Toon posts:

[win98] unable to browse the network

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Na een week stoeien is het me nog niet gelukt. Ik probeer met mijn win98 PC een share op mijn Linux server (met Samba geconfigureerd) te openen. Ik krijg elke keer bij Netwerk neighborhoed na een x-tal seconden de melding unable to browse the network. Inloggen op het NT domein lukt ook niet. Ook vanuit een dosprompt met 'net use' werkt het niet.
Pingen van de Linux bak werkt wel, eveneens de aangemaakte shares (getest met smbclient).

Windows geconfigureerd met TCP/IP, client for msoft networks.. Zelfs IPX/SPX geprobeerd.
En ja, beide systemen zitten in hetzelfde subnet via een switch direct aan elkaar.
Dus ik ga ervan uit dat het geen routing kwestie is, toch?

Ik heb al geprobeerd een route toe te voegen, maar dat is niet gelukt. (Failed:87)

Ik heb wel een default gateway ingesteld naar mijn ADSL. Het zou kunnen dat mijn SMBs het internet worden opgestuurd, maar daar heb ik even geen kijk op, heb geen netwerk sniffer.

Wie schopt mij even in de goede richting?

Dank! 8)7

Verwijderd

Hoe zit het met de rechten? En welke rol speelt je NT-domein hierin?

Oh, en post even het belangrijkste uit je smb.conf :)

Verwijderd

heb dat ook gehad met een Win95 PC op m'n LANnetje ; weet niet of dit ook helpt voor Win98, maar uiteindelijk was de oplossing om onder Win95 aan te loggen met een userid/password ... en die user ook evt. bekend te maken op andere machines.

Verwijderd

Je moet op de win98 machine wel de client voor MS netwerken gebruiken. Dus niet "Windows aanmelding"
edit:

Ik lees net dat aanmelden op het domein ook niet werkt, dus je gebruikt de client voor MS netwerken al.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, mijn Samba server speelt voor NT domain server (domain master = Yes), genaamd LNB
Netbios name = KEET, ip adres 10.0.0.1, de windows bak is 10.0.0.150
Client for win netw staat aan en ik probeer in te loggen op een NT domein. Netbios over TCP/IP staat per default aan.

Op 1 of andere manier heb ik het idee dat er niks aankomt bij de Linux servert, omdat ik niks kan vinden in de logs.

Verwijderd

Installeer op je windows PC ook even file- en printersharing, of vertel je samba dat hij master browsertje mag zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, vreemd. Heb file en printer sharing aangezet. Maar de geschaarde bestandjes op de windoze bak hebben hetzelfde resultaat. Pas wanneer ik \\localPC\ intik werken de lokale shares.

Kan het te maken hebben met de case sensitivity? Windoze maakt hier nl. een potje van.

Verwijderd

Kijk even naar de encrypted password optie in je SMB.conf

//edit link:
SAMBA: Problem with encrypted passwords (for Win98)
Windozewindows

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 22:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Dat ziet er veelbelovend uit. Gaat het morgen proberen.
Maar ik krijg nu wel foutmeldingen ipv authentication failures die ik zou verwachten. Maar dat zegt in Windows98 volgens mij niet zo veel (schiet mij maar lek).
Tot morgen?

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer. Was inderdaad niet (alleen) authentication. Windows klaagt over netwerk errors bij het mappen. en het domein kan niet worden gevonden. Zoals ik al zei, pingen, webben en ssh-client-en gaat zonder probleem.
Geen enkele poging van mijn windows masjien is terug te vinden in de Samba log.
Ik ga het volgende proberen:
- PC starten met MSDOS incl. netwerk support (hoe zat dat ook alweer?)
- Met een netwerk sniffer (tcpdump) loeren waar de bitjes blijven.

Ik zie wel mijn LAN poort op de Alcatel druk knipperen als ik een drive probeer te mappen.
Mijn gevoel zegt dat het toch een routeringsprobleem is, maar kan dat met een PC in hetzelfde subnet? Ik heb wel een DNS server geconfigureerd in de Alcatel die de masjientjes voor mij beheert.

Tjeemig, wat een noodweer :-(
Lang leve de uitvinder van het huis!

Verwijderd

Heb je overal de juiste subnetmask staan?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, overal als in op beide systemen.
TCPdump kwam met het volgende
10:45:43.539214 Keet.lankheet.com > fatboy.lankheet.com: icmp: Keet.lankheet.com
tcp port netbios-ssn unreachable [tos 0xc0] .
Verder niets verontrustends gezien (voor zover ik er kijk op heb, ben geen profi tcpdumper)

Mijn netbios over TCP/IP staat aan. Sterker nog, het kan niet eens uitgezet worden.
Moet ik op mijn samba masjien een route toevoegen omdat alles default via de gateway loopt? Het zou namelijk kunnen zijn dat de gateway (Alcatel) geen netbios lust?

Verwijderd

Check even of op je werkstation de volgende services wel draaien:

- server
- workstation
- computer browser

vooral die laatste..

//edit

draai je nog iets van iptables op die linux-bak?

//edit2

zolang de machines in hetzelfde subnet zitten (zelfde IP range + zelfde subnetmask) heeft de gateway er weinig mee te maken. Die wordt gebruikt voor verkeer naar buiten het subnet..

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even met tcpview mijn poorten op win98 gechecked. Volgens mij moeten het poort 137 en 138 en 139 (nbsession) zijn. Die staan netjes te luisteren, maar blijven wel erg rustig. NBsession gebeurt wel even iets op, maar het gaat wel allemaal erg snel.
Weet iemand hoe het precies met deze poorten zit?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, iptables draai ik, heb het uitgezet, maar geen verschil.
Hoe zie ik ook alweer welke services ik draai op win98?

Heb ik IPx/SPx protocol nodig? Volgens mij namelijk niet.
Pagina: 1