Toon posts:

[MD] wordt een minidisc nu wel of niet slechter ?

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een minidiskspeler, en na enkele verhitte discussies met mensen, leg ik een heel simpel probleem voor aan mensen op dit forum :

Wordt een minidisk nu wel of niet slechter als je hem heel vaak draait en zo ja of nee: waarom niet ?

Aub dit topic niet meteen sluiten, want ik zit wel degelijk met dit 'probleem'.

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 14:07

Tux

Een MiniDisc is een optisch medium dus door veel draaien zou het niet mogen verslijten.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

miniDISC
Dus het is een digitale manier van opnemen van een soort mini cdrw tje>>>
You do the math

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Draaien wordt ie niet slechter van.

Theoretisch wordt ie slechter van het opnemen van nieuw materiaal, volgens Sony kan je echter tienduizenden keren opnemen zonder kwaliteitsverlies.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39
Ik opslagmedia &.. heb je denk ik meer reacties omdat jouw vraag gaat over het medium (het wel of niet slechter worden daarvan ;) )
Ik heb geen report gemaakt omdat ik de keuze aan jouw laat :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef ook eigenlijk slechts een simpel antwoord : alleen ; wordt hij van het heel vaak beluisteren slechter, zoals een cassettebandje? Misschien hoort hij daar meer thuis, maar ja, staat nu al hier.
Toch bedankt alvast :)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een minidisc wordt eigenlijk alleen slechter naarmate meer tijd verstrijkt. Van mijn eerste generatie minidiscs (bijna 5 jaar oud, Maxell), is een flink aantal niet meer goed af te spelen op mijn walkman. In m'n deck heb ik ze trouwens nog niet geprobeerd (gebruik dat deck vrijwel nooit om af te spelen)

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb geen minidisc en ben ook niet echt op de hoogte daarvan, maar:

Het is toch niet meer dan een CDRW in een kleiner formaat :?

Dus in dat geval lijkt me niet dat ie steeds slechter wordt als je 'm vaak afspeelt.
Ik kan wel begrijpen dat op een gegeven moment het punt van "te vaak gewist en beschreven" aanbreekt, zoals bij een reguliere CDRW.

Lijkt me niet dat bij alleen afspelen echt noemenswaardige slijtage optreedt, dat ding zit immers in een behuizing. Als je er met je vingers aankomt (door de behuizing heen), kan ik wel weer bedenken dat de kwaliteit minder kan worden (kans op bad sectors zegmaar).

Laten we natuurlijk niet vergeten dat de kwaliteit van CDR en CDRW's wel na verloop van tijd (jaaaaren?) minder wordt of gewoon rot gaan (kwam de consumentenbond oid een tijdje geleden mee).

Samengevat: mijn mening is dat als je je MD 1x opneemt en 1000x achter elkaar afspeelt de kwaliteit nog net zo goed is (mits je natuurlijk een beetje fatsoenlijk ermee omgaat). Bij een tape wordt natuurlijk veel met de "band" gespeeld en het magnetisme neemt af naarmate je 'm vaker beluistert.

Verwijderd

Nou, ik heb 3 jaar een MD gehad (2 stuks) en ik had zelf wel het idee dat de disc slechter werden. (na een jaar of zo had mn MD-deck wel eens moeite met het schrijven van de TOC van bepaalde discs). Ik had alles van Sony en vooral de MD's die NIET van Sony waren leken meer aan slijtage onderhevig.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Het ATRAC systeem op MiniDiscs zorgt ervoor, dat je serieus ettelijke honderdduizenden keren kunt opnemen en afspelen op een MiniDisc schijfje. De data wordt op een speciale manier neergezet, die niet direct is te vergelijken met het CD-R(W) verhaal. Ga maar eens op zoek naar tech docs over de Sony MD, dan zal je begrijpen wat ik bedoel.

Dus op de vraag in de topicstart: nee, bij normaal gebruik wordt een minidisc niet slechter, maar als je er erg los/makkelijk mee om gaat, bestaat die kans wel door krassen en stof ;)

Zie voor veel info etc: http://www.minidisc.org/

[ Voor 5% gewijzigd door Remy op 06-10-2003 19:14 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Wat Mikejarod net zegt dacht ik dus ook. toch zeggen hele volksstammen dat een minidisk wel degelijk slechter wordt als je hem vaak afspeelt. ik begrijp er nog steeds geen moer van.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:23
Over de manier van opslaan en evt integriteits-checks weet ik niets, maar het fysieke medium opzich in precies hetzelfde als een CD. DUs als men claimt dat CD's 100 jaar mee gaan, kunnen minidiscs dat ook. Minidisc heeft dus absoluut geen last van slijtage zoals een casettebandje dat heeft (net zomin als een CD dat heeft).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik heb wel de indruk dat MD's niet zo stevig zijn.
Ze zitten wel in een behuizing, maar ik zie het bij mij, ik heb in mijn rugzak een paar losligende md's die wat te verdragen krijgen, en deze schokken nu soms bij het afspelen.

offtopic: Gaat de MD dood door de MP3 spelers?!

• Brent
jvvv schreef op 06 October 2003 @ 19:51:
Ik heb wel de indruk dat MD's niet zo stevig zijn.
Maar jij gaat er wel erg ruw mee om, ik vraag me af of dat veranderd als je CD's gaat gebruiken.
jvvv schreef op 06 October 2003 @ 19:51:
offtopic: Gaat de MD dood door de MP3 spelers?!
Hmm, denk het niet zo snel. Ik heb wat vrienden in het muziekantenwereldje en die (en waarschijnlijk dus wel meer) gebruiken minidisc veel, mede omdat je dus heel goed op kan nemen en editten en etc. etc. etc met een hele goede geluidskwaliteit en goed compatibel met hifi hardware.

Minidisc is een soort all-in oplossing. MP3 is een mooi formaat, maar vind maar eens goede hardware om even flexibel te zijn als de minidisc. Die zijn er AFAIK niet, en anders zullen ze wel niet goedkoop zijn. MP3 is natuurlijk voor onderweg met koptelefoon heel handig, maar buiten dat val je toch weer snel terug op CD.

• Mike Jarod
  • Niet online
Ik heb wat vrienden in het muziekantenwereldje en die (en waarschijnlijk dus wel meer) gebruiken minidisc veel, mede omdat je dus heel goed op kan nemen en editten en etc. etc. etc met een hele goede geluidskwaliteit en goed compatibel met hifi hardware.
Ik zit erg dicht bij / in het muziekwereldje en zover ik weet wordt er niet veel gebruik gemaakt van MD omdat daar een soort van compressie (a la MP3 maar dan anders) wordt gebruikt :)

"Masters" gaan meerendeel op DAT of CD.

• Brent
mikejarod schreef op 06 October 2003 @ 20:04:
[...]

Ik zit erg dicht bij / in het muziekwereldje en zover ik weet wordt er niet veel gebruik gemaakt van MD omdat daar een soort van compressie (a la MP3 maar dan anders) wordt gebruikt :)

Uiteraard, "Masters" gaan (AFAIK hoor, zit er zelf niet in) altijd op tape, maar buiten het opnemen van mastertapes om CD te maken om, word het tamelijk veel gebruikt (meer dan ik dacht iig).

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 21:07
Heb ook een aantal MD-walkmans gehad (heb nu iPod , en dat is echt wel en verbetering vind ik) De kwaliteit zou niet mogen verslechteren aangezien het om digitale media gaat , maarja een mdtje in je zak waar ook een paar zandkorrels in zitten gaat natuurlijk niet beter klinken en
md`s kunnen ondanks de behuizing toch best wel makkelijk beschadigen is mijn ervaring.

• Brent
Uiteraard, maar als je iPod klappen krijgt kan het ook zijn dat de schijf erin stuk gaat. Bovendien is een iPod een compleet andere manier van muziekdragen dan minidisc. Op een iPod zet je (bijna) je hele muziekverzameling om onderweg of als je anderen niet tot last wil zijn ofzo te beluisteren. Minidisc is meer een CD/cassette-achtig iets wat je wat breder in kan zetten.

• mcb1
  • Laatst online: 22-02 21:35
Of het "schijfje" op zich slechter wordt weet in niet. (Veroudering zal bij een MD ook optreden, de vraag is alleen op welke termijn)

Mechanisch zal er wel wat slijten. (rond draaien, klepje???)

Verder wordt een MD zeker wel gebruikt door muzikanten. Lekker handig om in een oefenruimte even een opname te maken o.i.d. Maar voor het serieuze werk is de MD niet geschikt.

mcb1

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 16:39

GreeTz

took the red pill

Tux schreef op 06 October 2003 @ 18:52:
Een MiniDisc is een optisch medium dus door veel draaien zou het niet mogen verslijten.
Dit is niet waar, het is zowel optisch als machnetisch, dit wil zeggen dat de laser een putje in de schijf brand hier wordt terplekke de kunstof (voorzien van metaalfilm) gemachnetiseerd met de betreffende data. Wanneer het schijfje niet opnieuw 'gesmolten' word (re-record oid). Zal de data op MD blijven staan, aangezien de kunstof niet te magnetiseren is bij normale temperaturen.

Alleen:           DE GROETJES

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 16:39

GreeTz

took the red pill

mcb1 schreef op 06 oktober 2003 @ 21:42:
Verder wordt een MD zeker wel gebruikt door muzikanten. Lekker handig om in een oefenruimte even een opname te maken o.i.d. Maar voor het serieuze werk is de MD niet geschikt.
Mwah das toch serieus werk zat? Of bedoelde je multitrack recording ed ?
mikejarod schreef op 06 October 2003 @ 20:04:
[...]
Laatste is helemaal correct, maar dat iemand die volgens eigen zeggen zo dicht in / bij het muziek wereldje zit zo bar weinig over compressie weet (te vertellen) zegt mij meer dan genoeg over diegenes binding met het muziekwereldje ;) NFI

[ Voor 46% gewijzigd door GreeTz op 06-10-2003 21:53 ]

Alleen:           DE GROETJES

• mcb1
  • Laatst online: 22-02 21:35
GreeTz schreef op 06 October 2003 @ 21:49:
[...]

Mwah das toch serieus werk zat? Of bedoelde je multitrack recording ed ?
Yep!

HD-recorder is dan wat leuker om mee te spelen.

mcb1

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Chiel schreef op 06 October 2003 @ 21:24:
Heb ook een aantal MD-walkmans gehad (heb nu iPod , en dat is echt wel en verbetering vind ik) De kwaliteit zou niet mogen verslechteren aangezien het om digitale media gaat , maarja een mdtje in je zak waar ook een paar zandkorrels in zitten gaat natuurlijk niet beter klinken en
md`s kunnen ondanks de behuizing toch best wel makkelijk beschadigen is mijn ervaring.
Em....Weet niet wat jij er allemaal mee uitspookt dan, maar er zijn mensen die hebben tests met minidiscs uitgevoerd.

Je kon ze onder andere in kokend water gooien en uit een rijdende auto gooien op de snelweg. Probeer dat eens met je iPod :D

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Mike Jarod
  • Niet online
Laatste is helemaal correct, maar dat iemand die volgens eigen zeggen zo dicht in / bij het muziek wereldje zit zo bar weinig over compressie weet (te vertellen) zegt mij meer dan genoeg over diegenes binding met het muziekwereldje ;) NFI
Er is een verschil tussen mensen die zich bezig houden met het technische verhaal, en mensen die zonder technische details gewoon muziek willen maken ;)

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 14:27
In mijn ervaring met MD heb ik eigenlijk nog nooit een MD gehad die het nu niet meer doet. 1x eentje, die het vanuit de doos al niet deed.
Nu gebruik ik MD al 6 jaar ofzo.

Verder zijn ze in vergelijking met CDs en CDRWs veel beter beschermd.
CD's beschadigen toch best snel zodra ze buiten het doosje zijn vind ik.
En ik ben heus zuinig op mijn spullen, want al mijn MD apparatuur doet het nog, met name mijn portable bij bijna dagelijks gebruik.
CDR's die hier op een spindel liggen, of in een nette beschermmap beginnen al de verslechten na ca 3 jaar...

MP3 komt voor mij nog bij lange na niet in de buurt van MD.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

MaDLiVe

.-Observer-.

DarkHelmet schreef op 09 October 2003 @ 11:47:
In mijn ervaring met MD heb ik eigenlijk nog nooit een MD gehad die het nu niet meer doet. 1x eentje, die het vanuit de doos al niet deed.
Nu gebruik ik MD al 6 jaar ofzo.

Verder zijn ze in vergelijking met CDs en CDRWs veel beter beschermd.
CD's beschadigen toch best snel zodra ze buiten het doosje zijn vind ik.
En ik ben heus zuinig op mijn spullen, want al mijn MD apparatuur doet het nog, met name mijn portable bij bijna dagelijks gebruik.
CDR's die hier op een spindel liggen, of in een nette beschermmap beginnen al de verslechten na ca 3 jaar...

MP3 komt voor mij nog bij lange na niet in de buurt van MD.
Zolang je geen lp2/4 gebruikt en opneemt van cd'tjes kan ik je alleen maar gelijk geven. Toch vrees ik dat MD toch een mislukt medium is.

Ik heb ook jarenlang MD's gebruikt en nooit last gehad van kapotte md's. Ze zijn iig stukken robuuster dan cd's :P (dat kan ik niet van de spelers zeggen :P)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Pagina: 1