Hele PC doet niets meer, voeding goed?

Pagina: 1
Acties:

• ThaBuz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-05 06:46
Ik heb een heel groot probleem want mijn pc met belangrijk schoolwerk doet
helemaal niets meer.

Ik had er al vaker last van dat mijn pc bij het aanzetten even aan en meteen weer
uit ging (het powerlampje bleef branden) ook bleef de pc vaak helemaal hangen
in windows waardoor ik een harde reset moest toepassen. Dit werd vandaag zo
erg dat ik een geheugenbankje eruit heb gehaald om te testen of het hier aan
lag. Na het verwijderen van het bankje wilde de pc niet meer aan. Ja heel even
maar daarna schakelde hij weer uit. Ik heb een andere voeding geprobeerd
maar dit helpt dus niet.
Eén keer liep ie door tot in de bios waar ik zag dat de cpu op 75C stond dit leek
me ook al niet goed. Voordat ik verder kon kijken stond de pc alweer uit :(
Nu doet ie dus helemaal niets meer. Wanneer ik de powerknop indruk gaat het
powerlampje branden maar de hele pc geeft geen kick.

Wat kan het probleem zijn?? Ik heb de voeding vervangen, videokaart eruit, alle
kabels losgekoppeld (behalve dan natuurlijk de powerkabels).
Zie hieronder (mijn specs) voor de specs van deze pc.

BTW dat blijven hangen in windows doet ie sinds ik er een nieuwe cpu in heb
gezet met een nieuwe cooler (van xp 1900+ naar xp 2600+)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Gokje, je cooler is niet goed gemonteerd.
75 graden CPU, terwijl hij alleen nog maar boot...
Ik denk dat je die allereerst maar eens na moet kijken, anders zou je binnen notime wel eens rookwolken uit je PC kunnen zien komen, en heb je een gefrituurde CPU...

• ThaBuz
Die heb ik al losgehaald, opnieuw netjes coolpasta ertussen. Het is overigens een
Coolermaster (weet zo niet het type) waarbij je de toeren kan regelen.
Ik dacht eerst ook dat het daar aan lag, misschien een beveiliging dat de pc zichzelf
uitzet als ie te warm wordt mr dan zou ie het nu weer moeten doen (staat al een hele
tijd uit dus cpu zou nu wel afgekoeld moeten zijn)

Verwijderd

Misschien is er ergens kortsluiting onstaan, omdat je het geheugen eruit hebt gehaald maakt het moederbord verbinding met de kast. Je kan proberen je moederbord uit te bouwen en op een houten plank op te starten.

• Brede P
OK, misschien teveel pasta er tussen gedaan, dan werkt die pasta namelijk als isolatie.
Ik zou de problemen toch echt aan de CPU toekennen, of de te hoge temperatuur daarvan.
Een AMD brandt ongekoeld binnen 10 sec. door als de cooler er af ligt, of niet functioneert.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:11

Strikie

Athletics

Wat Bredep zegt, waarschijnlijk heb je je cooler niet goed gemonteerd.

Probeer je cooler er eens af te halen coolpasta opnieuw aan brengen en terugplaatsen, let op dat cooler er maar op 1 manier oppast aan 1 kant zit een rand....

Breng je coolpasta eens aan met een boterham zakje, hand in het zakje klein druppeltje pasta erop en gelijkmatig verdelen over de core.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• ThaBuz
Goed, als ik er van uit ga dat de cpu is doorgebrand (pasta is goed gegaan want ik heb het nu niet anders gedaan dan anders en ik heb het al een keer overnieuw gedaan) mr waarom doet dan het hele systeem niets meer? Zou ik dan niet een melding in de vorm van een piepje moeten hebben of is het moederbord doorgebrand?

Ik zal iig nog een keer coolpasta erop smeren :)

Update: Coolpaste opnieuw erop mr geen resultaat. Trouwens ook zonder cpu doet het systeem helemaal niets.... Ben toch bang dat mn mobo overleden is :(

[ Voor 18% gewijzigd door ThaBuz op 07-10-2003 21:23 ]

Verwijderd

ik heb een amd 1ghz vern.... door m'n core te chrushen daarna werkte hij nog wel maar traag en hij werd erg warm heb je door de pasta niet een paar bruggen met elkaar verbonden?
je zei dat t begon met het wisselen van een geheugendimm was degene die erinwas gebleven wellicht niet kappo?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 21:19 ]

• Brede P
Let er ook op dat je geen pasta op de kleine "chipjes"(bruggen dus) om de CPU heen hebt, die kunnen al voor problemen zorgen.
Als je CPU dood is, hangt je PC gewoon, hij komt de eerste bios opstart-stap niet door, dus kan ook nog niet gaan piepen of iets dergelijks.

Je kan voor je je pasta verkloot ook ff aan de onderkant van de processor kijken.
Als je daar een ietwat donkerder gekleurs rechthoekje ziet, ter grootte van de core van je processor, kun je het al vergeten, dan is je CPU doorgefikt.

[ Voor 35% gewijzigd door Brede P op 07-10-2003 21:20 ]

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 17:11

Strikie

Athletics

Toch denk ik dat het de cpu is, maar je kan ook proberen om je bios te resetten.
Misschien staan je geheugen timings verkeerd.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• ThaBuz
Mensen bedankt voor de reacties. PC doet nogsteeds helemaal niets. Ik neem morgen het mobo en de cpu mee naar de zaak dan kan een medewerker van een echte technische dienst ernaar kijken :) School moet maar weer ff wachten :(

• ThaBuz
Okee een update. Vanwege grote drukte hier (op de zaak dus :) ), heb ik zelf maar naar mn pc gekeken.
Het rare was dat ie het nu opeens weer normaal doet, er was wel een geheugenbankje kapot en die heb ik vervangen en heb ook een andere cpu geprobeerd. Ik ben nu steeds 3dmark aan het draaien om te kijken of ie weer vastloopt. Is 1 keer gebeurd maar hij blijft nu goed doorlopen.

Ik had toch nog een vraag, hoe kan het dat de bios aangeeft dat de temp van mijn cpu 34C is terwijl sisoft sandra 48C aangeeft. Die 34C klopt iig niet want het gaat hier om een AMD XP2600+ die vol belast wordt. Ook was mijn bios in eens gereset toen ik de pc vannochtend voor het eerst weer aan zette terwijl ik zelf de bios niet heb gereset. Heeft het mobo toch een tik gehad?

Trouwens sorry als ik hier als een n00b overkom maar dat ben ik helaas op het gebied van hardware. :)
Pagina: 1