Toon posts:

[XP] Geen toegang netwerk na install SP1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een cleane install van Windows XP werkte het netwerk tussen de computers hier thuis weer super. Ik kon beide andere PC's zien en benaderen.

Maar naar de installatie van SP1, kan dit ineens niet meer. Internet, mail e.d. werken nog wel, maar wanneer ik op zoeken naar andere computers in werkgroep doe vind die niets meer.

Ik vind dit erg vreemd, is dit probleem bekend bij iemand na de installatie van SP1? Op de andere 2 pc's staat geen SP1, maar dit zou toch niet uit mogen maken?

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
zit je wel nog in dezelfde werkgroep?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

En check even of NetBIOS over TCP/IP aanstaat.

Probeer sowieso even te pingen op IP-adres, te benaderen via \\<IP-adres> en eventueel te pingen op naam.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
kan je wel pingen? unc shares benaderen? (bv \\anderepc\sharedmap)

Verwijderd

Topicstarter
Pingen lukt ook niet, als ik doe ping \\(naam pc) zegt die kan host niet vinden. Het is zo vreemd, alles werkte gewoon goed.

Verwijderd

Check je evenlog even of er meldingen staan van services welke niet gestart zijn, of andere foutmeldingen..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 21:30:
Pingen lukt ook niet, als ik doe ping \\(naam pc) zegt die kan host niet vinden. Het is zo vreemd, alles werkte gewoon goed.
Probeer beide acties nou eens op IP-adres in plaats van op naam. Altijd makkelijker bij troubleshooten, want in feite weten we nu nog niks..

Overigens is dat de syntaxis niet. De syntaxis is:
code:
1
ping 192.168.0.16

Of:
code:
1
ping bert

Maar als 't op IP-adres niet werkt is er gewoon iets niet goed. Als 't op naam niet werkt heb je twee mogelijkheden: óf de naam->IP-adres stap werkt niet, óf er is iets niet goed, waardoor het zelfs op IP-adres niet goed gaat.
Als je dus alleen op naam probeert ben je eigenlijk niets verder gekomen ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor de hulp zover, ben een stap verder. Als ik ping als volgt:

- ping (naampc) zegt die kan host niet vinden
- ping naar ip adres is goed, 4 verzonden, 4 ontvangen, o verloren

Dus de verbinding is er zegmaar wel.

Wat blijft er over :| ?

Verwijderd

je dns :)

Als deze niet goed is, kun je niet op je PC komen.
probeer anders eens in IE het volgende: \\ip-adres van andere PC

en wat zegt: net view in cmd :?

-edit-
Je DNS riep ik iets te snel, want je zegt wel dat je gewoon kunt internetten, dan zou deze gewoon goed moeten zijn.

Wat zijn je IP instellingen :?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 00:02 . Reden: Foutje ]

Verwijderd

DNS is dit niet UNC paden maken gebruik van WINS oid.

Heb je al in je eventlog gekeken? Controleer ook even of alle services wel gestart zijn..

Verwijderd

Dit is inderdaad WINS of NetBIOS.
Topicstarter: kijk op alle pc's na of de optie "NetBIOS over TCP/IP" aanstaat in de properties van de TCP/IP-connection. Zet deze zo nodig aan.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bekijk ik de eventlog?

Emiel

Verwijderd

start --> configuratiescherm (control panel) --> systeembeheer (administrative tools) --> eventlog.

Let op dat hier minimaal 3 logboeken staan, systeem, beveiliging en toepassing. Kijk ze alle drie goed door.

Het handigst is om alle events te wissen (rechtsklikken en dan 'wissen' oid), en direct daarna je PC herstarten en het eventlog weer openen. Je hebt dan alleen de events van tijdens de boot.

Als er een service (bv. windows file-sharing) niet gestart is, zie je daarvan een foutmelding in het eventlog.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 15:06 ]

Pagina: 1