Toon posts:

[WLAN] studentenhuis 16 mensen

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag, ik wil een router installeren in een studentnen huis, maar vanwege de vele kabels leek WLAN mij wel wat.

Nu zat ik te kijken bij een aantal winkels, maar alle WLAN routers hebben maar 4 poorten, hier door zou je met max 4 mesnen tegelijk kunnen internetten.

Zijn er Wlan routers voor 16 pc's?

P.S. losse pc als router is geen optie

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:14

McMiGHtY

- burp -

Ik neem aan dat je Accespoints bedoelt met een 4port switch erin. Het mooie van WLAN is dat je geen kabeltje in je switch hoeft te doen en dus gewoon met 16 pc's 1 Accespoint kan gebruiken (mits je bereik overal voldoende is natuurlijk)

Verwijderd

Gewoon simpel switchje erbij kopen als je meer dan 4 bekabelde PC's aan wil sluiten :)

Routers (huis/tuin en keuken gebruik) hebben vaak maar 4 soms 8 poorten.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 19:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar geven die 4 poorten niet de limiet aan van het aantal pc dat tegelijk kan worden verbonden?

Verwijderd

Een WLAN Router heeft vaak OOK een 4 poort hubje of switch erin. Dus WIFI voor heleboel mensen en LAN voor bijvoorbeeld een servertje, pctje, printer of iets anders.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 19:08:
Maar geven die 4 poorten niet de limiet aan van het aantal pc dat tegelijk kan worden verbonden?
Nee, alleen het aantal apparaten. En dan nog, je maakt gebruik van wireless dus er is geen fysieke aansluiting 8)7
Driek schreef op 06 oktober 2003 @ 19:10:
nee, ze kunnen meestal 255 adressen geven
DHCP heeft hier weinig mee te maken, static instellen kan ook.

[ Voor 25% gewijzigd door jadjong op 06-10-2003 19:11 ]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
nee, ze kunnen meestal 255 adressen geven

dus aan die wireless lan router gewoon een16 poorts switch/hub en klaar

[ Voor 48% gewijzigd door Driek op 06-10-2003 19:12 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Verwijderd

Topicstarter
dus:

Modem - Accespoint - Wlannetwerk kaartje

?

Verwijderd

U gaat door voor de jackpot :+

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 19:11:
dus:

Modem - Accespoint - Wlannetwerk kaartje

?
Vergeet de kabels niet :+

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:05

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

bijvoorbeeld :)

Zoals al eerder werd gezegd kun je ook aan een van die 4 porten op je AP een hub/switch hangen als er toch een aantal mensen zijn die vaste lijn willen hebben omdat bv de kabels er al liggen of dat ze geen bereik hebben...

plaats de AP dus op een plek waar de meeste mensen een goed bereik kunnen krijgen.

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Als het overigens om 16 wireless clients gaat, zou ik wel kijken voor een beetje een fatsoenlijke setje en niet een of anders C-merk kiezen ;)

Zullen je mede-bewoners je namelijk niet echt in dank afnemen anders.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar dan begrijp ik het niet.....

Wat is dan het verschil tussen het wlanaccespoint en een wlanrouter :?

Verwijderd

edit:
/me moet zijn grote mond maar ns gaan houden als het gaat over dingen waar hij geen verstand van heeft :X

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 00:05 ]

Verwijderd

Accesspoint kan maar aan 1 apparaat aangesloten worden (modem cq computer). Router kan meerdere apparaten aansluiten en verzorgt vaak services als DHCP/DNS en uiteraard de routering :P
Euh :?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 19:16 ]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
een accespoint is echt alleen voor wireless aansluitingen
een router kan ook met kabels

en wat hierboven staat inderdaad

[ Voor 17% gewijzigd door Driek op 06-10-2003 19:17 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

• jadjong
  • Niet online
Driek schreef op 06 October 2003 @ 19:16:
:? Geen onzin gaan vertellen :)

Verwijderd

Maaruh als je zo weinig verstand hebt van wireless, routers etc is het dan wel verstandig om deze "dienst" te gaan aanbieden voor 16 studenten?

Hoe deel ik Internet ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 19:19 ]

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 16:33

elinsen

Fear me......

Ok, maar dan begrijp ik het niet.....

Wat is dan het verschil tussen het wlanaccespoint en een wlanrouter
Een WLAN Access Point heeft enkel een RJ11 aansluiting of dergelijke naar je ADSL of kabelmodem.

Een WLAN Router heeft naast deze aansluiting ook nog fysieke RJ45 aansluitingen voor het aansluiten van PC's via een kabel, en niet draadloos. Dus dan heb je tot 255 draadloos en 4 of 8 met kabel. Daarnaast heeft een router ook vaak een ingebouwde firewall.

[ Voor 8% gewijzigd door elinsen op 06-10-2003 19:20 ]

E.P.M. Linsen

• jadjong
  • Niet online
elinsen schreef op 06 October 2003 @ 19:18:
[...]

Een WLAN Access Point heeft enkel een RJ11 aansluiting of dergelijke naar je ADSL of kabelmodem.

Een WLAN Router heeft naast deze aansluiting ook nog fysieke RJ45 aansluitingen voor het aansluiten van PC's via een kabel, en niet draadloos. Dus dan heb je tot 255 draadloos en 4 of 8 met kabel.
Verklaar dan eens waarom een normaal accespoint van 3com o.i.d. een RJ45 aansluiting heeft.

En router is niet gelijk aan switch, ookal zitten ze soms in dezelfde behuizing.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 06 oktober 2003 @ 19:16:
Accesspoint kan maar aan 1 apparaat aangesloten worden (modem cq computer). Router kan meerdere apparaten aansluiten en verzorgt vaak services als DHCP/DNS en uiteraard de routering :P
Voor een goed begrip: als je 1 accesspoint koopt, en 1 hardware-router, dan kunnen *toch* alle 16 bewoners internetten. Right?

Ja, je hebt ook een modem en wat kabeltjes nodig, en je moet het allemaal netjes configureren, maar dat bedoel ik niet ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• elgringo
  • Laatst online: 04-08 12:16
en nog een leuk 'nadeel' sommige routers kunnen windows networking niet van de bekabelde verbinding naar de wlan doorsturen. Access points kunnen dit wel. schemaatje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
UTP                                  WiFi
--------------> WLAN access point  -  -  -> Wlan Clients

UTP WAN         |----------------|   WiFi
--------------->|   WLAN router  | -  -  -> Wlan Clients
UTP LAN         |                |  
--------------->|----------------|

utp lan komt dus niet bij de wifi verbinding (en andersom)

Dit heb ik overignes zelf geconstateerd. Ik maak gebruik van een linksys router

[ Voor 16% gewijzigd door elgringo op 06-10-2003 19:24 ]

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Ik stel ten eerste voor dat je je even in gaat lezen op het onderwerp. Begrippen die zomaar langsvliegen kun je met tweemaal klikken zelf nalezen via Google.

En ten tweede: het 802.11b-protocol ondersteunt 127 clients. Voor jouw situatie is ieder AP geschikt, maar let - zoals Nelske aangeeft - er op dat je niet de eerste de beste hobby-bob AP van de Gamma koopt. Neem een beetje kwaliteit.
Oh, en vergeet niet dat je de bandbreedte deelt met de gebruikers :)

Verwijderd

Rataplan schreef op 06 October 2003 @ 19:21:
[...]
Voor een goed begrip: als je 1 accesspoint koopt, en 1 hardware-router, dan kunnen *toch* alle 16 bewoners internetten. Right?
Yupz, alleen zal de variant van een WLAN-router (met een switch/hub indien > 4 bekabelde computers) goedkoper zijn ;)

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 16:33

elinsen

Fear me......

Verklaar dan eens waarom een normaal accespoint van 3com o.i.d. een RJ45 aansluiting heeft.

En router is niet gelijk aan switch, ookal zitten ze soms in dezelfde behuizing.
Dat klopt, die is dan voor het koppelen van je Acces Point direct aan je PC, waardoor je een netwerkje vormt met een draadloos apparaat, zoals bijvoorbeeld een laptop met WLAN kaartje. Hierbij draai je dus enkel een netwerk en dus geen internet delen. (Tenzij een van de beide computers al een internet verbinding heeft en deze deelt)

E.P.M. Linsen

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Als we het voor de topicstarter een beetje duidelijk maken :) :
Wat je nodig hebt is:
1 ADSL/Kabel-modem + abonnement uiteraard :)
1 WLAN router of 1 WLAN AccessPoint + BroadBand-router
n WLAN-kaartjes(n = aantal studenten die van WLAN gebruik willen maken)
Eventuaal een hub of switch als je meer dan 4 (of 8, afhankelijk van het aantal porten op je router) vaste porten nodig hebt.
en kabeltjes enzow, maar daar kom je zelf wel uit :)

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 19:24:
Yupz, alleen zal de variant van een WLAN-router (met een switch/hub indien > 4 bekabelde computers) goedkoper zijn ;)
Allicht :) just checking the functionality, thanks :>

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

elgringo schreef op 06 October 2003 @ 19:22:
en nog een leuk 'nadeel' sommige routers kunnen windows networking niet van de bekabelde verbinding naar de wlan doorsturen. Access points kunnen dit wel. schemaatje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
UTP                                  WiFi
--------------> WLAN access point  -  -  -> Wlan Clients

UTP WAN         |----------------|   WiFi
--------------->|   WLAN router  | -  -  -> Wlan Clients
UTP LAN         |                |  
--------------->|----------------|

utp lan komt dus niet bij de wifi verbinding (en andersom)

Dit heb ik overignes zelf geconstateerd. Ik maak gebruik van een linksys router
Dan is er waarschijnlijk vergeten om poortmappings naar het wifi deel open te zetten voor smb-verkeer (137-139,445).
Daarnaast is een WINS server in geval van meerdere subnetten ook wel handig :+

• jadjong
  • Niet online
Router:

Apparaat dat rout tussen 2 interfaces(aansluitingen). Sommige routers hebben meerdere aansluitingen, alleen zijn zij voor een student niet te betalen.

Router met meerder LAN aansluitingen.:

Dit is dezelfde router als hierboven en heeft ook 2 interfaces, alleen is 1 van de 2 intern doorgelust naar een ingebouwde switch.

Accespoint:

Apparaat wat een brug vormt tussen meerdere draadloze apparatuur en in sommige gevallen tussen draadloos en niet draadloos. Hier kan data vrij over de verschillende draad en draadloze interfaces.

Accespoint met router:

Dit is dezelfde als hierboven, alleen is er een stukje software extra op geplaats welke routing mogelijkheden mogleijk maakt.

Nu zijn er ook nog combinaties van router, accespoint en switch/hub enz. maar die komen allemaal op hetzelfde neer.

Een router is dus niet, zoals velen denken, een apparaat met meerder interne poorten en een enkele externe poort. Een WLAN accespoint onderscheid zich niet van een WLAN router door het aantal ethernet aansluitingen. DHCP heeft niet veel te maken met het mogleijke aantal clients.

[ Voor 15% gewijzigd door jadjong op 06-10-2003 19:39 ]

• elgringo
  • Laatst online: 04-08 12:16
Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 19:35:
[...]

Dan is er waarschijnlijk vergeten om poortmappings naar het wifi deel open te zetten voor smb-verkeer (137-139,445).
Daarnaast is een WINS server in geval van meerdere subnetten ook wel handig :+
was een wins server?

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

[google=wins server], en dan de eerste hit :{

Verwijderd

Topicstarter
Dank u allen, ik heb de configuratie compleet O-)

Linksys Wireless LAN Access Point / Router 54Mb
Linksys Wireless LAN PCI Card 54Mb x 16

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

let er wel op dat je overal in je huis met 1 AP voldoende bereik hebt...ik heb uit ervaring geleerd dat je door houten vloeren wel redelijk bereik hebt, maar dat het bij gewapend beton toch wel lastig wordt....meedere goedkopere AP's kunnen dan een oplossing bieden...

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 20:17:
Heeft iemand enig idee hoe snel de backplane is die hierin zit?

En voordat iemand het vraagt: de backplane bepaalt hoeveel mensen tegelijk @54Mb kunnen netwerken.

Ik kan nooit nuttige info over backplanes bij elkaar Googlen :'(

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 20:17:

Dat is redelijk prijzig. Zijn het rijke studenten of is kabel echt geen optie?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-08 21:09

DDX

AlKoholiK schreef op 06 October 2003 @ 20:22:
let er wel op dat je overal in je huis met 1 AP voldoende bereik hebt...ik heb uit ervaring geleerd dat je door houten vloeren wel redelijk bereik hebt, maar dat het bij gewapend beton toch wel lastig wordt....meedere goedkopere AP's kunnen dan een oplossing bieden...
denk hier goed aan idd
vaak red je 2 verdiepingen net aan

als het beetje groot huis is met veel muren (en dat zel wel als er 16 mensen wonen)

kan je misschien beter wat meer ap's neerzetten
en dan is een ap van een goed merk (intel / 3com ofzo?) wel aan te raden
dan kan je roamen tussen de ap's

https://www.strava.com/athletes/2323035

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Nee ... het aantal pc's dat per kabel kan worden aangesloten.
Gewoon simpel switchje erbij kopen als je meer dan 4 bekabelde PC's aan wil sluiten :)

Routers (huis/tuin en keuken gebruik) hebben vaak maar 4 soms 8 poorten.
Niet echt nuttig als de gebruiker wireless wil he :Z
Nope:
Modem -> WLAN router -> WLAN netwerkkaartje
of
Modem -> router -> Accesspoint -> WLAN netwerkkaartje
Driek schreef op 06 October 2003 @ 19:16:

en wat hierboven staat inderdaad
Beetje onzin, vind je ook niet? een accesspoint kan geen internet delen ... en een (WLAN)-router wel.
elinsen schreef op 06 oktober 2003 @ 19:18:
[...]
Dan heb jij de enige met RJ11 .... een accesspoint heeft een RJ45 uplink voor naar een netwerkverbinding ... nogmaals: je kan niet delen met een accesspoint ... je hebt altijd een router nodig. Of je nu wel of geen kabels gebruikt.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Verwijderd schreef op 06 oktober 2003 @ 20:17:

Waarom geen 11 MBit? Voor internet meer dan zat, zeker als je je bandbreedte ook nog moet delen met 16en .... leuke merken: ASUS, Linksys, SMC (of Cisco en 3com als je geld teveel hebt ;) )

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

bobsnl schreef op 06 oktober 2003 @ 21:23:
[...]

Waarom geen 11 MBit?
Ik vermoed omdat ze onderling ook nog wel'ns een bestandje willen uitwisselen. Scheelt ook weer in het internetgebruik.

Verwijderd

bobsnl schreef op 06 October 2003 @ 21:20:
Niet echt nuttig als de gebruiker wireless wil he :Z
Als je nou eens niet te snel conclusies zou trekken met een dergelijk toontje? :/

TS geeft aan dat hij 4 poorten weinig vindt (hij snapt ook niet echt dat die poorten niets met wireless te maken hebben). Ik geef aan dat het alleen nodig is een switch/hub bij te plaatsen indien er meer dan 4 bekabelde clients zijn. Vaak is er al een klein beetje infrastructuur aanwezig en dan is het onzin alles volledig op wireless over te zetten.

Dus voordat je in het vervolg op een dergelijk toontje begint.........

tweakhuis: Let er overigens op dat 54 Mbit wireless apparatuur vaak een beperkter bereik hebben, dan 11/22 Mbit apparatuur. Als het een redelijk groot huis, is dan zou ik persoonlijk kijken voor senao apparatuur. Dan weet je 100% zeker dat de verbinding altijd perfect is :)

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Dat is nog nnnnnnet geen Googlewhack :D Ik denk dat je iets meer info over dat spul moet geven - alternatieve merknamen en zo ;)

<slijm>Weet jij niet iets over die backplane? Ah, toe?</slijm>

Verwijderd

Foutje van me. Bedoelde Senao i.p.v. Seanao |:(

www.zx-yagi.nl of www.wifishop.nl.
Kost wel wat centen, maar dan kan je de halve wijk van wifi voorzien :+ (www.senao.com.tw / www.senao.be)

En ik weet net zo veel over die backplane als jij :+

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 21:39 ]

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

Ik sluit ook nog wel es studentennetwerken aan. Grootste probleem is vaak dat je te maken krijgt met oude pc's. Studenten met een pentium 100 willen dan ook internetten, en ja, daar staat weer windows 95 op. Dan is wireless niet echt een optie. Waarom niet? wireless is er niet voor gemaakt om op een pentium te draaien. USB mist dan vaak ( dan zit je weer met PCI kaarten te kl*ten, en sommige PCI kaarten hebben weer PCI2.2 nodig).
Verder: 16 clients op een accesspoint kan wel, maar dit is af te raden. Wat je krijgt is dat de snelheid soms erg inzakt, heb je een 8Mbit DSL verbinding dan wil je zoiets niet. Wat je dan als optie hebt, is meerdere AP's, of een gecombineerd bedraad/draadloos netwerk (zit je alsnog met kabels te kl*ten).
Test goed voordat je een draadloos netwerk aanlegt. Je hebt al snel met een investering te maken van 5-600 euro, en als het dan niet werkt, tjah, dan zit je. Studenten willen nog al eens een eigen (oude) magnetron hebben, wordt die even aangezet, dan kan het hele wireless netwerk einde verhaal zijn voor een paar minuten.

Conclusie: wireless kan wel, maar test van te voren goed of het gaat werken in een studentenhuis. Bekabeld netwerk is nog steeds de beste/stabielste optie. Je weet zeker dast het gaat werken, ook met oude pc's, en je snelheid blijft altijd gegarandeerd. (op kazaa grapjes na natuurlijk).

TweakBlog

Pagina: 1