[Zyxel 650] Internet valt na plaatsen server weg

Pagina: 1
Acties:

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
Aangezien de rest van de topics ervaringstopics zijn, zal ik het probleem apart posten. Ik heb mijn modem voorzien van de laatste firmware en omgezet tot router. Sinds de nieuwe firmware heb ik nauwelijks last van het internet wegvallen, maar ik heb nu 1 ding ontdekt waarbij internet consequent wegvalt:
ff uitleg, achter de router wordt het signaal verdeelt door een 8 ports sitecom switch. Hieraan zitten 2 pc's verbonden. Mijn hoofpc en mijn server. Mijn hoofdpc geeft doorgaans geen problemen. Wanneer ik echter mijn server aansluit (winxp lite met apache en shoutcast server), kom ik met geen van beide pc's internet meer op. Kan de Zyxel geen 2 pc's aan? :(
Hoe kan dat? Ik zit er erg mee in mijn maag, omdat ik komend weekend een paar vrienden langskomen voor een LAN feestje en die willen ook nog wel eens internet op tijdens een dood moment.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Doet je server ook dhcp?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Trunksmd
Mijn server is een webserver (apache), verder niets. De zyxel verdeelt de ip adressen via zijn ingebouwde dhcp server aan mijn hoofdpc en mijn webserver.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

Crusader

Arc Nature

Trunksmd schreef op 06 October 2003 @ 08:48:
Kan de Zyxel geen 2 pc's aan? :(
Uit ervaring kan ik zeggen: die Zyxel kan absoluut meer dan 2 pc's aan.
Helaas heb ik geen idee waar jouw probleem aan kan liggen...

Heb je toevallig al eens het document "omzetten van bridge naar router" gelezen dat op de site van zyxel.nl?
Zo heb ik de omzetting uitgevoerd, misschien dat jij het nét iets anders hebt gedaan.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 21:35
Ik heb dezelfde router, met een 100mbit switch en het werkt als een dolle (ook server en nog een pc aangesloten), ik denk dat je op je router een instelling bent vergeten of je IP pool niet groot genoeg hebt staan?
Je hebt de server en je eigen pc toch wel op DHCP staan neem ik aan? Anders zouden ze in het uiterste geval hetzelfde ip adres kunnen hebben bijvoorbeeld.

deze guide gevolgd? : http://www.zyxel.nl/p650/z009.html

ik heb overigens die firmware niet ge-update omdat ik geen problemen heb met de huidige. Ik zou de modem eerst even resetten voordat je aan de slag gaat, dan weet je zeker dat je niks over het hoofd ziet.

overigens moet je voor die server natuurlijk wel alle NAT instellingen goed zetten (forwarding van poorten etc.) maar dat wist je vast al.

edit: je hebt toch wel de juiste bekabeling gebruikt tussen je router en switch? (dus eventueel een cross kabel als er geen uplink poort op zit).

[ Voor 44% gewijzigd door BuG2FiX op 06-10-2003 09:43 ]

• Trunksmd
Beide pc's staan in de range van de dhcp server qua ip adres en ze hebben beiden een andere ip adres (192.168.1.3x). Poorten zijn geforwardet. Ik heb wel mijn modem nooit gereset (noch bij de firmware update, noch bij het omzetten naar router). Zou het daar aan liggen? Ik heb overigens wel de handleiding van die website gevolgd.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heb je het modem wel gereboot nadat je die handleiding hebt gevolgd?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Trunksmd
Ja, zou dat het probleem zijn? Als je niet reboot zou de router niet eens functioneren

[ Voor 53% gewijzigd door Trunksmd op 06-10-2003 09:57 ]

• tweakduke
  • Laatst online: 23:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou hem inderdaad eens proberen te resetten :)

Tweakers Discord

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Trunksmd schreef op 06 oktober 2003 @ 09:56:
Ja, zou dat het probleem zijn? Als je niet reboot zou de router niet eens functioneren
Bij mij gaf het modem zelf aan dat ie ging rebooten na ombouw naar router.
Dat deed ik overigens via telnet. Misschien dat je zo'n melding niet ziet als je 'm via de web interface ombouwt.

• Trunksmd
Ik zal hem eens resetten. Want modem heeft gereboot idd na omzetting via telnet

edit: wacht eens even, als ik hem reset, kan ik weer opnieuw beginnnen met alles in te stellen. Ik zal vanavond eerst eens zien of alles goed ingesteld staat. Het is ook niet logisch dat als de ene pc erop zit, internet goed toegankelijk is en als de 2e pc (met apache server) erbij komt internet slechter toegankelijk is.

[ Voor 68% gewijzigd door Trunksmd op 06-10-2003 15:36 ]

• Trunksmd
Ik heb de zyxel gereset en opnieuw tot router omgezet (via telnet natuurlijk) en de hoofdpc opnieuw opgestart. Ik kwam onmiddelijk internet op (lijkt zelfs nog iets sneller). Het enige verschil met voorheen was ,dat ik peak cell rate nu op 0 kan zetten en voorheen stond ie op 5500 zie de handleiding http://www.zyxel.nl/p650/z009.html ). Ik start de pc met de webserver op (apache start autom mee op) en ik kom met beide pc's niet meer op internet. Een grote pluim voor degene, die me dit kan verklaren. Ik snap hier niets meer van.

[ Voor 3% gewijzigd door Trunksmd op 06-10-2003 18:19 ]

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
heb je soms op die webserver een vast ip ingesteld, die ook aan het begin van je dhcp-scope zit?
Dus dat de webserver 192.168.0.1 heeft en je dhcp scope van 192.168.0.1/10 loopt..
wat voor een ipadres heeft je router? is dit niet dezelfde als waar je scope begint?

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Ja, kun je eens van alle apparaten op je netwerk hun ip adres geven, met subnet mask?
En de instellingen van je dhcp server, welke pool, welke settings je meegeeft etc.
Welke DNS server je krijgt van de dhcp server etc...

• Trunksmd
webserverpc:

ip 192.168.1.35
subnetm 255.255.255.0

workstation (hoofpc):

ip 192.168.1.34
subnetm 255.255.255.0

zyxel als dhcp en router
192.168.1.1
ip range geeft ie vanaf 192.168.1.33
alle ips worden door de zyxel gegeven
Vreemd genoeg werkt ie op dit moment wel. Ik heb het vermoeden dat xplite er iets mee te maken had. Waarom weet ik niet. Maar nu staat xp in zijn volledigheid weer op de webserverpc. Mijn webserver en shoutcast server lopen (op de webserver staat alleen nog het testbericht van apache) Ik heb de poorten van de webserver (80, 8000-8001) gemapped naar extern adres. Je mag eens testen: http://212.238.233.81:8000/listen.pls

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Sja.. ziet er goed uit. Hopelijk blijft het goed draaien.

Je shoutcast server doet ut in elk geval ook prima :P

• Trunksmd
grappig, je bent de enige die hem heeft kunnen bereiken. Mijn vrienden in België konden hem niet bereiken (server is nu offline). Internet doet het op het moment nog goed.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Trunksmd schreef op 07 oktober 2003 @ 08:51:
grappig, je bent de enige die hem heeft kunnen bereiken. Mijn vrienden in België konden hem niet bereiken (server is nu offline). Internet doet het op het moment nog goed.
Dan weet je in elk geval dat ie het doet :)
Was alleen niet mijn muzieksmaak, beetje te rustig ;)

Pagina: 1