[MS Access] Extern gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-09 16:49
Beste mensen,

Ik ben bezig voor stage om een generiek bugbase te maken waar alle bevindingen tijdens het testen van software in komen. Nou moet deze database ergens extern neergezet worden omdat de bouwer er ook bij moet kunnen om de bevindingen te zien, te verhelpen en vervolgens er een reactie op te geven.
De huidige database is gebouwd in Access omdat ze hier niet echt veel verstand hebben van andere databases en dit projectje mag eigenlijk niets kosten (behalve het hosten dan misschien).
Nou is mijn vraag: is het mogelijk om een Access database op een externe server te zetten en vervolgens een soort snelkoppeling te maken op de clients zodat de data altijd op 1 en dezelfde plaats komt (de database op de server). Of is dit niet mogelijk en moet je andere software (Oracle e.d.) gebruiken en wat is hier een goedkope oplossing voor?

Carpenter

P.S. Ik heb wel een beetje 'gegoogled' en hier gezocht maar niet echt veel gevonden.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Met OBDC kan je al een heel eind komen; DSN als zoekwoord kan
je daarmee al een eind helpen.

hoe access xp database koppelen aan obdc?

[ Voor 27% gewijzigd door avon op 07-10-2003 10:51 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Carpenter
Maar ik wil niet dat ik bijv. ASP webpagina's hoef te maken want dat kost veel te veel werk. De formulieren in Access bestaan al en die wil ik eigenlijk weer gebruiken. Dus een soort shell op de clients die de data naar de database toe schrijven.

Misschien dat dit kan met ActiveX ofzo, maar daar heb ik niet echt veel verstand van :?

[ Voor 17% gewijzigd door Carpenter op 07-10-2003 10:58 ]

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:00
Kon je in een mdb database niet deze spliten in een front en backend db.? In de front staan dan enkel de formulieren en in de backend de tabellen.

Moet je eens proberen

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Carpenter
Als jij weet hoe je dat moet doen want dit ben ik nog niet tegengekomen, het zou wel heel erg mooi zijn als het kon.

Verwijderd

in access 2000 / 2002 kan je bij 'extra' - 'databasehulpprogramma's' terecht voor koppelingbeheer.
Je kan hier je database opsplitsen in een frontend en backend.
Interface en tabellen scheiden.

edit: typo

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 11:32 ]

• Carpenter
Hm, das minder, ze hebben hier bij mijn stage alleen maar office 97 :( Misschien dat ze hier nog ergens een 2000 licentie hebben liggen.

In ieder geval bedankt. Mochten er nog mensen zijn die andere oplossing/programma's hebben dan houdt ik mij hiervoor hartelijk aanbevolen.

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Volgens mij kun je in Office 97 ook al werken met gekoppelde tabellen, alleen de Wizard die het voor je doet ontbreekt. Bij deze wat ik er nog van weet:
  • Kopieer je huidige programma naar een centrale plaats op het netwerk (oftewel: de server), en geef het een duidelijke naam (b.v. 'bugbase-data').
  • Verwijder in het programma dat nog lokaal (op jouw PC) staat de tabellen
  • Klik met de rechtermuisknop bij tabellen, en kies voor Tabel koppelen
  • Wijs naar het bestand op de server, en selecteer alle tabellen.
Nu zou alles gewoon weer moeten werken, en kun je het programmaatje op jouw PC kopieren naar de andere systemen waarop het beschikbaar moet zijn. Je kunt eventueel in het databestand alle formulieren/rapporten/macro's verwijderen om het kleiner te maken, of laten staan als backup.

Let op: de links zitten er 'hard' in (ze verwijzen direkt naar het databestand zoals 'S:\bugbase\bugbase-data.mdb', dus als je wat in wijzigt in die lokatie moet je bij alle programma's de tabellen opnieuw koppelen! Er zijn stukjes visual basic code om dit netjes te automatiseren, maar die heb ik niet voor Access 97. Misschien dat het wel op MSDN staat.

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

linked tables is de oplossing

je krijgt dan uiteindelijk 2 mdb bestanden, 1 met de data, en 1 met de code.

If you choose to criticise you choose your enemies

• Carpenter
Kewl ik ga het direct proberen
Pagina: 1