Toon posts:

MSI 694D crashes ... device drivers ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb 2 stuks MSI 694D AI mobo's.
Beide borden zijn verschrikkelijk moeilijk stabiel te krijgen. :?

Crashed graag met de volgend zaken:
- installeren van iets met cd-rom met tegelijkertijd achtergrond muziekje aan
- installatie win xp
- u name it ... it crashes

techspecs:
- beide bios 1.9, laatste 449 en 448 via drivers, nvidia 43/44/45 driver series/laatste ati drivers, winXP sp1 + alle recente hotfixes
- beide 512mb pc133
- bord 1= 2xP3 1gHz, sapphire ati 9600 256mb ddr, ibm 60gb, sb live value, 3com 905 tx-m
- bord 2= 2xP3 600mHz, elsa gf3 ti200 64mb ddr, ibm 15 gb, seagate 9,1 uw scsi, adaptec 2940u2w, onboard sound via ac97, 3com soho (920)

Opvallende zaken:
- beide promise op irq 10
- sb live en ac97 willen ook op irq 10 ....
- handmatig aanpassen int lijnen op irq leidt tot altijd escd updates .... duurt bijna 30 secs 8)7
- acpi staat uit ... anders doet het keyboard (ps2) het niet meer nadat xp is opgestart
- lijkt wel alsof ie naderhand nog irq en resources gaat herindelen

Wie heeft ook problemen met z'n (msi) 694d chipset mobo ?
En wie heeft ze gehad en hoe opgelost ?

In het verleden heb ik zeer weinig problemen gehad met het mobo, pas vanaf dit voorjaar na xp herinstalleren gaat nix meer goed :'(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 11:41 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je ze wel eens kaal geinstaleerd, dus neem 1 zo'n plank, gf3 ti200 er in, 2 proc's, 1 IDE HD en 1 stripje RAM. Even geen geluid of meer kek (dual met sblive geeft vaak problemen)

En dat van dat keyboard is vaag. ACPI is toch echt wel beter om aan te hebben staan, IRQ sharing moet op zich geen probleem zijn. Heb je ergens een lijstje van je moederbord welke pci sloten gedeeld zijn?

specs

Verwijderd

Ik heb ook zo'n bordje, en gaf ook veel problemen met stab. spontane resets, Maar bij mij was duidelijk de voeding te zwak. Nieuwe zwaardere voefing, en stabiel lopen. (dual PIII850) non OCed. (Zie specs server)

Ik zou als ik jou was ff kijken naar de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Aye, zal ff nog met zwaardere psu en alles eruit proberen ... evt met acpi dan gelijk maar om te kijken of die iets doet tegen de slechte irq routing.

Iemand nog tips & ervaringen met dit mobo ? Ben heel niewsgierig hiernaar.

Verwijderd

Topicstarter
Okay ... 300watts PSU does tha job now, op de 600mHz doos dan. Nu is er alleen nog 1 dingetje, is het mogelijk om de nvidia GF3 ook op AGPx4 te krijgen ?
- bios staat op AGPx4
- driver zegt AGPx2

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ... zelfs met tweak tools niet stabiel op x4 te krijgen. Spel bevriest na korte tijd. Wel jammer want het had een duidelijk positief effect op de performance.
Nu nog patient 2, de dual 1gHz back aan de praat zien te krijgen :S

Verwijderd

Hmmmz... onlangs voedingsproblemen met betrekking tot de USB aangekaart in dit forum...

Het bord ligt nu bij de garantie bij MSI (Eindhoven) Als t goed is komt er binnenkort bericht :p

De laatste keer dat ie draaide (voor dat ie terug ging naar de garantie), draaide die stabiel (alles was eigenlijk wel stabiel, alleen de USB niet!)...
Specs van dat moment: MSI 694D Pro, 2x PIII-733 met 2 Golden Orbjes van ThermalTake, 2x 256 Mb PC133, 30 Gb Maxtor drive, 1.2 Gb Quantum drive, AOpen 32x CDROM, Matrox 4xAGP G400 Dualhead, onboard sound, Pinnacle DV300, Adaptec 2940U SCSI, Teac 12x burner, 400W voedinkje.

Op de oude 300W en de tijdelijke 250W had ie echt problemen met de aan te leveren power... de Adaptec SCSI kaart werkte toen dus niet... de aangesloten SCSI-brander ook eraf gehaald... dan werkte t wel, op de USB na. USB-ADSL-modem trok ie voor geen meter... :(

Bij het troubleshooten (3 weken lang inclusief onderzoek op internet, etc) kreeg ik ook het idee dat de nieuwste VIA-drivers meer problemen veroorzaakten dan de zeg maar oudere... Probeer het eens met oudere VIA-drivers.
En natuurlijk een zwaardere voeding. Zeker voor die 2x 1000MHz... :+

Ik ga nu ff met mijn eigen ASUS-plankie experimenteren... ook 694D chippie.. :p
Maar daar gaat 2x P3 900 op... als ze werken... :9~

edit:
Ik vergeet nog t 1 en ander... Die persoon zou dat bord voor video-editting & 3D-animaties gaan gebruiken. Dr draaide Win2k Prof op. Promise was uitgeschakeld, bij gebrek aan veel schijven... IRQ's vrijgemaakt via COM en LPT-poorten. geen netwerkkaart, dat doet ie als ie terug komt van de garantie wel! :+

Heb geen rare dingen met IRQ's verder gezien... behalve dat die VIA-drivers niet optimaal zijn. Beter dat je de VIA-drivers neemt van de tijd waarin die 694D ontstaan is en ondersteund werd... :+

Je moet voor Win2K en XP trouwens wel de PNP OS op No zetten in het BIOS!
Win2K en WinXP doen dat namelijk zelf... tot die conclusie kwam je zelf ook al een beetje ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 03:48 ]

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12
Zijn condesators nog heel :/

Verwijderd

check idd eens je condensators... als ze bol staan is het niet goed...

was bij mij in iedergeval het probleem... omgeruild en nooit meer probs gehad!

Verwijderd

Topicstarter
KK, alles lijkt ook voor patient 2 te werken, echter het resetten gaat niet vanzelf, moet op ut knoppie drukken. Iemand hier nog iedeeen over ? B)
Pagina: 1