[RAID] Om de zoveel tijd offline?

Pagina: 1
Acties:

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 12:02
Hallo allemaal,

Zoals jullie hier kunnen lezen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/694863

Heb ik al eerder een probleem gehad met mijn RAID array, toen waren het 2x IBM 120GXP. Heeft eerst altijd goed gedraaid en zo ineens hield hij er mee op :( .

Nu dacht ik dat het aan een IBM schijf lag en heb sindsdien geen RAID array meer gemaakt.

Nu ben ik in het bezit van 2 x WD800JB :9 en nu wil ik daar nu een RAID array mee maken. Dus ik weer in het promise BIOS instellen RAID 0, gevraagd werd om te herstarten. Dus dat doe ik en tijdens het booten was de array alweer offline :X .

Ik weer na wat klooien de array aan de praat, weer herstarten, WinXP cdrom erin installeren, na wat geklooi om de promise driver aan de praat te krijgen, WinXP installeren.

Op 4 minuten na, was de installatie bijna gelukt, pc vast. Ik dacht nee he, en ja hoor array weer offline 8)7 .

Is het nu zo dat RAID om mijn systeem nu een no go is?
Moet ik nu een PCI RAID kaartje kopen terwijl ik RAID onboard heb?

Ik snap het gewoon niet.

Heeft iemand van jullie enig idee?

Alvast bedankt!

Systeem specs:
Mobo: ASUS P4B533-E
CPU: P4 2,26Ghz
HDD: 2x WD800JB

[ Voor 5% gewijzigd door JWR op 07-10-2003 12:44 . Reden: Systems specs... ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke voeding heb je? Zitten de datakabels en molex stekkers goed vast in de connectoren? Werkt het boeltje prima wanneer je de schijven single hangt?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zou toch eens de aansluiting van de kabels controleren en/of nieuwe kabels nemen. Ik had het laatst ook dat er een schijf zomaar mee ophield omdat de kabel, door onbekende oorzaak, wat losjes bleek te zitten.

ARME AOW’er

• JWR
Ik heb een Chieftec 340Watt voeding dus daar zal het niet aan mogen liggen dacht ik.

Andere IDE kabels heb ik nog niet geprobeerd, dat ga ik nu proberen.
Zou het eventueel ook aan mijn Eheim 1048 kunnen liggen? Ik heb daar nooit problemen mee gehad maar misschien is de array daar wel gevoelig voor?

[edit]
Oja ik heb beide HDD's op een aparte kabel zitten allebei op master.

[ Voor 12% gewijzigd door JWR op 07-10-2003 12:58 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Voeding trekt het in principe ruimschoots want ik heb dezelfde. Misschien trekt die Eheim wat veel weg. Kun je controleren.

Western Digital heeft meerdere master-instellingen (zie search --edit: die je naar de FAQ en de online-handleiding verwijst -zou BalusC zeggen--.). Probeer ook eens cable-select. Je weet maar nooit.

[ Voor 51% gewijzigd door Guardian Angel op 07-10-2003 14:17 . Reden: irritante moderator :) ]

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

GuardianAngel schreef op 07 October 2003 @ 14:10:
Western Digital heeft meerdere master-instellingen (zie search).
En de FAQ en de (online) handleiding :Y)

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

ik zou zeggen dat het een probleem is met de RAID zelf en niet de schijven. Of worden de schijven misschien te warm? Gebruik je de laatste driver?
het is een IC Promise PDC20276 RAID controller toch?

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• JWR
Ik heb mijn IDE kabels vervangen, ik had er rounded cables aanzitten (van die dure :( )

Nu heb ik er normale IDE kabels aanzitten en nu heb ik winxp gewoon kunnen installeren, tot nu toe dan.

Geen foutmeldingen, geen RAID offline etc.

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~ros00371/WD800JB-raid.JPG

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

not a pretty score :( ..... :)

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• JWR
k-oz schreef op 07 oktober 2003 @ 15:37:
not a pretty score :( ..... :)
Nou ik ben allang blij dat het werkt! Maar idd, ik heb ook een screenshot gemaakt van een WD800JB alleen:

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~ros00371/WD800JB.jpg

• JWR
En ja hoor mijn array is weer offline, hij heeft het wel 3 uur uitgehouden.

Ik ga gewoon weer over op losse HDD's.

De score was ook al niet te best.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Kom op! Ben je nu een tweaker of niet?

Nu blijkt dat het niet aan de IDE kabels ligt zou het misschien een los kontaktje aan de voor of achterzijde van de molexstekker kunnen zijn. Dat is eenvoudig te controleren door er wat aan te rommelen.

Is dit ook niet het geval dan lijkt het aan de RAID-Controller zelf te kunnen liggen. In dit geval zou je evt. aanspraak op garantie kunnen maken.

ARME AOW’er

• JWR
GuardianAngel schreef op 07 oktober 2003 @ 17:24:
Kom op! Ben je nu een tweaker of niet?

Nu blijkt dat het niet aan de IDE kabels ligt zou het misschien een los kontaktje aan de voor of achterzijde van de molexstekker kunnen zijn. Dat is eenvoudig te controleren door er wat aan te rommelen.

Is dit ook niet het geval dan lijkt het aan de RAID-Controller zelf te kunnen liggen. In dit geval zou je evt. aanspraak op garantie kunnen maken.
Tuurlijk ben ik een tweaker :Y) . Alleen als de hele tijd je array eruit knalt, daar word je wel moedeloos van.

Ik had net WinXP weer helemaal geinstalleerd, alles draaide weer.
Dan moet je ff rebooten en weg is al het werk weer, 3 uurtjes heeft hij gedraaid.
Dan weet ik niet waaraan het ligt, ik heb andere IDE kabels gebruikt, ik heb de master settings geprobeerd. En nog knalt hij eruit, ik ben er inmiddels achter dat het aan de blauwe RAID IDE poort ligt. Daar wordt de HDD niet opgevonden als de RAID er weer uit ligt.

[ Voor 1% gewijzigd door JWR op 07-10-2003 18:40 . Reden: Typo ]

• k-oz

k-oz

do not feed the trolls

naar mijn idee heb je nog twee opties:
- nieuwe firmware/bios
- defect en mogelijk garantie (zoals GuardianAngel al opperde)

[ Voor 9% gewijzigd door k-oz op 08-10-2003 15:23 ]

Pagina: 1