Toon posts:

2x366@550 = 1.1GHz?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n BP6 nu binnen gekregen en ga binnenkort me stoeien.

Ik heb bovenstaande vraag ergens anders gesteld maar kreeg geen concreet antwoordt daarop.

Naar mijn bescheiden mening kan je het niet optellen, je ziet dat het wel vaak gedaan wordt.
Als ik mijn mobo op 2 cellies @ 550 MHz laat draaien op welke snelheid draait mijn sys dan?

mvgr

Verwijderd

In NT zou tie "theoretisch" inderdaad 1,1G moeten halen... ik weet niet hoe die dat in andere M$ platforms doet...

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik dat zien?

Hoe zitten die CPU's op het mobo, serie of paralel of misschien een ander technologie?

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:22

winnie

de poes...

Theoretisch zou je mogenm optellen, praktisch mag je niet meer (in het beste geval) rekenen op 30% voordeel. EN dan ga je uit van een multiprocessing os en een multiprocessing applicatie.
Het probleem is sowieso, dat een systeem met een p3@600 niet 33% sneller is dan een systeem met een p3@450, dat geldt helemaal voor dubbele processoren tov enkele.

Verwijderd

Als je een OS hebt dat SMP, multi-processing en multi-threading ondersteunt, en je hebt een applicatie met meerdere threads (of 2 applicaties) dan zou het OS deze taken over de 2 CPU's moeten verdelen. Theoretisch inderdaad een verdubbeling, maar in praktijk denk ik dat je blij mag zijn als je gemiddeld de eerder genoemde 33% haalt.

Verwijderd

Je hebt dan niet 1.1 GHz, maar 2x 550MHz.
Bij multiprocessing is niet niet zo dat de 2 processoren als 1 processor gaan werken, maar de taken (programma's) worden verdeeld over de 2 CPU's.

Start je bijvoorbeeld een spel op, dan laat het OS (mits het smp ondersteund (dus niet Windows 95/98) dat spel draaien op b.v. CPU0, terwijl het OS en eventueel een webbrowser op CPU1 draaien.

In je spelletje heb je dus maar de preformance van 550MHz, maar zelfs dat niet helemaal, omdat de bus door de 2 CPU's gedeelt wordt. Draait er een ander programma op CPU1 dat in het geheugen wil, moet jouw spelletje op CPU0 dus even wachten. (Dat effect heb je met 1 CPU ook, maar dan nog erger, omdat de CPU dan moet overschakelen van het ene programma naar het andere)

Je kunt pas spreken van een 1.1 GHz "CPU" als een programma zichzelf opsplitst in meerdere subprogramma's. Het OS kan dan 1 programma verdelen over de 2 CPU's en pas dan kan een programma gebruik maken van de extra rekenkracht in je systeem.

Ook hier geldt weer dat je veel snelheid kwijtraakt aan het verdelen en weer samenvoegen van de taken, en de bus moet nog steeds gedeeld worden, dus je zult nooit 100% snelheidswinst krijgen door een 2e CPU erbij te zetten.

Verwijderd

nou ik heb ook zo'n BP6 met 2x 550

maare... renderen en koetje (wat dus beide ECHTE dual dingen zijn) gaan ongeveer 2x zo snel !!!!!!!!! dus nix 33% maar 2x

ok. response onder windows en linux is veel beter dan met 1 cpu, maar idd een venstertje gaat niet 2x zo snel open (komt hier dan misschien die 33% vandaan ?)

dus: als je een dual-systeem werk heeft waar 'ie voor gemaakt is.. HEBBIE ECHT PREFORMANCE !!

ga je gewoon lekker zitten stoeien in windhoos of linux, tja gaat wel iets sneller..

ga je spelletjes spelen (zelfs Q3) gaat het NIET sneller dan met 1 CPU

ok.. dit zijn mijn persoonlijke bevindingen. iemand anders zou mogelijk een andere mening kunnen hebben.. maar dat horen we wel ;)

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Waarom zie ik in win2k/nt4 tijdens het spelen van Quake2 (2 dus) dat beide CPU's voor de helft belast worden?

Verwijderd

Topicstarter
Thank You All!!

Zit nu voor het eerst achter mijn "voorlopige " BP6 config. Over een maand of zo denk ik dat het af is. Dus @550MHz. Hopelijk is er dan een OS (W2K / Linux) om het in goede banen te leiden.

RdB; fantastische link. Daar ben ik een paar dagen zoet mee. Een zeer goed gedoc. info over BP6.

mvgr

Verwijderd

Hep het self nie, maar ze beweren dat het multi-cpu ondersteunt, en dat het volledig grafisch is enzow.
Volledig grafisch???? als in geen kernel ofzow???

Verwijderd

Topicstarter
Het kan best zijn dat beOS een leuke optgie is maar ik heb al grote moeite om de BP6 op te gaan zetten. ;)

Tegen de tijd dat beOS het verder heeft geschopt is het zeker eens het proberen waard. :)

mvgr

Verwijderd

BeOS is multi-threaded, elk programma ondersteund automatisch meerdere processors.
Nou nog programma's vor BeOS (Komen ze nu nog met een BeOS trial???)

• blimmel
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

blimmel

Matched: TeamBVD

free.be.com voor gratis BeOS 5
(vanaf half februari?)

Join TeamBVD!

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08 14:36

Papillon

Spring 's in the Air...

SMP (dual of meer) is iets dat niet direct een performance verbetering van een factor X levert.

Ik zelf ben in het bezit van een Asus P2L97 met 2 celly's. Normaliter zou ik niet zeggen dat ie gelijk sneller is.. Maar als de load hoger wordt.. Dus meerdere apps en meer rekenwerk.. dan merk ik het wel duidelijk.

Zodra ik 1 CPU eruit haal valt mij op dat de respons van mijn systeem enorm terugvalt.
De overhead voor het schakelen tussen de 2 CPU;s waar hierboven over is gesproken is echt niet veel. Dat is misschien 1% van de rekencapaciteit van de CPU's.

Ik zelf scoor een performance van 1.10 tot 1.95 maal 1 CPU ! Afhankelijk van wat je doet. Intensieve rekenwerk dat kan worden verdeeld over meerdere CPU's loont zeer goed!

In mijn systeem is opgevallen dat de HD de grootste bottleneck is. Ik ga maar gauw sparen voor een snelle UW schijf...

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Pagina: 1