Toon posts:

SGI / IRIX : moeilijk te krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

ik ga misschien een SGI Octane of SGI O2 aanschaffen.
Ik heb reeds een Sun Sparcstation 5 en Sun Sparcstation 1 waar ik al een tijdje heb mee geknutseld (NetBSD, OpenBSD, Solaris 9 enzo).
Nu heb ik wel enige twijfels over de beschikbaarheid van Irix. Is dit ergens op een legale manier gratis te verkrijgen? Of als ik een tweedehands SGI machine koop, heb ik dan automatisch een licentie voor IRIX ?
Natuurlijk kan je ook een linux variant op een MIPS draaien, maar ik heb al genoeg ervaring met Linux, nu wil ik me meer verdiepen in Irix (heb er nog maar alleen toegang tot gehad d.m.v. een shell op een box op afstand.)
Ik heb eens rondgekeken en vond deze configs :

een SGI Indigo 2 Extreme (R4400 200mhz 1mb cache, 64mb ram, 4.5gb hdd)
een SGI Octane (R10000 195mhz 1mb cache, 512mb ram, 4.5gb hdd, Solid Impact graphics)
een SGI O2 (R5000 200mhz, 64mb ram, 2x 4gb hdd)

Ik neem aan dat de performance van die SGI Octane het hoogst is, aangezien hij een R10000 CPU heeft.
Maar wat kan je bijvoorbeeld met zo'n Octane nog doen? Is hij wel snel genoeg om iets of wat beeldbewerking/3d rendering te doen?
Ik heb een SS5, 170mhz, 256mb ram thuis, is die Octane bijvoorbeeld sneller dan die SS5? (gewoon voor algemeen gebruik)
Als iemand opmerkingen heeft, of tips , altijd welkom :-)

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:42
linux op een sgi werkt volgens mij alleen goed met een Indy. ik zou even contact opnemen met sgi, ik dacht dat bij een workstation automatisch een irix licentie hoorde (moet je volgens mij wel serienummer hebben)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor zover ik weet, krijg je als 2ehands eigenaar via de officiele wegen niks van sgi, alleen als je zelf je hardware daar koopt, legaal is IRIX dus volgens mij niet gratis te krijgen (aarzel niet mij te verbeteren, ik weet het niet helemaal zeker ; )
Ik weet niet hoeveel mensen met veel sgi-ervaring hier rondlopen, maar het forum op http://nekochan.net, http://www.nekochan.net/phpBB2/ heeft volgens mij veel informatie, ook over de eventuele performance van verschillende sgi-systemen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52

voodooless

Sound is no voodoo!

yep, de Octane is het snelst. Linux zou ik niet pakken omdat gcc niet goed optimaliseerd voor de Rxxxx serie. De SGI compiler die bij IRIX zit is veel beter. Vaak al luitjes hun SGI's verkopen laten ze hun IRIX erop staan. en dan kun je via het internet een beetje upgraden...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 19:35

jappo

eens een prutser altijd ....

Linux op de SGI's is inderdaad een uitdaging. :(
Als je op de volgende site kijkt zie je een lijstje met systemen met de bijbehorende problemen.

Debian op MIPS CPU's

Ik ben zelf ook al een tijdje opzoek naar IRIX aangezien mijn O2 eens opnieuw geinstalleerd moet worden.

ik zal dit draadje dus ook met plezier volgen >:)

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• luie-steffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
Sorry dat ik dit draadje een beetje misbruik, maar weet iemand hoe je op irix6.5 op een 4cpu systeem de instellingen zo kan maken, dat users ook meer dan 75% cpu-load kunnen genereren ?
Nu kan bij mij een normale user niet meer dan 75% cpu-load genereren.
Ik vermoed dat het slechts een simpele instelling is ergens, maar ik zou niet weten waar.
Ik ben ook pas sinds kort bezig met Irix.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben totaal niet geinteresseerd in Linux op een SGI op het moment. Ik heb ervaring met ongeveer elke linux distro, op i386, sun4c en sun4m. Ik wil IRIX :-)
Die octane zie ik wel zitten ja. Hopelijk is de performance van de hdd niet al te slecht, 4.5gb hdd is wel redelijk klein :| Op m'n SS5 was de hdd in het begin enorm traag, net geen 3mb/sec ofzo. Maar na wat tweaken en een raid0 array maken heb ik zo'n 7mb/sec :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 oktober 2003 @ 13:12:
...
Nu heb ik wel enige twijfels over de beschikbaarheid van Irix. Is dit ergens op een legale manier gratis te verkrijgen? Of als ik een tweedehands SGI machine koop, heb ik dan automatisch een licentie voor IRIX ?
Nop, zonder een licensie kom jij niet aan een verse kopie van IRIX. Als je een workstation overneemt, heb je nog niet de licentie. Als je geluk hebt, staan er nog (unlimited floating) licenses (zie de license manager(flexlm)) voor verschillende software pakketten op.
Ik neem aan dat de performance van die SGI Octane het hoogst is, aangezien hij een R10000 CPU heeft.
Maar wat kan je bijvoorbeeld met zo'n Octane nog doen? Is hij wel snel genoeg om iets of wat beeldbewerking/3d rendering te doen?
Ik heb een SS5, 170mhz, 256mb ram thuis, is die Octane bijvoorbeeld sneller dan die SS5? (gewoon voor algemeen gebruik)
Als iemand opmerkingen heeft, of tips , altijd welkom :-)
De octane is iig de snelste mips workstation van SGI. Beeldbewerking en 3d is waarvoor hij gemaakt is, maar dat is niets vergeleken met de performance van een hedendaagse intel + software (de reden dat sgi tegenwoordig geen mips workstations meer maakt ...). Voor algemeen gebruik is een octane echter perfect geschikt (al kan het lastig zijn om er software op te compilen, zowel met mipspro als met gcc).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 19:28 ]

Verwijderd

IRIX is niet afzonderlijk verkrijgbaar buiten SGI om, de licentiestructuur laat dit niet toe. Het is wel mogelijk om bij de verkoop van een machine ook IRIX over te dragen. Als je dus een SGI koopt, zorg er dan voor dat de originele OS CDs meegeleverd worden. Updates voor het OS zijn wel vrij verkrijgbaar vanaf de SGI website, zij het met een vertraging van 9 maanden voor gebruikers zonder support contract.
Compilers zijn een extra optie bij de aanschaf van een nieuwe machine. De ontwikkelomgeving is uiteraard aanwezig (shared libraries), maar voor gebruik van de front-end compilers is een (node-locked) licentie nodig.
Om alleen met IRIX om te leren gaan zou ik voor een O2 gaan, onafhankelijk van de processor.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:38
De hardware en software van een SGI-machine zijn volgens mij zo ver met elkaar verbonden / geintegreerd dat het me zou verbazen als het er niet standaard bij geleverd zat.

Verwijderd

jurri@n schreef op 06 October 2003 @ 19:35:
De hardware en software van een SGI-machine zijn volgens mij zo ver met elkaar verbonden / geintegreerd dat het me zou verbazen als het er niet standaard bij geleverd zat.
Ik geloof dat de licentiestructuur wel toelaat om die ene OS CD set te gebruiken om meerdere machines te installeren. Gebruikers zouden dus best wel eens hun CDs willen houden terwijl ze een SGI machine wegdoen, bijvoorbeeld omdat ze een snellere machine 2e hands zonder OS kopen.

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Er staan met enige regelmaat IRIX cd sets aangeboden op Ebay e.d. Enige probleem is dat je met een CD set in handen officieel nog geen licentie hebt.

Ik heb een tijdje IRIX op mn Indy gedraaid maar werd er vrij simpel van tbh

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Ik zou voor de Octane gaan, het geheugen voor de beide andere machines zal je namelijk toch moeten uitbreiden en voor de O2 is dat nog vrij lastig te vinden (heb ik gehoord).

Ik heb zelf ook een tijd terug een sgi (Indigo 2) aangeschaft om mee te spelen, maar er ben er wegens tijdgebrek nog niet aan toegekomen...
Ik had me ook niet echt verdiept in de verschillende grafische opties van de machines (wat erg complex kan zijn voor nieuwelingen). Dus lees alles wat je op het web kan vinden... ;)

http://obsolete.majix.org/computers/sgi/
http://sgistuff.g-lenerz.de/machines.html
http://futuretech.mirror.vuurwerk.net/octane/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier thuis nog een Sun monitor staan (16inch) met een 13w3 aansluiting. Past deze op een SGI workstation? Ik heb eventueel ook een 13w3 naar vga omschakel stukje...
Een beetje offtopic : ik vrees een beetje dat Irix aan het uitsterven is in de OS wereld. De SGI markt is echt wel een niche aan het worden, aangezien bijna alle "big iron" wordt vervangen door intel+linux clusters. Solaris bevindt zich naar mijn bescheiden mening toch nog in eens iets betere positie (aangezien er toch heel wat server parken en webhost bedrijven solaris draaien). Vroeger gebruikten de FX studios en render studios nog Sillicon Graphics materiaal, maar die dagen zijn ook al ver voorbij denkik.
Wat voor een windowmanager gebruikt Irix standaard eigenlijk? Het lijkt een beetje op CDE ofzo...

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:08
De Indigo2 en Octane hebben beide geen TRAM. Voor toepassingen met textures zal de O2 dus veel sneller zijn dan beide machine. Ook kun je in de O2 redelijk goedkoop video in/out krijgen, wat bij de andere machines een stuk duurder is. De prijs van O2 ram valt best wel mee, het is nog gewoon te krijgen; kijk maar eens op eBay.

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 10:59:
IWat voor een windowmanager gebruikt Irix standaard eigenlijk? Het lijkt een beetje op CDE ofzo...
Standaard gebruikt IRIX 4DWM, maar je kan er ook prima andere windowmanagers op draaien (windowmaker, kwm, fvwm etc.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 10:59:
Ik heb hier thuis nog een Sun monitor staan (16inch) met een 13w3 aansluiting. Past deze op een SGI workstation?
Dat ligt er een beetje aan welke SGI model het is. Sommige hebben een vga aansluiting maar de meeste 13W3.

Dit is volgens alleen net weer even anders dan Sun 13w3. Ik heb hier bijvoorbeeld een Sun 13W3<-> vga verloop kabel, maar om op mijn indigo 2 beeld te krijgen moest ik nog een speciaal koppelstukje zelf tussen maken.

Hoe het in het geval van Sun 13W3 monitor <-> SGI gaat weet ik niet helemaal zeker. Denk ik een kwestie van proberen, want volgens mij kan er niet echt iets stuk gaan.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:42
13w3 aansluiting is alleen bij de Indy en de Indigo (?)

geheugen voor een O2 is volgens mij ook nog in nederland te krijgen, 100 euro voor 128 Mb ofzo (schatting)

Verwijderd

monkel schreef op 07 oktober 2003 @ 22:08:
13w3 aansluiting is alleen bij de Indy en de Indigo (?)
Zover ik weet heeft ook een Octane een 13W3 aansluiting. Volgens mij heeft SGI meer 13W3 gebruikt dan vga.

Verwijderd

sun 13w3 monitoren werken voor zover ik weet op sgi 13w3. Andersom werkt echter niet (heb het getest met een oude 17" en een 20").

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 23:07:
sun 13w3 monitoren werken voor zover ik weet op sgi 13w3. Andersom werkt echter niet (heb het getest met een oude 17" en een 20").
Ik weet niet of dat al multisync monitoren waren (geloof van wel), maar anders heb je best kans dat het niet gaat werken.

Over irix:
Dat wordt lastig, heb zelf een indy met irix 6.2 , maar wil 6.5, daarin heb je headers
van libs e.d. zodat je zinnig gcc erop kunt draaien......
Ook de importeur gemailed, maar inderdaad, alleen bij nieuwe machines, en niet overdraagbaar,
en ook moeilijk te vinden helaas.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

De 13W3 monitor die je hebt werkt op alle Irix based machines van SGI... Dus niet op de 'simpele' workstations.... Die gebruiken namelijk gewoon VGA (zit zelf achter een VGA monitor van SGI ;-))

en idd, een Octane heeft 13W3 monitor aansluiting, evenals de O2

[ Voor 18% gewijzigd door Droopey op 08-10-2003 01:49 ]

Hier had uw reclame kunnen staan.

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Een O2 heeft echter ook nog VGA voor zover ik weet.

Wat SGI trouwens zou moeten doen voordat/nadat ze IRIX hebben laten doodgaan is de specificaties van de IMPACT serie vrijgeven zodat er een X-driver voor geschreven kan worden!
Nu is mijn Indigo2 SI volledig nutteloos onder Linux (geen beeld) en IRIX vind ik nou niet echt zo'n gaaf OS...

[ Voor 75% gewijzigd door AntiChris op 08-10-2003 14:24 ]

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 08:34
<font color=blue size=1>modbreak<br>
Warez requests, zelfs zo mooi verkapt als deze, zijn nog steeds not-done</font>

Hmm, dit bedoelde ik niet echt op deze manier.. mijn excuses :) Ik ben domweg een beetje gefrustreerd doordat mijn Indy al maanden niks staat te doen in een kast. Dit enkel door het feit dat IRIX niet legaal te verkrijgen is voor een normale prijs.

[ Voor 163% gewijzigd door WVL_KsZeN op 16-10-2003 12:41 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1