3com hub met collision??

Pagina: 1
Acties:

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 08:06
Ff een situatie schets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
\\\Woonkamer\\\

[Internet]
  ||
[router+switch]
  ||        ||
[pc1]  [powerlinebridge]

\\\Zolder\\\

[powerlinebridge]
  ||
[hub]
  ||      ||      ||
[pc2]   [pc3]    [pc4]

pc2 = workstation
pc3 = laptop
pc4 = server

Voor meer info over die powerline bridge check dit topic: Powerline netwerk via 220V

Ik heb het volgende probleem. Onder in de woonkamer werkt alles gewoon goed alleen boven:
Wanneer ik via pc3 ga internetten heb ik geen probleem. Ga ik met pc2 en pc3 internetten werkt ook alles zoals het hoort. Wanneer ik dan met pc2 mp3's ga luisteren die op pc4 zijn opgeslagen en met pc3 internetten dan gaat er een collison lampje branden op de hub.

Ik heb al alle pc's op zolder ingesteld op 100 half duplex ipv auto.
Dit werkte een aantal dagen erg goed. Flink het netwerk belast door grote files te kopieren, mp3's te luisteren en met alle pc's een speedtest gedaan.
Na enkele dagen kreeg ik plotseling weer last van collison. :(
Toen eens de kabels op andere poortjes gestoken. Toen werkte alles weer....voor enkele dagen :(

Nu is mijn vraag:
- Zou het helpen als ik die hub vervang door een switch?
- Kan dit aan kabels liggen?
- Of is het heel iets anders.

Overige info:
Hub: 10/100mbit 3com
netwerkkaartjes: 100mbit half duplex ingesteld,

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ja
Nee
Nee

Een hub forward de packets naar alle poorten, als jij dus mp3'tjes aan het beluisteren bent, dan gaat het over de hub, en komt het ook op de kabel naar pc3.
Als je dan ook nog internet, dan wil je wel collisions krijgen ja

If you choose to criticise you choose your enemies

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 22:08
idem aan emmeau ; een hub verstuurd een packet naar alle poorten, een switch daar en tegen doet dat niet verstuurd packetjes op basis van mac adressen maw dat het alleen bij het juiste mac / PC aankomt :)

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

• Zym0tiC
Emmeau schreef op 07 October 2003 @ 14:38:
Ja
Nee
Nee

Een hub forward de packets naar alle poorten, als jij dus mp3'tjes aan het beluisteren bent, dan gaat het over de hub, en komt het ook op de kabel naar pc3.
Als je dan ook nog internet, dan wil je wel collisions krijgen ja
Dus streaming mp3 is gewoon veel te zwaar voor een netwerkje van 3 pc's zoals ik het begrijp. Damned ik had eigenlijk gedacht dat die wel wat meer konden hebben
manowar schreef op 07 October 2003 @ 14:40:
idem aan emmeau ; een hub verstuurd een packet naar alle poorten, een switch daar en tegen doet dat niet verstuurd packetjes op basis van mac adressen maw dat het alleen bij het juiste mac / PC aankomt :)
Ik wist idd dat een hub gewoon alle data overal naartoe stuurt maar ik dacht dat een mp3tje wel moest kunnen.

[ Voor 26% gewijzigd door Zym0tiC op 07-10-2003 14:43 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

met een switch los je dat probleem dus op

Aangezien de packets van pc4 naar pc2 n iet naar pc3 of over de powerlinebridge gestuurd worden.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:50

Bleh!

:)

Het is niet te zwaar. Op een hub heb je gewoon kans op collisions, maar zolang dit binnen de perken blijft is er niets aan de hand!

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 14:12

Leon

Rise Of The Robots

Collisions zijn vrij normaal bij een hub, er kan er namelijk maar 1 tegelijk zenden of ontvangen (half duplex) vandaar die collisions :)

Maar om nou gelijk een switch te kopen alleen maar omdat het lampje van collision brandt is wat overdreven. Je kunt prima mp3's streamen en tegelijk met meerdere pc' s internetten op 1 hub.

Als je veel grote bestanden verstuurd over het netwerk en je wilt dat alles dan nog gewoon soepel loopt dan is een switch misschien wat beter.

Misschien dat er in de faq nog wat staat over collisions en bij hoeveel procent van het aantal verzonden pakketjes/collisions je echt aan een switch moet denken (* Leon denkt rondt de 10% :?) Anders zou het misschien wel handig zijn als dit soort informatie in de faq kwam.

[ Voor 24% gewijzigd door Leon op 07-10-2003 14:50 ]

Eeuwige n00b

• Zym0tiC
Emmeau schreef op 07 October 2003 @ 14:44:
met een switch los je dat probleem dus op

Aangezien de packets van pc4 naar pc2 n iet naar pc3 of over de powerlinebridge gestuurd worden.
Daar heb je idd gelijk in, die powerline bridge krijg natuurlijk ook alle packetjes te verwerken. Daarom dat mijn internet boven langzamer is dan onder. Die bridge vind dat niet helemaal leuk

Sju daar gaat mijn mooie 3com hub. balen dat ik niet genoeg euro's heb voor een 3com switch die heeft tenminste veel lampjes is mooi in het donker O+ 8)7

• Zym0tiC
Leon schreef op 07 October 2003 @ 14:48:
Collisions zijn vrij normaal bij een hub, er kan er namelijk maar 1 tegelijk zenden of ontvangen (half duplex) vandaar die collisions :)

Maar om nou gelijk een switch te kopen alleen maar omdat het lampje van collision brandt is wat overdreven. Je kunt prima mp3's streamen en tegelijk met meerdere pc' s internetten op 1 hub.

Als je veel grote bestanden verstuurd over het netwerk en je wilt dat alles dan nog gewoon soepel loopt dan is een switch misschien wat beter.
Het probleem is niet dat het lampje alleen brand, ik merk ook dat mijn internet trager wordt

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Zym0tiC schreef op 07 oktober 2003 @ 14:49:
[...]

Het probleem is niet dat het lampje alleen brand, ik merk ook dat mijn internet trager wordt
raar :?

Ik heb hier ook een half jaartje een 3com officeconnect dualspeed 8 poorts hub gehad en merkte er helemaal niet dat internetten langzamer ging (ook tijdens mp3's/films streamen) :?

Misschien een brakke netwerkkaart of een brakke kabel, kijk eens hoeveel collisions r zijn bij de betrokken pc's (weet niet (meer) hoe je dat in windows op kan vragen)

Eeuwige n00b

• Zym0tiC
Leon schreef op 07 October 2003 @ 14:54:
[...]

raar :?

Ik heb hier ook een half jaartje een 3com officeconnect dualspeed 8 poorts hub gehad en merkte er helemaal niet dat internetten langzamer ging (ook tijdens mp3's/films streamen) :?

Misschien een brakke netwerkkaart of een brakke kabel, kijk eens hoeveel collisions r zijn bij de betrokken pc's (weet niet (meer) hoe je dat in windows op kan vragen)
Ik heb ff op GoT gezocht maar daar stond in een topic dat je niet software matig kunt kijken waar er collision is.

hier wordt je toch gek van net 10-15 minuten lang mp3's lopen streamen vanaf de server en met 2pc's internetten. En vervolgens...collision :X

Het netwerkkaartje in de server is trouwens een Accton EN1207D-TX PCI 10/100mbit de rest is allemaal een 10/100 mbit Realtek 8139. Op mijn laptop na daar zit een National Semiconductor Corp. DP83815 10/100 MacPhyter3v in maar die is dus onboard

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Die powerline bridge die je gebruikt kan ook het probleem zijn, powerline is nou niet snel genoeg om een mp3 te streamen en tegelijk op een andere pc te internetten.

• Zym0tiC
Plofkotje schreef op 07 oktober 2003 @ 16:19:
Die powerline bridge die je gebruikt kan ook het probleem zijn, powerline is nou niet snel genoeg om een mp3 te streamen en tegelijk op een andere pc te internetten.
Die powerline heeft niets met het mp3 streamen te maken. Aangezien de server op mijn kamer staat en mijn workstation en laptop ook, dit is allemaal verbonden via een UTP kabel. De powerline bridge is alleen bedoelt voor internet en af en toe voor een filetje naar de pc onder te sturen

• Plofkotje
Zym0tiC schreef op 07 oktober 2003 @ 16:22:
[...]

Die powerline heeft niets met het mp3 streamen te maken. Aangezien de server op mijn kamer staat en mijn workstation en laptop ook, dit is allemaal verbonden via een UTP kabel. De powerline bridge is alleen bedoelt voor internet en af en toe voor een filetje naar de pc onder te sturen
Sorry, ik dacht dat je ging streamen vanaf het internet _/-\o_ :z . Dan is het de hub, wij hadden er hier ook last van. Ik moet eens goed lezen :P .

[ Voor 3% gewijzigd door Plofkotje op 07-10-2003 16:24 ]

Verwijderd

Het kan ook aan de kabels liggen hoor. Als ik het eerste stuk van je verhaal lees, zou het de kabel van pc4 moeten zijn, die misschien niet helemaal lekker is. Ik heb het hier weleens gehad met een switch en bij een vriend van me thuis op zijn hub. Ik had hier dus een kabel die altijd perfect gewerkt heeft op de betreffende switch. Ik heb toen het bureau eens een keer anders ingedeeld. De kabel heb ik toen dus even losgemaakt en even later weer aangesloten. Dit werkte even prima, maar daarna had ik plots op de ene PC geen verbinding meer. Ik kijken op de switch, lampje van collision knipperde en de lampjes van de poort waarop de betreffende PC zat knipperden allemaal op een bepaald interval. (Dat zag ik toen dus ook op de hub bij die maat van me.) Kabeltje vervangen en toen was het weer prima. Sindsdien geen last meer gehad.

Of het nou met storing (ook stroomdraden verlegd toen) te maken heeft gehad of dat de kabel gewoon stuk is gegaan (heb hem echt heel voorzichtig losgemaakt en later weer netjes aangesloten) weet ik niet. Heb de kabel hier nog wel liggen, nog niet getest.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Zym0tiC schreef op 07 October 2003 @ 16:08:
Ik heb ff op GoT gezocht maar daar stond in een topic dat je niet software matig kunt kijken waar er collision is.

hier wordt je toch gek van net 10-15 minuten lang mp3's lopen streamen vanaf de server en met 2pc's internetten. En vervolgens...collision :X

Het netwerkkaartje in de server is trouwens een Accton EN1207D-TX PCI 10/100mbit de rest is allemaal een 10/100 mbit Realtek 8139. Op mijn laptop na daar zit een National Semiconductor Corp. DP83815 10/100 MacPhyter3v in maar die is dus onboard
Collisions zijn dus de normaalste zaak van de wereld, en ja het kan dat je dan een onwerkbaar netwerk krijgt.

Wij hebben hier voor de gein eens een test gehouden met een half-duplex 10mbit 3com geval, en dan vrolijk met twee clients sp4 (win2k) heen en weer kopieren, dan kregen we dus wel een continue brandend collisoin lampje :)

Een switch lost dit inderdaad op door allemaal mini-collision domains te maken. Echter dit zou in principe moeten werken met een HUB, zoveel data is het niet wat die drie PC's aan traffic maken.

Maar die "powerbridge" zeg maar je 220v netwerkbridge, zorgt die niet voor een aanzienlijke vertraging? Check het eens met 1 client, en of je internetsnelheid dan wel is zoals je hem wil hebben, en haal anders gewoon een simpele switch vandaan.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Zym0tiC
Ik heb nu de kabel van pc4 vervangen. Kwam toevallig nog een stuk kabel tegen ff eentje geknipt.

Tot nu toe gaat alles gewoon goed, fftjes afwachten voor hetzelfde geld is het over 2 dagen weer bagger.

Morgen maar eens ff iets verzinnen voor al die kabels, er lopen nu idd enkele stroomkabels langs de utp kabels, ze liggen wel los op de grond dus niet in een gootje, misschien dat dit ook kan helpen.

En anders maar eens kijken of ik een switch kan lenen en ff testen

edit:
GVD, weer collision :( :X

[ Voor 5% gewijzigd door Zym0tiC op 07-10-2003 16:48 ]

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Zym0tiC schreef op 07 October 2003 @ 16:47:
Ik heb nu de kabel van pc4 vervangen. Kwam toevallig nog een stuk kabel tegen ff eentje geknipt.

Tot nu toe gaat alles gewoon goed, fftjes afwachten voor hetzelfde geld is het over 2 dagen weer bagger.

Morgen maar eens ff iets verzinnen voor al die kabels, er lopen nu idd enkele stroomkabels langs de utp kabels, ze liggen wel los op de grond dus niet in een gootje, misschien dat dit ook kan helpen.

En anders maar eens kijken of ik een switch kan lenen en ff testen

edit:
GVD, weer collision :( :X
Zoals ik al zei is een collision niets anders dat er 2 computers tegelijk proberten te zenden/ontvangen wat dus niet kan met een hub.

Een collision (of meerdere) is op zich niet zo erg.

Onder FreeBSD kan ik trouwens wel gewoon het aantal collisions opvragen, dit is van mijn internet verbinding aangezien ik een switched netwerk heb :)

code:
1
2
Name  Mtu   Network       Address            Ipkts Ierrs    Opkts Oerrs  Coll
xl1   1500  <Link#3>    <MAC verwijderd> 69434328    18 26897994     0 1284412

Sorry voor de eventuele layout verneuking

Eeuwige n00b

• Zym0tiC
Ik bedacht me net het volgende. Die mp3's worden vanaf de server verspreid naar alle aansluitingen. Dus ook naar de powerline bridge.
Omdat er zoveel data over de powerline bridge gaat trekt hij het internet verkeer niet meer.

* Zym0tiC gaat morgen dus eens shoppen voor een switch :Y)

Dan ben ik eigenlijk eens benieuwd naar mensen die ongeveer dezelfde opstellingen hebben, dus met een hub, maar ipv een powerline bridge een accespoint.
Hierbij zou dan als het goed is hetzelfde probleem optreden.

• Plofkotje
Ik heb hier gewoon met kabels, nog op 10 mbit ook met een 10 mbit hub beneden en een 10 mbit boven, dit ging ook zo slecht als bij jou. Daarna heb ik alle apperatuur vervangen voor 100mbit apperatuur, en meteen een router in de plaats van een hub beneden, en de hub boven was een switch geworden.

Toen ging het perfect.

edit:

Dit was niet draadloos.

[ Voor 49% gewijzigd door Plofkotje op 08-10-2003 13:21 ]

• Zym0tiC
Plofkotje schreef op 07 October 2003 @ 20:48:
Ik heb hier gewoon met kabels, nog op 10 mbit ook met een 10 mbit hub beneden en een 10 mbit boven, dit ging ook zo slecht als bij jou. Daarna heb ik alle apperatuur vervangen voor 100mbit apperatuur, en meteen een router in de plaats van een hub beneden, en de hub boven was een switch geworden.

edit:

Dit was niet draadloos.
en daana werkte alles zo als het hoort neem ik aan?

• Plofkotje
Zym0tiC schreef op 08 oktober 2003 @ 00:01:
[...]

en daana werkte alles zo als het hoort neem ik aan?
Ja, dat werkte echt perfect, nu kan het hele huis lekker internetten en ik mp3s leechen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:36
ik heb nog 10mbit hubje thuis staan. 4 pc's eraan. doe er over internetten/mp3/divx streamen. gaat perfect. mp3 kost ook maar iets van 10 kb/sec ofzo. moet die dus makkelijk trekken, ook met collosion.

mijn collusion lampje staat wel continu aan hoor maar merk er geen snelheids verschil van :) heb je geen packet loss bij collusion?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Plofkotje
laurens0619 schreef op 08 oktober 2003 @ 09:00:
ik heb nog 10mbit hubje thuis staan. 4 pc's eraan. doe er over internetten/mp3/divx streamen. gaat perfect. mp3 kost ook maar iets van 10 kb/sec ofzo. moet die dus makkelijk trekken, ook met collosion.

mijn collusion lampje staat wel continu aan hoor maar merk er geen snelheids verschil van :) heb je geen packet loss bij collusion?
Ja, dan heb je packet-loss. Als het goed is verstuurt hij hem gewoon nog een keer, als je TCP gebruikt. Als je UDP gebruikt, dan heb je heel veel packet-loss. Packet-loss merk je ook niet zo snel over een gewoon netwerkje.

Je netwerk slipt wel zo langzaam dicht met pakketten. :r

[ Voor 6% gewijzigd door Plofkotje op 08-10-2003 13:22 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:36
tot op heden nog geen grote schoonmaak actie in mn utp kabels moeten houden :) nog niets dichtgeslipt

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Ghehe.
Waarom allemaal zo moeilijk doen, een switch is gewoon DE oplossing voor dit probleem
Dan gooit ie tenminste niet alles van een poort naar alle poorten, maar hij stuurt alles geriicht en pc georienteerd rond.
Je hebt dan ook bij een switch bandbreedte per poort en niet per apparaat.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Powerline zal wel veel packetloss hebben + slome connectie. Result: Veel hertransmissies noodzakelijk. Maar ja: Een switch lost het probleem collision op.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:14

Talon

Booooom !

even reageren : Powerline heeft bijna geen packetloss, maar wel een variabele ping waar je in de praktijk weinig van merkt behalve als je de lijn dicht trekt (gebeurt ook nooit tenzij je het erom doet ;) ).
Hertransmissies heb je wel gelijk in ... dat is het gevolg van een collision.
Een switch zal 98 % van je probleem oplossen, mit je de kwaliteit van je utp bekabeling nog ff nakijkt.
Powerline is een leuk alternatief voor de enorme kabelmuk in mijn huis. En ik kan er zelfs goed op gamen (ping onder de 40 wat ik rechtstreeks op de kabel ook heb)

• Zym0tiC
Vanmiddag gebeld voor een 8 poorts 3com switch 10/100. Hij zou begin van de volgende week binnen komen. Wordt ik rond 19:00 gebeld dat ze iemand dat ding hebben laten halen bij de leverancier :D. Ik gelijk me fiets gepakt, pa was met de auto weg :( en naar de stad geraced.
Thuis gekomen gelijk dat ding aangesloten en flink belast (internet, divx + mp3 streamen en alles gaat gewoon zoals het hoort :)

@Talon: Ik heb ook gekozen voor powerline omdat ik door het hele huis kabels zou moeten trekken en mijn ouders alles mooi weggewerkt willen hebben. En aangezien dat nog wel een tijdje kan duren voor ik eraan begin heb ik voor powerlin gekozen, kon het toen goedkoop kopen via mijn stage.
Idd een mooie techniek

Pagina: 1