[php/mysql/alg] filtering op land/ip range rain-down

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:47
Beste mede devvers, ik heb een probleem met een advertentie systeem, ik wil namenlijk de adverteerders de mogenlijkheid bieden om filters te gebruiken voor welk verkeer ze adverteren,

Het moet mogenlijk zijn om bijvoorbeeld een advertentie beschikbaar te maken voor drie landen, en dan de volgende adverteerder de mogenljkheid te bieden om een x aantal andere landen te kiezen, en daarna nog een adverteerder die alle landen wel oke vind.

Stel je het volgende voor,

adverteerder 1 heeft de hoogste prioriteit (hij was het eerste)
adverteerder 2 heeft een iets lagere prioriteit, (hij was als tweede)
adverteerder 3 heeft de lagste prioriteit, (hij was er als laatste)

1 kiest nederland, belgie, duitsland
2 kiest luxemburg, engeland, italie, duitsland
3 kiest alle landen (waardonder frankrijk en polen)

een bezoeker komt uit nederland, adverteerder 1 krijgt de add
een bezoeker komt ui duitsland, adverteerder 1 krijgt de add
een bezoeker komt ui engeland adverteerder 2 krijgt de add
een bezoeker komt ui polen, adverteerder 3 krijgt de add

adverteerder 1 heeft het met duitsland wel gezien, en dropt deze
een duitste bezoeker krijgt nu dus automatisch adds van adverteerder 2

Het principe is dus een beetje als rain-down systeem, Als er geen passend filter wordt gevonden op level x dan gaat hij door naar level x+1.

Nu lijkt het mij vrij goed mogenlijk om met een queries gebaseerd op het land van herkomt en de prioriteit van de adverteerders en hun filters op te zoeken welke adverteerder de add krijgt, welke er dus een passen filter heeft.

Wat voor database structuur/cq code kan ik hier het beste voor gebruiken? ik breek mijn hoofd hier namenlijk al een tijd op en kom niet verder, mischien is er een algemene naam voor zo'n algoritme?.

ik dacht aan 3 tabellen
adverteerders,
prioriteit
id
addvertentie <- even simpel gehouden

landen
id
naam

adverteerders_landen
land_id
adverteerder_id

alleen ik denk dat dit niet helemaal netjes is en wellicht ook niet de mooite generieke oplossing, er zijn namenlijk nog wel andere filters te bouwen die ook op deze manier moeten werken en niet een vaste lijst met landen hebben.

bij voorbaat dank voor uw hulp :)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seweso
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-04-2018

seweso

de mouw is uit de aap

is dit commercieel wel slim? ik bedoel je beschrijft het zo alsof alle bezoekers in een bepaald land altijd dezelfde advertentie te zien krijgt.

Ik zou me laten inspireren door het systeem wat google gebruikt.
Daarnaast zijn er functies te vinden om ip naar land op te zetten.

seweso's blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

natuurlijk krijgen de bezoekers niet altijd de zelfde add te zien, alleen ik wil weten hoe ik het beste een algoritme kan bouwen welke uit zoekt wie er mag adverteren als ik een bepaald type add wil laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier al 's naar gekeken (ik neem aan van wel):
http://phpadsnew.com/two/