Toni schreef op 07 oktober 2003 @ 15:11:
Ik gebruik dreamweaver voor het coden van mijn sites (voor het grootste gedeelte PHP). Ik gebruik ook vaak de techniek om 'searchengine friendly urls' te maken (bijvoorbeeld zoals bovenstaande url van dit topic, dus zonder ?id= etc...)
Hiervoor moet je bestanden gebruiken die geen extensie hebben en door een .htaccess file worden geforceerd door PHP te worden geparsed. Wat nu een beetje irritant is : met dreamweaver kan ik geen bestanden openen zonder extensie.... Heeft iemand hier al eens een work-around voor gevonden?
Ik denk toch dat je dan wat verkeerd doet...
Sites met 'friendly urls' werken niet met .php bestanden zonder extentie, maar met Apache MultiViews, rewriteRules of een custom 404 handler.
(zet maar eens
in je .htaccess bestandje in de root van je site. je zal dan zien dat apache zelf de extentie bij je bestand vindt)
Mocht je meer functionaliteit wensen, dan kan je je error 404 pagina via dezelfde .htaccess wijzigen naar een php bestand
code:
1
| errorDocument 404 /404.php |
die de REQUEST_URI opvangt, splitst op / en er dan mee doet wat jij wilt
Een simpel voorbeeldje van een 'friendly url' 404 de ik vandeweek even in een paar minuutjes gebouwd heb.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| <?
# pak alles van de REQUEST_URI na de eerste /
$url = strtolower(substr($_SERVER['REQUEST_URI'], 1));
# strip eventuele eind slash eraf.
if (strrpos($url, '/') !== false && strrpos($url, '/') == strlen($url) -1) { $url = substr($url ,0, strrpos($url, '/'));}
# tover de url om in een array splitsen op /
$url = explode('/', $url);
# stuur de gebruiker door naar de index.php met de goede action.
header('location: index.php?action='.$url[0]);
?> |
[
Voor 26% gewijzigd door
SchizoDuckie op 08-10-2003 15:19
]