Toon posts:

XP zegt dat mn schijf aant overlijden is?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens t logboek van xp.
Ik krijg dagelijks een uitroep teken(geel) in t log boek, met de tekst:

Het stuurprogramma heeft vastgesteld dat apparaat \Device\Harddisk0\DR0 binnenkort niet meer werkt. Sla uw gegevens direct op en vervang het vaste-schijfstation. Het kan zijn dat het apparaat al snel niet meer werkt.

Deze melding krijd ik nu al 2 weken. :?
Ik draait met een maxtor 80 gig 8 mb cache.6Y080PO
Mobo : NF7-S rev 2.0

Heeft iemand een idee??
Alvast dank voor jullie reacties.

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-03 11:14
wat ik weet is dat er de laatste tijd veel maxtor schijven worden teruggebracht naar de winkel......
maar windows kan merken dat je schijf steeds meer bad sectors krijgt, en ad hand hiervan concluderen dat je schijf aan het overlijden is.
ik zou ff belangrijke dingen backuppen en daarna wat tooltjes dr over heen halen om te checken of er wat mis is
(zoals bad sector scan van windows, progjes van maxtor, etc)

• Baserunner
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Tja, gewoon doen wat er staat, en terug met dat ding...

Verwijderd

Heb je al eens een schijfcontrole binnen xp gedaan?
Maakt de schijf ook een ander geluid dan normaal?
Al gekeken naar software van de fabrikant? Heeft ook wel eens nuttige tools.
In ieder geval wel een back-up maken, dat is nooit onverstandig.
Succes

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-12-2025
En dit is dus de reden waarom ik momenteel niet meer op Raid-0 draai met 2x 120GB. Waar moet ik op zulke momenten m'n data laten ? :/

[ Voor 6% gewijzigd door K-2SO op 06-10-2003 15:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
mad_dog schreef op 06 oktober 2003 @ 15:35:
wat ik weet is dat er de laatste tijd veel maxtor schijven worden teruggebracht naar de winkel......
maar windows kan merken dat je schijf steeds meer bad sectors krijgt, en ad hand hiervan concluderen dat je schijf aan het overlijden is.
ik zou ff belangrijke dingen backuppen en daarna wat tooltjes dr over heen halen om te checken of er wat mis is
(zoals bad sector scan van windows, progjes van maxtor, etc)
PowerMax doet t niet ik krijg vlak voor dat t progje start een fout melding :
error a20 line occupied of zoiets.
en dan twee x f8 drukken en dan moet tie gaan lopen maar dat doet tie niet krijg de a: root

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03 04:55

• Tmaster
  • Laatst online: 24-12-2025
Voordeel van de S.M.A.R.T technology he? (Self Monitoring, Analysis, and Reporting Technology )

Ik zou maar snel je data backuppen en de schijf controleren met maxtor diagnostic tools.
Krijg je vanzelf de Smart-code te zien..

[ Voor 14% gewijzigd door Tmaster op 06-10-2003 15:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik nu draaien maar begrijp r eerlijk gezegd weinig van |:(
Welke values zijn belangrijk

• mad_dog
  • Laatst online: 11-03 11:14
Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 15:41:
[...]

en dan twee x f8 drukken en dan moet tie gaan lopen maar dat doet tie niet krijg de a: root
dat zegt al wat........
wat zei de windows bad sector scan?

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03 04:55
Verwijderd schreef op 06 October 2003 @ 15:54:
[...]

Heb ik nu draaien maar begrijp r eerlijk gezegd weinig van |:(
Welke values zijn belangrijk
voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.benchmarkhq.ru/speedfan.jpg
wel oude versie, maar kon geen nieuwer plaatje vinden via google

Op SMART klikken en kijken of daar rode tekentjes staan, dit is niet 100% betrouwbaar maar je kan wel makkelijk zien of er iets mis is :)

Verwijderd

Topicstarter
Sir_Killalot schreef op 06 October 2003 @ 16:55:
[...]

voorbeeld:

[afbeelding]
wel oude versie, maar kon geen nieuwer plaatje vinden via google

Op SMART klikken en kijken of daar rode tekentjes staan, dit is niet 100% betrouwbaar maar je kan wel makkelijk zien of er iets mis is :)
Ik heb 1 stop bordje op reallocated sector count value 52 worst 52 warn 63
enig idee ??

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:13

TTLCrazy

Listen to Frankie

dat zijn je bad sectors, windows vind dat te veel (of smart eigenlijk)

[ Voor 18% gewijzigd door TTLCrazy op 07-10-2003 14:52 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 10:17
:'(

Ik wou dat ik die melding ook had gekregen. Bij mij is gisteravond mijn 120GB S-ATA van Maxtor gestorven. Al mijn data kwijt, weg films, weg muziek, weg documenten :'( :'( . En ik wilde aankomend weekend nog wel alles gaan backuppen naar DVD.

Gelijk bij sallandautomatisering gemeld en krijg een nieuwe, heb er tevens 1 extra besteld zodat ik Raid 0+1 kan gaan draaien.

Ben dus slim, leer hiervan. Maak als de sodemieter backups!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:29

sphere

Debian abuser

Sepiroth schreef op 07 October 2003 @ 14:53:
:'(

Ik wou dat ik die melding ook had gekregen. Bij mij is gisteravond mijn 120GB S-ATA van Maxtor gestorven. Al mijn data kwijt, weg films, weg muziek, weg documenten :'( :'( . En ik wilde aankomend weekend nog wel alles gaan backuppen naar DVD.

Gelijk bij sallandautomatisering gemeld en krijg een nieuwe, heb er tevens 1 extra besteld zodat ik Raid 0+1 kan gaan draaien.

Ben dus slim, leer hiervan. Maak als de sodemieter backups!
Hrm, met twee schijven? Dacht dat je hier vier schijven voor moest hebben.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Sepiroth
sphere2 schreef op 07 October 2003 @ 14:59:
[...]

Hrm, met twee schijven? Dacht dat je hier vier schijven voor moest hebben.
Uhm, ik dacht 2 ? Kun je misschien linkje geven ? Heb gisteren wel gezocht en zag dat je voor Raid 5 minimaal 3 schijven nodig had. Dacht dat de anderen met 2 konden werken.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 22:21
Sepiroth schreef op 07 October 2003 @ 15:00:
[...]

Uhm, ik dacht 2 ? Kun je misschien linkje geven ? Heb gisteren wel gezocht en zag dat je voor Raid 5 minimaal 3 schijven nodig had. Dacht dat de anderen met 2 konden werken.
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers - RAID FAQ

RAID 0 + 1 heb je 4 disk voor nodig

Verwijderd

K-2SO schreef op 06 October 2003 @ 15:37:
En dit is dus de reden waarom ik momenteel niet meer op Raid-0 draai met 2x 120GB. Waar moet ik op zulke momenten m'n data laten ? :/

• Sepiroth
Dan maar Raid 1, heb ik toch 120GB opslag en een mooie backup.

Verwijderd

Tmaster schreef op 06 oktober 2003 @ 15:48:
Voordeel van de S.M.A.R.T technology he? (Self Monitoring, Analysis, and Reporting Technology )

Ik zou maar snel je data backuppen en de schijf controleren met maxtor diagnostic tools.
Krijg je vanzelf de Smart-code te zien..
Dit is het best ff het progje powermax.exe downloaden van www.maxtor.com, dit heeft bij mij ook prima gewerkt.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-03 07:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kijk eens naar een tooltje van Steve Gibson. Ik heb goede ervaringen met andere programmaatjes van hem.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Met RAID0+1 wordt bedoelt dat je 4 schijven hebt, vervolgens 2 stripe sets maakt en deze weer in een mirror set hangt. Wat jij wilt is met 2 schijven gewoon een mirror aanmaken. tenminste dat begrijp ik hier uit.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Sepiroth
Ja, ik had gister denk ik niet goed gelezen, omdat ik even de kluts kwijt was 8)7 vanwege mijn data verlies :'(.

Het wordt dus een mirror raid, heeft dit grote invloed tijdens het spelen van spellen ? Ik denk zelf van niet, maar ja, ik had het in een vorige post ook al mis ;) .

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmm ik denk het niet echt ... tenminste ik heb hier ook een 80GB Maxtor schijf met 8MB cache en ik vindt hem lekker snel... ik denk dat je op zo'n mirror wel een spelletje kunt spelen. Maar ik kan helaas nog niet uit ervaring spreken. Binnenkort heb ik wel een RAID0+1 config met 4 x 40GB Maxtor 2MB cache schijven... gewoon om even te spelen ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 14:45:
[...]

Ik heb 1 stop bordje op reallocated sector count value 52 worst 52 warn 63
enig idee ??
Mmmm druk dit even af en ga er mee terug naar de winkel ... als een schijf nu al te veel bad-clusters geeft dan zal hij het niet echt lang uithouden.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:42
Verwijderd schreef op 07 oktober 2003 @ 15:17:
[...]

Dit is het best ff het progje powermax.exe downloaden van www.maxtor.com, dit heeft bij mij ook prima gewerkt.
Dat heeft 'ie dus al geprobeerd :
Verwijderd schreef op 06 oktober 2003 @ 15:41:
[...]

En dat wordt ws hierdoor veroorzaakt :
Note: PowerMax v4.06 will not detect Ultra ATA hard disks connected to motherboards with embedded NVIDIA chipsets (SATA drives are supported). A new version to address this issue is currently in development and is slated for release soon. Please check the PowerMax download page periodically for updates. All versions of PowerMax prior to 4.06 are no longer supported, it is recommended that you update to version 4.06 before testing your hard disk.
Probeer anders deze eens :
Bst5 (Bart's Stuff Test v5) is a small win32 application for long time heavily stress testing storage devices. Bst5 supports testing at file and device level.

File level support enables you to test any local or remote volume by file access. This makes it possible to test almost any storage device. As long as the operating system can write or read files from it, you can use bst5 to test it. In bst5 this is seen as a "high" level test, you write/read data to/from a file using the file system support from your operating system.

Device level support enables you to test local devices directly block-by-block. You can use this to test any removable or fixed logical drive, physical hard disk, or tape device. In bst5 this is seen as a "low" level test, bst5 writes/reads data directly to/from the storage device without the use of any file system. In other word, the storage device or media does not need to be partitioned or formatted before testing. If any file systems exists on a storage device or media, a non-read only test will overwrite any data on it.
Maak wel eerst even een back-up van je data :
Q: Can bst5 break down my harddisk?
A: Good question, no bst5 does not break down your harddisk. But when you use bst5 a lot (and I mean really a lot) on the same disk it can shorten the MTBF (mean time between failure). This also means that if your hard disk, that was running fine, does break down during bst5 testing, it was already faulty before you started testing, but you never stressed it hard enough to show any failures.
:)
Pagina: 1