[TV-Kaart] Welke features zijn hard/soft?

Pagina: 1
Acties:

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
NAV de aanbieding van de Aldi (TV-Kaart) vroeg ik mij eigenlijk af welke features hardwarematig en welke softwarematig zijn! :)

Ik wilde de TV-kaart gebruiken voor een videorecorder. Het is dus handig als ik opgenomen programma's een beetje "klein" kan houden. MPEG2 opname bijvoorbeeld. Ik heb gezien dat er TV-kaarten zijn die dat hardware matig doen, maar is er ook een mogelijkheid om dat software matig te doen? Met welke software is dat dan en lukt dat op een AMD Athlon 1.4?

Features als time-shifting bijvoorbeeld ("live" tv op pauze zetten, en later hervatten) en de mogelijkheid om een programma wat opgenomen wordt alvast te bekijken (vanaf het begin). Moet de hardware daar aan speciale eisen voldoen of is er software die dat regelt?

Werkt elke (commerciele) software ook op TV-kaarten, bijvoorbeeld software van pinnacle?

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Time-shifting kan je vergeten met deze kaart .... als je het wel wilt, kan je beter je het geld besparen en doorsparen voor een Hauppauge Win/TV PVR

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• iAR
  • Niet online
bobsnl schreef op 07 oktober 2003 @ 15:14:
Time-shifting kan je vergeten met deze kaart .... als je het wel wilt, kan je beter je het geld besparen en doorsparen voor een Hauppauge Win/TV PVR
Want? Dat lukt gewoon niet? En is dat het enige? Die kaart is wel x keer duurder... :(

[ Voor 7% gewijzigd door iAR op 07-10-2003 15:19 ]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54

houthakker

Poehé

op een athlon kan dat wel softwarematig hoor, maar dan moet je wel een fatsoenlijke plugin hebben en software, zoals showshifter. Jammer genoeg zijn standaard tv kaarten niet echt geschikt om fullscreen tv te capturen, de BT878 trekt dat niet echt, d'r zijn wel revisies die wel kunnen, het is met mijn tv kaart ook wel eens gelukt. Ik denk dat je idd beter een voor een Hauppauge PVR kunt gaan. Of een ATI AIW

Specs

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 12:00

gvdh81

To got or not to got..

timeshiften houd niets anders in dan het volgende (bij mijn wintv pvr 350 tenminste):
De kaart gaat op het moment dat je op "pause" klikt opnemen, bufferren dus, met de vooraf ingestelde kwaliteit. Als je weer op play drukt zul je de show verder kunnen kijken omdat hij het vanuit je buffer haalt. Hiervoor heb je wel een snelle pc nodig en veel HD ruimte :)

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

omdat alle data door de PCI bus naar de processor moet om ge-encode te worden, heb je dus een beest van een systeem nodig om timeshifting te doen en de kwaliteit te behouden.

als je tussendoor nog andere zaken hebt draaien (kazaa of outlook) dan kan je extra hikjes krijgen in je video signaal als deze progjes ook even de aandacht vande processor vragen.

een adapter met on-board MPEG encoder is beter aan te raden.

als je alleen wilt kijken en op lage resolutie wilt opnemen dan kan dat met deze kaart
voor timeshift en DVD kwaliteit opnames kijk a.u.b. verder.

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
zerosignal schreef op 07 October 2003 @ 15:16:
[...]
Want? Dat lukt gewoon niet? En is dat het enige? Die kaart is wel x keer duurder... :(
Eigenlijk zoals Orca het zegt... voor timeshifting hebt je gewoon hardwarematige encoding nodig en dat heeft een kaart < € 100 gewoon niet ... jammer maar helaas :/

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• iAR
  • Niet online
Dan vraag ik me dus nog wel even af met wat voor kwaliteit ik op de 'goedkope aldí kaart' kan kijken. DVD kwaliteit hoeft van mij op zich niet... eigenlijk is het alleen bedoelt ter vervanging van mijn videorecorder met als extra dat ik live tv kan pauzeren én alvast het begin kan kijken terwijl het systeem nog opneemt. Dat mag best in VHS kwaliteit (verschil?).

Nu zie ik de Pinnacle PCTV Pro (voor €99,00) staan waarin gemeld wordt dat je ook in MPEG1/2 op kunt nemen. Ik zie er alleen niet bijstaan of er een hardwarematige MPEG(2) chip op zit... Ook zie ik niks staan over watch while recording (of hoe je het ook wil noemen ;)).
Als dit een serieuzere oplossing zou zijn dan is het het geld wel waard.

Een Hauppage PVR-250 kost al snel €180,00 :( (Welke wel expliciet MPEG hardware vermeld). Watch while recording zal vast ook kunnen, toch :?

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04

Tachyon

pop the glock

De PCTV heeft geen hardwarematige MPEG2-capture, maar softwarematig gaat het ook prima. :)
Op mijn systeem (p4 2.4 op 2.9) kan ik fullres DVD (720x576) capturen, geen enkel probleem.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• iAR
  • Niet online
Tachyon schreef op 07 October 2003 @ 16:17:
De PCTV heeft geen hardwarematige MPEG2-capture, maar softwarematig gaat het ook prima. :)
Op mijn systeem (p4 2.4 op 2.9) kan ik fullres DVD (720x576) capturen, geen enkel probleem.
Theoretisch is er dan dus niet zoveel verschil tussen die kaartjes? Maar goed... 2.4@2.9 is nog altijd wel sneller als 1.4...

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04

Tachyon

pop the glock

Die 1.4, is dat nog zo'n oude Thunderbird? Dan wordt het wat moelijker.
Bovendien draait zo'n ding waarschijnlijk in een VIA-based mobo, die toch een wat zwakkere PCI-implementatie hebben.

Je zou kunnen proberen of 'Long-Play DVD' wel werkt (halve resolutie).

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• iAR
  • Niet online
Ik heb het al gezien... ik moet er een hebben met MPEG chipje...

Weet iemand ook of dat artikel uit de C'T van vorig jaar ook online staat al. Was een groot stuk over PVR en TV-kaarten. Ik heb het nummer nie:(
Pagina: 1