AT .... ATX ????

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-07 16:12

Redox

Motion Design / VFX

Topicstarter
Hoi, wat ik me al een tijdje afvraag is het verschil tussen deze twee termen, is de een compatible met de ander en andersom?

en nou niet denken dat ik dom ben :)

• winnie
  • Laatst online: 19:35

winnie

de poes...

God wat ben je dom ;)
AT is de oude norm voor voedingen. Het houdt verder niet veel in (geen extra functionaliteit). ATX is de nieuwe norm, waarbij de voeding (en dus de pc) uit gaat bij bijvoorbeeld het afsluiten van windows95. ATX voedingen worden aangestuurd door het (ATX-)moederbord. Windows2000 en alle andere nieuwe windows versies gaan uit van atx (pc2000standaard).
Ze sijn dus niet compatibel (een at-bord past niet zomaar op een atx voeding). En volgens mij geldt dat het hetzelfde voor de at-kast en de atx-voedingen.

• Redox
  • Laatst online: 22-07 16:12

Redox

Motion Design / VFX

Topicstarter
Hee snelle reply :)

bedankt voor je info.. nu mijn volgende post plaatsen :) :)

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Je kan wel een ATX voeding in een at kast proppen, moet je alleen je reset knop als powerknop gebruiken.

ATX is ook een "nieuwe" standaard voor moederborden. Hierbij ligt alles op een logischere plek, en alle in/uitgangen zoals com en ps/2 poorten zitten op de pcb gebakken. Hierdoor past een ATX plankje niet in een AT kast. Bij een goede ATX kast is er wel een mogelijkheid er een AT bordje in te stoppen. Alleen dan moet je wel de mogelijkheid hebben er een ATX voeding aan te hangen.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:51

botoo

💀 too old to die young

waarom is de 220v. aansluiting voor de monitor van de ATX verwijderd, da's geen vooruitgang, nu moet ik een knop extra indrukken en kan ik ook vergeten de monitor weer uit te zetten

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Neelix
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-03 11:03
Die voeding aansluiting is niet verdwenen...

Wat wel een nieuwe standaard is geworden (ook nog) voor ATX voedingen, is dat de power-aansluiting op je mobo nu 1 stekker is, vroeger met AT waren dat er soms 2 en moet je een beetje vogelen met volgorde van die dingen....

Don't worry, it's all just 1's and 0's.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:51

botoo

💀 too old to die young

Neelix. heo bedoel je met "die voeding is niet weg" bij mijn pc's zit er toch echt een schakelaartje waar vroeger een extra 220 uitgang voor de monitor zat

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• MLS
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-08 14:09

MLS

Klopt, de reden dat hij weg is is vrij simpel.
Vroeger werd de voeding aangezet d.m.v. een schakelaar die de 220 schakelde (vandaar die dikke kabel naar de schakelaar toe). De uitgang voor de monitor zat 'achter' die schakelaar. Dus schakelaar aan ... voeding + monitor aan.
Nu schakelen ze een klein 5V schakelspanningkje die de voeding activeert. De voeding schakelt dus niet meer in d.m.v. een 220V schakelaar.

Ik heb het probleem opgelost door een relais in de voeding te zetten die een 220V uitgang stuurt (gewoon in mijn voeding gezet, uitgang erin gezaagd). Nu heb ik ook een geschakelde monitor net als vroeger :) en heb ik tevens een tweede door de eerste voeding geschakelde voeding eringezet :) :)

Dus, ben je een beetje handig: Gooi een relais in je voeding.

Schakel spanning haal je van de +12V wat uit je voeding komt (geele en het zwarte draadje die in je HD gaan), die ander de aarde en een van de twee 220 draden lus je rechtstreeks door naar de nieuwe uitgang. De andere 220 draad schakel je via dat relais, werkt perfect.

Als ik nu op mijn spatie druk (als de PC uit staat) gaat mijn muziek keuboard, mijn TV, mijn 1e en 2e monitor, mijn fax, videorecorder, DTT2500 boxenset en nog veeeel meer aan. Gewoon in die uitgang gedouwd (max 15A schakelen, hangt van relais af).

Nou genoeg voor vandaag.

Succes ermee
Grz. MLS

Verwijderd

Ik heb nog wel een ATX kast met een voedings uitgang voor de monitor, het ontbreken hiervan ligt dus niet aan de ATX standaard maar gewoon een keuze van de fabrikant ?!? (correct me if I'm wrong)
Pagina: 1