kan niks meer kopieren van ibm schijf

Pagina: 1
Acties:

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
ik heb net een asus a7n8x aangeschafd en er natuurlijk gelijk ingepropt.
Nu zitten er 2 hdd's in, een 40 gig 5200 rpm seagate schijf en een 61,5 gig ibm deskstar 7200 rpm schijf. ( seriecode: IC35L060AVER07-0 )

Na het installen van het nieuwe mobo start windows xp van de ibm schijf niet meer op...post gaat langzaam bij het detecteren van de schijf en nadat je ongeveer 1 seconden het winxp logo te zien krijgt...blauw scherm.. (long time no see :9 )

dus even met opstartdisc gestart maar krijg geen toegang tot de schijf..bestaat gewoon niet volgens da ding...
dus even partitie geformat op de seagate schijf en daar fresh install van winxp pro op.
daarna antuurlijk ff reboot maar dan doet tie het dus nie meer...ibm schijf maakt raar geluidje maar wordt wel herkend.
dus gewoon laten lopen..na een tijdje nog is gekeken (was ff ete :) ) en hij is zowaar geboot.
ook alle stations staan er mooi bij. maar bij het openen van een station gaat tie al langzamer dan normaal, maar alle bestanden stonden er nog op (praise the lord _/-\o_ .....dacht ik.. ) dus ik wilde even me betanden naar de seagate schijf kopieren maar kan geeneen bestand openen of kopieren..krijg dan een I/O error..

nu staan er vooral grote bestanden op, dus iso's en films (helemaal legaal natuurlijk :) ) en die zijn wel opnieuw te downloaden maar ook een aantal kleine dingen die wel belangrijker zijn zoals documenten en save games..

dus ff ibm testproggie op floppy en reboot maar herkend de schijf niet meer...dus nog een x..en nog een x..en nog is..en...
na een aantal x was ik weer terug in windows (volhouder wint 8) ) maar ben nu een beetje bang om weer te rebooten want straks heb ik dat geluk warschijnlijk niet meer..

dusja...is er een manier om een gedeelte van m'n data weer terug te krijgen??
((een collega van mij kwam met het id dat je niet via een andere schijf windows kan booten en dan bij die betanden kan komen omdat je niet als admin ingelogt bent...???))
ik hoop dat iemand mij hier even mee kan helpen..want dit is echt ...jammer...

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Kom je er ook niet met de IBM HD-tools aan?

Misschien met Spinrite dan, zie: www.grc.com.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
ja maar als je even het hele verhaal doorleest dan lees je ook dat nu nog opnieuw starten nogal een risico is aangezien hij dat de vorige x pas na ik weet nie hoeveel reboots weer pakte...dus ik ga het zeker proberen maar dan wel als laatste.

wat betekend die I/O error eigelijk??

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Kijk ff in de faq, daar staat een hoop over verloren data terughalen. Er zijn een aantal "truukjes" die je kan toepassen om je schijf (hopelijk) weer te laten werken:

- Een nieuwe printplaat erop zetten (van zelfde type HD), hier zit vaak het defect als je HD niet meer gedetect wordt.

- Schroef je HD even los en leg hem op de zijkant. Boot nu de pc. Dit heeft bij mij meerdere malen gewerkt.

- Boot van een knoppix cd en probeer dan je data te copyen.

Maar probeer eerst de datarecovery progjes (zie faq), nu je toch al in windows zit.

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Topicstarter
als ik het goed begrepen heb zijn de meeste test en recovery proggies toch echt bootable floppys (net als ibm proggie) en dat gaat dus een beetje lastig want dan moet ik weer rebooten...

printplaat kan ik zo niet aankomen..en is het kopen ook niet waard..dan is een nieuwe goedkoper denk ik.. maar hij maakt zoeizo ook raar geluidje dus ligt niet alleen aan de printplaat.

via knoppix heb ik al geprobeerd (weet niet welke versie kreeg cd bij pcm vorige week) maar werkt niet goed.. maar knoppix pakt toch zoiezo geen ntfs partities??

truukjes van op z'n zijkant leggen, klein tikje geven (gefrusteerd klapje heet het geloof ik in de faq :) ) heb ik al geprobeerd maar wil niet echt..

[ Voor 4% gewijzigd door intuliegend op 06-10-2003 16:39 ]

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Er zijn zat tooltjes voor windows, zoals getdataback en r-studio. Als je hardeschijf een kgg-kgg-kgg geluidje maakt, KAN het helpen om hem een paar dagen met rust te laten. En knoppix kan wel ntfs partities aan (alst goed is)
Pagina: 1