[Dreamweaver & PHP] Bestanden zonder extensie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik gebruik dreamweaver voor het coden van mijn sites (voor het grootste gedeelte PHP). Ik gebruik ook vaak de techniek om 'searchengine friendly urls' te maken (bijvoorbeeld zoals bovenstaande url van dit topic, dus zonder ?id= etc...)

Hiervoor moet je bestanden gebruiken die geen extensie hebben en door een .htaccess file worden geforceerd door PHP te worden geparsed. Wat nu een beetje irritant is : met dreamweaver kan ik geen bestanden openen zonder extensie.... Heeft iemand hier al eens een work-around voor gevonden?

We need more cowbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Ik denk niet dat hier een workaround voor is. Ik heb even geprobeerd in mijn dreamweaver (mx) en daar lukt het niet in. Ik denk dat het makkelijkts is om je bestanden eerst te testen onder normale omstandigheden, dus zonder url rewriting en dergelijke. Het is niet anders denk ik. Of je moet de hele tijd gaan renamen maar dat is ook niet echt leuk.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee is geen workaround voor..dreamweaver opend de bestanden die het zelf niet kan openen aan de hand van de default applicatie van de betreffenden mimetype....mymetype=extensie dus dat werkt niet. Als je er even tijdelijk een htm van maakt werkt het wel...kun je later weer terug veranderen...niet ideaal maar werkbaar....

notepad doet het wel goed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Toni schreef op 07 oktober 2003 @ 15:11:
Ik gebruik dreamweaver voor het coden van mijn sites (voor het grootste gedeelte PHP). Ik gebruik ook vaak de techniek om 'searchengine friendly urls' te maken (bijvoorbeeld zoals bovenstaande url van dit topic, dus zonder ?id= etc...)

Hiervoor moet je bestanden gebruiken die geen extensie hebben en door een .htaccess file worden geforceerd door PHP te worden geparsed. Wat nu een beetje irritant is : met dreamweaver kan ik geen bestanden openen zonder extensie.... Heeft iemand hier al eens een work-around voor gevonden?
Ik denk toch dat je dan wat verkeerd doet...

Sites met 'friendly urls' werken niet met .php bestanden zonder extentie, maar met Apache MultiViews, rewriteRules of een custom 404 handler.

(zet maar eens
code:
1
Options +multiViews
in je .htaccess bestandje in de root van je site. je zal dan zien dat apache zelf de extentie bij je bestand vindt)

Mocht je meer functionaliteit wensen, dan kan je je error 404 pagina via dezelfde .htaccess wijzigen naar een php bestand

code:
1
errorDocument 404 /404.php

die de REQUEST_URI opvangt, splitst op / en er dan mee doet wat jij wilt :)

Een simpel voorbeeldje van een 'friendly url' 404 de ik vandeweek even in een paar minuutjes gebouwd heb.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?
# pak alles van de REQUEST_URI na de eerste /
$url = strtolower(substr($_SERVER['REQUEST_URI'], 1)); 
# strip eventuele eind slash eraf.
if (strrpos($url, '/') !== false && strrpos($url, '/') == strlen($url) -1) { $url = substr($url ,0, strrpos($url, '/'));} 
# tover de url om in een array splitsen op /
$url = explode('/', $url); 

# stuur de gebruiker door naar de index.php met de goede action.
header('location: index.php?action='.$url[0]); 
?>

[ Voor 26% gewijzigd door SchizoDuckie op 08-10-2003 15:19 ]

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:24
Papa Eend schreef op 08 October 2003 @ 15:09:
[...]
Mocht je meer functionaliteit wensen, dan kan je je error 404 pagina via dezelfde .htaccess wijzigen naar een php bestand

code:
1

En dan elk half uur je errorlog files gaan wissen omdat die helemaal vol lopen :) ...

Als je alles door 1 php laat lopen gebruik dan een echte rewrite rule bijv..
code:
1
2
3
4
5
6
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteRule ^/stylesheets/  -       [L]
RewriteRule ^/images/   -       [L]
RewriteRule ^/(.*)      /index.php/$1    [PT]
</IfModule>

In dit voorbeeld worden de urls met /stylesheets en /images niet door de rewrite rule gehaald. (de uitzonderingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Papa Eend schreef op 08 October 2003 @ 15:09:
[...]

code:
1

Vergeet niet dat het gebruiken van deze constructie tot gevolg heeft dat je je POST variabelen kwijtraakt. Daar heb ik ooit heeel lang naar lopen zoeken :) Dus je moet wel gebruik maken van multiviews; en niet alleen van het wijzigen van het errorDocument

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1