[.EPS] Hoe krijg ik een afbeelding op 300 DPI?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.883 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor mijn vader's bedrijf een foldertje maken, dat onderhand aardig gelukt is. Ik heb de hele lay-out naar de drukker gestuurd, evenals alle afbeeldingen dit in die lay-out moeten worden geplaatst. De afbeeldingen moesten persé in het .EPS formaat en 300 DPI zijn. Maar dat zijn ze dus niet.

Foto's die gemaakt zijn met de digitale camera zijn standaard 300 DPI, maar bepaalde logo's heb ik van internet gehaald en zijn maar 72 DPI ofzo.

Ik werk voornamelijk met Photoshop 7.0 en dit lijkt me een programma waarmee het wel zal moeten lukken.

Nou is dus mijn vraag: Hoe krijg ik .EPS bestanden op 300 DPI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58
opslaan als eps natuurlijk (en cymk) in Photoshop

en die logo's die je van internet haalt zijn en blijven slecht, daar is niks aan te doen behalve remake

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 06-10-2003 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:31

sjaakaq

It might get loud

ehm als je ze van http://logos.nino.ru haalt dan heb je een .ps document. Open dat bestand @300dpi op de gewenste grootte en voilà. Moet het logo daar natuurlijk wel opstaan....

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 22:29

jonggoud.nl

@>--"--,--{

leokennis schreef op 06 oktober 2003 @ 10:44:
ehm als je ze van http://logos.nino.ru haalt dan heb je een .ps document. Open dat bestand @300dpi op de gewenste grootte en voilà. Moet het logo daar natuurlijk wel opstaan....
Tjee, die site doet het al een geruime tijd niet meer :)

image -> image size -> resolution (aanpassen van 72 naar 300 dus), -> ok -> klaar!

Waarom gebruik je trouwens voor een afbeelding EPS? Tiff zou toch ook goed moeten zijn? Of zijn het alleen logo's (nee, want je hebt het over foto's)

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

jonggoud.nl schreef op 06 oktober 2003 @ 10:53:
[...]

Tjee, die site doet het al een geruime tijd niet meer :)
Die site doet het prima.. maar je moet de s achter logos weghalen :P

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 17:10
jonggoud.nl > van 72 dpi "gewoon" 300 maken kan niet, opeens een paar pixels toevoegen aan een afbeelding hoort niet bij de mogelijkheden, 't blijft lelijk namelijk.

Eraser > die logo's zijn dat pixel of vector bestanden? In Illustrator kun je namelijk in je opgemaakte document de output resolution aangeven... (Doc Setup@File > Output)

Als dat alles niet lukt kun je 1) de officiele logo's bij het betreffende bedrijf aanvragen, da's ook wel zo netjes overigens en 2) gewoon in vectorformaat overtrekken

[ Voor 25% gewijzigd door Willem op 06-10-2003 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jonggoud.nl schreef op 06 oktober 2003 @ 10:53:
Waarom gebruik je trouwens voor een afbeelding EPS? Tiff zou toch ook goed moeten zijn? Of zijn het alleen logo's (nee, want je hebt het over foto's)
Het moest inderdaad in .EPS (of Tiff), maar ik weet her verschil niet. Het probleem is dat ik niet weet hoe ik dat moet doen.
image -> image size -> resolution (aanpassen van 72 naar 300 dus), -> ok -> klaar!
Dat is precies wat ik gedaan heb. Alles was (naar mijn weten) 300 DPI. Maar schijnbaar niet, want die drukkerij belde terug dat de bestanden nog steeds niet 300 DPI zijn.
willem169 schreef op 06 oktober 2003 @ 11:29:
Eraser > die logo's zijn dat pixel of vector bestanden? In Illustrator kun je namelijk in je opgemaakte document de output resolution aangeven... (Doc Setup@File > Output)

Als dat alles niet lukt kun je 1) de officiele logo's bij het betreffende bedrijf aanvragen, da's ook wel zo netjes overigens en 2) gewoon in vectorformaat overtrekken
Naar mijn weten (ik zit nu op school, dus ik kan het niet controleren) zijn het pixel bestanden. Ik heb een foto (gemaakt met de digi cam op 300 DPI), 2 foto's van internet (van de site van mijn vader's bedrijf zelf) en 3 logo's (Bovag, Focwa en PACK logo (caravan related)). Zowel de twee foto's van internet, als de drie logo's zijn 72 DPI.

[Algemeen]
Ik zal even de desbetreffende foto's en logo's hier neerzetten, misschien hebben jullie er wat aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.benb-caravantechniek.nl/fotos/terrein01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.benb-caravantechniek.nl/fotos/werk02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.antiroest.nl/html/images/focwa.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hendrikslottum.nl/Afbeeldingen/bovag_logo.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.cc-emmen.nl/images/pack.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Die logo's zul je echt in vector moeten hebben (Illustrator EPS oid), want anders wordt het helemaal niks. Dus OF namaken, OF opvragen bij het desbetreffende bedrijf. Maar dat staat er al een paar keer.

Die foto's die hier staan zijn gewoon 72dpi? Of is dat alleen maar een voorbeeld?

Ik had al gezegd hoe je van foto's EPS maakt, zie boven (TIFF behoort ook te kunnen overingens)

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 06-10-2003 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stefijn schreef op 06 October 2003 @ 13:16:
Die foto's die hier staan zijn gewoon 72dpi? Of is dat alleen maar een voorbeeld?
De foto's en logo's heb ik rechtstreeks gelinkt vanaf de source. Ik neem aan dat ze 72 DPI zijn, want dat is toch de standaard DPI-waarde die gebruikt wordt op websites?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2003 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Je zei dat je foto's 300dpi waren, vandaar dat ik dat vraag. Deze zijn waarschijnlijk 72dpi. Daar kun je niks mee, als je die zo gaat gebruiken zul je de pixels gaan zien (net als bij de logo's) pas als je ze 3x verkleind weergeeft in je folder zal de kwaiteit goed genoeg zijn.

Kun je bij die drukker niet wat info opvragen wat ze willen? Dat is wat handiger misschien leggen ze je nog eea uit ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Het BOVAG Logo:
http://logo.nino.ru/main/...723&query_id=35827&page=1
Afbeeldingslocatie: http://logo.nino.ru/_data/objects/85723/logo_thumbnail.gif

De FOCWA is zo even niet te vinden, ... dus hier:
http://www.focwa.nl/publiek/pagina.asp?pagkey=22965
Ik weet niet hoe gemakkelijk ze daar in zijn maar een pdfje met het logo willen ze vast wel sturen... en ja dat is nog geen EPS maar beter dan niks.

Pack was al helemaal niet te vinden op Nino.... dus keep looking...maar dit is echt té klein voor drukkwaliteit... really.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal het nog even samenvatten voor je:

Alle pictures/logo's/andere afbeeldingen MOETEN voor drukwerk een resolutie hebben van tenminste 300 dpi (edit voor willem:x: IK lever ze aan op 300 DPI, IK vind dat een goede minimale waarde!. Dit in verband met het uiteindelijke resultaat. Als een drukker drukt met afbeeldingen met een resolutie van 72 dpi zie je aan het eind van het productieproces, dus als jij het foldertje in je handen hebt, allemaal van die hele mooie puntjes, pixels, en dat wil je dus niet ;)

Wat je dus moet doen: Bel even naar de desbetreffende bedrijven om te vragen of je hun logo mag gebruiken, en zo ja, of je een eps-bestand van hoge resolutie mag krijgen van hun (zal rond de 4-10 mb zijn ;)).

Vergeet ook niet alle plaatjes naar CMYK te converteren, want met een afbeelding die in RGB modus staat kan een drukker NIETS! Als je dat vergeet zie je mooie zwarte blokken waar jouw afbeelding had moeten staan ;)

[ps. je kan die foto's van internet wel gebruiken, MAAR, converteer ze naar CMYK, EN maak ze minstens 3 keer zo klein als je ze gedownload hebt. Het is natuurlijk verstandiger hoge res. foto's te gebruiken :)]

[ps2.volgens mij is het nu wel duidelijk, dus ga eerst dit eens voor elkaar krijgen :) Hoe je plaatjes moet converteren van kleurmodus naar andere kleurmodus en hoe je de image size (dpi, hoe groot ie is, etc) bekijkt in fotosoep 7 is volgens mij wel duidelijk nu :)]

cheers ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2003 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Petrus:
Alle pictures/logo's/andere afbeeldingen MOETEN voor drukwerk een resolutie hebben van tenminste 300 dpi.
Tenminste 220 dpi, liefst ~ 300.
Petrus:
(zal rond de 4-10 mb zijn ;)).
Dan heb je of een hele ingewikkelde vectorplaat of een litho in de .EPS ;)

Fotosoep? Kun je dat eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willem169 schreef op 07 October 2003 @ 14:27:
[...]

Tenminste 220 dpi, liefst ~ 300.

[...]

Dan heb je of een hele ingewikkelde vectorplaat of een litho in de .EPS ;)

Fotosoep? Kun je dat eten?
IK lever tenminste 300 DPI. Mja, nog ff nagekeken met logo's waarmee ik werk, zijn idd een stuk kleiner :P

Fotosoep is erg lekker!

Neem 2 liter water. Koop photoshop 7.0 (legale soep he!), knip de inhoud van de doos in stukken, en doe het in ongekookt water. Leg de doos in de oven tot hij mooi goudbruin ziet. Verwarm het water tot het kookt, en laat het 5 minuten koken. Voeg groentes toe naar smaak.
Serveer de soep samen met de in stukken gesneden doos en je hebt een heerlijke maaltijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK kreeg met grote regelmaat afbeeldingen van internet aangeleverd op 72dpi, die dan gebruikt moesten worden in een full-color poster op A0 formaat!!!!

Je wil niet weten wat een shit mensen aanleveren....

"heb betere beelden nodig! 300 dpi minimaal...."

"jamaar op mijn scherm ziet het er prima uit!"

|:( |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
En :?

* Willem ongaat het nut van je post een beetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!