch verder geen probleem hoeven zijn? Je php heeft er weinig mee te doen, tenzij je wil gaanr egexpen in japanse tekens :) Zorg voor een up-to-date mysql, en gooi daar alle tekst in, lijkt me.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat je bij het inlezen van de data goed oplet op tekens als ' wanener je deze in/uit de database haalt.

Verder verschilt het maken van texten in static stukjes niet zo veel als van het westerse (je voert het gewoon in) allen zal de bezoeker de font sets van MS moeten downloaden.

PS: mocht je met XML gaan werken moet je ZEKER de charset ff melden, want anders weigerd hij hem ruw weg....
Pagina: 1