Problemen met Catweasel Mk III FDD controller

Pagina: 1
Acties:

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32
Sinds een week ben ik de gelukkige eigenaar van een Catweasel Mk III FDD controller.

Voor ik met mijn probleem begin alvast wat uitleg, want de vragen zullen er zeker komen.

:? Wat is een Catweasel?

Een Catweasel is een programmeerbare diskette-station controller. Hiermee is het mogelijk diskettes van andere computers (zoals Amiga en c64) te lezen en te schrijven. De Catweasel MkIII heeft bovendien nog een tweetal digitale joystickpoorten erop zitten, en een sokkel om een SID in te bouwen. de SID is de geluids-chip van de c64. Voor meer info : www.jschoenfeld.de

Ik wil dus graag floppen overzetten van c64 -> PC en andersom.

Nu heb ik veel zitten kutten afgelopen week, maar het lukt me maar niet om betrouwbaar floppen van pc->64 te sturen (andersom wel!). Het lijkt erop alsof sommige tracks gewoon niet geschreven worden. Als ik een flop overzet met meerdere kleine bestanden erop, doen sommige het wel, andere het weer niet.

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd?

- kaart in verschillende PCI-sloten gepropt
- drivers opnieuw geïnstalleerd
- drive op de 2 plaatsen op de floppy kabel aangesloten
- 3 verschillende drives geprobeerd (waaronder een Newtronics, Panasonic en Canon, allemaal HD-drives)
- verschillende diskettes geprobeerd natuurlijk :-)

niets helpt!

Kan iemand me helpen?!!! Iemand ervaring? of Iemand nog een 5.25 _DD_ dus 720K diskdrive liggen die ik zou kunnen proberen?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• WVL_KsZeN
*kick*

• WVL_KsZeN
zucht... blijkbaar ben ik de enige met zo'n ding... toch nog eens proberen.. *KICK*

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Probeer eens een andere floppy drive. Bij voorkeur een hele oude want daar ook het probleem nog in zetten.

Hier liepen we jaren lang te kl*ten dat mijn floppies niet gelezen werden door de floppydrive van m'n broertje. Een andere drive loste alle problemen op. Blijkbaar was de floppy drive van mijn broertje net iets anders afgesteld waardoor mijn floppies niet lekker gelezen werden. Andersom (zijn floppies lezen op mijn PC) ging het trouwens wel zonder problemen.

Wat misschien ook helpt is een originele commodore driver aan dat apparaat te hangen ipv een PC floppy drive (of had je dat al geprobeerd). Misschien dat hier wel lastig aan te komen is. Ik weet niet of je een 3,5inch drive of een 5 1/4 drive gebruikt.
Op de MSX kon je met een draadje doorverbinden op een 1,44MB floppy-drive zorgen dat 720K floppies ook goed werden geschreven. Wat het precies was weet ik niet meer, dat zou je moet gaan nazoek met het orakel Google.

succes.

Senile! Senile Oekaki

• WVL_KsZeN
bas : ik heb zoals je kunt lezen 3 verschillende drives geprobeerd. Ik had er misschien bij moeten zetten dat als ik ze aansluit op de FDD van mn moederboard ze het wel gewoon doen (maar dan kan ik alleen pc-floppen lezen).

Het gaat om 5.25 drives :). Het hele idee is nou nét om _geen_ commodore drive eraan te hangen, want dit kan alleen via de paralle poort, en dit blijkt niet te werken op mn nieuwe pc (wel op mn oude pentium 1, die ik al (*STOM* als ik was) de deur uit heb gedaan.)

Ik gebruikte eerst een XA1541 kabel (meer info : sta.c64.org).

maw : het ligt dus waarschijnlijk niet aan de drives. Ook is een van de drives (een panasonic) hetzelfde als die gebruikt wordt in de handleiding van de controller.

om compleet te zijn specificaties van het systeem

MSI K7N2 Delta-L
athlon xp2000
256 mb ddr 3200 Kingston
maxtor 7200 40MB schijfje
Soundblaster LIVE! platinum
Diamond stealth III s540 8)7

• WVL_KsZeN
*KICK*

Verwijderd

als je een floppy aan een kant afplakt is ie toch ook 720k ?
net zoals je een 720k flop kan ombouwen naar 1.38M?

• WVL_KsZeN
Ja, maar het gaat me om de koppen in een echte 720K drive. HD-diskettes bijvoorbeeld kun je niet beschrijven in een c64-diskdrive. Ik gebruik dus DD (720K) floppen ook op de PC. De koppen in een 720K/1440K drive zijn dus fysiek anders.

Natuurlijk zou het ook ergens anders door kunnen komen! Iemand dus ervaring ermee, heb je het aan de praat gekregen? en hoe? wat voor drive gebruik jij? wat voor OS?

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:20

Jiffy

God, you're ugly!

Met een 5.25" _HD_ drive zul je nooit goed DD diskettes kunnen beschrijven. De kop is fysiek anders (dat zeg je zelf al) en daardoor niet geschikt voor het beschrijven van DD disks. Lezen van die schijven is over het algemeen geen probleem.

Oplossing: zoek een oude 5.25" _DD_ drive. Dan draait het prima.
Let op: 5.25" DD is 360 KB per disk, 5.25" HD is 1200 KB per disk. De 720 KB en 1440 KB waarden gelden voor 3.5" disks (allemaal op een normale DOS-pc hè!).

Even terugkomend op de X1541 kabel: je weet dat je voor nieuwe(re) computers ook een aangepaste kabel nodig hebt ivm afwijkingen aan de printerpoort? De originele X1541 werkt idd alleen op oude pc's (en daarom heb ik er ook idd nog eentje staan).

edit:
Leuk, een Catweasel! Staat ook nog op m'n verlanglijstje. Naast heel veel andere dingen, helaas...

[ Voor 20% gewijzigd door Jiffy op 10-10-2003 15:27 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• WVL_KsZeN
ben reeds in het bezit van zowel een x1541 als xa1541 kabel. Beide weigeren te werken op deze pc. balen.

heeft iemand nog een DD 5.25 drive liggen?

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:20

Jiffy

God, you're ugly!

WVL_KsZeN schreef op 10 October 2003 @ 14:16:
heeft iemand nog een DD 5.25 drive liggen?
En als je er meer dan één aangeboden krijgt: * Jiffy zoekt er ook nog eentje ivm DD disks...
ben reeds in het bezit van zowel een x1541 als xa1541 kabel. Beide weigeren te werken op deze pc. balen.
Tja... Als zelfs de XA1541 niet werkt houdt het wel zo'n beetje op, ben ik bang. Die slikt toch vrij veel qua pc-printerpoorten.

Is een ouwe pc opduiken voor een tientje een idee misschien?

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• WVL_KsZeN
Heb net een 486-je geïnstalleerd, maar kost toch weer een boel ruimte zo... balen.

Pagina: 1