Toon posts:

WD Raptor -- Caching

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu zo'n 5 dagen al 2 raptor-broertjes op mijn Sil 3112 op A7N8X Deluxe rev 2.0 in RAID0 hangen, supersnel, en ik dacht: laat ik eens ff benchen in PCMark2002:

(geen plaatjes host beschikbaar, overtikwerk):

Hard Disk - Cached file write 54,0 MB/s
Hard Disk - Uncached file write 73,4 MB/s
Hard Disk - Cached file read 69,3 MB/s
Hard Disk - Uncached file read 73,4MB/s
Hard Disk - File copy 21,1 MB/s

Dit komt neer op een HDD score van 1911

Ze hebben ook een zusje, namelijk een Western Digital Caviar 800JB 8MB 7200RPM, gewoon aan de P-ATA controller.

Wat mij opvalt: uncached is het kreng verdorie sneller (!!!). Is d'r geen manier om dat uit te zetten (en dat hij ook sneller is, in games die wel Cache willen gebruiken)? Of is dat iets vaags van deze test? (madonion/futuremark staat bij mij nou niet bepaald... gerespecteerd in het vaandel als betrouwbaar).

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Testen puur op doorvoer zijn vaak vertekenend, MAAR er zijn ook weer betere en goede.

Test ook eens met ATTO (met de 32mb instelling) diskbench, en met HDtach.

2 raptors moeten meer kunnen halen dan 73 denk ik trouwens.

Maar het mooiste aan de raptor is de lage acces tijd, dus verkijk je er niet te veel op.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 07-10-2003 00:03 ]

specs

Verwijderd

Is zo'n raptor met 10000 rpm nog een beetje stil of maakt ie meer lawaai dan een 800JB.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2003 @ 07:59:
Is zo'n raptor met 10000 rpm nog een beetje stil of maakt ie meer lawaai dan een 800JB.
offtopic:
ik vind ze stil zeker voor 10000rpm schijvies

btw heb ik en nog een paar andere ook last van lage scores ondanks de 2 raptors in raid 0, mijn sisoft en pc mark waren uber laag, daar in tegen kwam mijn atto wel op 120mb/s }) maar later ook niet meer toen hij aardig vol zat, jmmr dat hij daar zo snel last van heeft, ga denk een extra hd kopen waar ik mijn downloads/films/muziek/progsels op kwijt kan en dan alleen games en windows op de raptors.

Verwijderd

Maar is ie stiller dan een normale 7200rpm schijf of duidelijk meer lawaai.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 08:41:
Maar is ie stiller dan een normale 7200rpm schijf of duidelijk meer lawaai.
Niet noemenswaardig veel meer geluid. Ik vind 'm zelfs stiller in mijn machine. Ik heb hds gehad die meer lawaai produceerden.

https://discord.com/invite/tweakers

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

tim: waarom doe je aan topickaping? :/ Dit kun je ook nog makkelijk opzoeken.

Kijk eens op de database van www.storagereview.com voor een vergelijking van het geluidsniveau (staat onder 'idle noise') :)

Verwijderd

Door BalusC (Moderator PMG/OM) - Tuesday 07 October 2003 08:54

tim: waarom doe je aan topickaping? Dit kun je ook nog makkelijk opzoeken.

Kijk eens op de database van www.storagereview.com voor een vergelijking van het geluidsniveau (staat onder 'idle noise')

Ik doe niet aan topickaping : de topic starter heeft raptors , ik heb op storagevieuw gekeken en daar staat dat ie weinig lawaai maakt maar heb anders gehoord dat het tegen zou vallen.
En omdat ik sterk zit te denken om een raptor te kopen voor alleen windows en games .
En heb vaker gekocht naar aanleding van een test , wat achteraf gewoon tegen viel.
Vaar ik liever op de praktijk.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je stelt een heel andere vraag dan de topicstarter stelt. Daarvoor behoor je een nieuw topic te openen (of beter: zoeken .. zie bijv Stille S-ata HDD ) :)

• maratropa
  • Niet online
Waarom hangen de mensen met 2 raptors ze trouwens in RAID? Zo'n schijf heeft al een zeer goeie doorvoer, bijna 70 mb per sec toch? Als je ze apart hangt kun je je data slim verdelen, en soms een veel beter reagerend systeem krijgen. Vooral als dat je enige schijven zijn. RAID is echt overgehyped.

specs

Verwijderd

gladiool schreef op 07 October 2003 @ 09:57:
Waarom hangen de mensen met 2 raptors ze trouwens in RAID? Zo'n schijf heeft al een zeer goeie doorvoer, bijna 70 mb per sec toch? Als je ze apart hangt kun je je data slim verdelen, en soms een veel beter reagerend systeem krijgen. Vooral als dat je enige schijven zijn. RAID is echt overgehyped.
Gedeeltelijk wel, en niet mee eens:

Raid is idd de laatste jaren overhyped, zeker voor crappy onboard ide raid devices.

MAAR: er zijn altijd mensen die nog meer snelheid willen, dus dan geeft raid0 toch weer net even meer preformance.

Verwijderd

Door Flipke - Tuesday 07 October 2003 10:04

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
gladiool schreef op 07 October 2003 @ 09:57:

--------------------------------------------------------------------------------

Raid is idd de laatste jaren overhyped, zeker voor crappy onboard ide raid devices.

MAAR: er zijn altijd mensen die nog meer snelheid willen, dus dan geeft raid0 toch weer net even meer preformance.

Daar ben ik het ook mee eens heb er nu ook 1 besteld en vind 70mb/s ook meer dan genoeg meer lijkt me over kill.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Voor mij is die Raptor echt iets voor gebruik als systeem schijf, dus met windows en alle applicaties erop. Voor je data neem je dan 2 veel goedkopere 7200 RPM schijven met veel meer capaciteit en zet die dan in RAID0 voor de hogere perfomance.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 oktober 2003 @ 10:46:
Door Flipke - Tuesday 07 October 2003 10:04

quote:
bla bla bla

Daar ben ik het ook mee eens heb er nu ook 1 besteld en vind 70mb/s ook meer dan genoeg meer lijkt me over kill.
Ja raid geeft inderdaad weet wat meer performance, maar ik denk dat mensen verkeerd bezig zijn als ze van 1 naar 2 schijven gaan en die dan in raid zetten. Je merkt zo veel verschil als je je PageFile verdeeld over 2 of meer schijven, je TMP en temp op een andere schijf, en je program files en documenten op een andere schijf.

Het punt is, hardisken van nu hebben al een grote doorvoer. Heb je 2 schijven en zet je ze in raid dan kan je opslag-systeem maar 1 ding tegelijk doen, terwijl als je ze gewoon los hangt je opslag systeem 2 dingen tegelijk doen.

Maar heb je nog meer schijven kun je beetje expirimenteren, ik heb 6 schijven waarvan 2 paar raid 0 met 2 schijven, dus in totaal 4 physieke plekken voor data, en daar heb ik dan alles over verspreid, inclusief een pagefile op elke disk.

specs

Verwijderd

hallo
heb dezelfde configuratie!
Sil 3112 op A7N8X Deluxe rev 2.0.
2 maxtor schijven 120 gig + 1 raptor schijf 74 gig
geforce 4200 ti

heb in het begin van mijn aanschaf veel testen gedaan.had toen 2 maxtor schijven gekocht om in raid 0 te plaatsen.dit viel meer dan tegen.de schijven presteren bijna beter los van elkaar dan in raid 0.had dit dan getest mat andere schijven , juist hetzelfde.dacht dan de controller , kocht mij dezelfde controller in pci.niks hielp.laatste drivers , bios updates,herinstallatie xp...
nooit gevonden wat het probleem was.
heb nu een raptor schijf hangen.is betere schijf maar durf geen raid 0 te testen.Als het toen niet lukte waarom dan nu wel ?
kan er mij iemand een tip geven wat het probleem kan zijn.Ik zie hier in het forum snelheden passeren waar ik maar kan van dromen in raid 0.Je hebt dan eens een raptor schijf??
iemand moet toch iets weten . >:)
Alvast bedankt hé

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

BalusC schreef op 07 oktober 2003 @ 09:48:
Je stelt een heel andere vraag dan de topicstarter stelt. Daarvoor behoor je een nieuw topic te openen (of beter: zoeken .. :)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
U heeft wel lef heh, mijn topic te kapen.

Om heel eerlijk te zijn ben ik er ALLANG uit, ik heb simpelweg de BIOS geupdate en de drivers, met stuff van nu IPV praktisch vorig jaar.

Dicht?

• Sa1
  • Laatst online: 10-03 17:28

Sa1

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 23:34:
U heeft wel lef heh, mijn topic te kapen.

Om heel eerlijk te zijn ben ik er ALLANG uit, ik heb simpelweg de BIOS geupdate en de drivers, met stuff van nu IPV praktisch vorig jaar.

Dicht?
van mobo het bios geupdated, of van die raptor???

heb zelf 2 raptors in raid 0, k weet uit ervaring dat ze super hard gaan en ook een stuk sneller dan 1 raptor.

in den beginnen had ik via hdtach een ding gemaakt .. maar daarmee kwam ik hoger dan die score van jou..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oud & topickaping.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.