Wie heeft een Linux laptop, hoe goed werkt alle hardware?

Pagina: 1
Acties:
  • 580 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welke laptop zou je nemen als je uitsluitend (of met name) Linux wil gebruiken?

Ik heb Knoppix geprobeerd op een vrij recente Acer en krijg alleen de wlan adapter (los erbij gekocht) niet aan de praat. De rest werkt briljant.

Welke merken werken juist niet (goed)?

Het moet vooral meteen goed werken. Ik heb geen tijd voor allerlei trucs, patches of houtje-touwtje oplossingen.

Ik zou normaal gesproken zelf op zoek gaan, maar moet op korte termijn weten wat slim is. Vandaar mijn oproep voor wat word of mouth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmh, met een laptop die een intel chipset heeft gaat het wel in iedergeval wel goed lukken met de chipset ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
http://www.linux-laptop.net -> daar lijkt me een hoop te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57
Volgens mij zijn zowel Asus als Acer in ieder geval behoorlijk okee qua hoe goed Linux er op draait.

Heb het laatst eens een beetje zitten uitzoeken, en Asus laptops worden sowieso zonder OS geleverd (tenminste waar ik 'm evt. ooit zou willen kopen wel) - er zijn zelfs bedrijven (weliswaar in Duitsland) die het incl. Debian (geloof ik) leveren. Zonder OS is sowieso goed, betaal je ook geen Microsoft Belasting (TM).

Maar goed, er is dus een hele site hieraan gewijd (hierboven en ook in de NOS FAQ) al genoemd), daar kun je verder zoeken sowieso, maar ik zal dit topic nog open laten om te kijken of er hier nog mensen zijn met laptops en wat hun ervaringen daarmee zijn.

offtopic:
+(on)subtiele topictitelchange.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 06-10-2003 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 13:29

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik heb hier een Dell Inspiron 1100 met Gentoo 1.4

Op ACPI werkt alles goed. Onboard LAN gebruik ik niet en de Linksys PCMCIA WLAN kaart wordt netjes herkend en ondersteund. :P

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Volgens Kees werken de meeste Dell laptops okee met Linux. Hij heeft er iig zelf een, daar hebben we wel 'es een Knoppix CD ingegooid en die herkende het geluid, de touchpad, het scherm op goede resolutie - en dat alles automatisch. Alleen die softmodems willen nogal 'es lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:05
Ik heb een Jewel met een SIS 650 chipset
En alles wordt ondersteund :) draai Gentoo 1.4 x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 12:16
Wilke schreef op 06 October 2003 @ 21:28:
Alleen die softmodems willen nogal 'es lastig zijn.
Ook die modems werken goed met een beetje prutsen :)

En ook mijn bevinding is dat de Delletjes het bijna allemaal goed doen met Linux
Kan ik je zeker aanraden

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 15:09
Ik heb n Acer TravelMate 803 en draai Gentoo 1.4
Op de Wifi-kaart en smartcard-reader na werkt alles. Die wifi-kaart is n Intel (centrino laptop), waar nog geen drivers voor zijn maar wel komen. Voor die smartcard-reader verwacht ik niet zo snel drivers, maar dat ding gebruikt toch niemand :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans
  • Niet online
IBM Thinkpads doen het over het algemeen ook prima qua hardware ondersteuning. Wat je voor zover ik gehoord heb moet mijden is Sony Vaio.

Ik heb zelf een IBM Thinkpad laptop met daarop atm win2k en debian sarge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Heel "fout" zou ik dan bijna stellen, neem een Tadpole laptop... Kost misschien wat, maar dan heb je tenminste een laptop waarvan alle hardware is afgestemd dat het onder *nix-en draait, gezien windows er sowiezzo niet op draait....
* Kippenijzer dreams away...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 20:37
Mijn Acertje werkt in ieder geval goed (is al wel een oudje, Celeron 550). Alles werkt, behalve de (win)modem denk ik. Maar daar heb ik ook nog niet echt naar gekeken, want het interesseert mij niet. Mijn PCMCIA netwerk kaartje werkt ook goed (en ik heb ooit ook nog een WIFI kaartje geprobeerd, wat ook goed werkte). Op dit moment gebruik ik Linux From Scratch op mijn laptop (HDD is vrij klein, dus is LFS een goede oplossing).

LinuxFox, because penguins aren't even furry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 03:01

deadinspace

The what goes where now?

Powerbook \o/

Een vriend van mij heeft het vorige model (de modellen zijn enkele weken geleden vernieuwd), en daar draait hij Debian op. Mooi machientje, en Debian werkt er best goed op. Een powerbook zou voor mij een serieuze overweging zijn als ik zelf een nieuwe laptop ging kopen.

De out-of-the-boxheid scoorde niet zo heel goed geloof ik, maarja, daar gebruik je dan ook Debian voor :P

Verder weet ik zo snel geen merken/modellen die goed of slecht scoren qua GNU/Linux support. Googlen op een model-naam/nummer icm "linux" doet vaak redelijk wonderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ik heb het standaard op een oud HP omnibookje staan (PI) werkt perfect, voornamelijk omdat kwa power alles hardware matig wordt gedaan.

daarnaast heb ik op m'n leen-dell op Linux From Scratch staan en werkt behalve de software suspending zonder een directe kernel panic alles goed. zelfs wifi was minder dan 2 minuten werk.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans
  • Niet online
Op een powerbook ga je toch geen Linux draaien? Daar zou ik toch zeker wel OS/X op gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
Asus kan ik aanraden qua hardwareondersteuning. Ik heb op mijn Asus L3800C alleen nog problemen om met de ingebouwde modem online te komen, firewire heb ik niet getest, maar ook geen specifieke problemen langs zien komen.
Echter was mijn batterij net 6 maanden na aankoop kapot (garantie op accus is maar 6 maanden :(), geen garantie dus. In mijn geval dan ook -1.

Hardware wordt goed support, voor alles zijn er redelijke drivers. Een PCMCIA wlan adapter werkte, zoals een aantal andere dingen (onder knoppix) out of the 'box'. Bij Intel chipsets moet je vooral even kijken of de wlan chipset ondersteund wordt (centrino chipsets voor wlan worden atm niet ondersteund), voor 802.11g ben je op een atheros chipset aangewezen, dat zit voor zover ik weet in sommige Thinkpads.
Voor ACPI features zoals speedstepping / power now! en eventueel accu en speciale buttons zul je gepatchte kernelsources moeten gebruiken, of de 2.6 tree. Bij de ACPI patches zit een Asus module, die zorgt voor wat extra features.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hans schreef op 06 October 2003 @ 21:51:
Op een powerbook ga je toch geen Linux draaien?
En waarom niet, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had een Toshiba Satellite 4070 CDT (Celeron 366) en met uitzondering van winmodem deed alles het. Ik was dolgelukkig. Zelfs wireless met BreezeNET kaartje deed het perfect. Drivertje nog een beetje moeten aanpassen voordat deze tegen een 2.4.18+ kernel gecompileerd kon worden. Daarna Dell C500 en C600, waarin de harde schijf van die Toshiba zó overgezet werd. Effe /etc/hwconf vewijderen en kudzu draaien, en klaar is Kees.

Heb nu een IBM Thinkpad T40p "van de baas", en onder Windows is het echt een wereldapparaat. Ik wil graag Linux op mijn notebook (heb niet zoveel meer met Windows), maar ben serieus bang dat ik toch wat functionalteit ga verliezen.

Er zit namelijk heel handige IBM software bij, waarmee je supermakkelijk van netwerkprofiel kunt wisselen, inclusief proxy-instellingen, vast versus DHCP adres, verschillende netwerkadapters, the works.

Ik ga binnenkort eerst maar eens beginnen met een image trekken, en een dual boot met Fedora core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:07

Zym0tiC

^_^

* Zym0tiC heeft Slackware 9.0 draaien op een HP xe4500

Werkt goed het enigste dat ik nog moet fixen is:

-acpi gebeuren
- euh he dat was ut :)

Als WM draai ik trouwens fluxbox lekker ligt en doet wat het moet

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshal
  • Laatst online: 20-09-2022

marshal

Reality beats fiction by far

ik heb een dell latitude d600 met daarop debian en dat werkt voor geen meter :P
Heb er een gepatchte kernel opgezet en toen werkte het eigenlijk pas.

Ben op het moment nog bezig met het aan de gang krijgen van X-windows maar daarvoor moet ik eerst de ati drivers geinstalleerd krijgen en die willen nog niet..

Wireless moet ik ook nog aan de gang zien te krijgen.

Maar het is ook weer voor het eerst in lange tijd dat ik met linux bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joennie
  • Laatst online: 04-08 18:46

joennie

Certified SCRUM Professional

Hiero een Tosh-sh-sh-sh-shiba Sattelite 1800-400. werkt in principe goed (vrijwel alles wordt herkend, behalve die klere-modem).
Beelzebubu heeft een Tosh-sh-sh-sh-shiba Sattelite Pro 6000 (geld teveel?) en daar werkt het ook naar behoren, uitgezonder de modem. Bij hem werkt het Wlan zelfs ook probleemloos.
Beide op RedHat Linux.

Linux aanhanger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Laatst online: 08:18
raymondw schreef op 06 October 2003 @ 21:33:
[...]

...

En ook mijn bevinding is dat de Delletjes het bijna allemaal goed doen met Linux
Kan ik je zeker aanraden
Een nadeel van Dell is dat ze (volgens mij) met geen mogelijkheid zonder Windows te krijgen zijn. Als je alleen maar Linux gebruikt, betaal je dus wel voor iets wat je niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een Dell Inspiron 2600, waarop ik RedHat 9 draai.
Deze laptop heeft een aantal issues onder Linux:

Beeld:
Door een bug in het BIOS was het tot voor kort niet mogelijk een hogere resolutie te behalen dan 800x600 @ 60Hz. Gelukkig is hier een softwarematige oplossing voor, namelijk XFree86 versie 4.3.0 (meegeleverd met RH 9)

Touchpad:
Deze wordt ook niet automatisch herkent. Na installatie van tpconfig was dit probleem echter ook verholpen.

APM:
Wederom door een bug in het BIOS van deze laptop werkt APM niet. De batterijstatus in Linux bekijken kan je dus vergeten. Tot op heden is hier zover ik weet nog geen oplossing voor.

Modem:
Het standaard Winmodem verhaal. Hier zijn geloof ik wel oplossingen voor, zoals raymondw ook al zegt, maar ik heb me daar (nog) niet in verdiept (ik gebruik geen modem)

Ondanks genoemde problemen ben ik best wel tevreden over het draaien van Linux op deze laptop. Met de paar issues waar geen oplossing voor is kan ik wel leven. Maar als je een laptop wil waarbij alles in 1x zonder problemen werkt dan zou ik dit ding niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans
  • Niet online
deadinspace schreef op 06 October 2003 @ 22:16:
Tuurlijk mag jij doen wat je leuk lijkt, maar OS/X lijkt mij een prima OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een 2ghz Toshiba Satellite Pro 2100 met DVD/CD-rewrite combo, firewire en de hele rambam.
Met een standaard install van RedHat 9 werkt alles _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op 06 October 2003 @ 22:16:
[...]

Eh.. jij zou dus een (dure) Powerbook of andere (dure) Appleware kopen om Linux te gaan draaien? :D

Daarom dus niet. Denk ik. pcmiiw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hans schreef op 06 October 2003 @ 22:41:
Tuurlijk mag jij doen wat je leuk lijkt, maar OS/X lijkt mij een prima OS.
Oh, zeker; ik zou er ook zeker een tijdje proberen ermee te werken (ik heb er al verschillende malen een beetje mee gespeeld), en het er wellicht in dualboot naast houden voor "stel dat" scenario's, maar het is mijn OS niet echt.
Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 23:03:
Eh.. jij zou dus een (dure) Powerbook of andere (dure) Appleware kopen om Linux te gaan draaien? :D
Ehm, ja?
Daarom dus niet.
Dat is het antwoord op mijn vraag? "Daarom"?
Denk ik. pcmiiw. :)
pcmiiw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik heb ooit es gezegd... "Het enige voordeel van MACs is dat je er linux op kunt draaien... maar da's eik geen voordeel, want dat kan je op een PC ook", maar goed :P

Gisteren nog DELL laptopje hier gehad van vriend van me, wel wat ouder model, maar Knoppix herkende alles vlekkeloos en het liep best aardig (zeker als je bedenkt dat die bak maar 128Mb ram had :P )
Kan je het niet uitproberen voordat je zo'n barrel koopt? Je koopt zo'n ding om te kunnen werken en niet om "alleen via OS X" (pun intended :P) te kunnen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Jordi op 06-10-2003 23:56 ]

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom Appleware kopen om er Linux op te zetten (en nog minder software er op draait aangezien het meeste wordt gecompileerd voor x86 en niet ppc (tenslotte is niet alles open source, zelfs onder Linux)) ipv OS X te gebruiken?

Gaat er bij mij niet echt in dat mensen dit echt zouden willen doen.. mja, kan aan mij liggen.
Zo'n apparaat koop je toch juist om de 'Apple-feel' ?
Dat is het antwoord op mijn vraag? "Daarom"?
zie boven.
pcmiiw?
w00t! /me heeft zojuist ontdekt dat ie een nieuwe afkorting heeft uitgevonden! 8)

[1] please correct me i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb een ASUS A1300, PIII 650 met 64+128 Mb geheugen en 30 GB IDE disk. Ik gebruik gentoo als dist. Werkt op zich allemaal prima, is alleen een beetje traag. Ik heb vooral het idee dat de ide dusmastering niet al te geweldig werkt. Ook de X driver is niet de snelste. Maar ik kan er goed mee werken, en alle hardware doet het wel zo'n beetje (behalve het softmodem, maar dat gebruik ik toch niet). Heb er nog een Ciso WLAN kaarje bij, en dat doet het ook perfect :D .

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 00:34:
Waarom Appleware kopen om er Linux op te zetten ipv OS X te gebruiken?
Omdat ik dat fijner vind :)
(en nog minder software er op draait aangezien het meeste wordt gecompileerd voor x86 en niet ppc (tenslotte is niet alles open source, zelfs onder Linux))
Debian Sid bevat 12209 packages in ppc, tegenover 12619 voor i386. Ik geloof dat ik me daar wel mee red hoor ;)
Gaat er bij mij niet echt in dat mensen dit echt zouden willen doen.. mja, kan aan mij liggen.
Er zijn toch redelijk wat mensen die het doen. Menig Debian Developer heeft zo'n ding :)
Zo'n apparaat koop je toch juist om de 'Apple-feel' ?
Ik zou zo'n apparaat kopen vanwege de hoge kwaliteit hardware en afwerking.
w00t! /me heeft zojuist ontdekt dat ie een nieuwe afkorting heeft uitgevonden! 8)

Oh, mja... Google gaf (zonder similar results) welgeteld 5 hits (die de afkorting niet uitlegden) :Y)
deepspace schreef op 07 oktober 2003 @ 00:37:
Ik heb vooral het idee dat de ide dusmastering niet al te geweldig werkt.
Standaardsuggestie: controleer of DMA aan staat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door deadinspace op 07-10-2003 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 07:46
ik heb een toshiba sattelite (2ghz celeron/gf4go), werkt prima (op idd het softmodem na), alleen zou ik het leuk gevonden hebben als cpu throttling zou werken.

Draait hier prima op een 2.6 test kernel en mn wlan kaartje (linksys wpc11) doet het ook prima :P

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Toshiba Satellite Pro 6100 (1,8Ghz P4M gf4go)
alles werkt (modem niet geprobeerd) onboard wifi werkt prima en geluid en alles doet het ook prima
en met de 2,6 kernel werkt het toetsenbord ook goed zonder patch

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Hans schreef op 06 October 2003 @ 21:51:
Op een powerbook ga je toch geen Linux draaien? Daar zou ik toch zeker wel OS/X op gooien.
Dat zeker ook, maar het kan best handig zijn om daarnaast Linux te draaien. Waarom niet, tenslotte? Ik ken zelf ook iemand die dat dagelijks doet, en alles werkt dacht ik prima :)

(anders had ik 'm al wel horen schelden denk ik ;) )

Oh: wat betreft die "Apple-feel": dat gaat grotendeels om de hardware. Het is mooi klein, elegant. Of je dan Mac OS X of Linux er op draait is minder relevant (voor sommige mensen, dan).

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 07-10-2003 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2003 @ 00:34:

zo kan je overal wel please voor zetten, cmiiw is niet zo nieuw: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=cmiiw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een sony vaio PCG-F808K en Linux Mandrake werkt hier perfect op..

[spam] Deze laptop is te koop, 256 ipv 128MB en met dockingstation..oja en natuurlijk een kopietje van Mandrake 9.1 op cd en eventueel voorgeinstaleerd.[/spam]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op 07 October 2003 @ 01:12:
Debian Sid bevat 12209 packages in ppc, tegenover 12619 voor i386. Ik geloof dat ik me daar wel mee red hoor ;)
Ligt eraan waar je je pc/mac voor gebruikt..
Ik zou zo'n apparaat kopen vanwege de hoge kwaliteit hardware en afwerking.
Idd, en daarop hoort ook hoge kwaliteit software.
(niet verkeerd opvatten; ik bedoel dus hoge kwaliteit als in 'gepolijste software' met oog voor detail, afwerking, yadda yadda yatta .. - Linux met GNOME of KDE + bijbehorende programma's is helaas nog altijd ver van dat)
Oh, mja... Google gaf (zonder similar results) welgeteld 5 hits (die de afkorting niet uitlegden) :Y)
Yay 8)
Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 01:55:
[...]

zo kan je overal wel please voor zetten, cmiiw is niet zo nieuw: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=cmiiw
plol?

ik ben tenminste beleefd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 19:39:
Mmh, met een laptop die een intel chipset heeft gaat het wel in iedergeval wel goed lukken met de chipset ondersteuning.
Zeg dat niet te hard. Het Centrino-platform werd bij mijn weten nog steeds niet volledig door Linux ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Laatst online: 13-09 12:54

JaQ

Hier een travelmate 436Lc. Hierop draait Gentoo 1.4. Debian (Sid) heeft hier ook op gedraait, maar persoonlijk heb ik liever Gentoo voor mijn workstation (geen distro-war please).

De modem heb ik tot op heden nog niet getest, maar verder werkt alle hardware prima (inclusief de cardreaders. Die waren wat spannend om aan de gang te krijgen, maar na een weekendje lezen werkt het). Ook branden met de ATAPI brander werkt perfect. (nu nog een bug uit K3B slopen en dan ben ik helemaal happy). Ook de 3com airconnect pcmcia kaart (wireless kaartje dus) werkt prima (orinoco, geen probleem dus).

Verder heb ik ook een topline viator 2300 staan (P3 600Mhz). Deze draait al een jaartje of 2 perfect met Debian. (overigens geen aanrader om te kopen, zo'n flopline)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 12:16
Quasily schreef op 06 October 2003 @ 22:38:
Een nadeel van Dell is dat ze (volgens mij) met geen mogelijkheid zonder Windows te krijgen zijn. Als je alleen maar Linux gebruikt, betaal je dus wel voor iets wat je niet gebruikt.
Dat is helaas de manier waarop Dell werkt :'(
Maar zie deze link : http://windowsrefund.net/...de=thread&order=0&thold=0

Het is zeker wel mogelijk om een laptop te krijgen zonder Windows, je moet er alleen zelf wat voor doen. Mocht je dan toch lekker op dreef zijn, dan neem ik aan dat het je ook wel lukt om een pakketje RedHat 9 er bij te praten.
Dat word namelijk wel bij de Poweredge's e.d. verkocht...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een aantal Toshiba's geprobeerd, en ze lijken vrijwel allemaal perfect te werken onder Linux. Hiermee bedoel ik met name basishardware zoals video, audio etc. Netwerk werkt ook altijd wel. Het enige wat ik lokaal (Toshiba Satellite Pro 6000) niet aan de praat krijg is de (win)modem; da's trouwens een vrij algemeen probleem onder Linux. :X. Overigens heb je voor recente Toshiba's (dit mag als een inkopper klinken, maar is nou eenmaal belangrijk) een recente Linux distro nodig. Hoe graag je het ook wil, Debian Stable zal niet prettig draaien op je nieuwe Toshiba. Je hebt vrijwel altijd XFree86 4.2.x of zelfs al 4.3.0 nodig om dingen goed aan de praat te krijgen (denk aan 3D support, Xv support, of uberhaupt een X driver). Uiteraard is een recente 2.4.x kernel ook noodzakelijk voor de meest recente hardware support (met name sound). Oftewel, gebruik geen RedHat-6.2 (of alike) op je nieuwe Toshiba. ;). Logisch, maar wel nodig om te zeggen. :).

En voor absolute zekerheid dus http://www.linux-laptop.net/. :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Asus L2400D, nooit geen problemen gehad met linux (nu ben ik meer een FreeBSD-iemand... en de geluidskaart doet het na 4.6.2 niet meer... :( :( )

Met slack enzo nooit problemen gehad met deze notebook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern0
  • Laatst online: 03-06 15:59

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ik heb een dell inspiron 8500 en ik kan zeggen dat het meeste erg goed werkt. Behalve de ingebouwde WLAN kaart niet. Maar dat heeft meer met overheden te maken, dan met de fabrikant (ze zouden dat ding kunnen tweaken zodat hij niet toegestane frequenties luistert). Software suspend werkt ook met een speciale gepactchde kernel (http://www.gotontheinter.net/exoops/modules/news/). Het enige wat nog niet super werkt in de hotswap bay. Waar ik mijn extra batterij kan omswitchen met een dvd/cd-rw.

Toch neig ik vaak naar Windows als ik op de laptop werk, terwijl ik dit op mijn workstation nooit heb (staat niet eens windows op). Dit omdat het onder Windows kwa ACPI net even beter werkt. Inbellen via IR met mijn nokia heb ik bv nog niet aan de praat. Idem voor mijn USB Bluetooth stick. Ook zit ik op de UT vaak op WLAN. Ook heb ik het idee dat het scherm onder Windows scherper is, waar dat aan ligt heb ik geen idee van. Overschakelen op een beamer werkt ook nog niet super en de TV-out (ati) wil onder linux ook niet. Ook de digitale out voor AC3 naar versterker wil ook niet.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Gateway 200stm http://support.gateway.co...ay/200STM/3501274nv.shtml wat gelijk is aan een Dell Latitude X200.
De specs : Intel Pentium III Mobile LV 1ghz, 256mb sdram (133mhz), 40gb toshiba hdd (ata100). Er staat momenteel Debian GNU/Linux unstable op. Alles functioneert perfect : de ingebouwde NIC, de Wireless lan kaart (met een Prism/Lucent chipset). Heb DRI/DRM support voor Xfree86 door middel van de i830 onboard grafische chipset (48mb shared ram) voor meer info : http://dri.sf.net/
De touchpad werkt ook goed, dankzij de linux xfree86 driver module van synaptics http://www.compass.com/synaptics/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb hier een compaq PIII 1GHz , presario 1700. Die was vrij vroeg met acpi , en dat geeft
wel eens wat problemen, draai gewoon zonder en dat werkt prima, alleen geen suspend e.d.
Winmodem werkt ook niet, conextant met alleen binaire drivers, die crashen de machine regelmatig.

En 3D accell op mijn radeon (M6) 8500 mobile is ook naadje, werkt nog steeds niet goed.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Laatst online: 11-09 10:46

Masselink

Voor de dorst

Ik heb een Dell 8600 met RH9, maar de wireless kaart die ik erbij heb (3com g) werkt niet.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Laatst online: 13-09 15:09
wat voor chip heeft die 3com g kaart?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Laatst online: 11-09 10:46

Masselink

Voor de dorst

het gaat om de 3COM 3CRWE154G72.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Ik heb een Asus L3500D, en daar is goed mee te werken. Er zit een AMD chippie in, en bijna alle overige chips zijn van SiS. Probleem daarvan is dat ze geen gegevens van de grafische chip vrijgeven, maar gelukkig is er een vrij goede driver in elkaar gehackt. Enkel 3D ondersteuning is dus 0 :'(
Ik draai er Debian Unstable op met een 2.6.0-test kernel, en ik heb USB2.0, touchpad, onboard LAN, CD/DVD-combo, TV-out en video-out getest; die werken allemaal. FireWire wordt ook herkend door de drivers, dus dat 'zal wel werken'. De modem is een beetje lastig, maar zou met een kleine hack moeten werken. Ook voor SPDIF (optisch geluid uit... hmm, 'optisch geluid' 8)7 ) schijn je ALSA uit CVS te moeten trekken, maar ach. Stereo geluid werkt zonder problemen.
Hij heeft geen APM, maar ACPI werkt prima (inclusief mail-ledjes en vage volume-regel knoppen). Ohja, PowerNow! (voltage/frequency scaling) werkt nu ook goed.

Zie voor meer info en links mijn site.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 08:22
Op zich draaien de meeste laptops tegenwoordig wel Linux. Stop er maar eens een Knoppix CD'tje in. Helaas is dat geen garantie voor een optimale ondersteuning.

Op het gebied van energie beheer ligt Linux ver achter. Op mijn eigen Medion-laptop draait ACPI bv niet goed. De laptop gaat daardoor bv niet in suspend mode wanneer ik het beeldscherm dichtklap. Ook hibernation wordt niet ondersteund.

Verder is een eeuwig probleem de moeizame ondersteuning van de grafische kaart. Hardware matige OpenGL ondersteuning is toch wel prettig om te hebben. Natuurlijk blijft dan nog het modem over; dit is vrijwel zonder uitzondering een Winmodem. Gelukkig zijn hier steeds meer drivers voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Laatst online: 13-08 16:01
Een Medion is toch eigenlijk een Asus? Volgens mij kan je die wel 'automatisch' in suspend krijgen door het juiste script te schrijven voor acpid (voor script-tips, zie weer mijn pagina hierboven).
Enige nadeel van de suspend is een bug in de BIOS (denk ik). De CPU staat namelijk niet helemaal uit, en warmt dus langzaam op. De fan doet het echter niet, dus als de maximum temperatuur wordt berijkt zet de BIOS je laptop toch uit. Op zich fijn, die bescherming, maar liever had ik dat m'n fan langzaampjes ging draaien....

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas!
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik weet iig dat er een aparte deel in de acpi driver in de kernel zit voor asus/medion :
ASUS/Medion Laptop Extras onder powermanagement/acpi in de 2.6 kernel

Als ik de helpfile lees is het een driver voor de extra knopjes lampjes en om zoiets te doen als dat tooltje doet van asus waarmee het scherm donkerder wordt gezet om stroom te besparen, niks suspend dus

edit:

eerst lezen bassie, beetje offtopic, sorry

[ Voor 8% gewijzigd door Bas! op 07-10-2003 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 07:46
Verder is een eeuwig probleem de moeizame ondersteuning van de grafische kaart. Hardware matige OpenGL ondersteuning is toch wel prettig om te hebben.
Dat heeft (net als de rest) toch helemaal niets te maken met linux maar met met de fabrikant, gewoon een laptop uitzoeken met goede hardware (ik heb zelf daarom ook gekozen voor een laptop met een nvidia videochip>supergoede opengl support)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Asus M3700N (met Pentium M Centrino), waar ik eergisteren Mandrake 9.1 op heb geinstalleerd. Dit ging vrij eenvoudig, bijna net zo eenvoudig als Windows installeren. Volledig met grafische schermen. Ik heb die hele console nog niet een keer hoeven openen. En bijna alles werkte meteen. Bijna alles, want het geluid heb ik nog niet werkend gekregen. Het apparaat krijgt geen IRQ, en dat komt weer doordat ACPI moet worden geinstalleerd. Tenminste, dat heb ik na enig zoekwerk gevonden.

Voor de rest ben ik zeer tevreden over de combinatie Asus-Mandrake. Maar wie ben ik? Twee dagen geleden had ik nog nooit iets met Linux gedaan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
Ik had 1,5 week een Nec Versa P520 (al weer terug wegens defecte HD) maar die raad ik dus AF. Evenals een aantal Dell' s gebaseerd op het centrino platform. Met deze laptops (ik geloof allemaal uitgerust met een Intel 852GM of 855GM chipset en een scherm van 1400x1050) werken wel onder linux, maar kunnen niet de nominale resolutie van de monitor weergeven wegens een driver/bios bug (met name bios, die voldoet namelijk niet aan de VESA-standaard). Daarnaast werkt uiteraard het wireless gebeuren niet, moet je voor de netwerkkaart 2.6-kernel of 2.4 met losse driver draaien en werkt ACPI alleen met 2.6 kernel.
Samengevat: een afrader. Ik heb er ook flink spijt van dat ik dat ding heb gekocht (via TU/e, voornamelijk omdat de support dan goed zou zijn, maar dat valt ook weer flink tegen (4 weken wachten op een nieuwe HD) en ik verwachte dat alleen wireless niet zou werken.

Ik heb nu tijdelijk een Toshiba Satellite Pro 4600, waarop Fedora Core draait, en daar werkt alles echt in 1x op, inclusief suspend, video, geluid, enz. Maar ja, dat ding is nogal traag en het toetsenbord is uitermate rot :P (is net of je op een plank zit te typen... zo klinkt het ook :P .. goede rsi-opwekker :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf bezit ik een wat oude Packard Bell SilverOne (1GHz Celly, 256 Mb (Shared voor de onboard video) met een SiS630 chipset) waar SuSe 8.1 op gedraaid heeft en nu Mandrake 9.1 op staat. Beide lopen best wel ok ;)
Enkel dat bij Mandrake GNOME continue vast liep op de screensaver / powermanagement totdat ik apmd uitgeschakeld had (ook uit de boot-up) en ACPI geforceerd had in lilo ... :)
dat laatste zou misschien bij jou ook problemen op kunnen leveren ... maar dat is dus redelijk gemakkelijk op te lossen :Y)

edit:
zie de tijd :+ ... morgen weer werken ... tijd voor slaap

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uiligheid
  • Laatst online: 17-03 17:12

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Ik heb zelf een Medion 9783 (fujitsu-siemens modelletje)

En ik heb de volgende distro's de laatste tijd geprobeerd:

Mandrake 9.1:
- Op zich draaide deze lekker, alleen pakte niet standaard mijn touchpad

SuSE 8.2:
- Draaide wel lekker alleen installeren van Samba ging kut.

Redhat 9:
- Draaide perfect alleen ik vind RedHat een beetje 'gesloten'

Verder: geen van allen pakte mijn digitale optische uit. Dat is wel klote. RedHat had ik via ftp geinstalleerd, vond niet echt netjes dat die text-based was als install (helemaal klote met packages selecteren)

Draai nu Knoppix. Op zich heel gaaf, pakt alles meteen, maar doet nu hij naar HD is verhuist een beetje irritant met mounten van mijn windows partities. Daarnaast heeft hij ook een probleem met logoff/restart/turn off, dan gaat hij namelijk hangen.

Ook geen van allen pakte meteen dat powermanagement gedoe goed, zodat ik nog steeds geen suspend en standby heb. Maar dat is mijn probleem, aangezien ik daar nog even naar moet zoeken. Ben nog redelijk n00b. :(

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uiligheid
  • Laatst online: 17-03 17:12

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Schiet me ineens te binnen: wat nogal matig was aan RedHat was dat hij niet eens MP3 wilde afspelen onder Xmms. Dat had te maken met software patenten en alles. Werd er niet echt blij van :(

Verder vond ik de packagemanager van Mandrake wel heel tof werken (relaxter dan die van SuSE)

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acer Aspire 1300 series werkt prima met Debian

alle hardware doet het prima: modem, soundcard, usb-shite, webcam, acpi, dvd player, cd burner, display, touchpad, etc...

aleen zijn er nog wat issues met openGL, en voor cpu-throttling heb je kernel +2.4.22 nodig. En natuurlijk de mega relaxte wifi card van Linksys heeft geen linux support. Cisco kaart werkt wel, kost ook twee keer zo duur.

ik heb hem helemaal geinstalleerd met behulp van deze pagina.

En je mag ook nog kiezen of je Windows er zelf af gooit of een dual boot neemt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een Toshiba Satellite 4080XCDT (behoorlijk oud dus) en hiervan werken alle hardware onderdelen, in mijn geval onder FreeBSD.

Afbeeldingslocatie: http://www.mrburns.nl/machiel/notebook2.jpg

Het enigste wat even duurde was het configureren van het beeldscherm onder X11.

Hiervoor bood de website http://tuxmobil.org/ de uitkomst, Hier staan bijna voor alle notebooks een juiste X11 configuratie.

Verder heb ik afgelopen week zoals je op de voorgaande afbeelding ook kan zien een Logitech® Cordless Optical Mouse for Notebooks gekocht. Aangezien er met dat mierentietje tussen mijn toetsenbord echt niet lekker te werken valt.

Afbeeldingslocatie: http://www.mrburns.nl/machiel/2580.jpg

Deze muis is zoals de naam al aangeeft voor een notebook. Hij is optisch, klein en draadloos, en is uitgerust met 2 AA batterijen i.p.v. AAA. Hierdoor zal het niet snel voorkomen deze leeg raakt, daar komt bij dat er aan de onderkant van de muis een handig aan/uit knopje zit zodat de batterij gespaard blijft tijden het vervoer.

Ughum genoeg reclame, toen ik hem kocht had ik nog enigszins zorgen over de werking van de muis onder een niet Windows desktop. Namelijk hoe zit het met de driver support, de verkoper van de Dixons vertelde mij dat de muis enkel met Windows XP drivers overweg kon en dat ik de USB stick als een soort modem moest zien :?

Effijn toch eigenwijs en gekocht en wat blijkt nu, de USB Stick simuleert (voor de PC althans) een directe USB muis. Hierdoor zal het apparaat onder elk O.S. dat USB muizen ondersteund probleemloos werken.

Mischien een goeie tip voor de uitbereiding van je notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Mitac (niet zo een bekend merk, maar deze worden soms verkocht als linux laptop heb ik gelezen). Ik heb geen klagen over de ondersteunde hardware, alleen wil mijn videokaart niet meer zoals het wil (SiS). Winmodem heb ik nog niet getest wegens niet nodig. Al de rest werkt perfect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:43

houthakker

Poehé

Ik heb een armada E500, werkt prima onder linux, knoppix draait als een tiet, ik heb alleen geen vrije schijfruimte op er linux los op te zetten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een DELL LATTITUDE C600, deze Laptop is gewoonweg gemaakt voor Linux, of dat denk ik er toch van... Alles werkt perfect. APM werkt goed, fan spingt enkel aan als de CPU te warm is (bijna nooit het geval in vgl met de cheapass packardbell, medion en andere grootwarenhuis laptops), kan braafjes suspend to ram doen, ... ATI Mobility M3 gfx card werkt ook perfect en 2D & 3D accellerated met de DRI drivers. De S-Video TV-out werkt perfect met ATITVTOOL. Intel Chipset 440BX kicking ass :D Touchpad werkt, USB muisje werkt, Maestro 3 sound werkt, DLINK DWL-650 WiFI kaartje pompt er tot een 600KiB/sec door. Je kan zelfs de extra multimedia toetsen instellen. Dit is een echte Linux laptop in vgl met sommige andere mensen hun miserie met al dat ACPI gedoe... Het enige wat tegenvalt is het XGA schermpje... geef mij maar een dikke breedbeeld UXGA 1600x1200 maar ja dat is voor de volgende Lattitude gepland ;-)

DELL rox ! Debian ook en VMWARE ook voor die paar keren dat ik op school Windows moet draaien voor evil VB.NET :-(

EN in tegenstelling tot een andere post hier over DELL werkt mijn hotswap Battery/CDROM bay :) dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik ben aan het rondkijken voor een goeie laptop. Nu heb ik deze op het oog:

http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=939

De vraag is of deze geen problemen zal hebben met linux. Heeft iemand er ervaring mee?
Ook jammer dat je er XP bij krijgt, misschien dat ik er dan maar n dualboot van maak, hebbik er toch nog wat aan ;)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Compaq N1000V en die doet prima met red hat 9.0 De modem heb ik echter nog nooit gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:00
Uiligheid schreef op 08 oktober 2003 @ 13:22:
Schiet me ineens te binnen: wat nogal matig was aan RedHat was dat hij niet eens MP3 wilde afspelen onder Xmms. Dat had te maken met software patenten en alles. Werd er niet echt blij van :(
Als je dat al niet voor mekaar krijgt heb je dus echt helemaal niet gezocht naar een oplossing.
Minder dan 5 sec. zoeken op google: http://havardk.xmms.org/dist/xmms-1.2.7-rh8-rh9-rpm/

Verder heb vanavond zelf op een ouwe acer travelmate (PIII 450) Debian geinstalleerd en dat ging op zich prima :)
Gauw overgeschakeld naar unstable en Gnome 2.4 erop en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern0

Infern0

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 03:35:
EN in tegenstelling tot een andere post hier over DELL werkt mijn hotswap Battery/CDROM bay :) dus ook.
Heb je hier iets speciaal voor geinstalleerd/geconfigureerd?

Probleem zit hem bij mijn dell inspiron 8500 erin dat de DVD/cd-rw combo niet meer goed wordt herkend als ik hem omwissel. De batterij gaat wel altijd goed (ook wel logisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn laptop, een Sony VAIO PCG-FR285E. Perfect voor Linux. Speciaal daarvoor uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rlensen schreef op 11 oktober 2003 @ 02:23:
[...]

Probleem zit hem bij mijn dell inspiron 8500 erin dat de DVD/cd-rw combo niet meer goed wordt herkend als ik hem omwissel. De batterij gaat wel altijd goed (ook wel logisch)
Niets geinstalleerd, dit werkte gewoon out of the box, je moet alleen zien dat je boot met de CDROM (heb spijtig genoeg geen DVD/CDRW) erin... daarna kan je zoveel je maar wil CDROM/BATT swappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

InZane schreef op 11 oktober 2003 @ 02:04:
Gauw overgeschakeld naar unstable en Gnome 2.4 erop en gaan met die banaan.
offtopic:
Unstable heeft nog steeds gnome 2.2 ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 17:34

Lancer

What the......

rlensen schreef op 11 October 2003 @ 02:23:
[...]

Zie http://ltswww.epfl.ch/~dsanta/resources/dell-i8500-linux
of http://www.ee.surrey.ac.uk/Personal/G.Wilford/Inspiron8500/
of http://62.166.189.105/index.html?page_id=/Inspiron%208500

[ Voor 6% gewijzigd door Lancer op 27-08-2004 19:07 ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:00
Creepy schreef op 11 oktober 2003 @ 20:22:
[...]

offtopic:
Unstable heeft nog steeds gnome 2.2 ;)
Ik heb toch ook nergens gezegd dat gnome 2.4 in unstable zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip: probeer als je een laptop voor *nix uitzoekt er eentje te nemen met een NVidia kaart. Weet je teniminste zeker dat je opengl aan de praat krijgt.

Maar ik denk over het algemeen dat het heel divers is. Het is mischien het makkelijkst om gewoon een laptop uit te zoeken en dan mbv de genoemde sites en/of google na te gaan of iemand hem al als LinTop (tm) heeft gebruikt. Eventueel een voorganger van de door jouw gekozen laptop of een broertje/zusje. De kans is dan groot dat het voor jouw ook werkt.

De standaard merken die je tegenkomt zijn idd Asus en Acer. Dell is tegenwoordig ook steeds meer comaptibel schijnt. Verder heb je natuurlijk altijd nog de Apple's die allemaal met *nix overwegkunnen (OS X is immers ook *nix).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik heb een acer 661 Lmi, die is natuurlijk nog zeer nieuw en heb verschillende distro's geprobeerd:

Debian (toch mijn favoriet):
Netwerk kaart werdt niet ondersteunt net als mijn videokaart, geluidskaart enz enz (wat deed het dus wel :P)

Red Hat:
Alles werkt behalve de geluidskaart

Mandrake:
Out of the box alles ondersteunt :)
(deze staat er dan ook nog steeds op)

Nu alleen mijn WiFi kaart nog aan de gang krijgen, dat is me tot op heden niet gelukt

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern0

Infern0

Ik ben weer een stuk blijer. Lees net dat mijn Truemobile 1300 onder Linux gaat werken.
http://www.linuxant.com/drivers_bcmwl/index.php
This just came out today. Linuxant (http://linuxant.com) has released
their DriverLoader software that allows you to use a TrueMobile (or any
other Broadcom-based wireless card) under Linux using the Windows
drivers. It's only a 30-day trial (they don't know if they'll start
charging later or not), but it's better than nothing. I'm typing this
now on Debian 3.0r1 over my new TM1300 connection!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 07 oktober 2003 @ 02:22:
Ligt eraan waar je je pc/mac voor gebruikt..
Dezelfde taken als ik mijn huidige PC's voor gebruik waarschijnlijk. Dat loopt uiteen van surfen tot beeldbewerking en van programmeren tot tekstverwerken.
Idd, en daarop hoort ook hoge kwaliteit software.
Precies :Y) ;)
(niet verkeerd opvatten; ik bedoel dus hoge kwaliteit als in 'gepolijste software' met oog voor detail, afwerking, yadda yadda yatta .. - Linux met GNOME of KDE + bijbehorende programma's is helaas nog altijd ver van dat)
"Hoge kwaliteit" is natuurlijk een subjectief iets. Het is waarschijnlijk definieerbaar als iets van "De door de gebruiker waarneembare eigenschappen zijn positief van aard".

Onder die definitie scoren Apple TiBooks bij mij vrij goed, door bijvoorbeeld juiste aandachtspunten (lange battery life ipv die laatste paar MHz bv), netjes en eenvoudig uiterlijk, technische elegantie, en robuustheid.

Onder die definitie scoort GNU/Linux met bijbehorende software (wat in mijn geval niet Gnome of KDE is overigens) bij mij ook goed, bijvoorbeeld door flexibiliteit, het feit dat ik enorm veel keuzevrijheid heb in hoe ik mijn computer gebruik, en een look&feel die mij beter bevalt.
Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 02:29:
Zeg dat niet te hard. Het Centrino-platform werd bij mijn weten nog steeds niet volledig door Linux ondersteund.
CPU en chipset werken afaik gewoon. Die wireless zut is alleen een ander verhaal, net als alle andere 802.11G hardware vanwege stupide hardware-bouwers en reglementen.
Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 15:19:
Tip: probeer als je een laptop voor *nix uitzoekt er eentje te nemen met een NVidia kaart. Weet je teniminste zeker dat je opengl aan de praat krijgt.
En dan zit je vast aan proprietary drivers, wat zowel principiele als praktische problemen kan opleveren.

Een aantal ATi kaartjes (met name de 7500, 8500, 9000, 9100 en 9200) zijn ook vrij aardig ondersteund door Free drivers. Bovendien released ATi ook proprietary drivers voor een groot aantal kaarten, waardoor je kunt kiezen.
Verder heb je natuurlijk altijd nog de Apple's die allemaal met *nix overwegkunnen (OS X is immers ook *nix).
Mja. De vraag is dan weer wat er met "*nix" (Noem het sowieso maar gewoon Unix) bedoeld wordt. De vraag van dit topic ging over GNU/Linux op laptops. Apples hardware draaien een Unix, maar de redenatie "Powerbooks draaien een Unix, dus de powerbooks zijn Unix compatible, dus je kunt GNU/Linux op een powerbook draaien" is ongeldig. Nou draait GNU/Linux er wel op, maar vervang GNU/Linux door Solaris (ook een Unix), en het wil ineens niet meer zo.

Hou dus de vraag een beetje in de gaten... Wil je een laptop waar een Unix op kan draaien, of wil je een laptop waar GNU/Linux (of een andere specifieke Unix) op kan draaien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilke schreef op 06 October 2003 @ 20:53:
Zonder OS is sowieso goed, betaal je ook geen Microsoft Belasting (TM).
Bij een normale copie ook niet :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 23:03:
[...]

Daarom dus niet. Denk ik. pcmiiw. :)
apple :P 8)7
nee zonde van het geld.,... om er lunux op te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 03:35:
Hier een DELL LATTITUDE C600, deze Laptop is gewoonweg gemaakt voor Linux, of dat denk ik er toch van... Alles werkt perfect.
Hier sluit ik me bij aan, enkel de 3com MiniPCI Winmodem doet het niet.

Perfect apparaat, ik draai er al 2 jaar Mandrakes op (8.0 > 9.1)
(binnenkort 512MB erin 8)7 )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier ook geen problemen moest aleen de fdd in de bios uitzetten anders kwam ik niet in /mnt
en mn winmodem doet t neit (geeft niks mn lan on board word ondersteund ,das genoeg met adsl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 heeft /mnt/floppy gewoon uit fstab gehaald, als ik die nodig heb zet ik m er wel weer in :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-project
  • Laatst online: 12-09 16:31
Mijn Toshiba Satellite 2180 CDT draait met Mandrake 9.1 heel netjes. Helaas (Toshiba!) wel problemen met APM. En daarnaast heb ik mijn PCMCIA draaiende gekregen, alleen mijn netwerkkaart (Sitecom 10/100) zou het met de standaard driver (pcnet_cs) moeten doen, maar helaas... Zal wel aan Sitecom liggen, denk ik.

Als Knoppix of Debian erop staat ga ik wel eens kijken of ik met een eigen gebakken kernel de APM problemen kan oplossen.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammerhead
  • Laatst online: 01-09 08:00
Ik heb een Asus A1300-F in mijn bezit en heb er vanaf het begin af aan Debian op gehad. Heb hem wel redelijk snel naar unstable gezet zodat ik iets wat nieuwere software tot mijn beschikking had maar over de hardware ondersteuning ben ik zeer goed te spreken.

Grafische chip zit op de SIS-630 chip en dat leverde vooral bij het installeren wel wat problemen op. Echter na wat zoeken ben ik achter de site van Thomas Winischofer gekomen. Hij is de officiele maintainer van de XFree driver en van de kernel frambuffer voor de SiS chipset. Hij blijft nonstop bezig met het toevoegen van nieuwe functionaliteiten aan de drivers. Laatste update die ik zeer mooi vind is dat hij de driver heeft aangepast zodanig dat je met een control utility on-the-fly kunt wisselen naar TV-Output en weer terug.

Verder werkte eigenlijk alles op mijn laptop out-of-the-box. Het enige wat nog vrij lang heeft geduurd voor ik het aan de praat had waren de leuke multimedia knopjes aan de voorkant van de laptop. Het vinden / downloaden van acpi4asus heeft dit probleem ook opgelost en op dit moment werkt eigenlijk alles zoals ik wil dat het werkt op de laptop.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

L-project schreef op 13 oktober 2003 @ 11:54:
Helaas (Toshiba!) wel problemen met APM. Als Knoppix of Debian erop staat ga ik wel eens kijken of ik met een eigen gebakken kernel de APM problemen kan oplossen.
Moderne PCs doen tegenwoordig allemaal ACPI, en APM is steeds minder of niet aanwezig. Misschien is de APM implementatie van jouw laptop dus brak, incompleet of afwezig, en heb je met ACPI meer succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op 15 October 2003 @ 01:14:
[...]

Moderne PCs doen tegenwoordig allemaal ACPI, en APM is steeds minder of niet aanwezig. Misschien is de APM implementatie van jouw laptop dus brak, incompleet of afwezig, en heb je met ACPI meer succes.
Dat was bij mij het geval; sinds ik ACPI gebruik heb ik geen problemen meer ondervonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een behoorlijke computer en ik wil linux draaien. Even de gegevens:
AMD Athlon XP 2000+, 512 Mb DDR, GF4 MX440 SE 64 Mb videokaart (merk is iets met een kameleon op de voorkant, ik weet het zo niet meer).
Verder heb ik Linux Mandrake 9.1 geinstalleerd (met KDE 3.1) in dualboot met Windows XP.

Het probleem is dat linux erg langzaam draait. Zo komt bv tuxracer erg schokkerig op het beeld; loopt XMMS regelmatig vast en met wine kan ik nauwelijks notepad openen (maar dat kan ook aan mijn wine instellingen liggen).

Ik heb het ook met Redhat 9 geprobeerd, maar dan loop ik tegen dezelfde problemen aan.
Wie weet hoe dit komt?

Jord Warmink

edit: sorry nee geen laptop! Ik heb gepost onder het verkeerde topic. :?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 16:27 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat een laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 19:53

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Ik heb twee Toshiba Sattelites onder linux draaien. Een behoorlijk oude pentium1 MMX@133 (Sattelite 230CX) en een satterlite 2600 (pentium3@450). Wat me wel opviel is dat er altijd problemen waren om X11 op de Toshiba's aan de praat te krijgen (enigste volldeig werkende manier is via de framebuffer), terwijl dat hier op een Dell geen enkel probleem was...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Vroon
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Hier een Compaq Presario 700 laptop (mobile Duron 900MHz) aan de gang met Gentoo Linux. Tricky is dat je geen local APIC support mag enablen, het ding vliegt onmiddelijk op de handrem na de PCI-detectie in dat geval (was even uitzoekwerk wat het nu was).
Ik draai er een 2.6 kernel op, het wachten is op XFree 4.4 die naar alle waarschijnlijkheid ondersteuning zal hebben voor de ProSavage videokaart die hier in zit (wordt nu al redelijk ondersteund, maar 3D en dergelijke vind ik ook toch wel fijn).
Het miniPCI ingebouwde modem is een HSF-ding, wat ik zo snel mogelijk wil vervangen door een WiFi-kaartje (zal wel zelf antenne's door het scherm moeten trekken, die zitten er nog niet in).
Laptopje heeft trouwens een VIA-chipset, waar die Savage dus ingebouwd zit (zo'n smerig systeem-RAM-snoepertje dus :( ).
De ACPI-ondersteuning is met 2.6 in ieder geval keurig, en ook de PowerNow mogelijkheden van de CPU kan ik aansturen.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een toshiba portege 7020ct; alles werkt wel maar als ik de voedingskabel eruit trek gaat het geluid heel erg storen...voor mij een superonlogisch probleem

Trouwens iedereen met een dergelijk laptop zoals mij; gebruik voor X11 gewoon de neomagic drivers; die werken perfect.Voor geluid gebruik ik de maestro2e drivers. PMCIA werd gewoon meteen al onderstuend net als de rest.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn laptop nog niet zien langskomen.
Ik heb een Targa Vision XP (die van de Lidl) en heb daar vanmiddag SuSE8.2 op gezet (ftp install). Dat viel reuze mee. Voor zover ik gechecked heb werkt alles prima. Dit wel mede dankzij de laptop site die in het derde bericht wordt genoemd. Net wat ik nodig had!

Maar wat nog niet werkt is mijn 3com wifi card (11g). Ik vermoed dat daar ook nog helemaal geen drivers voor zijn. Hoe zit het trouwens met WPA in linux?
(edit) De kaart wordt wel herkend als eth-pcmcia, maar niet ingeschakeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een Toshiba Satellite 1800-400

Suse 9.2 Professional.
Bijna alles werkt... moet modem nog testen.

Mijn wireless USR kaartje werkt volgens de bronnen echter alleen goed met de Linuxant driverloader.

Kan echter niet achterhalen of je voor elke wireless netwerkkaart die je wil gaan gebruiken een aparte licentie moet kopen ?

Heb geen zin om voor PCI & PC Card (dus 2 keer) te betalen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Het is wel handig om even te checken hoe oud een topic is voor je er in post; je krijgt daar ook een duidelijke waarschuwing over bij het posten. Dat is natuurlijk niet voor niets!

Als je gewoon een vraag hebt over iets dat niet werkt, open dan gewoon zelf een topic, dat is een stuk handiger.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.