Stand-by/Hibernate gebruiken met Laptop

Pagina: 1
Acties:

• marqvds
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:36
Van verschillende mensen hoor ik dat het niet verstandig is om je laptop in stand-by te zetten en er dan mee in je rugzak rond te gaan lopen.
Ik zit namelijk veel met mijn laptop op school te werken en moet dus af en toe verhuizen van lokaal.

Als de laptop in Stand-by staat is hij in princiepe toch gewoon UIT?
(met de geheugeninhoud opgeslagen op de HD).
Dan kan het lopen en schokken toch geen kwaad voor de HD??

Wat is het verschil tussen hibernate en stand-by eigenlijk??

BVD

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ja je kan het beide gewoon doen en dan rondlopen met je laptop. (zelfs als ie aanstaat kan het eigenlijk ook wel, als je het maar een beetje rustig doet.

- Stand-by is gewoon het uitschakelen van de vaste schijven, zwart scherm etc. Met een simpele druk op de knop is de laptop weer terug (blijft stroom gebruiken dus).
- Bij Hibernate slaat windows op waar je op dat moment mee bezig bent (geheugen etc), dit neemt zo'n 500 mb in beslag. De pc gaat daarna volledig uit. Maar met een druk op de aan-knop gaat de pc weer aan en ben je terug op je bureaublad, of waar je mee bezig was (duurt wel ff wat langer dan uit stand-by halen).

[ Voor 3% gewijzigd door Race Eend op 07-10-2003 09:45 ]

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Power modes:

s0: Aan
s1: Alleen HDD spindown /monitor uit
s2: s1 + CPU-throttle (en eventuele andere pci-kaarten)
s3: Suspend to Ram (alleen Mem nog stroom)
s4: Suspend to Disk (geheugen naar disk geschreven, daarna alles uit).
s5: (soft) off

Echt uit is stekker/accu eruit bij ACPI-compatible.

uitgebreider: zie google

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Race Eend schreef op 07 October 2003 @ 09:44:
- Bij Hibernate slaat windows op waar je op dat moment mee bezig bent (geheugen etc), dit neemt zo'n 500 mb in beslag.
ligt aan hoeveel mem je hebt, bij mij kost het maar 259mb ;)

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:32

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik kan je uit ervaring vertellen dat als je je laptop aan laat staan en em dan in de tas doet dat het geen enkel probleem is. Het enige waar je op moet letten zijn de volgende punten:

• Warmteproductie: hij mag niet te heet worden
• Stoten: je moet natuurlijk niet al te lomp met je tas omgaan, voorkom stoten

Ik heb zelf mn vorige laptop zeer regelmatig als MP3-speler gebruikt en dat ging prima. Ik moet er wel bij vertellen dat deze laptop een P!!! 1 Ghz M was welke ik handmatig met speedstep terug kon schroeven tot 200 Mhz => geen warmteproductie. Nu heb ik een P4 Celeron 1,8 Ghz waarbij dat niet kan en ik zal het nu dan ook denk ik niet meer doen...

Maar als je het apparaat voor langere tijd in de tas laat zonder het te gebruiken is de suspend to ram optie (S3) de meest prettige. Je systeem is namelijk veel sneller weer te gebruiken.

Sla altijd alles op voordat je in stand-by gaat.

To be determined...