Dezelfde taken als ik mijn huidige PC's voor gebruik waarschijnlijk. Dat loopt uiteen van surfen tot beeldbewerking en van programmeren tot tekstverwerken.
Idd, en daarop hoort ook hoge kwaliteit software.
Precies

(niet verkeerd opvatten; ik bedoel dus hoge kwaliteit als in 'gepolijste software' met oog voor detail, afwerking, yadda yadda yatta .. - Linux met GNOME of KDE + bijbehorende programma's is helaas nog altijd ver van dat)
"Hoge kwaliteit" is natuurlijk een subjectief iets. Het is waarschijnlijk definieerbaar als iets van "De door de gebruiker waarneembare eigenschappen zijn positief van aard".
Onder die definitie scoren Apple TiBooks bij mij vrij goed, door bijvoorbeeld juiste aandachtspunten (lange battery life ipv die laatste paar MHz bv), netjes en eenvoudig uiterlijk, technische elegantie, en robuustheid.
Onder die definitie scoort GNU/Linux met bijbehorende software (wat in mijn geval niet Gnome of KDE is overigens) bij mij ook goed, bijvoorbeeld door flexibiliteit, het feit dat ik enorm veel keuzevrijheid heb in hoe ik mijn computer gebruik, en een look&feel die mij beter bevalt.
CPU en chipset werken afaik gewoon. Die wireless zut is alleen een ander verhaal, net als alle andere 802.11G hardware vanwege stupide hardware-bouwers en reglementen.
En dan zit je vast aan proprietary drivers, wat zowel principiele als praktische problemen kan opleveren.
Een aantal ATi kaartjes (met name de 7500, 8500, 9000, 9100 en 9200) zijn ook vrij aardig ondersteund door Free drivers. Bovendien released ATi ook proprietary drivers voor een groot aantal kaarten, waardoor je kunt kiezen.
Verder heb je natuurlijk altijd nog de Apple's die allemaal met *nix overwegkunnen (OS X is immers ook *nix).
Mja. De vraag is dan weer wat er met "*nix" (Noem het sowieso maar gewoon Unix) bedoeld wordt. De vraag van dit topic ging over GNU/Linux op laptops. Apples hardware draaien een Unix, maar de redenatie "Powerbooks draaien een Unix, dus de powerbooks zijn Unix compatible, dus je kunt GNU/Linux op een powerbook draaien" is ongeldig. Nou draait GNU/Linux er wel op, maar vervang GNU/Linux door Solaris (ook een Unix), en het wil ineens niet meer zo.
Hou dus de vraag een beetje in de gaten... Wil je een laptop waar
een Unix op kan draaien, of wil je een laptop waar GNU/Linux (of een andere specifieke Unix) op kan draaien?