Toon posts:

grafische applicaties haperen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
Tijdens grafische aplicaties hapert mijn systeem. Vooral tijdens games, maar ook tijdens het afdraaien van een dvd komt dit voor. Met haperen bedoel ik ligt schokken, alsof mijn computer moeite heeft om nieuwe gebieden of beelden te laden. Bij Neverwinter Nights is dit echt goed te merken, maar bij Homeworld2 merk ik het vooral aan de ingame filmpjes. Raar genoeg lijken 3dmark 2001 en 2003 geen last te hebben van haperingen. Dit lijkt een aanknopingspunt, maar ik kan niet bedenken waar aan het ligt.
Mijn systeem is nog niet zo oud en volgens mij zou dit niet moeten gebeuren.

Systeem:
- asus a7n8x mobo
- amd athlon XP 2600+
- 2x256 PC2700
- 9800 pro van sapphire
- 60 GB WD HDD met 8MB cache

Ik heb alle drivers die te updaten vallen, geupdate. Ook w2k is compleet geupdate.

Al geprobeerd:
- Nieuwe installatie van w2k, zodat er geen programma's geinstalleerd zijn die ongewenste invloed om mijn systeem hebben.
- Ad-aware gedraait, zodat spyware's ook geen ongewenste invloed hebben.
- Diagnostic tool van WD gebruikt om te kijken of er iets mis was met mijn harde schijf. Deze tool gaf geen errors.
- Ik heb gechecked of dma aanstond bij me harde schijf en dat bleek zo te zijn. Als die uit had gestaan, was dat een goede verklaring voor het langzame laden geweest.
- PC-mark, 3dmark 2001 en 2003 gedraait om te kijken of mij scores overeenkomen met andere systemen. Ik dacht aan de hand hiervan misschien de bottleneck te vinden, maar helaas.
- Binnen SiSoft Sandra de prestatie tune-up wizard gedraait om te kijken of dit programma nog tips had. Het enige wat me opviel was dat onder "PCI, AGP, CardBus Bus(sen)" zes keer dezelfde tip verscheen. Namelijk: "Nvidia Corp nForce Memory Controller: Apparaat ondersteund geen bus mastering." Sandra had hier helaas geen oplossing voor. Kan het zijn dat mijn moederbord gewoon te langzaam is?
- Aan de videokaart ligt het waarschijnlijk niet, want ik heb dit probleem met zowel mijn 5200FX als mijn 9800pro. Ik heb voor beide veschillende drivers geprobeerd, maar daar lijkt niets te helpen.
- Ik heb voor mijn moederbord de laatste drivers van zowel nvidia als asus uitgeprobeerd, maar beide lijken praktisch hetzelfde te zijn.

Conclusie:
Ik heb al veel geprobeerd op software matig gebied. Het zou kunnen dat het dus een hardware matig probleem is, maar ik kan dat moeilijk uittesten buiten de stappen die ik al genomen heb.
Ik ben ten einde raad en daarom zou ik het erg fijn vinden als jullie mij zouden kunnen helpen.

Ik hoor het wel als jullie nog extra info nodig hebben om iets zinnigs over mijn probleem te zeggen.

Verwijderd

Mooi uitgebreid verhaal, maarre...
1 Wat voor CD/DVD apparaat heb je? Staat daar ook DMA aan?
2 Is de vertraging bij laden van CD/DVD of ook als de CD/DVD niet wordt aangesproken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 20:54:
Mooi uitgebreid verhaal, maarre...
1 Wat voor CD/DVD apparaat heb je? Staat daar ook DMA aan?
2 Is de vertraging bij laden van CD/DVD of ook als de CD/DVD niet wordt aangesproken?
Ik heb een asus cd/dvd speler en een plextor cdwriter. Bij allebij staat dma niet aan, maar volgens mij is dat ook niet echt belangrijk want de games worden alleen van de harde schijf afgelezen. Als ik een dvd afspeel wordt de data eerst op de harde schijf gezet en daarna afgespeeld. Daarom dacht ik ook eerst dat het aan mijn harde schijf lag.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-07 10:15
hmzz... je fps dropt dus :) check eens of je mobo goed ingesteld staat, dus fsb en multiplier :) mijn epox gooide ook mijn 2500+ op 133 x 11 :)
en als het dan nog niet werkt lijkt het mij een prob met je mobo, ik heb een 8rda3+ (dus ook nforce2) en 2 x 256 pc 3200 met een 9800 pro van club3d en een 2500+, nix geen problemen :) alles echt supersoepel. maar omdat alles dus zo overeenkomt en je al aangegeven hebt dat het NIET aan de vidkaart ligt omdat deze beiden haperen geef ik je de grootste kans dat het dus aan je mobo ligt.
heb je het ook al geprobeerd met windows xp? want ik weet wel dat win 2k met mijn vorige systeem ook nie echt prettig deed :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is juist het vreemde, mijn fps zakt niet. Ik kan namelijk bij Neverwinter Nights zien hoeveel fps hij loopt en hij staat over het algemeen rond de 40. Dit zou een vloeiend beeld moeten geven, maar dat is niet het geval.

Ik heb nog niet geprobeerd om windows xp te instaleren en dat doe ik ook liever niet.

Heeft niemand een soortgelijk probleem meegemaakt?

Verwijderd

Wat zijn de temperaturen van je mobo chipset? Ik heb een hele tijd deze trubbels gehad met een mobo van Asus dat een haperend mobo fannetje had. Nadat ik het fannetje verving was het probleem verholpen.

• NetXtreme
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-08 22:13
Welke directX versie heb je dan?

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn de temperaturen van je mobo chipset? Ik heb een hele tijd deze trubbels gehad met een mobo van Asus dat een haperend mobo fannetje had. Nadat ik het fannetje verving was het probleem verholpen.
Bij stressed komt het ongeveer op 24(mobo) en 40(cpu) graden. Mijn moederbord heeft alleen een heatsink en geen fannetje. Daar kan het dus niet aan liggen, behalve als de temperatuur verkeerd wordt afgemeten. Zo ver ik weet wordt hij niet echt warm.
Welke directX versie heb je dan?
Ik gebruik de directX versie 9.0b, de laatste dus. Ik heb al geprobeerd om een eerder versie te instaleren, maar toen bleef hetzelfde probleem zich voordoen. 3Dmark 2003 gebruikt ook directX 9. Ik zou daar toch ook hetzelfde probleem tegenkomen, als het aan de versie van directx ligt, toch?

Zou het mobo nog stuk kunnen zijn. En zo ja, hoe kan ik daar dan achter komen, buiten een ander mobo er in te zetten natuurlijk.

Verwijderd

Ik denk dat het aan de VIA 4-in1 drivers ligt. Heb je die al geinstalleerd?

Verwijderd

Zijn er soms proggies die je HDD soms belasten?

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Adaware helpt niet tegen SPYware, maar is bedoeld om advertentie (adware)software te vinden en verwijderen.
Speciaal tegen trojans: The Cleaner
Tegen Spyware: Spybot search&destroy.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

offtopic:
nulnulnix: The Cleaner 2.4 of heb je een betere versie kunnen vinden? En alles alleen try-ware?

Verwijderd

Wordt je chipset nforce2??????? toch wel standaard na installatie herkend? in windows»device manager» system devices kan je dat nakijken.
Anders zou ik maar eens je chipset patchen.

Verwijderd

Topicstarter
De boel wordt binnen systeemapparaten wel herkend, alleen staan sommige apparaten er meerdere keren in. De helft van de apparaten geeft aan dat er geen stuurprogramma geinstalleerd is (kan dat het probleem zijn?). En die stuurprogramma's krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat. Niet met de gegevens op de cd-rom en ook niet met de 4in1 patch van de van nvidia of asus.

De "Nforce 2 memory controller" wordt meerdere keren genoemd, net zoals bij Sandra.

Gelukkig zie ik in ieder geval geen gele uitroeptekens die aangeven dat er wat mis is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 14:12 ]

Verwijderd

zou eens de dvd/cd op andere aparte controller aansluiten

Verwijderd

Slide

Ik heb ook zo'n dergelijk probleem gehad. Bij mij was de oorzaak agp aparture size in de bios, die te laag stond. Bij staat ie nu op 64 (ik merk geen verschil met 128)

grt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de nieuwste drivers voor mijn chipset van de nvidia site gedownload en geinstaleerd, maar dat heeft niets geholpen.
Ook het veranderen van de agp hielp niet.

Iemand nog een goude tip?

Verwijderd

Een maat van mij had hetzelfde, ook met hetzelfde mobo, hij had zijn geheugen te strak staan. dus misschien moet je je geheugentimings heel hoog zetten, misschien dat het werkt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 11:30:
Al geprobeerd? Je hebt dit namelijk nog niet aangegeven..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 16:58:
[...]Al geprobeerd? Je hebt dit namelijk nog niet aangegeven..
Ik neem aan dat je bedoeld of ik de 4in1 drivers van nvidia heb geinstalleerd? Dat heb ik inderdaad gedaan. Ik heb zowel de 2.03 versie als de 2.45 geprobeerd. Ik heb me nog niet gewaagd aan de 2.41 versie, omdat veel mensen daar problemen mee hadden. Die versie heeft wel "verbeterde" IDE drivers. Ik zou bijna gaan denken dat dat nog best wel eens uit zou kunnen merken.
Een maat van mij had hetzelfde, ook met hetzelfde mobo, hij had zijn geheugen te strak staan. dus misschien moet je je geheugentimings heel hoog zetten, misschien dat het werkt?
Ik heb net geprobeerd om lossere timings te gebruiken, maar dat heeft niets geholpen. Standaard staat mijn geheugen op 2.5 - 3 - 3 - 7 en ik heb 3 - 4 - 4 - 9 uitgeprobeerd, maar helaas.

Wat wel vreemd is is dat mijn pentium 450 praktisch even snel w2k opstart als mijn amd 2600. Zou het dan toch aan de communicatie tussen mijn hhd met mijn mobo liggen?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 17:47 ]

Verwijderd

Zou best eens kunnen aangezien de drivers van de 9800pro ook erg nieuw zijn. VIA als brug kan best eens out-of-date zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 17:45:
Zou best eens kunnen aangezien de drivers van de 9800pro ook erg nieuw zijn. VIA als brug kan best eens out-of-date zijn.
Het probleem is wel dat ik hetzelfde probleem ook met mijn fx5200 had. Daar was het haperen tijdens ingame filmpjes ook te merken alleen een stuk minder, omdat ik gewoonweg niet echt zware games kon draaien. Ik dacht dat die ligte haperingen toen door mijn niet zo'n dure videokaart kwamen, maar het is dus gebleken dat het daar niets mee te maken had.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 11:30:
Stom, ik had je eerst niet begrepen. Ik dacht dat je de nvidia 4in1 drivers bedoelde. Maar ik vraag me af waar ik die VIA 4in1 drivers kan krijgen. Ik heb gezocht met google, maar ik kom er niet helemaal uit.

Kan iemand mij helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de VIA 4-in1 drivers uitgeprobeerd, maar helaas hebben ze niet geholpen.

Ik begin steeds meer te vermoeden dat het probleem met mijn IDE controller te maken heeft aangezien, ik het haperen ook tegenkom tijdens het spelen van Diablo. Dit oude spel wordt praktisch helemaal van de cd gelezen. Dus het haperen komt niet alleen voor bij aplicaties die in hun geheel op de harde schijf staan.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

juist, volledig van CD en je DMA staat niet aan zeg je.. lijkt me toch best wel handig om dat eens aan te zetten..

je zegt nu dat alles wat _wel_ schokt iets is dat met CD te maken heeft en alles wat _niet_ schokt (3dmark) niets met de CD te maken heeft..

klinkt erg naar een lmdtje ;) (lijkt me duidelijk)

extra vraagje, is je CPU load achterlijk hoog als je een cd leest? zo ja, dma aanzetten jij ! :P

[ Voor 14% gewijzigd door Termy op 09-10-2003 13:06 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb je het al eens geprobeerd met een standaard AGP driver (ik weet eigenlijk niet of XP een ingebakken driver voor nforce agp heeft).

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 00:27
Die Via drivers heb je niet nodig!

Je hebt toch een Asus A7N8x (N van NVidia) met een N-Force chipset?

Dan moet je dus er voor zorgen dat je die dubbele entries uit je Device Manager haalt en de de N-Force drivers opnieuw installeerd. (Dit gaat in W2K, zowel als in XP via de Safemode).

Verwijderd

Topicstarter
Termy schreef op 09 October 2003 @ 13:05:
juist, volledig van CD en je DMA staat niet aan zeg je.. lijkt me toch best wel handig om dat eens aan te zetten..

je zegt nu dat alles wat _wel_ schokt iets is dat met CD te maken heeft en alles wat _niet_ schokt (3dmark) niets met de CD te maken heeft..

klinkt erg naar een lmdtje ;) (lijkt me duidelijk)

extra vraagje, is je CPU load achterlijk hoog als je een cd leest? zo ja, dma aanzetten jij ! :P
Ik heb dma aangezet voor zowel mijn harde schijf als mij cd-romspeler, dus daar kan het niets mee te maken hebben. Als ik een game louter van de harde schijf run heb ik hetzelfde probleem. En ja, mijn cpu load staat vaak op 100%, ook tijdens het runnen van diablo. Een spel wat iets van 8 jaar oud is.

Kan het zelfs aan de IDE kabels zelf liggen, of is dat niet mogelijk?

• Kosh66
Dat zou ook kunnen ja, heb je degelijke ATA66 of ATA100 80pins-bandkabels?

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
Zoals de TS zelf aangeeft heeft hij een A7N8X welke een Nforce2 Chipset Heeft, de VIA 4-in-1 zijn dan dus ook van geen belang voor de TS..

Ik snap dat je in de war bent met de A7V8X maar de 4-in-1 drivers leveren alleen een stukje windows-vervuiling

edit:

Zoals kosh dus al had aangegeven, wat ik weer niet zag.. :P

[ Voor 14% gewijzigd door MJ85 op 09-10-2003 13:53 ]

.

Verwijderd

Topicstarter
Kosh66 schreef op 09 October 2003 @ 13:23:
Dat zou ook kunnen ja, heb je degelijke ATA66 of ATA100 80pins-bandkabels?
Goeie vraag. Zou dat op de kabels zelf moeten staan?

• Termy

Termy

dat je cpu load bij een spel naar 100% gaat is niks vreemds (eerder normaal, leeftijd spel boeit niet) het ging me dan ook vooral om gewoon in de windows explorer de cd bekijken en kopieren van files en zo.

blijft raar dat 3dmark (van hd) geen prob heeft en andere spellen (van hd) wel.
staat Vsync toevallig uit?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

Topicstarter
Termy schreef op 09 October 2003 @ 13:59:
dat je cpu load bij een spel naar 100% gaat is niks vreemds (eerder normaal, leeftijd spel boeit niet) het ging me dan ook vooral om gewoon in de windows explorer de cd bekijken en kopieren van files en zo.

blijft raar dat 3dmark (van hd) geen prob heeft en andere spellen (van hd) wel.
staat Vsync toevallig uit?
Bij alle games die de vsync mogelijkheid hebben, heb ik hem aan staan.

• Kosh66
De nieuwere IDE bandkabels hebben wat smallere "draadspoortjes" dan de oudere.

Als je nog oudere kabels hebt, leg die maar eens naast de nieuwere, dan zie je het verschil zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Kosh66 schreef op 09 October 2003 @ 14:11:
De nieuwere IDE bandkabels hebben wat smallere "draadspoortjes" dan de oudere.

Als je nog oudere kabels hebt, leg die maar eens naast de nieuwere, dan zie je het verschil zelf.
Het zit er dik in dat het gewoon de nieuwe zijn. Ik heb deze twee maanden terug bij mijn moederbord gekregen.

• Kosh66
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 14:12:
[...]

Het zit er dik in dat het gewoon de nieuwe zijn. Ik heb deze twee maanden terug bij mijn moederbord gekregen.
Als je die vervuiling in de devicemanager nog hebt, probeer dan eens de oplossing in de eerste reactie van mij. Dus verwijder de Via- en NVidia-Chipset entries in devicemanager in SafeMode en herinstalleer de NVidia-Chipset drivers opnieuw.

Verwijderd

Topicstarter
Kosh66 schreef op 09 oktober 2003 @ 14:29:
[...]

Als je die vervuiling in de devicemanager nog hebt, probeer dan eens de oplossing in de eerste reactie van mij. Dus verwijder de Via- en NVidia-Chipset entries in devicemanager in SafeMode en herinstalleer de NVidia-Chipset drivers opnieuw.
Dat heb ik gedaan, maar het helpt niets.

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik mijn onboard sound disabled had, liep de boel wel een stuk soepeler. Kan het zijn dat als een andere geluidskaart koop het probleem praktisch opgelost is? Kost het geluid wat onboard zit dan zo veel kracht van je systeem?

Verwijderd

Het moet maar een paar procent schelen dacht ik. En je heb wel een stevige cpu, dus het mag eigenlijk niet veel uitmaken, misschien 10fps?

Verwijderd

Topicstarter
Opeens zag ik het verschil tussen een normale game en 3dmark. Een normale game gebruikt geluid en 3dmark niet. Ik heb dus meteen mijn onboard sound uitgezet en het spel wat het meeste haperde(Neverwinter Nights) haperde praktisch niet meer. Het probleem lijkt opgelost, ik moet alleen nog ff testen of hij ook niet meer haperd met andere grafische aplicaties. Jullie horen nog van mij.

Verwijderd

Topicstarter
Dacht ik eindelijk het probleem gevonden te hebben, blijkt dat het haperen ook voor komt bij en losse PCI geluidskaart.

Ik ben ten einde raad.

Iemand nog een suggestie?

Verwijderd

klinkt als interrupt-problemos.
en die devices die niet willen installeren,
moet je met dit mobo niet en de nforce drivers en de via 4 in 1 drivers installen ?

• Termy

Termy

misschien IRQ conflicts?

Vsync kan je trouwens in je driver opties forceren voor alles ;)

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 15:10:
klinkt als interrupt-problemos.
en die devices die niet willen installeren,
moet je met dit mobo niet en de nforce drivers en de via 4 in 1 drivers installen ?
Neej, VIA 4-in-1 zijn voor VIA based chipsets (KT133-KT266-KT400 etc.)
alleen de nforce drivers zijn van belang

.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Bij mij haperde grafische applicaties onder het draaien van DU meter.

Verwijderd

Topicstarter
Termy schreef op 10 October 2003 @ 15:13:
misschien IRQ conflicts?

Vsync kan je trouwens in je driver opties forceren voor alles ;)
Kan je misschien uitleggen wat IRQ conflicts zijn?

• Termy

Termy

IRQ= Interrupt ReQuest, de hardware gebruikt deze lijnen om hun interrupt signalen over te sturen (commando's aan CPU, ze bedelen om CPU tijd ;)). als 2 dingen tegelijk over zo'n lijn gaan kan dat problemen opleveren (ik zeg kan want er zijn er een hoop de geshared worden :))

je hebt toch niet je 1e PCI slot direct onder het AGP slot gebruik? je AGP slot en het PCI slot er direct onder sharen nl een IRQ wat nogal eens tot conflicten leidt.

conflicten kun je zien bij je control panel/device manager/hardware.

Verwijderd

Topicstarter
Termy schreef op 10 oktober 2003 @ 16:42:
IRQ= Interrupt ReQuest, de hardware gebruikt deze lijnen om hun interrupt signalen over te sturen (commando's aan CPU, ze bedelen om CPU tijd ;)). als 2 dingen tegelijk over zo'n lijn gaan kan dat problemen opleveren (ik zeg kan want er zijn er een hoop de geshared worden :))

je hebt toch niet je 1e PCI slot direct onder het AGP slot gebruik? je AGP slot en het PCI slot er direct onder sharen nl een IRQ wat nogal eens tot conflicten leidt.

conflicten kun je zien bij je control panel/device manager/hardware.
Bedankt voor de uitleg.

Ik heb alleen het vierde PCI slot in gebruik, dus daar kan het niet liggen.
Ik heb geen conflicten bij het apparatenbeheerscherm (wat een woord).
Pagina: 1