Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Probleem met geluidsensor (stilte meten)

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Voor een project op school is het de bedoeling dat we geluid meten en de output daarvan op een LED-balkje weergeven die reageert als een VU-meter. Das geen probleem, wat wel een probleem is is dat we niet het geluid, maar de stilte moeten meten. Dus hoe stiller het is, hoe meer spanning, en dus hoe verder het balkje uitslaat.

Nou hadden we al wat voorgebakte schakelingetjes:
Om te beginnen een microfoon met voorversterker (zie pagina 12, kon niets beters vinden sorry), die gekoppeld aan een gelijkrichter(weer pagina 12) en dan moet dus de schakeling met LED-balkje komen, met daarop de LM3915 als IC'tje, want we gebruiken 9volt als voedingsspanning.

Het probleem is dus dat de eerste twee schakelingen gemaakt zijn om geluid te meten, en niet stilte. Een simpel invertor erachter helpt niet, want dan krijgen we gewoon een negatief signaal...

Dus mijn vraag is of iemand misschien een oplossing heeft, buiten een AD-convertor om, want dat is weer zo'n gedoe, en gebruiken we liever als uiterste oplossing.

Alvast bedankt :)

edit: sorry vergeten [el] voor topictitel te zetten

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 19:15 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Huiswerkvraag en niet PC-gerelateerd ......

En verder kun je met een OPamp heel wat bereiken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Topicstarter
Waar moet ie dan?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 22:05
heb je niet bijvoorbeeld een dc-dc switch die van een negatief een positief signaal kan maken. Ik ken wel IC's die andersom doen zoals de max1771
Je hebt hiero weinig aan, maar zoek is in de parametic search functie op www.maxim-ic.com, www.national.com of www.ti.com

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

gewoon een op-amp met een dc-offset met de maximale uislag spanning op de inverterende ingang....

Verwijderd

Kom op zeg, dit is niet zo moelijke opdracht.
Dit kan al met eem LM741 simpel worde gemaakt.

Denk even aan de 4 weerstanden brug, voor hoe je het metertje op aansluit ;).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 19:30 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Klikkerdeklik

Op GoT worden nou eenmaal geen huiswerkvragen geaccepteerd. Dit mag je zelf uit zoeken :) .

[ Voor 21% gewijzigd door M14 op 06-10-2003 19:34 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Topicstarter
M14 schreef op 06 October 2003 @ 19:33:
[...]

Klikkerdeklik

Op GoT worden nou eenmaal geen huiswerkvragen geaccepteerd. Dit mag je zelf uit zoeken :) .
Lol ach jaah ik heb nu al genoeg gehoord denk ik...

Thx All :>

... :X

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
als ie de eerste 5 woorden had weggelaten werd er dus wel normaal gereageerd?
Voor echte huiswerk vragen ben ik t eens dat je dat maar zelf moet uit gaan zoeken. Maar wij zijn op school met profielwerkstuk bezig en daar moeten we ook 90% van de info van tweakers, Circuits online en de rest van inet halen. De docenten die bij ons rondlopen hebben of geen tijd of ze weten t niet.
Dus ik vind dat er bij dit soort vragen [dit gaat denk ik om een werkstuk, iets dat dus NIET inde boeken staat] wel ff wat normaler gereageerd mag worden...

Verwijderd

Topicstarter
Rein_stein schreef op 06 oktober 2003 @ 19:39:
als ie de eerste 5 woorden had weggelaten werd er dus wel normaal gereageerd?
Voor echte huiswerk vragen ben ik t eens dat je dat maar zelf moet uit gaan zoeken. Maar wij zijn op school met profielwerkstuk bezig en daar moeten we ook 90% van de info van tweakers, Circuits online en de rest van inet halen. De docenten die bij ons rondlopen hebben of geen tijd of ze weten t niet.
Dus ik vind dat er bij dit soort vragen [dit gaat denk ik om een werkstuk, iets dat dus NIET inde boeken staat] wel ff wat normaler gereageerd mag worden...
Dat vond ik idd ook al beetje vreemd... als ik zei dat et voor de lol was is et ineens wel okee... Maar goed, de leraren wisten et ook niet idd.

Verwijderd

daar hebben jullie inderdaad groot gelijk in dat als het voor een profielwerkstuk of iets dergelijks is dat er dan normaal gereageerd mag worden.

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
nu nog ff wachten op een reply waar de TS mee verder kan...

ik weet t alleen niet :?

Verwijderd

Topicstarter
Rein_stein schreef op 06 October 2003 @ 19:57:
nu nog ff wachten op een reply waar de TS mee verder kan...

ik weet t alleen niet :?
Ik heb al wel wat goeie dingen gehoord hoor... Kom er wel uit zo denk ik.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ehm ja, huiswerk is er om zelf te doen
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.