[RH9] CD-branden onder Linux

Pagina: 1
Acties:

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:11
Ik wilde net ff een cd branden in Linux. Ik gebruik RH9 met de nodige updates enzo. Alles werkt in RH behoorlijk eenvoudig. Het branden van CD's is hierop echter een grote uitzondering. Er zijn nauwelijks fatsoenlijke tools (alleen gnometoaster wordt standaard geïnstalleerd) en wat er is, werkt niet goed.
In gnomeToaster werkt het branden in TAO-modus (dus met cdrecord) ten hoogste op 2-speed. In DAO-modus (dus met cdrdao) werkt het gewoon helemaal niet. UIteraard is dit wel te fixen waarschijnlijk, maar ik wil gewoon dat het gelijk werkt. Daarnaast zien de frontends er niet uit (gnome 1.4 uiterlijk - lelijke fonts e.d.) en zijn ze niet gebruiksvriendelijk (ik moest in de manual opzoeken hoe ik een iso brand).
Ja, ik weet dat je ook cdrecord/cdrdao vanaf de commandline kan gebruiken, maar dat wil ik niet, ik wil gewoon een gui voor m'n neus.
Nu weet ik dat er alternatieven zijn (Combust bijvoorbeeld, zit er aardig uit, maar er is nog geen fatsoenlijke release), maar cd-branders zijn nou toch niet echt een nieuwe fenomeen. Is het nou echt zo moeilijk om een simpel, maar werkend tooltje in elkaar te sleutelen?

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Probeer XCDRoast of GnomeToast of K3B eens.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik zie veel "ik wil" en "zou" en "is het nou echt zo moeilijk" ...
Als je het gemakkelijk wil, by all means, gebruik Windows XP, moet je nooit of te nimmer nadenken. Als je principieel of uit drang naar een technisch beter product besluit GNU/Linux te gebruiken dan neem je het zoals het komt, niet tevreden, dan schrijf je zelf een applicatie die doet wat je wil.

Maargoed, als je kernel ed goed staat ingesteld zou XCDroast redelijk makkelijk te bedienen moeten vallen, controleer of je drive's hun UDMA instellingen goed staan && controleer de uitvoer van de brandprogramma, daar staat vast een clue in voor het mislukken van de CD's.

• Martin Sturm
XTerm schreef op 07 oktober 2003 @ 15:32:
Ik zie veel "ik wil" en "zou" en "is het nou echt zo moeilijk" ...
Als je het gemakkelijk wil, by all means, gebruik Windows XP, moet je nooit of te nimmer nadenken. Als je principieel of uit drang naar een technisch beter product besluit GNU/Linux te gebruiken dan neem je het zoals het komt, niet tevreden, dan schrijf je zelf een applicatie die doet wat je wil.

Maargoed, als je kernel ed goed staat ingesteld zou XCDroast redelijk makkelijk te bedienen moeten vallen, controleer of je drive's hun UDMA instellingen goed staan && controleer de uitvoer van de brandprogramma, daar staat vast een clue in voor het mislukken van de CD's.
Uh...
ik wil geen windows :)
Het is natuurlijk gechargeerd zoals ik het hier stel, want ik ben zeker bereid om er moeite en tijd in te investeren, maar wat ik probeer aan te geven (en daarover een discussie te starten) is dat dit punt gewoon nog zwak is van Linux (in mijn optiek wel te verstaan).
Coaster ziet er iig veelbelovend uit (in mijn startpost noemde ik per abuis Combust). Maar die is dus helaas nog niet beschikbaar in een stable release en moet dus uit cvs gecompiled worden, wat voor de meeste mensen niet echt eenvoudig is.

K3B heb ik geprobeerd (in het verleden ook veel gebruikt onder SuSE en Slackware) maar die werkt niet echt goed in RH9.

Verwijderd

GCombust is ook wel een aardige.

PS -- Mhh en als K3B niet goed werkt, kun je Arson proberen, die maakt toch bezwaar tegen K3B ;) Maar waar ze allemaal wat 'zuinig' mee zijn is het branden van zelfs maar een simpele data-DVD.

Zoals al geopeerd, GCombust is een van de weinige die daar ook aan denkt.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 16:56 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Branden in Linux is momenteel w.m.b. een van de zwakste punten voor desktop acceptatie.

Gelukkig wordt er in kernel 2.6 al wat aan gedaan. Dan is SCSI-emulatie niet meer nodig, en kun je ook eindelijk DMA gebruiken om audio-CD's te branden (momenteel werkt dat niet :X ). Dat branden maar op 2 speed lukt: staat DMA wel ingeschakeld voor die CD-brander?

En wat betreft die lelijke front-ends: probeer K3b eens, die bevalt mij prima eigenlijk.

Dat die niet goed werkt in RH9 is wel weer, ehh.. hoe zeg ik dit netjes, "typisch". Wat is het probleem ermee dan? Bij mij werkt K3b namelijk prima, zolang je brander maar werkt via IDE-SCSI (emulatie) doet die het prima....welke versie heb je geprobeerd?

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 07-10-2003 16:42 ]

Verwijderd

Als je RH/GNOME hebt, dan kan je het in Nautilus (je filemanager) gewoon kiezen in het menu: Go To (Ga Naar) -> CD Maker -> Files er in raggen en fikken klikken

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

voodooless

Sound is no voodoo!

Wilke schreef op 07 October 2003 @ 16:38:
Branden in Linux is momenteel w.m.b. een van de zwakste punten voor desktop acceptatie.

Gelukkig wordt er in kernel 2.6 al wat aan gedaan. Dan is SCSI-emulatie niet meer nodig, en kun je ook eindelijk DMA gebruiken om audio-CD's te branden (momenteel werkt dat niet :X ). Dat branden maar op 2 speed lukt: staat DMA wel ingeschakeld voor die CD-brander?

En wat betreft die lelijke front-ends: probeer K3b eens, die bevalt mij prima eigenlijk.

Dat die niet goed werkt in RH9 is wel weer, ehh.. hoe zeg ik dit netjes, "typisch". Wat is het probleem ermee dan? Bij mij werkt K3b namelijk prima, zolang je brander maar werkt via IDE-SCSI (emulatie) doet die het prima....welke versie heb je geprobeerd?
Idd is branden onder kernel 2.6 eenvoudiger geworen. Helaas kan nagegoeg nog geen enkele GUI software en alleen cdrecord (console) er mee omgaan :( zonder aanpassingen te maken. Van DMA problemen heb ik echter nog nooit last gehad.

Zelf gebruik ik vaak gtoaster, of de console apps.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Martin Sturm schreef op 07 October 2003 @ 16:13:
[...]

Uh...
ik wil geen windows :)
Het is natuurlijk gechargeerd zoals ik het hier stel, want ik ben zeker bereid om er moeite en tijd in te investeren, maar wat ik probeer aan te geven (en daarover een discussie te starten) is dat dit punt gewoon nog zwak is van Linux (in mijn optiek wel te verstaan).
[flame bait]
Als wat hier had gestaan grappig of waar was geweest, had ik het laten staan ;) - wilke
[/flame bait]
En klagen dat er geen goede cd brand software geinstalleerd is, en vergelijken
met windows ?!? Welke cd brand software wordt daar dan meegelevert ?
Meestal installeert men een commercieel stuk software, en je zou eens in het
opslag/iocontrollers topic moeten kijken hoeveel problemen mensen daarmee hebben.

Tijd en moeite ? Dan had het je ondertussen vast wel opgevallen dat er maar
1 tooltje is, nl. cdrecord. De rest zijn front ends. Ik gebruik al jaren xcdroast,
dat draaide ik 4 jaar geleden al op mijn alpha onder linux.

Anyhow, je hebt in ieder geval het goede forum, ik denk dat je best wat tegenargumenten
gaat krijgen als je op een imho slecht beargumenteerde wijze linux gaat becritiseren. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 07-10-2003 17:49 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Is de bedoeling van dit topic nou eigenlijk een rant op redhat, op linux in zn algemeen of op cdrecord frontends?

* sebas ziet het punt niet helemaal nml.

De TS zegt aan de ene kant dat het niet goed werkt, en dat hij 'gewoon wil dat het meteen werkt'. Dat kan iedereen zich sowieso wel denken. Voor de rest geeft hij al aan dat hij het ook wel makkelijk zelf kan oplossen, dus dat is ook geen punt.

Mijn bevindingen heel kort:
- cdrecord is om ff een iso te branden uitermate makkelijk (mits kernel inderdaad goed staat, maar anders heb je sowieso een probleem)
- en erg goede frontend is k3b

Als redhat dat niet meelevert moet je dat maar eventjes zelf installeren. Als je je bij redhat vaker aan dit soort dingen stoort wordt het misschien tijd voor een nieuwe distro.

Voor de rest is de vraag die je stelt gewoon enorm suggestief. Voor mij heeft zo'n topic dan ook alleen maar waarde als 'uit hier je frustraties over je favo distro' of als 'rants over cdbranden onder redhat'.

Trouwens, nog een opmerking over Wilke:
Het was nou juist een resultaat uit een recente usability onderzoek dat cdbranden onder Linux / k3b sneller / gemakkelijker voor een 'n00b' gaat dan onder windows. Dit artikel is waarschijnlijk geen geheim, als je wilt kan ik de link nog wel even voor je opzoeken.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wilke
u_nix_we_all schreef op 07 oktober 2003 @ 17:41:
[Een onzinnige opmerking over Red Hat die kant nog wal raakt]
Dus die heb ik verwijderd.

Nu even over de inhoud:
En klagen dat er geen goede cd brand software geinstalleerd is, en vergelijken
met windows ?!? Welke cd brand software wordt daar dan meegelevert ?
Meestal installeert men een commercieel stuk software, en je zou eens in het
opslag/iocontrollers topic moeten kijken hoeveel problemen mensen daarmee hebben.
Dit heeft weinig tot niets met de discussie te maken. Ten eerste gaat het hier over hoe makkelijk of moeilijk het in Linux is, en niet over Windows. Om toch even op Windows in te gaan: iedereen met een IQ groter dan z'n schoenmaat kan daar een brandprog installeren, bij Windows XP is het nog makkelijker (als je met het ingebouwde ding genoegen neemt). Maar het werkt tenminste wel. Dat kon je dus van deze ervaring met Red Hat niet zeggen (en trouwens, bij de meeste distro's zal het qua hardware support/autodetectie eerder slechter dan beter zijn dan bij RH). Oh ja: een brandprog installeren in Windows (3 keer next klikken, klaar), is IMHO nogal wat anders dan a. uitvinden dat en waarom je SCSI-emulatie nodig hebt, b. een kernel compilen (of iig modules), c. lilo.conf (of grub.conf) wijzigen d. hopen dat je alles goed hebt gedaan en dan e. een brandprog installeren.
Tijd en moeite ? Dan had het je ondertussen vast wel opgevallen dat er maar
1 tooltje is, nl. cdrecord. De rest zijn front ends. Ik gebruik al jaren xcdroast,
dat draaide ik 4 jaar geleden al op mijn alpha onder linux.
Ja, en?
Anyhow, je hebt in ieder geval het goede forum, ik denk dat je best wat tegenargumenten gaat krijgen als je op een imho slecht beargumenteerde wijze linux gaat becritiseren. :P
Ja, ik denk dat Martin Sturm inderdaad wel in staat is het juiste forum te vinden. Waarom denk je dat hij Linux in negatieve zin probeert te becritiseren trouwens (als in: flamen/afzeiken) ? En waarom vindt je dat hij dit slecht onderbouwt? Ik lees in zijn verhaal meer onderbouwing dan in dat van jou, eerlijk gezegd. Ik neem aan dat het nog niet verboden is om kritiek te leveren op dingen die gewoon niet zo lekker geregeld zijn in Linux, of wel?

Ik zal het anders zeggen: ik werk al sinds 1997 met Linux, en nog steeds denk ik elke keer bij een reinstall van 'oh crap, moet ik ook die verrekte CD-burner weer even aan de praat zien te krijgen :/ '. Sommige dingen (zoals DMA-support bij het branden van audio) werken gewoon niet eens. Ik heb daar eens uren naar lopen zoeken op internet, en ontdekte uiteindelijk dat het 'hoorde' dat dit niet werkt (vraag me niet meer waarom precies). Windows (alle versies) kan dat wel, dus aan de hardware kan dit niet liggen. Het heeft iets te maken met die rare SCSCI-emulatie layer ofzo :/

sebas: Graag! Laten we wat argumenten in de strijd gooien. Ik vermoed namelijk dat dat artikel ging over een geval waarin een sysadmin het systeem al had geinstalleerd, en mensen alleen (met K3b of vergelijkbaar prog) een CD moesten burnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 07-10-2003 18:02 ]

• Wilke
Kort samengevat:
  • De tools zijn er (bv. K3b, GCombust), en werken prima en zijn zelfs door n00bs te snappen.
  • Als de brandprog frontends niet werken, dan ligt dat aan jou of aan Red Hat. In ieder geval is er met de tools op zich echt weinig mis meer (IMHO).
  • Echter, de autodetectie en het goed instellen van een IDE-burner (wat toch zeeeeeer veel voorkomende hardware is), gebeurt niet (in veel distro's), of niet goed (bv. geen DMA, brander wordt gezien als lezer, etc.).

• Martin Sturm
GCombust vind ik niet echt gebruiksvriendelijk hoor.. Het past totaal niet in het gebruiksvriendelijke beeld wat Gnome tegenwoordig bij mij opwekt. K3B is KDE, en past derhalve ook niet netjes in Gnome. Bovendien werkt het dus niet in RH zoals ik al zij (zoek ook ff op google, is bekend probleem.. Setup crasht indien je deze niet in KDE uitvoert (en neemt gelijk heel X mee) en zodra de setup wel werkt, en je dus als user zou moeten kunnen branden, werkt dit ook niet (hij vind cdrecord/mkisofs niet))

Onder SuSE werkt het standaard iets beter dan in RH (8.1 en 8.2 heb ik ervaring mee) maar daar is het, door de genoemde kernel bug met audio-cd's en DMA, niet echt geschikt om audio-cds te branden, omdat dan heel je systeem hapert. Bovendien is het in SuSE ook niet echt consistent mbt tot DMA.

Andere problemen uit het verleden, zoals het afspelen van DVD's is inmiddels met GStreamer/Totem goed opgelost (dit werkt bij mij echt elke keer opnieuw zonder problemen)

[ Voor 10% gewijzigd door Martin Sturm op 07-10-2003 18:18 ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Een mooi GTK2 front-end voor cdrecord is eroaster (devel-versie dan, de stable is nog GTK1, dacht ik)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

RedHat 9 werkt prima bij mij met een CD burner (automatisch) ik heb een trage 8 speed fikker, ik heb nog nooit naar DMA settings oid gekeken maar data fikken op 8 speed gaat zonder probleem.

Nautilus heeft in RedHat 9 een gedeeltelijke CD-brand support. Het is mogelijk om data in een burn:/// (te bereiken via Go, CD Creator) venster te slepen en vervolgens een ISO te maken of direct op een CD te branden. Die ISO is vervolgens met Nautilus van RH9 niet te fikken (voor zover ik kan vinden).

De nieuwe Nautilus 2.4.x kan wel ISO's fikken door er met de rechtermuis op te klikken en dan "Write to CD..." te kiezen.

Audio CD's maken zijn onder Gnome met default software nog steeds een probleem, er lopen discussies waarbij er nog steeds niet duidelijk is wat nu "de" manier is om audio CD's te maken. De een wil het intergreren in Nautilus, de ander liever in een "music manager" als Rhythmbox.

Als je no-nonse data CD's wil fikken in Gnome neem dan Nautilus 2.4.x
Als je audio CD's wil maken zul je een van de goede? 'losse' CD-fik tools moeten installeren.

• Wilke
Oh, dus als ik het goed lees blijkt het gewoon simpelweg een Gnome/Red Hat probleem!

Maar voor de rest werkt het dus al vrij eenvoudig - mits je een distributie gebruikt die a. doet aan IDE burner autodetectie en b. de meest gebruikte software op orde heeft.

En het eerste punt moet met kernel 2.6 dus al beter worden (qua DMA support), voor het andere zou je kunnen overwegen een andere distributie te gebruiken, maar dat is je eigen keuze. Ik heb op mijn systeem in ieder geval nog nooit rare problemen gehad met K3b, laat staan crashes. Als je Gnome wilt gebruiken maar de Gnome programma's niks vindt, tja....dat doe je dan jezelf aan he!

Felix: inderdaad is 8 speed het maximum wat je kunt halen zonder DMA. Je zult dan wel merken dat je CPU totaal hogged is terwijl je een (audio-)CD aan het branden bent.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
de native ATAPI CDRW support voor 2.6 lijkt me al een stuk beter dan het huidige ide-scsi emulatiesysteem.
Op dit moment gebruik ik FreeBSD, die heeft ook native IDE CDRW support. Branden doe ik gewoon met burncd vanaf de commandline, werkt allemaal perfect. van mij hoeven die frontends niet zo, desnoods schrijf ik zelf gewoon een bak shellscripts, als het maar werkt. Ik kan er niet mee zitten dat mensen iets willen wat eruitziet als nero. (overigens heb ik een hele tijd met Nero 5.0.4.8 onder wine gedraaid met mijn Lite-on 16X fikkertje, dit was afgelopen toen dat ding het begaf en Nero 5.0 mn 48X fikker niet wou ondersteunen)
Pagina: 1