Toon posts:

Telefoonkabel als utp? En zo ja max. lengte?

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb middels de search al uitgevonden dat je idd een telefoonkabel kunt gebruiken voor een UTP netwerkverbinding. Nu vraag ik me alleen af of daar een maximale lengte voor is. Ik moet namelijk 70 meter overbruggen en een nieuwe kabel leggen is niet echt een optie.

Hoe moet ik ALS dit kan trouwens mijn netwerkkaarten configureren MOET dat naar 10mbit full duplex of naar half duplex gezien het feit dat ik 100 mbit niet zal halen.

Bovendien maakt het uit HOE ik die stekker maak of moeten het gewoon 4 aders zijn die ik aan beide uiteinden in dezelfde volgorde in een stekker stop (wel omgedraaid uiteraard, hij moet twisted TOCH?)

Weet een van jullie _/-\o_ of en zo ja HOE dit kan omdat ik er geen volledige uitleg van kon vinden.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kansloos.
Een metertje okee, maar 70 meter telefoonkabel is veeel te slecht om als UTP vervanging te dienen.

Verwijderd

Nee dit gaat zeker weten niet lukken..... Anders had iedereen wel telefoonkabels als vervanging voor UTP door het huis geen getrokken

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK dank je wel dit lijkt me duidelijk......

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 15:28

jasjenl

Liab A Tymo

UTP als telefoonkabel kan ik me nog wat bij voorstellen, dat hebben we bij mij op kantoor ook, maar andersom? Volgens mij wordt dat niks... Je mist volgens mij sowieso al een aantal aders, bij UTP heb je er toch 8 nodig en geen 4.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:07
jasjenl schreef op 06 oktober 2003 @ 16:51:
UTP als telefoonkabel kan ik me nog wat bij voorstellen, dat hebben we bij mij op kantoor ook, maar andersom? Volgens mij wordt dat niks... Je mist volgens mij sowieso al een aantal aders, bij UTP heb je er toch 8 nodig en geen 4.
100BaseTX Ethernet (100Mbit met cat5(e)) gebruikt er maar vier 1,2,3 en 6 geloof ik

[offtopic]thekip, je ondertitel verneukt de layout

[ Voor 5% gewijzigd door robbert op 06-10-2003 16:55 ]

Verwijderd

jasjenl schreef op 06 oktober 2003 @ 16:51:
10mbit kan op 4 draadjes gloof ik. 100mbit iig niet.

Verwijderd

Topicstarter
weet ik :D

hierdoor vallen je posts meer op :D

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 16:53 . Reden: EDIT :D ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 16:53:
[...]

10mbit kan op 4 draadjes gloof ik. 100mbit iig niet.
bullshit, 100mbit gaat ook gewoon over twee aderparen = 4 aders)
10mbit moet ook over 2 aderparen, vanwege de T in UTP (twisted)
robbertkrebbers schreef op 06 October 2003 @ 16:52:
[offtopic]thekip, je ondertitel verneukt de layout
doe er wat aan :+

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 18:40
70m is echt wel veel hoor.
Ik dacht dat telefoonkabel dezelfde impedantie heeft als UTP kabel en is ook getwist, dus in principe zou het moeten mogelijk zijn. Je hebt wel de 4 aders nodig in je kabel natuurlijk, ik zou zeggen, probeer het gewoon. Als je de 4 aders gebruikt, zet je NIC dan maar op 10mbit fdx.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Dikke Foaf schreef op 06 October 2003 @ 16:57:
Als je de 4 aders gebruikt, zet je NIC dan maar op 10mbit fdx.
ik zou gewoon 100mbit full duplex doen als je nic+switch 100mbit kunnen :P

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 18:40
Op 100Mbit word ook de frequentie hoger die op de kabel zit, waardoor je gevoeliger word voor storingen en impedantieverschillen, je hebt dus meer kans op 10Mbit dan op 100Mbit, maar als je het toch probeert, kan je het ook even op 100Mbit proberen idd.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

hmm, wacht ik zit verkeerd, ik dacht dat er UTP kabel gebruikt werd.
Nee telefoonkabel kan niet gebruikt worden voor netwerk, ook niet voor 10mbit, krijg je alleen problemen mee!

Verwijderd

Of je telefoonsnoer is getwist of niet hangt af van de fabrikant. Volgens mij hoort het eigenlijk wèl getwist te zijn, maar zonder werkt het ook wel (zeker op korte afstanden). Èchte cat5(e) kabel heeft 4 twisted pairs, maar die worden alleen bij 1000Base-TX (gigabit ethernet dus) allemaal gebruikt. Bij 100MBit kun je 2 verbindingen maken met één kabel door de ongebruikte paren op een tweede stekker te zetten (bij mij werkt dat prima over 35 meter :)). Gebruik dan geen ISDN kastjes van de Gamma of zo, die sluiten iets kort waardoor het niet werkt (bij mij niet tenminste). Eén lijn werkt dan wel, overigens.

Met telefoonkabel kun je wel storing verwachten, 100 MBit werkt waarschijnlijk niet lekker (zoals Dikke Foaf hierboven al vermeldt is dat o.a. door de hogere frequentie). Misschien krijg je er 10 MBit (half duplex) wèl doorheen, full duplex kon al wel eens moeilijk worden. Je stuurt met half duplex geen signalen tegelijk heen-en-weer, en zonder voldoende afscherming (daar zijn die twists voor in uTp) kun je dan zeker problemen verwachten. Of het lukt hangt OOK af van storingsbronnen die onderweg 'langs de lijn' zitten, zoals TL verlichting en trafo's.

Succes ermee, en laat nog ff weten of het lukt (als het *wel* lukt is het natuurlijk erg handig om te weten!). Laat ook nog even weten wat voor NIC's je hebt, dat kon ook nog uitmaken...

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga het ff proberen, als het lukt dan post ik het nog wel, luckt het niet... JA..... dan ook :D
Pagina: 1