Toon posts:

Wat belast een software raid het systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 65 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Vraag ik zit te twijfelen om een software raid te kopen of een hardware raid. Word het systeem erg belast bij veel hd werk. Ik ben van plan om in raid 5 te draaien.

ik zit te twijfelen tussen adaptec 2410 en een promise FastTrak S150 SX4

Verwijderd

Die promise FastTrak is echt een erg mooi kaartje, voor erg weinig geld. Voor dat geld zou ik de meerwaarde van hardware raid echt nemen :)

[mierenneuk]
Software raid hoef je niet te kopen :+
[/mierenneuk]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 15:46:
[mierenneuk]
Software raid hoef je niet te kopen :+
[/mierenneuk]
Windows 2000 kan geen software RAID 5 iig, win2k server wel
Windows XP kan het ook niet zonder een bepaalde hack dus je zal het wel moeten kopen ;)

reviews: Hardware en software RAID 5 performance in Windows XP Lees dit maar eens door.

Alle proemn in n drek

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29

Sick Nick

Drop the top!

Mja, maar je wat is de kans dat zijn windows versie legaal is? En zo nee, hoe groot denk je dan dat de kans is dat ie een ander OS tevoorschijn kan toveren ;)

Anyway, de allergoedkoopste 'hardware' raid kaartjes belasten net zo goed de cpu als bij software raid. Net zoveel als de onboard oplossingen. Nu weet ik niet wat voor chip er op die adaptec en promise zitten.

[edit]
Na wat google werk bleek dat de promise S150 SX4 gewoon net zo hard de cpu belast als een software oplossing. Het enige voordeel wat je dan met die kaart heb is dat je extra IDE poorten krijgt.

[ Voor 23% gewijzigd door Sick Nick op 06-10-2003 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat klopt de promis s150 sx4 belast dit is ook een software raid en belast de cpu maar de adaptec niet deze is een hardware raid controler. ik wou graag het verschil weten of deze groot is

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bierkameel schreef op 06 oktober 2003 @ 15:52:
Windows 2000 kan geen software RAID 5 iig, win2k server wel
Windows XP kan het ook niet zonder een bepaalde hack dus je zal het wel moeten kopen ;)

reviews: Hardware en software RAID 5 performance in Windows XP Lees dit maar eens door.
Die hack werkt ook bij Win2K Pro :)

Wat betreft de CPU belasting; dat verschilt per systeemconfiguratie en RAID controller. Het valt in principe wel erg mee :)

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:34

Mex

Grootste nadeel van software raid is dat je er niet van kan booten.

Verwijderd

Kan iemand mij nog 1 keer kort het verschil tussen sw en hw raid uitleggen?
Ik krijg binnenkort een nieuwe PC met S-ATA Raid 0 controller onboard (Asus P4P800). Ik laat m assembleren met 2 Seagate Barracuda 80 G S-ata schijven in Raid 0. Wordt dit in de BIOS ingesteld? Hoef ik dan in WinXP niets meer te doen?

Of moet ik juist kiezen voor Raid configuratie in XP? (SWraid) Wat is optimaal?

En: lever je bij meerdere partities weer snelheidswinst in? De winkel beweert dat Raid 0 alleen zin heeft ongepartitioneerd (1 partitie). Onzin. Toch??

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:34

Shuriken

Life is all about priorities

Software raid = Het Operating System regelt het geheel
Firmware raid = Een kaart met daarop een firmware die e.a. regelt
Hardware raid= Een kaart met daarop een Processor en geheugen die alles afhandeld.

Firmware raid kaarten kunnen meestal alleen raid 0, 1 en soms nog 1+0 (en JSBOD)
Hardware raid kaarten kunnen 0,1 maar ook de gecompliceerdere versies (zoals bv. 5) waarvoor XOR berekeningen nodig zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Shuriken op 15-01-2004 11:57 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Als je ene kaartje in je pc stopt, wil nog niet zeggen dat je echt hardware raid hebt. Bij promise is het bijvoorbeeld het geval dat het nog steeds grotendeels software raid is. Als je een goed ide raidkaartje wil, dan koop je een 3ware kaartje.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

oldcaptain: je hebt hierover al een topic geopend. Het is niet de bedoeling om je probleem/vraag op meerdere plaatsen onder aandacht te brengen. Dat komt nogal opdringerig over en niemand verdient hier een voorkeursbehandeling.

Herlees eens de [faq]registratievoorwaarden[/] en dan met name het forumgedrag gedeelte om een beter beeld te krijgen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten. En dat is dus niet topics openen zonder de subforum-FAQ te raadplegen en crossposten B)

[ Voor 40% gewijzigd door BalusC op 15-01-2004 12:28 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.