Welke bitrate te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:50
Ik rip mijn CD's met EAC en encode ze naar MP3 met LAME. Nu heb ik bij LAME gewoon constant bitrate 256 kBit/s gekozen, maar ik vraag me af of dit wel de optimale instelling is voor deze categorie van bestandsgrootte.

Persoonlijk heb ik wat kleine probleempjes gehad met VBR MP3's, vooral met tracklengte en seeking enzo. Daarom ben ik wat huiverachtig deze instelling te gebruiken, maar ik hoor ook vaak dat de muziek er wel beter door klinkt.

Graag jullie raad.

PS: Ik heb de search gebruikt, maar geen enkel topic ging precies over mijn vraag.

TheStreme - Share anything with anyone

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 16:32

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ik doe meestal met LAME op 192 kBit/s.. alles daaronder is bijna altijd hoorbaar slechter

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik pak LAME, minimaal 192 KBit, best quality VBR. Handigheidje: Absolute stilte wordt erbij encoded @ 32kbit, wat je wat bestandsruimte spaart bij leading en trailing silence.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:50
Ener-G schreef op 06 October 2003 @ 13:06:
ik doe meestal met LAME op 192 kBit/s.. alles daaronder is bijna altijd hoorbaar slechter
Het ging mij vooral om het onderscheid tussen constant en variable bitrate. Gebruik jij 192 kBit/s VBR of CBR?

TheStreme - Share anything with anyone

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 16:32

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Constant

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:51

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik rip altijd -alt preset standard- dus ook zo rond de 190-200Kbit VBR, maar als ik naar CBR zou rippen, zou ik ook 256Kbit/320Kbit gebruiken. Filesize is tegenwoordig geen hekelpunt meer met grote hd's/breedband verbindingen. Of je verschil hoort... Tja, sommigen wel, sommigen niet. Ligt aan je boxen en je oren denk ik ;)

Systeem specs

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

nog een
--alt-preset standard
gebruiker.

Siditamentis astuentis pactum.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik gebruikt meestal 192 kbit avarage bitrate (variable dus), highest quality. Verder gebruik ik nog gogo i.p.v lame omdat die SMP is. Een hele CD rippen kan zo in 2 min (als de speler het bijhoud) :P .

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
Ik gebruik EAC + lame en gebruik VBR op max kwaliteit.
ik weet wel windows mediaplayer VBR niet goed kan lezen en de verkeerde tracklengtes weergeeft, als je winamp zou gebruiken worden die wel juist weergegeven. :)

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 12:02
--r3mix :)

[ Voor 5% gewijzigd door dôh op 06-10-2003 16:37 ]

Verwijderd

Das een oude instelling.

Wat ik meestal doe is 192 VBR, krijg ik de beste kwaliteit. Verschil kan ik niet meer horen tussen vbr en cbr 192. Alles daarboven trekt mijn oude mp3 speler niet.

Verwijderd

Tja, ikzelf zit meestal rond de 160 vbr, hoor geen kwaliteitsverschil. De stukken die het nodig hebben pakt ie wel op een hoge bitrate, en de meeste stukken hebben dat niet zo nodig.

Verwijderd

Dan moet je voor de gein eens Jean Michel Jarre - Oxygene gaan comprimeren op 160 VBR. dat ga je horen. Daarom heb ik liever 192 VBR, en is soms nog te erg.

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik gebruik constant bit rate, omdat mijn auto-MP3 speler geen variabele ondersteund. 192 kbs CBR is het meest compatibel voor verschillende spelers, dus als je plannen hebt in die richting..... CBR kan inderdaad beter klinken, alhoewel ik het verschil niet echt hoor.

Verwijderd

Dj_Neo> Nja, ik luister geen trance, misschien dat dat het is :) Ligt er ook wel aan wat je als max aangeeft met VBR, die zet ik wel zo hoog mogelijk. Of ben ik in de war met een andere artiest?

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
gemiddeld 160 vbr is hoger dan 192 cbr, veel zelfs, het is dan ook een een gemiddelde bij vbr
:)
Pagina: 1