Analoge telefoon netjes parallel aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 835 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 08:30
Ik heb sinds kort ADSL en heb hiervoor de benodigde splitter e.d. geinstalleerd.

Voorheen was in mijn nieuwbouwwoning 1 telefoonlijn aangesloten. Hier zaten in de wandcontactdoos meerdere draden aangesloten. Nu heb ik begrepen dat je voor het aansluiten van de telefoon eigenlijk maar 2 draden nodig hebt (blauw en rood). Nu probeer ik wat meer informatie te vinden over alle vijf de draden die mijn huis binnenkomen (4 kleuren en een blanco). Hierover is weinig informatie op het internet te vinden.

Ik wil meerdere analoge telefoons parallel aansluiten en wat meer begrip krijgen over de 5 draden die mijn huis binnenkomen. Tevens wil ik wat meer inzicht in de verschillende varianten bij het parallel aansluiten van meerdere telefoons. Ik bedoel dan niet dat je alle blauwe en alle rode draadjes aan elkaar moet sluiten, maar ik ben meer op zoek naar varianten waarbij andere draden en andere pinnen worden gebruikt. Bijvoorbeeld rood of blauw wordt soms doorverbonden met een derde pin.

Wie heeft meer info voor mij over de ins en outs van het aansluiten van analoge telefoons?

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 20:27

job

in elk huis komen 4 draden binnen.
handig want zo kan je eenvoudig 2 lijnen aanvragen en aansluiten in plaats van 1.

Die 5e draad de aard

[ Voor 24% gewijzigd door job op 06-10-2003 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 21:05
er zijn max 4 draden in nederlandse telefoonstekkers aangesloten. een eventuele vijfde draad zou een extra aarde kunnen zijn voor centrales etc. maar wordt niet gebruikt doorgaans.

idd heb je voor gewone telefoons maar twee draden nodig, blauw en rood doorgaans. daarbij zitten vaak geel en zwart, of in oude draden - oranje en wit en/of blanco draad. Andere combinaties komen ook voor overigens. Tegenwoordig gebruiken we alleen nog maar modulaire stekkers, die zijn 4 polig. de blauwe en rode zitten op de middelste twee polen.

in de telefoonstekker zitten de rode en blauwe op de 'bovenste' polen (die het verst uit elkaar staan). Sommige huiscentrales en faxen hebben een aarding nodig als referentie (ivm intern doorverbinden en de 'flash' toets) dit is dan de gele of de blanco draad.

Telefoons parallel aansluiten zoals je zegt, je bedoelt dus gewoon van die doorprikstekkers? die moeten dan wel achter de ADSL filter worden aangesloten natuurlijk. Het aantal telefoons is afhankelijk van de aansluitfactor. iedere telefoon heeft een bepaalde aansluitfactor, opgeteld mag deze niet boven de 6 a 8 komen voor een juiste werking (ongeveer 4 toestellen meestal). Sluit je er meer aan dan is de weerstand/stroomontrekking te hoog en zullen sommige (Of alle) toestellen niet meer over gaan.

Om meer telefoons te kunnen aansluiten is een centrale of repeater nodig, de meeste centrales hebben ook de aansluitfactor vermeld per poort. wat wil je nog
meer weten?

klikkerdeklik: http://www.gamma.com/elements/44PIGN.PDF

[ Voor 6% gewijzigd door BuG2FiX op 06-10-2003 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
BuG2FiX: hartelijk dank je voor de uitgebreide uitleg. De gamma had ik al gevonden maar die gaat niet verder dan blauw-rood. Dat van het gebruik van de aarde is iets wat ik zocht.

Zul je altijd zien na uitgebreid zoeken naar info op het internet en vervolgens het stellen van een vraag: je vindt toch nog een site met informatie: http://home01.wxs.nl/~wyoming/intranet/files/rj_45.html Nu weet ik tenminste meteen hoe ik een telefoon-rj11 op een RJ45 moet aansluiten.

Ik heb inmiddels ook ontdekt dat er van de pool rechtsboven soms een draad doorgetrokken wordt naar de pool rechtsonder voor eventuele oude toestellen die dit gebruiken voor de bel. Blijft de pool linksonder altijd leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-03 21:05
gewoon interesse: waarom wil je een rj11 op een rj45 aansluiten?

Officeel is daar niks voor geregeld dus maakt niet echt uit hoe je het aansluit, als je het maar overal hetzelfde doet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 14:18
De pool linksonder is dus voor de aarde. Hele oude Pulse-centrales hadden deze idd nodig om de intern/extern functie te laten functioneren, ook hebben bepaalde oude (huur)toestellen deze nodig. Deze is tegenwoordig nutteloos (tenzij je zelf gaat hobby-en natuurlijk :)).

Een RJ-11 connector past gewoon in een RJ-45 contact, gewoon zorgen dat de middelste twee verbonden zijn. Beter is natuurlijk om aan je telefoonsnoer een RJ-45 stekker te knijpen.

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
BuG2FiX: ik heb een UTP/RJ45 wandcontactdoos. Een contact is voor de UTP, de ander voor de telefoon. Ik moet ook de telefoon van nieuwe stekkers voorzien. Ik dacht er aan om de telefoon op een rj11-stekker aan te sluiten, welke dan goed aangesloten moet zijn. De rj11 wil ik aansluiten op de wandcontactdoos (rj45). Ik moet dus zorgen dat de draadjes in de wandcontactdoos goed overeenkomen zonder dat ik problemen veroorzaak.

Bij onjuist gebruik van de aarde krijg ik bijvoorbeeld ruis en wilden de telefoons de verbinding niet goed verbreken. Vandaar dat ik op zoek ben naar documentatie over de verschillende draadjes en hun oude en huidige toepassingen om te zorgen dat alles goed werkt. Dus alle toestellen moeten ook blijven werken als ze buiten mijn huis worden gebruikt.

Pagina: 1